Gå til innhold
Hundesonen.no

Spesialtrent superhund deltok i angrepet på bin Laden


Anette

Recommended Posts

Facepalm*

Gir meg over hva folk får seg til å skrive, VG har ikke mye kredabilitet i mine øyne. Uansett, kredd til USA for å finne enda en måte å sløse bort penger nå i den økonomiske krisen=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også tenner av titan da gitt. Kan sikkert gnage seg gjennom bunkere også. Jeg mener; det er jo en spesialtrent superhund! Fra Krypton helt sikkert! Kennelnavn er nok Kal-El. Det eneste jeg ikke skjønner er dette med skuddsikker vest? Superhunder tar da ikke skade av å bli skutt på! Jeg ser heller for meg at han hopper frem og snapper kulen med titantennen sine, kaster den elegant opp i luften og smasher den tilbake med halen, som sikkert er av nanopartikler, og dreper han som fyrte den av i utgangspunktet.

Det er jo en spesialtrenet superhund vi snakker om her. Kan flys med helikopter og greier... og finne folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også tenner av titan da gitt. Kan sikkert gnage seg gjennom bunkere også. Jeg mener; det er jo en spesialtrent superhund! Fra Krypton helt sikkert! Kennelnavn er nok Kal-El. Det eneste jeg ikke skjønner er dette med skuddsikker vest? Superhunder tar da ikke skade av å bli skutt på! Jeg ser heller for meg at han hopper frem og snapper kulen med titantennen sine, kaster den elegant opp i luften og smasher den tilbake med halen, som sikkert er av nanopartikler, og dreper han som fyrte den av i utgangspunktet.

Det er jo en spesialtrenet superhund vi snakker om her. Kan flys med helikopter og greier... og finne folk!

:lol: :lol: Dagens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uvitende og nedlatende kommentarer dere kommer med. Det er for det første ikke å kaste bort penger å ha spesialtrente hunder - de er billige i drift, og de gjør en jobb ikke mennesker kan, og er som regel er bedre enn teknologien. Det er ikke latterlig at de får samme beskyttelsesutstyr som menneskene, det er faktisk udelt positivt det, i og med at det tar tid og ressurser å trene opp en sånn hund, og de er faktisk litt verdt når de er ferdig utdannet - og selv spesialtrente hunder dør av å bli skutt, ja. Tipper dere hadde pepet og sutra om det kom en reportasje om at en tjenestehund var skutt på vakt jeg, med en masse barnslige kommentarer som at "en hunds liv er like mye verdt som et menneskes" osv.. At de får titan istedetfor amalgam er neppe først og fremst fordi de skal bite seg gjennom bunkere, men fordi at det er mindre bieffekter av titan enn amalgam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow... jeg *må* slutte med ironi på nettet... for uten unntak er det noen som leser det, skjønner det ikke, tar det personlig og blir dødelig fornærmet.

Det er ikke bikkja jeg harselerer med da! Det er avisen og begrepet "Spesialtrent superhund!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow... jeg *må* slutte med ironi på nettet... for uten unntak er det noen som leser det, skjønner det ikke, tar det personlig og blir dødelig fornærmet.

Det er ikke bikkja jeg harselerer med da! Det er avisen og begrepet "Spesialtrent superhund!"

Jeg forsto ironien jeg, jeg skjønte bare ikke poenget med den. Det må da være fint at avisene skriver noe som handler om hund, og som ikke samtidig handler om bitt, aggresjon og bæsj, liksom. Når hunder stort sett blir fremstilt som noe unødvendig tull som burde forbys, så er det bare positivt at det kommer artikler om at de er nyttige og kan gjøre en jobb - selv om det er i tabloidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er ikke enig. Useriøst tull er ikke bedre enn ingenting. En seriøs artikkel om bikkja hadde vært bra, men dette får bare folk til å sukke over amerikanere og deres hang etter alt som er "supert". For de av oss som driver med hund, uansett på hvilket nivå, ser at det som beskrives er en helt vanlig hund trenet til å utføre oppgaver. Oppgaver som til forveksling er ikke ulikt en ganske vanlig redningshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er ikke enig. Useriøst tull er ikke bedre enn ingenting. En seriøs artikkel om bikkja hadde vært bra, men dette får bare folk til å sukke over amerikanere og deres hang etter alt som er "supert". For de av oss som driver med hund, uansett på hvilket nivå, ser at det som beskrives er en helt vanlig hund trenet til å utføre oppgaver. Oppgaver som til forveksling er ikke ulikt en ganske vanlig redningshund.

