Gå til innhold
Hundesonen.no

Spor- hvor ofte kan man gå?


Debbie

Recommended Posts

Jeg leser i sporbøker, særlig de som omhandler blodspor eller viltspor at en ikke skal trene det mer enn 1 gang pr uke?

Hvorfor?

Jeg ser jo folk som går spor, hvertfall vanlige spor som legger flere i uken. Hva er forskjellen?

Og hvor ofte kan en legge spor da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er et "dødt" spor og dem kan gå lei ganske fort. I innlæring går jeg spor en gang i uka (ca 5 uker på rad på kurs) ellers gjør jeg det kanskje bare et par ganger i uka. Snakker da om blodspor :) ene hunden min går lei fort, så blir spennede å se hvor fort lei den andre blir, begynner på kurs uka etter påske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Et spor skal jo ikke være "kjedelig" å gå. Du skal selvfølgelig bruke belønning i slutten, selv om en del hunder - spesielt på viltspor - går fordi de liker sporet i seg selv. Men hvis det betyr at hunden går lei om man går det mer enn en gang i uken, ja, da syns tydeligvis ikke hunden at det er så kjekt allikevel.

Jeg går heller flere spor hver dag i en uke enn ett spor hver uke i en måned. Spesielt når det kommer til sporing så tror jeg at hundene lærer fortere når ting ligger ferskt i minne. Men det kommer selvsagt an på hvor lange og krevende sporene dine er. Går jeg spor som er enkle for hunden (f.eks for å trene pinneplukking) på 2-300 meter så kan jeg gjerne gå flere spor om dagen. Går jeg derimot krevende spor på 1-2 kilometer, så går jeg ikke flere ganger om dagen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinneplukking? Jeg har null snøring på menneskespor for å si det sånn, så jeg kan bare uttale meg om blodspor.

Og alle de jeg har pratet med (instruktører, dommere og ellers ivrige spor mennesker) sier maks 1 gang i uka på blodspor. Hundene mine synes spor er topp, men blod er ikke like gøy som fersk spor. Et blodspor er "kaldt og dødt" spor, blod er jo dødt liksom :lol: Ferskspor er relativt fersk (selv om mine kan følge flere dager gammel spor) og dem følger etter et lys levende dyr, derfor blir endel hunder mer gira på å gå det. så ferskspor går vi så fort vi ser et dyr, opptil flere ganger i uka hvis vi er heldige, for det er ikke kjedelig. Men bare blod kan bli kjedelig hvis du "overtrener", derfor gidder jeg ikke det liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.

Det jeg sliter med hos min noe vimsete dalmis, er nemlig store slag. Og jeg har lært inn blodpor med kløven i bakken, det var FYFY når jeg kom på første blodspor i Dachsundklubben gitt!

Jeg går 100 meters spor uten kløv i bakken, og rett frem. Ho går det, har iver, elsker sporslutt, men slår store slag. Noen tips?

Dalmisen har lett for å gi seg, derfor må jeg jobbe godt med belønning, og gjøre det gøy. Bremse henne ned kan jeg alltids få til senere.

Og jeg tenker at siden hun er nybegynner er det greiere å lære inn smått men ofte. Helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir hunden din lei blodspor, så burde du kanskje tenke på å fikse litt bedre motivasjon ;) Jeg kan gå opptil flere blodspor med hundene mine hver dag. De er like motivert hver gang fordi de finner belønning i slutten. Disse instruktørene og dommerne du har snakket med trener tydeligvis ikke særlig effektivt om de bare kan gå spor en gang i uken fordi hunden går lei...

