Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr to


plutte

Recommended Posts

Arbeidet er i gang i heimen med å finne hund nr to, og denne gangen har me tenkt å leite litt lenger enn første og beste gis bort på finn.no. :) Men me treng hjelp til å finne ut kva som passar!

Våre punkter i tilfeldig rekkefølge:

- Halvtime/times turar for dagen i vekene, litt lengre i helger/ferier. Bør takle både slappe dager og lengre (rolige) fjellturer.

- Vi har hus og hage.

- Lite jaktinnstinkt, har ein del sau i nærleiken.

- Gjerne passande for nybyrjarar innan lydighet/agility eller annan organisert moro, planlegg å melde oss inn i hundeklubb og vere med på kurs.

- Normalt grei med andre hundar.

- Medium/lite pelsstell.

- Størrelse medium eller oppover.

- Grei å ha med på bilferie.

- Rolig inne.

Pels nr 1 i heimen er ein eldre omplassert blandingshund.

Eg har lenge hatt lyst på staffe, men innbiller meg at den har eit litt større aktiveringsbehov enn eg per i dag trur at me kan tilby. Har og hatt litt kontakt med ein oppdretter av engelsk mastiff, var forholdsvis tilfeldig at den kontakten oppstod, og trur at den kanskje blir litt for lite i forhold til mental aktivisering igjen?

Vi har ikkje så stort kjennskap til alle rasene som finnast der ute, har mest hatt blandingshunder og omplasseringshunder oppover så føler ikkje at våre erfaringer tilseier at me "kan" nokre raser i det heile. Er veldig opne for kreative forslag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Cavalier King Charles tenker jeg, den er rett nok litt mindre enn det du ønsker, men det er en rase som passer godt som førstgangshund innen alt. Den krever ikke lange turer hver dag (selv om jeg i utgangspunktet synes en halvtimes tur for dagen var veldig veldig lite). Den kan brukes til lydighet og agility og det er lite pelsstell.

Generelt sett så vil jeg nok hevde at hunder fra knehøyde og opp gjerne fortjener mer enn en halvtimes tur om dagen, så jeg ville nok satset på noe fra knehøyde og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier King Charles tenker jeg, den er rett nok litt mindre enn det du ønsker, men det er en rase som passer godt som førstgangshund innen alt. Den krever ikke lange turer hver dag (selv om jeg i utgangspunktet synes en halvtimes tur for dagen var veldig veldig lite). Den kan brukes til lydighet og agility og det er lite pelsstell.

Generelt sett så vil jeg nok hevde at hunder fra knehøyde og opp gjerne fortjener mer enn en halvtimes tur om dagen, så jeg ville nok satset på noe fra knehøyde og ned.

Det var det første som slo meg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du liker mynder, men Whippet kan være noe å sjekke ut.

Ellers har du jo de som er litt mindre, men litt tøffere utseende som boston terrier og fransk bulldogg som jeg tenkte på ut ifra det du skrev. Men disse vet jeg ikke hvordan er med andre hunder. Staffer kan jo være litt bråkete mot andre hunder.

Sheltie er også et forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. :)

Eg kan kanskje fylle ut litt informasjon, er nok lettare med meir bakgrunnsstoff!

Eg er stort sett heimeverande og har i utgangspunktet mengder av tid tilgjengelig. Pga kronisk sjukdom er det dog litt varierande kor mykje eg klarer å gå tur for dagen, så eg legger lista på det som verkar som fungerar for meg. (30/60minutters tur, to til tre gonger dagleg. Ser at det kan lesast som om det kun blir ein halvtime for dagen i HI, det var nok litt lite ja. :))

Ellers driver vi med leik og moro i hagen, enkle triks og godbitsøk.

Vi er forøvrig to voksne i 30åra, og har ein gut på 14. Pels1 er bc/rottw/lab blanding.

Og under knehøgd er greit ja, vi er egentlig ikkje kresne på utsjånad og størrelse, men unngår nok helst miniatyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk/svensk gårdshund kan passe. De har noe jaktinstinkt, men tror de er fint trenbare på sau hvis de er vant til de fra starten av. Det samme med pinscer, om dere vil opp en størrelse. Ta også en titt på østeriksk pinscher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også lyst å foreslå whippet. Bortsett fra noe jaktinstinkt passer den bra til det du nevner, hvis den i tillegg får rase fra seg på et åpent område en gang i uken eller så. Jeg kan ikke helt se for meg whippet jage sau. Det blir heller med småfugler og den slags, kanskje en katt om den går over tunet. Vår gutt har kun sett sau en gang i sitt liv, og da gikk han løs like i nærheten uten å bry seg, men da var han ganske ung.

Her er litt mer informasjon, som ikke kommer direkte fra min veldig lite objektive penn: http://www.whippetutvalget.no/index.php?section=omWhippet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som flere raser passer bra jeg. :) Jeg tror også at en staffe hadde taklet livsstilen din fint. Andre hunder som slo meg: Sheltie, korthåret collie, whippet, dansk- svensk gårdhund, Cavalier King Charles Spaniel mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som flere raser passer bra jeg. :) Jeg tror også at en staffe hadde taklet livsstilen din fint. Andre hunder som slo meg: Sheltie, korthåret collie, whippet, dansk- svensk gårdhund, Cavalier King Charles Spaniel mm.
Kan jeg spørre hvorfor? For i mine øyne er det en arbeidshund som trenger å bruke både kropp og hode.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...