Gå til innhold
Hundesonen.no

gå videre med saken?

elinebj93

Recommended Posts

Hei.

Jeg har blitt mast på om å gå videre med saken angående tassen. Derfor spørr jeg her først.

Er det noe å gå videre med? For det beinet som knakk i går, var helt fint, men knakk av ingen grunn. Han gikk hun på det. kan det være en skade han har hatt? Eller er det sånn som står i kontrakten at ikke hjelper å gå tilbake med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skjønner ikke hva du egentlig spør om jeg. Spør du om oppdretter har noe ansvar for at hunden din brakk beinet etter at du hadde hentet han så er svaret: Nei, dette kan ikke oppdretter lastes for, det var et hendig uhell. Det er du som må sørge for å ha forsikring på hunden som dekker slike uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ville jeg tatt kontakt med oppdretter og hørt hva de sier selv. Før du evt lager noe sak om det liksom.

Men om det ikke ligger noe på linjene og du ikke har noen diagnose så har faktisk hunden din bare knekt benet sitt.

Om du har en diagnose: Så ville jeg også tatt kontak med avlsrådet til rasen, send de en mail, for å forklare hva slags diagnose hunden har fått. Dette for å samle informasjon om rasen og hva slags evt arvelige probelmer den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ja, da fikk jeg svaret på det. For vetrinæren sa han hadde veldig dårlig skjellett.. Derfor jeg spurte.

Jeanette: Hvor finner jeg den mailen?

Jeg ringte oppdretteren. Der fikk jeg svar:

"Har du røyka hasj? Det var din feil at det skjedde. Dra deg til helvette"

Etter dette har jeg ikke turt å snakket med hun. Det er en arbeidskollega.

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis veterinæren kan gi hunden en diagnose og konstatere at den er medfødt, evt. det er noe oppdretter burde visst om eller tatt høyde for når valpen ble solgt, så kan du gå videre med saken. Ellers har du nok ikke så mye du skulle sagt.

Men ja, det er jo litt rart at den brakk begge bena såppas lett. Selv om det ikke nødvendigvis betyr at du har rett på noen erstatning fra oppdretter for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Røngten. Hun spurte hvordan for jeg gikk på. Så fortalte jeg foret.. Så sa hun at det foret var helt fint til han. Så de ringte meg i stad å sa at de kanskje kunne sende han på obduksjon for å ta prøver av sjelettet.

Mulig jeg er helt på jordet her og at det er noe jeg ikke har fått med meg, men døde hunden av ett brukket ben? HAr du avlivet han? Hva er egentlig hele saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva du egentlig spør om jeg. Spør du om oppdretter har noe ansvar for at hunden din brakk beinet etter at du hadde hentet han så er svaret: Nei, dette kan ikke oppdretter lastes for, det var et hendig uhell. Det er du som må sørge for å ha forsikring på hunden som dekker slike uhell.

Hvis du sjekker andre tråder TS har startet, så ser du at hunden har vært mye syk helt fra den var hos oppdretter, og har knekt begge forbena ved to ulike anledninger (altså ett og ett). Klart at italiensk mynde er en liten hund som man skal være litt forsiktig med, men inntrykket jeg har er ihvertfall at bena knakk unormalt "lett".

TS, du kan jo også vurdere å kontakte forbrukerombudet og høre hvilke rettigheter de mener du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så hadde jeg ikke forsikring... Noe jeg føler skyld i nå. Men som jeg sa til vetrinæren. Det var ikke penger det var snakk om. Han fortjente ikke å oppleve noe mer vondt nå. Å ha to knekte bein og ikke kunne leve normalt igjen..

Selv har jeg vært veldig forsikting med hunden min. Men i går knakk det helt ut av himmelen. Vi var på vei inn, der han plutselig knekker det..

Simira: Ja, kan jo kontakte de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på jordet her og at det er noe jeg ikke har fått med meg, men døde hunden av ett brukket ben? HAr du avlivet han? Hva er egentlig hele saken?

Hunden hadde først diaré i veldig lang tid. Så brakk den det ene forbeinet og blei operert. Etter at gipsen blei tatt av, brakk den nå det andre beinet. Nå er han avliva.

Eline, når du stiller spørsmål av den art du gjør, er det veldig greit om du legger ved informasjon som kan gjøre det mulig for oss å svare på det du spør om. Det er ikke alle som leser alle trådene på forumet, og ikke alle husker saksgangen i de ulike situasjonene heller. I alle trådene dine er du veldig sparsom med detaljer, og stiller åpne, vage spørsmål som ikke kan få annet enn hypotetiske, veldig generelle svar. Vanlig forumkotyme er å først skissere saken, deretter stille spørsmål.

