Gå til innhold
Hundesonen.no

Dag uten mat?


Mateol

Recommended Posts

Det var noen som fortalte meg en gang at hunder hadde godt av å gå en dag uten mat. Hvorfor det kunne være bra vet eg ikke.

Stemnmer dette, er det noen som har hørt det samme?

Om eg ikke husker feil så skal ikke hunden spise på ca 1 døgn(?) hvis de har hatt oppkast, men en dag uten mat...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Om eg ikke husker feil så skal ikke hunden spise på ca 1 døgn(?) hvis de har hatt oppkast, men en dag uten mat...?

Jeg snur litt på det jeg. Om ett menneske er rammet av spysjuka/diarè, spiser man som normalt da? Jeg gjør i alle fall ikke det, bare man får i seg nok væske. Er jo ikke snakk om å sultefore hunden flere dager i uka liksom, men heller la mage/tarm få ett døgn på å roe seg ned for så å begynne med lettfordøyelig fôr (f.eks. kokt ris og sei/renskåret kylling o.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snur litt på det jeg. Om ett menneske er rammet av spysjuka/diarè, spiser man som normalt da? Jeg gjør i alle fall ikke det, bare man får i seg nok væske. Er jo ikke snakk om å sultefore hunden flere dager i uka liksom, men heller la mage/tarm få ett døgn på å roe seg ned for så å begynne med lettfordøyelig fôr (f.eks. kokt ris og sei/renskåret kylling o.l.).

Eg formulerte meg litt feil på det siste spørsmålet mitt der :) Eg skjønner at de ikke skal ha noe mat om de har hatt oppkast/diarè. Men en dag sånn uten videre og ingen mat hørtes litt rart ut syns eg.

Nei, da vet jeg ikke helt hva poenget skulle være med å ikke gi dem mat...

Edit: Det var altså svar på post nummer 3.

Det var det eg heller ikke skjønte poenget med.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Ja, det har de jo. Men om de ikke har hatt diarè eller oppkast, er det likevel bra for de å gå en dag uten mat?

De blir vel da like sulten som vi blir om vi ikke spiser. Vet med meg selv at om jeg ikke spiser så blir jeg sur og irritabel, samt får skikkelig hodepine...

Edit: Bruk "Multisitat" om du vil sitere flere innlegg, trykk multisitat på de innleggene og gå nederst på siden og trykk "svar", da kommer alle quotene opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg leste i en gammel hundebok en gang at hunder hadde godt av å faste en dag i uken :rolleyes2: Husker jeg himlet med øynene og kastet boka :lol:

Men jeg har i ettertid hørt fra flere jakthundfolk (type har føggelbikkje som står i hundegår 360 dager i året) at de alltid faster hunden en dag i uka, for da jakter de bedre :rolleyes2:

Lurer på om de selv ville jobbet bedre om de ikke fikk mat en dag i uka? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dedikerte BARFere gjør dette. Ideen er vel fra de opprinnelige rovdyra, som ulv osv De eter jo enorme mengder av gangen, om de har tilgang på mat.

Med flere kg kjøtt i magen, så er det jo greit med litt pause.

Noen BARFere har jeg lest forer annenhver dag.

Men at en hund som får oppmålt 200 gram tørrfor om dagen har godt av litt matpause, tviler jeg på...

Har og sett fasting som ett ledd i slanking, på flere typer kjæledyr.

Fornuftig?`Vel...jeg syns ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært av den oppfatning at det mangler en skrue i hjernen på de folka som mener at faste (dvs ingen mat) skulle være noe "sunt" eller "bra" på noe vis.... :getlost:

Nå er det jo sånn at verken vi eller hunden hadde daua av en dags faste, men det er overhodet ikke det samme som å gå ut og si "det er bra for deg å faste"....!

Skulle likt å sett noen form for dokumentasjon på HVA, eksakt, som er så sunt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at hunden ikke tar skade av å gå en dag uten mat, ulver (ja man trekker alltid inn dem) :rolleyes2: går ofte en dag eller flere uten å finne bytte, det er helt naturlig for dem å ikke ha tilgang til mat hver dag...

Tammhunder derimot begynner å hyle å spille død om klokken er 20:05, når foringstid bruker å være 20:00...

Det er å få mat til samme tid hver dag som er unaturlig, eller hur?

Kan være greit å bryte opp rutinene noen ganger, eller ikke ha noen rutiner overhode.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at noen lar hundene gå en dag uten mat i ny og ne om de har hunder som er litt dårlige på og spise.. De mener det hjelper på matlysten om de opplever og faktisk bli sulten innimellom istedet for at de føler seg trygg på at maten alltid er der slik at de kan gå og småspise når de føler for det.. Rett eller galt vet jeg ikke, men ingen dør av en dag uten mat. Selv foretrekker jeg minst to foringer om dagen og aller helst 3 når jeg har mulighet. Driter i rutiner og forer etter dagsskjema og bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall ikke skadelig å la de faste innimellom. Amira nektet å spise de første 6 døgnene etter jeg fikk en hund til... :rolleyes2: Hun drakk og var ikke syk eller slapp, så da forstod jeg at de så absolutt ikke trenger mat hver dag!

