Gå til innhold
Hundesonen.no

utbrytsikker sele?


Recommended Posts

Okei, nå er jeg lei! Jeg har brukt godt over 3000 kr på å finne seler Cosmo ikke klarer å bryte seg ut av, men hittil har jeg ikke lyktes.

Den beste selen til nå som jeg har prøvd er hurrta y sele, men han kommer seg ut av den også, det tar bare noen sekunder lengere enn de andre vi har prøvd.

Husker ikke navn og merke på de vi har prøvd til nå, så bare kom med forslag.

Standard seler (de vanligste) kommer han seg desverre ut av. (haha, det sa jo mye)

Har tenkt å få spesialsydd, men hva hjelper det når jeg ikke vet hva han kommer seg ut av og ikke?

Har sett på ruffwear webmaster harness og den ser ganske sikker ut, men så skriver så mange at reimene løsner, og da fungerer jo ikke det heller.

Halsbånd er egentlig litt uaktuelt, da han trekker så fantastisk mye til tider (ja vi jobber med saken) og jeg er redd for nakken og ikke minst det at han hoster og harker så mye og blir sår i halsen rett og slett. Har derfor fått forbud mot halsbånd en stund til halsen er bra igjen. Og vel, ja. Det fungerer jo dårlig når han kommer seg ut og stikker av for å si det sånn. :lol:

Han kommer seg ut ved å rygge, bøye hodet og vips, hadesåbra!

Kroppsfasong

29040.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vakker, så vakker, men akk så smart :D Puppia, da? Det bruker vi på han som hoster av halsbånd her. Nå har han vel egentlig aldri prøvd å komme seg ut av selen, men den sitter bra, da. Hvis jeg finner igjen hans gamle, kan du jo få den og prøve. Den er bare litt brukt, ikke ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville prøvd en halvnome eller nome med ett midjebånd.

Alle seler som har ringen oppe på skuldrene er jamt over enkle å rygge ut av når de finner teknikken, så en halvnome med ryggstolpe oppe slik at festering og bukjord kommer lengre bak på ryggen, eventuelt sette en ekstra reim bak der igjen.

F.eks type slik http://www.troll-hundefor.no/public.aspx?pageID=32939&catID=15085&GroupID=2946&Product=1842 bare spesialsydd så halsen blir stram nok og stolpene i rygg og under lange nok til hundens kropp. Eventuelt med ett enda lengre ryggstykke bak festeringen til en ekstra bukgjord.

Vanlig nome kan man og sette ett midjebånd på så hunden ikke kan rygge ut av selen.

På de hundene jeg har hatt som rygger ut av selen så har jeg pleid å sette en reim fra sela til halsbåndet - så er de i det minste i båndet enda når de rygger ut.

eventuelt prøv å sett en y-sele opp ned så festet kommer under mellom forbeina, eller fest båndet i fronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffwear webmaster sine seler er rømningssikre pga den bakre reima. Det er sant at på enkelte reimer løsner, men det fikser du lett med kraftig nål og nylontråd :) Noen få sting gjennom reima ved låsemekanismen, og vips, de sitter som støpt!

Jeg bruker webmaster som sporsele til Valpis, eneste sela som går langt nok bak på ryggen hennes til å være behagelig å spore i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville prøvd en halvnome eller nome med ett midjebånd.

Alle seler som har ringen oppe på skuldrene er jamt over enkle å rygge ut av når de finner teknikken, så en halvnome med ryggstolpe oppe slik at festering og bukjord kommer lengre bak på ryggen, eventuelt sette en ekstra reim bak der igjen.

Dette tenkte jeg også på, vel en spesialsydd nomesele fra Seleverkstedet. Da kan du Kaja få prøve min for å se hvordan den er på han, for jeg regner med at han får plass i Tinka sin, om enn bare litt dårlig plass. Deretter tar du en, f.eks. lastestropp og fester rundt buken og igjennom selen, da blir den jo sittende fast der. Jeg vet at det brukes endel på huskier og sånt som går løp, der finnes noen aggressive sjeler, og av og til er det uhyre viktig at de sitter fast, og der ser ut til å fungere.