Det virker som oppdretter av denne hunden og du har hatt en dårlig avtale fra starten av, sjøl om dette også er vanskelig å si noe om da du som sagt ikke svarer ordentlig på spørsmål om akkurat det mtp kontrakter og hva som står i den om ansvar osv (jeg skriver ikke dette for at du skal begynne å forklare nå, men for at du skal kunne sjekke opp på egenhånd). Hvis responsen fra oppdretter idet du ringte virkelig er så krass som det du forteller, virker det ikke som du vil komme noen vei med å kreve ny hund eller penger tilbake. Men dette kommer an på hva som står i kontrakta. Uansett ville jeg vært skeptisk til å ta imot en ny hund fra denne personen. Du har jo ikke hatt forsikring på Tassen, så du vil heller ikke få igjen noe der. Da virker som du står igjen med alternativet JeanetteH skisserer, at du tar kontakt med avslrådet i raseklubben, og forteller dem om helsa til Tassen. Ikke for at du skal få noen ny hund, men fordi det er relevant i det store bildet mtp rasens helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Nei, jeg kommer ikke til å ha noe mer hund derfra.

I kontrakten sto det på (generell info) at hunden selges som den er, til kollega for 5000 pga halefeil. Og at hun ikke har noe med det om det så skjer noe med han, eller om han har noen gjemte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kontrakten sto det på (generell info) at hunden selges som den er, til kollega for 5000 pga halefeil. Og at hun ikke har noe med det om det så skjer noe med han, eller om han har noen gjemte feil.

Nei, der har du jo svaret ditt. :hmm: (Sjøl om jeg synes det høres rart ut at man kan fraskrive seg alt ansvar for skjulte feil, sånn reint juridisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, der har du jo svaret ditt. :hmm: (Sjøl om jeg synes det høres rart ut at man kan fraskrive seg alt ansvar for skjulte feil, sånn reint juridisk).

Man kan ikke det. På tross av alt som står i kontrakter, så har en kjøper rettigheter på lik linje med noen som kjøper en tv eller kjøleskap. Derfor kan det være lurt å kontakte forbrukerombudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send ham til obduksjon ja, og finn ut av hva det egentlig var i veien med ham. Som Simira sier så har du nok rettigheter, selv om oppdretter har formulert seg slik i kontrakten.

Høres forøvrig ut som en fryktelig useriøs og ubehagelig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er at jeg får ikke sendt han noen sted nå, pga vet fryste han istad, og obduksjonen ville komme på 10 tusen kroner.

Men jeg har sendt meld til forbruker rådet, så får vente på svar der.

Selv så knakk han jo kun ett bein den første gangen, men at det andre beinet skulle knekke av så lite, det kom veldig uventet. Så nå sitter jeg uten hund og med en samboer som har det veldig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver veldig usammenhengende, og det er veldig vanskelig for oss å forstå saken.

Du skriver at "hun" holdt tilbake informasjon for at du skulle få forsikret han. HVEM var det som holdt tilbake info, og hvorfor ble ikke hunden forsikret, siden du (etter hva jeg forstår) allerede den første gangen hadde tenkt å forsikre. Hvorfor gjorde du det da ikke?

Er han fra en kjent oppdretter, eller en kjøkkenoppdretter som har hatt et planlagt/uplanlagt kull?

Denne saken er nok ganske så fortapt ja, om hunden ikke obduseres er det heller ingen beviser for at det er noe medfødt, eller om det har skjedd noe i ettertid, eventuelt kan det være mange forskjellige faktorer som spiller inn på hvorfor han brakk to forbein.

Siden du verken har forsikret hunden, eller har råd til å betale obduksjon så er det fint lite å gjøre med det.

Skjønner ikke helt hvorfor du har lyst å gå videre med det. Hvem vil det hjelpe?

Du kjøpte en hund billig med utstillingsfeil, og du skrev under på kontrakten at hunden selges som den er, og at oppdretter fraskriver seg ansvar for også medfødte feil, selvom det juridisk sett muligens ikke holder, så har du selv skrevet under på det. Noe du skulle tenkt på før du skrev under.

Det ER viktig å lese igjennom alt man skriver under på, uansett hva det er.

Eller, hvem er det egentlig som har skrevet under på kontrakten? Du er vel ikke 18, eller var det på den tiden kontrakten ble underskrevet, ergo kontrakten er ikke gyldig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er 17 enda. Blir 18 i mai. Men var jeg som skrev under.

En kjent oppdretter. Husker ikke navnet, men ligger på nkk sine sider.

Jeg forsikret han ikke, for de hos agria sa det var bedre å vente til han ble frisk.. men når jeg skulle forsikre han, så fikk jeg ikke kontakt med de.

De hjemme sa også at han burde være frisk fær han forsikres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...