Store rovdyr har et mange- og tarmsystem som er laget for å spise store mengder mat noen få ganger pr uke (stor magesekk med sterk magesyre og rel kort tarmsystem). Hunder har samme tarmsystem og kan som voksne klare seg med mat f.eks 3 ganger i uken, MEN da må hunden spise store mengder kjøtt/innmat for så å ligge rolig å fordøye neste dag. Og et sånt hundehold har vel de færreste av oss...! :lol: Dessuten fôrer de fleste med tørrfôr som er konstruert for et opptak som er mye raskere enn vanlig kjøtt, bein og innmat (der mage og tarm trenger mye mer tid på å fordøye).

Men at en hund burde få mat 3-4 ganger om dagen er faktisk feil ut i fra hva jeg har lært i dyrefysiologien... Å få mat 6 dager i uka er i så fall mer "riktig" med dette som utgangspunkt. Men som nevnt er det stor forskjell ift HVA hunden spiser.

Jeg fôrer hundene når det passer meg. Ofte 1 gang om dagen før jeg legger meg, men bare for å ikke lage noen rutiner som gjør at de kan "mase", fôrer jeg noen ganger 2 ganger pr dag eller hopper over fôringen en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, rett og galt er vell litt relativt her. Det er jo litt som du sier(bcamira) at det som kanskje er rett(går ut ifra at det du sier stemmer) ikke er kompatibelt med de flestes hundehold og da er det kanskje ikke helt rett likevell..

Jeg forer hundene mine flere ganger om dagen og da heller mindre porsjoner. Hvorfor? Fordi jeg vil at de skal ha gjevnt med energi da de brukes mye og fordi jeg ser at om de går for lenge uten mat så kaster de opp magesyre.. Det forteller meg at det kanskje ikke er så mye bedre for de og gå lenge uten mat enn det er for oss..

Om jeg gjør riktig eller galt kommer vel da an på hva jeg tar hensyn til. Jeg velger og ta hensyn til at de har energi til og arbeide og at de har det de trenger for og bygge opp muskulatur og forbrenne fett og ikke tære på musklene, istede for og ta hensyn til fordøyelsen.. Og her er det vel snakk om prioriteringer da ettersom det er vanskelig og ta hensyn til begge..

Edit: Må bare synse litt her.. Selv om de har tarmsystem som tåler og spise mye og sjeldent så er det kanskje ikke det samme som at det er mest fordelaktig.. Vi mennesker har jo mest sannsynlig levd under ganske annerledes kår tidligere enn vi gjør i dag, men for oss så er det jo lite og ofte som gjelder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tammhunder derimot begynner å hyle å spille død om klokken er 20:05, når foringstid bruker å være 20:00...

Nuvel, dette er da veldig individuelt (og jeg skjønner at du setter ting på spissen). Nå har jo jeg urhunder, så det kan godt hende at de er nærmere ulven i matbehovet enn andre, hehe, men her er det sjelden noen stor entusiasme å oppdrive under fôring (og ja, mine råfôres også med tilsynelatende lekre ting). Aiko satte ny pers i å ikke spise i fjor sommer, da hun var 10 mnd gammel og var sporhund på Sølen i en uke. Hun spiste 1/2 porsjon tørrfôr i løpet av hele uka, uten at det påvirka prestasjonene hennes overhodet. :rolleyes2: Nå pleier hun å spise litt hver dag, men kan ofte gå en dag uten også.

Men at en hund burde få mat 3-4 ganger om dagen er faktisk feil ut i fra hva jeg har lært i dyrefysiologien... Å få mat 6 dager i uka er i så fall mer "riktig" med dette som utgangspunkt. Men som nevnt er det stor forskjell ift HVA hunden spiser.

For min del er det mer hensyn til hva de faktisk får i seg som bestemmer fôringstidspunkter og mengder. Mine har ikke sjans til å spise de mengdene de skal ha i seg i løpet av ett eneste måltid, så derfor sprer jeg det utover dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært av den oppfatning at det mangler en skrue i hjernen på de folka som mener at faste (dvs ingen mat) skulle være noe "sunt" eller "bra" på noe vis.... :getlost:

Nå er det jo sånn at verken vi eller hunden hadde daua av en dags faste, men det er overhodet ikke det samme som å gå ut og si "det er bra for deg å faste"....!

Skulle likt å sett noen form for dokumentasjon på HVA, eksakt, som er så sunt med det.

