Gå til innhold
Hundesonen.no

HD - røntgen


Recommended Posts

Har et lite spørsmål om når dere andre HD-røntgen hundene? Dyrlege har hele tiden sagt at jeg skal gjøre det når hunden er blitt 2 år, fordi det er først da den er helt utvokst. Og dette står det jo også overalt, at man må vente med f.eks(kløv, trekking osv.) til den er 2 år. Men jeg har en oppdretter som maser allerede nå, og når vi var å hentet valpen så klaget hun på eierne til valpene fra forrige kull som ikke hadde gjort dette enda, og sa at vi måtte husk å gjøre dette når hun er 1 år og si i fra til henne. Jeg forstår jo at hun vil vite om hun skal sette nytt kull på hunden, men hvis det ikke er noe poeng i å gjøre det før de er 2 år, så kan jeg ikke skjønne det..

Så, man skal vel vente til de er 2 år ja? Vet ikke helt hva jeg skal si til oppdrettern, for hun forventer tydeligvis at jeg gjør det nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har røntget mine hunder når de var rundt året. De aller fleste jeg kjenner, røntget hundene sine når de er rundt året. De aller fleste av de har hunder som blir røntget fri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste raser har en minimumsalder på 12 mndr for røntging, inkl golden som du har. Men mange mener at golden burde vente til de er 18 mndr slik som gigantrasene fordi de har en innmari hurtig vekst akkurat som de. Det er ikke feil å rtg nå, heller ikke å vente. Så gjør det når det passer DEG, du :) Om slekta ellers har gode res, så har sannsynligvis din det også. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min golden ble røntget når hun var 14 mnd. Det gjorde alle søsknene hennes også. Kløving begynte vi med når hd statusen var kjent, dog bare noen få kilo.

De fleste goldenoppdretteren jeg veit om liker at valpekjøperene røntger etter 12 mnd alder. Men jeg syns som noen andre sa å gjøre det du syns best, men tror ikke det bør være noe problem å sjekke i 14 mnd alder :) Men er jo sikrere å vente litt.

Litt OT: Hvor er hunden din fra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppdretter vil også at jeg røntger når han er 12 mnd og det kommer jeg til å gjøre også (for min egen del), men jeg røntger nok igjen når han er 24 mnd. Har fått inntrykk av at goldens bør røntges ved 18 mnd eller eldre og eneste grunnen til at jeg gjør det tidligere er fordi jeg er sykt nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg røntger så fort jeg kan etter fyllte 12 måneder og det går helt fint det. Jeg hadde forøvrig en golden i mine unge dager som jeg overtok når han var 7 måneder, han var da forhåndsrøntget så jeg visste at han etter all sannsynlighet hadde HD. Men han ble da både jogget med, syklet med, trent agility med og kløvet med fra han var 12 måneder - og det var vel noen måneder før jeg røntget han offisielt. Tok aldri hensyn til at han hadde HD jeg og i hverdagen tenkte jeg ikke over det i det hele tatt. (men annen historie)

Dra å røntge hunden du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppdretter vil også at jeg røntger når han er 12 mnd og det kommer jeg til å gjøre også (for min egen del), men jeg røntger nok igjen når han er 24 mnd. Har fått inntrykk av at goldens bør røntges ved 18 mnd eller eldre og eneste grunnen til at jeg gjør det tidligere er fordi jeg er sykt nysgjerrig.

Fordi??? :icon_confused:

Min rase regnes som en stor og tung rase, men vi har veldig god erfaring med å røntge dem i tidlig alder. Jeg har aldri ventet lenger enn 14 mnd med å røntge mine til nå 5 briarder - og alle de har hatt A-hofter (rasen har høy forekomst av HD - 23-25%). Jeg legger dog også vekt på å la mine hunder være fysisk veldig aktive fra tidlig alder - og jeg tror det er viktig for å få faste ledd og god muskulatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Fordi et bilde av et ledd som ikke er helt utvokst vil gi et mindre nøyaktig resultat enn et bilde av et ledd som er helt utvokst?