En seriøs artikkel hadde ikke interessert noen andre enn oss hundegeekene, og knapt nok det. Jeg kan ikke på noen som helst måte se at det skader med en sånn tabloidartikkel midt opp i den passe ensidige fremstillingen av hunder som dyr som bare bråker, driter og biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er ikke enig. Useriøst tull er ikke bedre enn ingenting. En seriøs artikkel om bikkja hadde vært bra, men dette får bare folk til å sukke over amerikanere og deres hang etter alt som er "supert". For de av oss som driver med hund, uansett på hvilket nivå, ser at det som beskrives er en helt vanlig hund trenet til å utføre oppgaver. Oppgaver som til forveksling er ikke ulikt en ganske vanlig redningshund.

Jeg ser ikke hva som var så himla useriøst med den artikkelen? At de bruker uttrykket "superhund" er vel ikke spesielt useriøst eller? Jeg synes artikkelen var bra jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer 2ne og Siri. Det er vel en av de bedre artiklene som har vært om hund i det siste, der den gjør noe fornuftig. Ellers er det jo bare artikler om at de biter, at hundeeiere er noe dritt og slikt.

At dette er vanlige hunder som er til forveksling lik normale redningshunder er jeg dog ikke helt enig i. De har nok større krav til både hund og fører for disse oppdragene, enn å tusle rundt i den norske fjellheim for å leite etter unger som har gått seg bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dette er vanlige hunder som er til forveksling lik normale redningshunder er jeg dog ikke helt enig i. De har nok større krav til både hund og fører for disse oppdragene, enn å tusle rundt i den norske fjellheim for å leite etter unger som har gått seg bort...

Det er kanskje den verste nedvurdering av redningshund/ fører jeg har hørt noen sinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg selv å være blond og uvitende og likevel komme med min mening om saken:

Er det generelt slik at hunder (deriblant lavinehunder) har sterk nok psyke til å hoppe i fallskjerm - og så jobbe etterpå? Jeg ble i alle fall kraftig imponert av disse superhundene, flåsete journalist eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje den verste nedvurdering av redningshund/ fører jeg har hørt noen sinne.

Med tanke på kvaliteten på enkelte av de godkjente ekvipasjene her til lands, så tviler jeg på at de hadde klart disse oppdragene som hundene i nevnte artikkel. Da kan vi snakke om å overdrive sin egen vurdering og kapasitet...

Jeg er fult klar over at redningshunder redder liv og alt det der, men de er nok ikke helt sammenliknbar med spesialtrente hunder til skarpe oppdrag. Da bør noen starte å skjønne at det ikke bare er å tusle en tur i fjellheimen i Afghanistan de holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg selv å være blond og uvitende og likevel komme med min mening om saken:

Er det generelt slik at hunder (deriblant lavinehunder) har sterk nok psyke til å hoppe i fallskjerm - og så jobbe etterpå? Jeg ble i alle fall kraftig imponert av disse superhundene, flåsete journalist eller ei.

Nå er vel ikke hunder generelt hverken fallskjermhoppere eller lavinehunder... så svaret må vel bli 'nei'. Men kravet til f.eks en lavinehund er ikke småtteri, og enda tøffere er ruinehunder som skal kunne jobbe under nesten tilsvarende forhold med unntak av at noen skyter på den (men akkurat det har den neppe noe forhold til). Greia er at det er ikke noe mer 'supert' over disse hundene enn andre "working dogs". Det gjelder kun å finne riktig hund til riktig jobb. Skikkelig feil blir det riktig nok ikke før man tillegger hundene menneskelige følelser og antar at en hund som tåler fallskjerm er modigere og tøffere enn for eksempel en bombehund. Personlig tar jeg fallskjerm fremfor bomber når som helst. Og det går sikkert mange like psykisk sterke hunder rundt om kring men de blir bare ikke 'oppdaget', for de færreste driver egentlig med den slags men vil bare ha en helt vanlig hund. Hundene velger ikke jobbene sine selv, det er vi som velger hund til jobben.

