Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine beste egenskaper som hundefører/trener?


Nirm

Recommended Posts

En liten skrytetråd.

Hva anser du som dine beste egenskaper som hundefører/trener?

Hva anser du som din største prestasjon innen hundetrening? Ikke konkurranseresultater, men noe konkret du har gjort med hunden din innen trening.

På hvilket felt innen hundetrening anser du som din sterkeste side?

Hvilken egenskap ved hunden din synes du at skiller den ut fra andre hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm den var vanskelig.

Jeg syns nå selv at jeg er veldig flink til å motivere hundene, få de til å synes at dette er superkult og at det er superkult og være med meg og gjøre noen for meg. Men det har også en bakside for flatten er noe overivrig til tider og ting skjer ikke fort nåkk og da finner han på ting selv! Som å vente på kommando på fellesdekken, der hender det han hiver seg ned i dekk en del ganger før han skal. :aww: meeen han er i hver fall super ivrig og liker virkelig å jobbe, og det er det meget kjekt at dommere ser og kommenterer. I går gikk vi lp stevne og alle hundene var sløve pga. værer men Ivo han synes dette var super stas og hadde til og med kjappe dekker og oppsitter på siste øvelsen og da ser jeg at jeg har en hund som jobber uansett.

Jeg eg meget stolt over at hundene vil være med meg og synes det er kult, og da må jeg jo gjøre noen riktig for at de skal synes det er så kjekt, det gjelder ikke bare min egen men vår vi bytter hunder på treninger, stiller en annen på utstilling så synes de fleste at det et kjekt. Ivo vil ikke være med NOEN andre han, det er bare mormormormor og synes ikke det er kult og henge med andre.

Som dommeren sa i går: Jeg liker hunden din meget godt, og da må jeg like deg også for det er du som har fått den sånn. :) og det setter jeg stor pris på at en så kjent og super flink mann i lp miljøet.

Så skal vi ta med de tingene vi ikke er flinke på så er det myyye jeg vil bli bedre på, mer trening, mer strukturert trening, bli bedre til å alltid belønne i rette øyeblikket ++++ men jeg synes jeg har et godt grunnlag når hundene vil være med meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstremt stolt av at jeg har en shiba som kan trenes med løs og som kan utrolig mange lydighetsøvelser, og at hun er veldig, veldig glad i mennesker. Og at jeg har lært henne intensitet under sporarbeid, hun som virkelig bare ville sitte på en tue og lukte på blommorna. :D

Min beste egenskap som hundetrener er at jeg tar hunden for det den er, er utrolig begeistra og blitt veldig flink til å motivere og skryte. Og at begge hundene mine veit at de er de viktigste i verden for meg, sjøl om følelsen nok ikke alltid er gjensidig. :P

Edit: Det som skiller Aiko fra andre hunder er at hun er utrolig spesiell og har en helt enorm personlighet som skinner i gjennom i alt vi gjør. Det virker til tider som hun lever i en helt egen verden, hehe. Hun er rett og slett bare helt utrolig snål, selvstendig og morsom, og gjør akkurat som hun vil. :wub: Imouto er et kapittel for seg sjøl, og må nesten bare oppleves. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig vanskelig, men tar nå det jeg syntes/tror om meg selv. Og det er at jeg er rolig og konsekvent, dette gjelder vel mest hverdagslig. Tinka har en fantastisk avknapp, jeg beholder allikevel påknappen, og hun har en fantastisk god lek i mine øyne.

Det med konsekventhet glir nok også inn i tålmodigheten min jeg gir sjelden opp. F.eks. idag med Yaris da han begynte å løpe hjemover på tur, da fortsatte jeg å gå dit jeg skulle, selvom jeg ikke kunne se ham. Jeg stolte på at han tilslutt kom til å innse at det var best å holde følge med meg, og joda, tok ikke lang tid før han kom løpende.

EDIT: faktisk utrolig bra tråd, man har veldig godt av å fokusere litt på det positive man gjør som hundefører, ikke bare se på feilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg vet ikke om jeg vil kalle det prestasjon akkurat - men jeg er veldig god på hannhunder, og jeg er svært stolt av at jeg aldri noensinne har hatt en kranglete hannhund. Mine hannhunder har alltid gått overens med alle andre hunder, selv kranglefanter fordi mine aldri har sett noe behov for å bråke. Det er jeg faktisk stolt av og svært fornøyd med. De har og er kanskje ikke verdens lydigste, men de er og har alltid vært svært trivelige med alt og alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som heilt fersk hundeeigar har eg framleis masse tid på meg til å oppdage både gode og dårlege eigeskapar, men ein eigeskap eg har generelt, som eg trur er god å ha i hundehald òg, er at eg har eit veldig avslappa forhold til det meste. Med det meiner eg at eg ikkje lar meg ase opp, og held meg roleg stort sett same kva. Eit døme var då kvalpen ramla utfor ein 2,5 meter høg mur og rett i asfalten. Eg hoppa sjølvsagt etter, og der sat han og såg forvirra ut, men ikkje noko meir enn det. Eg klarte å halde hovudet kaldt nok til å tenkje på skrekk og denslags, og tok ein rask runde over bein, rygg og nakke, før eg straks satte i gang leiken att, og kvalpen var like blid og aktiv :).

