Gå til innhold
Hundesonen.no

Har funnet en skogsmus-baby

Grim

Recommended Posts

Ja. Så sitter jeg her da, med en musebaby - og har ikke peiling på hva jeg skal gjøre.

Prøver å google etter hjelp, men får egentlig bare opp hvordan jeg kan kværke skadedyra...

Jeg vet ikke hvor gammel den er, bare at den er for liten til å overleve alene.

Noen som har noen råd? Det er vel kanskje ikke noen dyremotak som tar imot mus?... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Så sitter jeg her da, med en musebaby - og har ikke peiling på hva jeg skal gjøre.

Prøver å google etter hjelp, men får egentlig bare opp hvordan jeg kan kværke skadedyra...

Jeg vet ikke hvor gammel den er, bare at den er for liten til å overleve alene.

Noen som har noen råd? Det er vel kanskje ikke noen dyremotak som tar imot mus?... :aww:

Har ikke du ei schwææær bikkje? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner egentlig ikke, men lån et bur, eller ha den i en kasse, med litt ull og myke ting, vann og musemat (hva nå enn det er, men dyrebutikken kan helt sikkert hjelpe, folk holder jo mus som kjæledyr og.). Sikkert noen her inne som har litt mer å komme med enn meg.

Bilder? :D:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ville smådyr er jeg mest for å la naturen gå sin gang. Dvs at den mest sannsynlig ville endt som bytte for et annet vilt dyr. Masse der ute som spiser mus og musebabyer. Det er svært sjelden slike redningsaksjoner får noe heldig utfall.

Det kan være vondt å gå forbi bittesmå søte dyrebabyer. Men naturen er brutal og ville dyr får ikke maten sin ferdig pakket i plast... så en forlatt skogmusbaby, fugleunge eller annet blir et godt måltid for andre litt større søte dyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mus spiser korn.

Hvis den er for ung til å spise fast føde og egentlig er avhengig av morsmelk, ville det mest humane være å gjøre slutt på den kjapt. Ikke la den sulte ihjel av mangel på morens melk.

Hvor fant du den forresten? (bare lurte)

Noen mulighet for at veterinæren din vil gi den et fredelig endelikt uten å ta betalt for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig lar jeg den ikke ligge å pines. Den kviknet til, virket til å være i fin form, og jeg fikk i den melk - derfor jeg spurte om tips om hva jeg kunne gjøre videre. I stad derimot, begynte den å bli pjusk og da tok jeg den ut i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legg den ut for å dø? Er nok best for den, i bunn og grunn. I løpet av noen timer kommer det garantert noe og tar den.

Men forstår deg godt, en gang kræsjet en småfugl i vinduet vårt, og den klarte ikke å fly videre. Gav den ly for natten, og den kviknet til. Men på dag to døde den dessverre - tror det var noe i veien med hodet dens, kanskje hjerneblødning.. Trist iallefall, og man får sånn lyst å vise omsorg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vanskelig å bevise det da, siden nedfryste mennesker er... døde :P Jeg har ikke lagt meg i fryseren i kjelleren noen gang, men jeg kan ikke forestille meg at jeg dør fort og behagelig av å legge meg der. Men spørs jo hvordan man definerer fort da. Nei huff.. bare tanken på å legge en levende mus i fryseren får meg til å grøsse. :blink: ville nok helt klart betalt dyrlegen for en sprøyte, hvis avlivning er veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest fornuftige og humane er nok å avlive den. Men om ikke du klarer det (fra en soft sjel til en annen) så lever voksne skogmus av røtter, korn, nøtter, insekter osv. Så er bare å tilby den litt forskjellig, forutsatt at den er gammel nok til å spise fast føde - er den ikke det så er det slemt å holde liv i den, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fryse ned noe for avlivning er meget humant, dyret sovner rolig inn. Det sies også at det er den fredeligste døden for mennesker.

Etter at man kommer til et visst punkt ja, så er det nok fredelig, men det er jo ubehagelig å fryse (noen av oss temperaturpysene syns til og med at det er vondt). Det er jo bare å se sluttscenen på Titanic, han har det ikke spesielt behagelig han der Jack :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at man kommer til et visst punkt ja, så er det nok fredelig, men det er jo ubehagelig å fryse (noen av oss temperaturpysene syns til og med at det er vondt). Det er jo bare å se sluttscenen på Titanic, han har det ikke spesielt behagelig han der Jack :P

Ja, det er ubehagelig å fryse, helt enig med deg der. Men det er utrolig kort tid man fryser når man er naken i -20 eller kaldere ;) Stakkars Jack hadde vel rundt +2 i vannet (aner ikke lufttemp, men det var nok + det også) og brukte derfor lang tid på å fryse ihjel... En musebaby i fryseboks? Ikke mange minuttene før den sovner.

Jeg ville slått den ihjel jeg, men det er jo mange som ikke klarer det, det bevises jo i denne tråden samt Tonjes (?) i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjemme er det katta Fred som er den store jegeren (han er nå 14 år), så her er ikke noen trygg ute om sommeren. Da han var kattunge så kom katte moren inn med en levende mus slik at kattungene liksom skulle få trene seg, vi var snar med å få den ut. Så det ble ute trening istendenfor på hele gjengen.

Legg museungen ut så er det sikkert noen dyr som tar den, hardt å brutalt, men slik er livet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at det er så humant å sette den ut så den kanskje må være livredd i mange timer før en "ond" katt kommer og piner den til døde? Nei, ring dyrlegen du... Hør om de har noen tips. Jeg renger med det er fullt mulig å flaksefòre den med pipette (ville kanskje ikke gitt den kumelk, sånn kattungemelk tror jeg er lurere uten at jeg vet) en liten stund til den begynner å spise musefòr? Du kan jo også forhøre deg på mus og rotteforum, regner med de har erfaring med å fòre opp smågnagere der.

Ja, naturen er brutal etc, men jeg tviler på om du hadde fått de samme svarene var det en hareunge eller et lite rådyr du hadde snublet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...