Men altså, hele mitt poeng var å dra noen billige komipoeng på en flåsete måte om en ganske så 'amerikansk' artikkel om en hund fordi jeg er en ganske flåsete og uhøytidelig person. Alle er hjertelig velkommen til å synes den er så super som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde inntrykk på meg å se det bildet hvor hund og fører hopper ut fra flyet. Fy søren, for en hund! Men jeg lurer på en ting, det ser jo ut som den hopper i "frie luften" uten å være koblet til fører, har den egen fallskjerm eller tar fører tak i den i luften og fester den til seg?

Å sammenligne redningshunder og spesialtrente forsvarshunder er vel omtrent det samme som å sammenligne redningshundførere med spesialtrente soldater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde inntrykk på meg å se det bildet hvor hund og fører hopper ut fra flyet. Fy søren, for en hund! Men jeg lurer på en ting, det ser jo ut som den hopper i "frie luften" uten å være koblet til fører, har den egen fallskjerm eller tar fører tak i den i luften og fester den til seg?

Begge (hund + fører) har på seg redningsvest - hvis du ser nøyere etter ser du at de hopper fra et helikopter og ut i vannet - du ser bølgene som helikopteret lager ganske godt under føttene på soldaten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det gjorde inntrykk på meg å se det bildet hvor hund og fører hopper ut fra flyet. Fy søren, for en hund! Men jeg lurer på en ting, det ser jo ut som den hopper i "frie luften" uten å være koblet til fører, har den egen fallskjerm eller tar fører tak i den i luften og fester den til seg?

Ville tro det hoppet ble til en svømmetur for både fører og hund. Og det kan være lavt nok over sjøen til at vi bare ser redningsvesten på hunden i hvertfall ser det san ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne redningshunder og spesialtrente forsvarshunder er vel omtrent det samme som å sammenligne redningshundførere med spesialtrente soldater...

Bare hvis du tillegger hunder menneskelige egenskaper. Mennesker velger som sagt jobbene sine selv. Jeg kjenner forresten en 'spesialsoldat' som også er redningshundefører. Tror hun ville blitt rimelig fornærmet om du kalte hunden hennes for "bare en redningshund" ;)

(Hadde det ikke brutt mot alle prinsipper for god folkeskikk skulle jeg postet et dritstilig bilde av henne og hunden på vei ned, i vinsj riktignok, fra et helikopter.)

En hund vet ikke om den gjør en 'tøff' jobb eller en 'vanlig' jobb. Har den psyken så gjør den jobben den er trenet for. Og en 'fallskjermhund' kan suge som lavinehund (og omvendt, bortsett fra at lavinehunder må tåle f.eks helikopter de også), men å snuse rundt i rasfarlig område for å redde liv er ikke mindre 'tøft' enn å snuse frem Bin Laden sett fra hundens ståsted.

Nå sier jeg ikke at alle hunder passer for alt, bare at de ikke har samme forhold til f.eks fare som vi har. Det er jo ikke å betrakte som modig om en hund jager sau med en mengde skyteglade bønder rundt om kring selv om det unektelig er ganske farlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge (hund + fører) har på seg redningsvest - hvis du ser nøyere etter ser du at de hopper fra et helikopter og ut i vannet - du ser bølgene som helikopteret lager ganske godt under føttene på soldaten. ;)

Ville tro det hoppet ble til en svømmetur for både fører og hund. Og det kan være lavt nok over sjøen til at vi bare ser redningsvesten på hunden i hvertfall ser det san ut for meg.

Å, ja, nå ser jeg også at det er vann. Ved første øyekast var det skyer for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...