Det gjeld sjølvsagt òg i resten av hundehaldet, under trening, tur, når han er "kvalpete", når han stel mat, når leiken tek overhand osv osv, eg klarar stort sett alltid å halde roen på ein slik måte at eg kan smitte det over på han når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig flink til å belønne med meg selv. Er ikke redd for å dumme meg ut og leke klovn. Jeg har alltid hatt veldig god kontakt med hundene. Hundene mine har også stolt mye på meg og har tillit til meg når det kommer til utfordringer osv.

Jeg er fornøyd med at jeg har rolige hunder som ikke bjeffer (det er ihvertfall lite), som ikke er i møblene og ikke tigger. Dette er ting folk setter pris på har jeg fått hørt av besøkende, familie osv. Dette er fordi jeg har klare regler og er kosekvent.

Jeg har ikke perfekte hunder, men er veldig fornøyd med dem fordet, og føler selv at jeg har gjort en ganske god jobb med dem, selv om det er mye mer man sikkert kunne ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren så dårlig jeg er på sånne tråder, burde heller vært dine dårligste egenskaper :P Men er det en positiv ting å være pirkete? :whistle::lol:

:lol: Samme her! Er utrolig pirkete, men vet ikke hvor bra det egentlig er? :lol:

... Men etter å ha tenkt og grublet så tror jeg at jeg klarer å se hva som kan bli et problem før det oppstår, og forebygger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten skrytetråd.

Hva anser du som dine beste egenskaper som hundefører/trener?

Hva anser du som din største prestasjon innen hundetrening? Ikke konkurranseresultater, men noe konkret du har gjort med hunden din innen trening.

På hvilket felt innen hundetrening anser du som din sterkeste side?

Hvilken egenskap ved hunden din synes du at skiller den ut fra andre hunder?

Dette ble mange vanskelige spørsmål :P

Beste egenskap som hundefører/trener og også instruktør vil jeg si er at jeg ser den hunden jeg har foran meg der og da :) Og at jeg føler selv at jeg alltid har mer å lære både om lydighet og hunder generelt. Jeg er ydmyk ovenfor andre hundetrenere og har aldri en "se så flink jeg er" holdning.

Store prestasjoner... neh, vet ikke det :icon_redface: Føler ikke jeg har prestert noe stort med hundene mine i grunn :icon_redface: Som instruktør så er jeg litt stolt over at de aller fleste som har gått kurs hos meg har begynt å starte i lydighet :D Den som har kommet lengst går nå elite og gikk på kurs hos meg fra begynnernivå og helt til elite, nå går hun for meg som hjelpeinstruktør. Det er jeg litt stolt over :icon_redface:

Sterkeste felt innen hundetrening er lydighet :)

Kan vel heller ikke si hundene min skiller seg så ut fra andre hunder, ikke på annen måte enn at hundene mine er MINE liksom og verdens beste :D De er ukompliserte og enkle hunder i hverdagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelige, men gode spørsmål!

Jeg stopper aldri å lære om hund, hundetrening og hundeoppdragelse. Jeg er engasjert og interessert, og jeg holder meg ikke kun til en filosofi/metode, men trekker faktorer fra flere og tilpasser det til meg og min hund.

Som eier av en miniatyrhund, synes jeg at jeg er flink til å behandle henne som en hund. Chica har regler, hun kan masse lydighet og triks, hun får gå lange turer i skog og fjell, hun får hjernetrim og møte de utfordringene som de med større hunder får. Samtidig ser jeg Chicas behov og hva hun trenger/vil og legger til rette for dette. Jeg påtvinger f.eks. ikke Chica noe hun ikke vil selvom jeg har utrolig lyst til det selv. Jeg varierer intensiteten i treningen etter motivasjon og dagsform, jeg lar hun hvile når hun trenger dette osv.. For meg er hundens ve og vel, og at hun får oppleve hyggelige stunder det viktigste - uten at det blir dulling! - men det er mye kos da :ahappy: Hun er superglad i mennesker, rolig og ganske veloppdragen på de fleste områder, noe jeg også er veldig stolt over! Derimot skulle jeg vært flinkere til sosialisering med andre hunder - men har i det siste tatt tak i dette og jobber mye med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg er ganske flink til å lese hunden, til å skjønne hva som egentlig skjer i en situasjon og handle ut i fra det. Og så er jeg sta - alltid mer tålmodig og utholdende enn hunden. Det tror jeg er mine bedre egenskaper som hundetrener. Det jeg er mest stolt av er at alle mine hunder har vært veldig trygge, nervesterke, glad i folk og veldig håndterbare. Det har selvsagt mye med hundens naturlige pakke å gjøre, men jeg tar litt kred selv også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...