Virkelig? Mangler en skrue i hjernen? Nå framstår du bare som litt arrogant synes jeg. Bare fordi du ikke har kunnskap om noe, så betyr det ikke at andre ikke har kunnskap om det samme, eller at de tar feil fordi de tolker informasjonen på en annen måte enn deg. Sånn generelt altså, ikke spesifikt til dette tema.

Men her iallfall. Her har du informasjon og forskning som tyder på at fasting kan ha helsefordeler både for dyr og mennesker.

Intermittent fasting

"There is some evidence that intermittent fasting may have beneficial effects on the health and longevity of animals—including humans—that are similar to the effects of caloric restriction (CR)."

Jeg faster Fyda en dag innimellom. Det er gjerne fordi jeg har glemt å ta opp hundemat fra fryseren. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange innspill :) Det er forskjellige meninger og noen fasit finner man sikkert ikke.

Det er vel helt individuelt hva man gjør.

Selv har eg kommet fram til at det blir ikke noen jevnlig faste her, Amina får ikke mer mat enn hun må siden hun legger så fort på seg. Og da skal hun få det hun kan hver dag :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver ikke med fasting selv, men stresser ikke om jeg oppdager at det snart er tomt for mat eller jeg har glemt å ta noe ut av frysen (nå spiser han forsåvidt kjøtt frossent også, så det er jo sjelden et problem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du informasjon og forskning som tyder på at fasting kan ha helsefordeler både for dyr og mennesker.

Intermittent fasting

"There is some evidence that intermittent fasting may have beneficial effects on the health and longevity of animals—including humans—that are similar to the effects of caloric restriction (CR)."

"May have" er som i "kan ha", ikke "har". Uansett, jeg kaller ikke akkurat Wikipedia for den mest pålitelige "kilden" som finnes. Man bør ta det som står der med en klype salt. Det sto i sin tid blant annet at "Jens Stoltenberg var en dømt pedofil"... Hvem som helst kan legge inn det de finner passende der.

Noen mennesker sverger til homeopati og andre (som jeg) kaller det heksedoktorer. Jeg tror ikke på sånt. Og jeg tror heller ikke det finnes noen helsefordeler med å faste, og med fordeler mener jeg at det å gå uten maten den dagen er sunnere for deg enn om du hadde spist normalt sunt den dagen.

Jeg tror riktignok ikke at man dauer av å gå uten mat en dag, hverken vi eller hundene, men jeg tror ikke det har noen fordeler som i å kunne kalles "sunt" som sagt. Og det er det nok mange som mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"May have" er som i "kan ha", ikke "har".

All forskning opererer med "kan ha". Det er en av greiene med forskning det, forskning kommer ikke med absolutter. Forskere opererer med hypoteser, teorier, de studererer potensielle sammenhenger, men de beviser ingenting. Ikke engang tyngdekraften er bevist.

Det var et tilsvar på din påstand om at folk må ha en skrue løs eller hva det var du sa, bare fordi de tolker informasjonen annerledes enn deg. Det er bare elendig utført hersketeknikk det.

Uansett, jeg kaller ikke akkurat Wikipedia for den mest pålitelige "kilden" som finnes. Man bør ta det som står der med en klype salt. Det sto i sin tid blant annet at "Jens Stoltenberg var en dømt pedofil"... Hvem som helst kan legge inn det de finner passende der.

Kjempefint at du er kildekritisk, men akkurat denne Wiki-artikkelen viser til referanser. Du står fritt til å forkaste disse referansene selvsagt, det betyr ikke at de ikke har noe ved seg.

Jeg tror ikke på sånt. Og jeg tror heller ikke det finnes noen helsefordeler med å faste, og med fordeler mener jeg at det å gå uten maten den dagen er sunnere for deg enn om du hadde spist normalt sunt den dagen.

Og noe forskning tilsier at du tar feil. Du kan neppe sammenligne det med homeopati. lol

ETA:

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg gidder, for jeg har ingen mening om saken engang. Men men.

University of California, Berkeley sier følgende:

"Fasting every other day, while cutting few calories, may reduce cancer risk "

Fra LA Times, men fra fagfolk:

""There is something kind of magical about starvation," says Dr. Marc Hellerstein, a professor of endocrinology, metabolism and nutrition at UC Berkeley, who studies fasting.

Adds Mark P. Mattson, chief of the laboratory of neurosciences at the National Institute on Aging: "In normal health subjects, moderate fasting -- maybe one day a week or cutting back on calories a couple of days a week -- will have health benefits for most anybody." Mattson is among the leading researchers on the effects of calorie restriction and the brain."

Og her, en oversiktlig artikkel over fordeler med intermittent fasting, komplett med vitenskapelige referanser.

pubmed har mer. De må være kørka hele gjengen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...