Ellers har du jo Ruffwear med stropper rundt bakbena:

DBHarness_LeftLegL_Lrg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt noe problem med at reimene løsner på den gamle webmaster-selen. På den nye fikk jeg inntrykk av at strammingen gled litt lettere, men det er jo evt. bare å så en knute på eller sy et par sting, som nevnt over. De har jo også Doubleback-selen, men den er ikke billig...

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=RW255_var

Regner med at du har prøvd vanlig H-sele?

Gaffateip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått litt tips og de skal prøves ut! :)

Vanlig h'sele er det letteste å komme ut av!

Men hadde vært fint om jeg kunne prøve din Siri ? :) Regner også med at Tinka sin kan passe.

Den ruffwear med stropper til bakbeina ser jo ut som en krigsuniform omtrent, haha. Men må man så må man :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått litt tips og de skal prøves ut! :)

Vanlig h'sele er det letteste å komme ut av!

Men hadde vært fint om jeg kunne prøve din Siri ? :) Regner også med at Tinka sin kan passe.

Vet ikke når vi treffes neste gang, men kanskje søndag i Drammen? (eller stiller du lørdag?)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffwear webmaster sine seler er rømningssikre pga den bakre reima. Det er sant at på enkelte reimer løsner, men det fikser du lett med kraftig nål og nylontråd :) Noen få sting gjennom reima ved låsemekanismen, og vips, de sitter som støpt!

Jeg bruker webmaster som sporsele til Valpis, eneste sela som går langt nok bak på ryggen hennes til å være behagelig å spore i :)

Fryktelig dyr sele for å måtte modernisere den... Da får du billigere spesialsydd sele med samme prinsippet om ønskelig.

Her har minstefrøkna kommet seg ut av webmastersela. Remmene sklir opp fort, og da rygget hun ut av fronten og trakk seg framover ut av bukreima. Nå er ikke hun noe utbryterdronning da, det var bare et engangstilfelle fordi hun satt seg fast i skogen pga håndtaket på ryggen. Etter å ha ødelagt to seler pga den håpløse festinga av ringen (sømmene som holder festepunktene røk tvert av når to av hundene nykket til) så tør jeg faktisk ikke bruke sela på hunder som ikke må komme seg løs. Men det er kanskje ikke så stort problem på mindre hunder som ikke har så mye kraft i sine nykk. Og kanskje jeg bare har vært uheldig med mine tre seler :rolleyes2: På en liten hund er den vel verd å prøve.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange seler har polstringa oppå ryggen, og ikke der trekket faktisk er, men det er vel ikke så relevant for denne diskusjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig dyr sele for å måtte modernisere den... Da får du billigere spesialsydd sele med samme prinsippet om ønskelig.

Koster den så innmari da? Jeg kjøpte ny i str M og den kostet 499, og fikk en i str L gratis pga en mindre feil. Nå snakker jeg ikke om den nyeste nye modellen altså, men den nye etter den første (om det ble forståelig *ler*).

Div nettbutikker har hatt den eldste modellen nede i 100.- , og den gamle nye rundt 250.- En kraftig nål og en snelle nylontråd koser rundt 25.- og varer evig omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster den så innmari da? Jeg kjøpte ny i str M og den kostet 499, og fikk en i str L gratis pga en mindre feil. Nå snakker jeg ikke om den nyeste nye modellen altså, men den nye etter den første (om det ble forståelig *ler*).

Div nettbutikker har hatt den eldste modellen nede i 100.- , og den gamle nye rundt 250.- En kraftig nål og en snelle nylontråd koser rundt 25.- og varer evig omtrent.

Synes 500 er dyrt for en dårlig polstret sele, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...