Gå til innhold
Hundesonen.no

Mulig utvidelse av raseforbudene i Danmark


Alex

Recommended Posts

Så kort oppsummert, disse rasene er det forbud mot i Danmark nå:

1) Pitbull terrier

2) Tosa inu

3) Amerikansk staffordshire terrier

4) Fila brasileiro

5) Dogo argentino

6) Amerikansk bulldog

7) Boerboel

8) Kangal

9) Centralasiatisk ovtcharka

10) Kaukasisk ovtcharka

11) Sydrussisk ovtcharka

12) Tornjak

13) Sarplaninac

Og disse skal først og fremst opp til diskusjon:

1) Anatolsk hyrdehund

2) Bullmastiff

3) Cane corso italiano

4) Cao fila de sao Miguel

5) Dogo canario

6) Iberisk dogge

7) Maremma

8) Mastin espanol

9) Mastino napoletano

10) Polski owczarek podhalanski

11) Rottweiler

12) Staffordshire bull terrier

Alt er visst farlig der nede... Men jeg legger merke til at tsjekkoslovakisk ulvehund ikke er farlig i Danmark, men derimot i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ain't it grand. Det viser bare klart og tydelig at ingen er trygge, og understreker en gang for alle hvor avhengig vi hundeeiere er av å stå sammen mot slik type lovgivning.

ha ha ha ha ha

Staff?!

Jeg forstår ikke helt hva som er morsomt? Du vet at staffen var en hårsbredd unna å bli forbudt her til lands også?

Det er like dårlige grunner bak enhver rase som blir forbudt, om det gjelder pit bull som staff eller schäfer for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette er ikke bra :( Masse fine hunder som allerede er banna å nå skal di banne enda flere nydelige raser pga dårligere eiere, tror di hadde kommet mye lengere med å få en lov om en type hundelisens uansett hvordan rase man vil ha. Kan jo få en puddel til å bli kjenpe agresiv om man går inn for det :( Håper di møter mye motstand rundt dette, men det som er så synd er at di ser ikke på rasefakta, det virker nesten som di går etter utsenede når di ska gjøre slikt som dette.

Litt OT. er det virkelig snakk om å gjøre staff. bull terrier ulovelig åsså hær i norge eller har det vært snakk om det?

Håper virkelig ikke dette kommer til å spre seg hit til norge vist di får igjenne dette i danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT. er det virkelig snakk om å gjøre staff. bull terrier ulovelig åsså hær i norge eller har det vært snakk om det?

Staffen var med på lista over de potensielle rasene da forbudslista ble utvidet sist i 2004. Sammen med blandt annet bull terrier slapp de unna. Amstaffen, not so much.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det som er så synd er at di ser ikke på rasefakta, det virker nesten som di går etter utsenede når di ska gjøre slikt som dette.

Tja... Av de mange rasene nevnt, er det opptil flere som har masse pels og ikke direkte ser ut som muskelhunder. De er nok på lista pga sine egenskaper, ikke utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Av de mange rasene nevnt, er det opptil flere som har masse pels og ikke direkte ser ut som muskelhunder. De er nok på lista pga sine egenskaper, ikke utseende.

Tror neppe de satte denne på listen pga utseendet.

P1010987x.jpg

:wub:

(Maremma, hvis noen lurer.)

Men altså. Staffordshire bull terrier, rottweiler, bullmastiff? Nå begynner listen å bli veldig lang, og med veldig populære raser på listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ain't it grand. Det viser bare klart og tydelig at ingen er trygge, og understreker en gang for alle hvor avhengig vi hundeeiere er av å stå sammen mot slik type lovgivning.

Jeg forstår ikke helt hva som er morsomt? Du vet at staffen var en hårsbredd unna å bli forbudt her til lands også?

Det er like dårlige grunner bak enhver rase som blir forbudt, om det gjelder pit bull som staff eller schäfer for den saks skyld.

finner det ikke morsomt i det hele teit, idotisk er vel mer riktig ord.

Ja jeg er klar over det. (har vokst opp med både engstaff og pit.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. I følge dansk politirapport er de bl.a forbudt pga eiernes etnisitet og dårlige selvtillit.

Referanse please?

Jeg kan ikke helt se for meg at så mange kaukasiske ovcharkaer eller maremmaer befinner seg i hendene hos etniske minoritetsgrupper med dårlig selvtillit i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanse please

http://videnskab.dk/kultur-samfund/muskelhunde-lov-hviler-pa-historisk-tyndt-grundlag

"»Jeg vil mene, at politirapporten er en næsten absurd kilde på grund af sine racistiske formuleringer og tilfældige oplysninger som f.eks., at hunden er ’potensforlængere’ og ejet af ’personer med anden etnisk baggrund end dansk eller andre personer med ringe selvværd’.«"

- Cecilie Thorslund, ("som bl.a. har analyseret udskrifter af alle de politiske diskussioner og af kommunikationen med organisationer, som var med i beslutningsprocessen.")

Det danske raseforbudet går direkte utover oss her i Norge også. Danske oppdrettere av de forbudte rasene kan fortsatt drive oppdrett av de i Danmark i noen år framover, så lenge de selger valpene til utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referanse please?

Jeg kan ikke helt se for meg at så mange kaukasiske ovcharkaer eller maremmaer befinner seg i hendene hos etniske minoritetsgrupper med dårlig selvtillit i Danmark?

Nei, det finnes ikke spesielt mange KO i Danmark i det hele tatt (det er langt flere i Norge) - så der er det nok heller et resultat av Uppdrag Granskning, hvor man viste frem en masse skrekkhistorier om blandingshunder med KO i seg og holdt seg milevis unna raseoppdretterne og -eierne. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er trist at dårlige hundeeiere skal kunne ødlegge for så mange folk å raser, men forstår ikke helt va di mener å få ut av disse forbudene siden disse folkene som ødleger dyra sine bare går over til en annen rase å ødleger for den også, synes i værtfall d virker slik at di bare fortsetter å banne di rasene disse folkene skaffer neste gang også så hvor skal d ende? Til slutt vil di jo måtte skjønne at det er eierne å ikke hunderasene som er problemet håper jeg, ellers kan d jo se ut som di må gjøre d ulovelig å eie hunder i det hele og det store :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa det for lenge, lenge siden - og sier det igjen. Snart (klart innenfor vår levealder) vil hunder over en viss str. være forbudt - uansett rase...

Det er den ENESTE løsningen som gjenstår så lenge som vi (hundeiere og folk generelt) er idioter...

Hunder kommer til å skade folk og drepe unger - om ikke her i landet, så i mere lugubre strøk. Ergo vil det alltid kunne vises til at at hunder faktisk ER livsfarlige. Og så lenge hundene er over en viss størrelse vil de relativt enkelt kunne både skade og drepe folk.

Så se for dere skrekkscenarioet:

Familie/Selskapshunder: under 40 cm mankehøyde max 15 kg

Jakthunder i tjeneste: rundt 50 cm, max 25 kg,

Bruks-/tjenestehunder (politi, militær, etc): så mye som behøves

Ja, ja.. Vi får håpe jeg har feil!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...