Har du fått fridiagnose når hunden er ett år så er det jo direkte bortkasta å røntge den en gang til. Har en hund A så er det ett NØYAKTIG resultat liksom - bedre blir det ikke. Har den C så ser jeg poenget, men ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hvis det viser at hun er HD fri nå, kan det ikke være lurt å HD-røntgen rundt 2 års alders også? Men hvis det viser seg at hun er HD fri nå, kan vi begynne å bruke kløv, trekk, sykling osv da? Har liksom hele tiden hørt at man skulle vente til de var 2 år jeg.

Hundeheidi: Den er fra sandefjord, fra kennel vermelia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått fridiagnose når hunden er ett år så er det jo direkte bortkasta å røntge den en gang til. Har en hund A så er det ett NØYAKTIG resultat liksom - bedre blir det ikke. Har den C så ser jeg poenget, men ikke ellers.

Det var jeg ikke klar over. Så det er slik at hvis en hund blir røntget fri ved året (eller uansett når?), så vil den være fri resten av livet, selv om bildet er tatt når den ikke er ferdig utvokst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det var jeg ikke klar over. Så det er slik at hvis en hund blir røntget fri ved året (eller uansett når?), så vil den være fri resten av livet, selv om bildet er tatt når den ikke er ferdig utvokst?

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan utvikle seg senere. Hvertfall når det gjelder albuer. Det kan fort oppstå forkalkninger når hunden blir eldre, og den vil da få et dårligere resultat på røntgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan utvikle seg senere. Hvertfall når det gjelder albuer. Det kan fort oppstå forkalkninger når hunden blir eldre, og den vil da få et dårligere resultat på røntgen.

Forkalkninger i "gammel" alder er noe annet, det er en ervervet diagnose, ikke den hunden er "født" med. Så ja, en hund kan rtg A som 1,2,3,4,5,6, og C som 7 år. At det dannes urenheter pga slitasje og forringelse av benmasse etterhvert er helt normalt, uavhengig av diagnosen ved rtg i ung voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da vil ikke resultatet være det samme resten av livet. Det kan være lurt å røntge på nytt ved 5-6 års alder selv om hunden er fri ved 12 mnd.

Det kan kanskje det. Men det er en helt annen problemstilling enn alder på første rtg og res som oppnåes da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg svarte på spørsmålet om den vil være fri resten av livet slik at det ikke er behov for ny røntging. Er hunden fri ved 12 mnd alder ser jeg ikke behovet for å røntge ved to års alder, men kanskje ved 5-6 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo fri resten av livet OM den ikke rtgs på nytt?! Resultatet står ved like, ellers hadde det vært krav om ny rtg ved en viss alder.

At det kan komme fysiologiske forandringer med årene gjelder jo hele kroppen; øyne, tenner, ryggen osv. Og om man bruker hunden hardt/ser endringer i atferd/bevegelser ettersom årene går, så ja, da kan det være lurt å rtg på nytt. Ellers er det unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da vil ikke resultatet være det samme resten av livet. Det kan være lurt å røntge på nytt ved 5-6 års alder selv om hunden er fri ved 12 mnd.

Hvorfor er det lurt? Om hunden ikke er stiv og ikke halter, så er det vel ikke noe poeng i å røntge den bare for å se?

Jeg har røntget to voksne hunder, det ene var en alaska husky på 11 år, hvor veterinæren sa han ønsket sånne hofter på 1 år gamle hunder også (bekkenet derimot var det forkalkninger i etter en smell han fikk i en bilulykke), det andre er den gang 6 år gamle groenendael (8 år nå), hun hadde kanskje noe som kunne være begynnende forkalkninger i ryggen (vi har lett etter grunnen til atferdsendringer de siste 2 årene), men hoftene var like fine som når hun var året gammel.

Så sant det ikke ER en grunn til å røntge de, som stivhet eller skade, så ser jeg ikke noen grunn til å røntge hunden igjen som voksen. Den blir hverken syk eller frisk av at man røntger igjen, liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...