Debbie: hvor lenge lar du det ligge? En idè kan være å øke liggetiden så det ikke er så mye fert overalt. Da blir ofte hundene mer vimsete. Ellers ville jeg heller ha kjørt korte spor med belønning i enden for å holde motivasjonen oppe, men holdt igjen hunden når den vimser for mye. Lær deg å lese når hunden er på og i sporkjernen ved å være litt gnien på linen. Har hunden høy nese og flakser litt frem og tilbake holder du igjen. Setter hunden nesen i bakken og går, så gir du line og følger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da skal jeg prøve det. Tror jeg må merke sporet nøyere, for sporleggeren sist ante ikke hvor sporet gikk- da var det ikke lett da. Sporet ligger i en time pr nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det står i bøkene ts har lest og da :icon_confused:

Disse bøkene er jo ikke akkurat fasiter på hvordan ting er. Det er de forfatternes meninger om at spor ikke kan gåes mer enn en gang i uka. Andre har andre meninger og erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig. Men da kan vel jeg ha min mening om å ikke gå spor mer enn en gang i uka? Uten at det blir avblåst som tull for den del?

Jeg må heller ikke terpe på spor, kan dem det så kan dem det. Da gidder jeg ikke å gå spor 3 ganger i uka, og kanskje dem går lei på prøvedagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ganske mange "regler" om trening og hundehold, feks at man ikke kan la en valp bevege seg mer enn 20 meter før den er 6 mnd gammel osv (satt på spissen). Poenget er vel å ikke henge seg for mye opp i hva som er "riktig" måte å gjøre det på, fordi hva som fungerer på hver enkelt hund vil variere.

Jeg begynner med blodspor på min eldste i slutten av måneden, og er spent på om hun er like tent på det som NBF-spor (menneskespor). Her er nemlig det å gå sporet i seg sjøl belønninga hennes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig. Men da kan vel jeg ha min mening om å ikke gå spor mer enn en gang i uka? Uten at det blir avblåst som tull for den del?

Du kan mene akkurat hva du vil, jeg syns fortsatt det er tull at man ikke skal gå spor mer enn en gang i uken.

Noen sier sikkert at man ikke skal trene lydighet mer enn en gang i uken heller. Jeg syns det er like mye tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du bare gjøre det, men man må da få lov til å dele sin erfaring uten at noen skal komme og si at du kun prater tull? Det funker kjempefint for oss, og jeg skal fortsette og gjøre det og. Jeg oppnår resultater med det, så så tullete kan det da vel ikke være?

Jeg veit ihvertfall at jeg har drevne dommere/instruktører i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å ta seg nær av ting? Det finnes mange teorier der ute, og når TS spør om man ikke kan gå mer spor mer enn en gang i uken, så svarer jeg nei. Jeg syns de påstandene er tull, for har du en hund som er motivert nok, noe den burde være, så er du ikke avhengig av å vente en uke mellom hver gang du går et spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at jeg tar meg nær av ting?

Nå har jeg en ivrig sporgåer, men jeg går ikke mer enn et spor med han i uka forde. Av grunner jeg har forklart over. Det er ting jeg har lært av erfarne sporfolk. så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du bare kan avfeie det som tull når det faktisk funker på mange hunder? Alle har sin teori ja, og jeg forstår din teori. Men jeg bruker ikke den teorien, og jeg avfeier den heller ikke som tull. for det funker nok på mange hunder det og.

Ts spurte om hvorfor hun har lært/lest at man kun skal gå spor en gang i uka, jeg svarte hvorfor jeg trodde det, for det er det jeg har lært og. Om det er vranglære får så være, men bikkja mi funker ypperlig på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at jeg tar meg nær av ting?

Nå har jeg en ivrig sporgåer, men jeg går ikke mer enn et spor med han i uka forde. Av grunner jeg har forklart over. Det er ting jeg har lært av erfarne sporfolk. så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du bare kan avfeie det som tull når det faktisk funker på mange hunder? Alle har sin teori ja, og jeg forstår din teori. Men jeg bruker ikke den teorien, og jeg avfeier den heller ikke som tull. for det funker nok på mange hunder det og.

Ts spurte om hvorfor hun har lært/lest at man kun skal gå spor en gang i uka, jeg svarte hvorfor jeg trodde det, for det er det jeg har lært og. Om det er vranglære får så være, men bikkja mi funker ypperlig på det.

Å gå blodspor med en hund skal vel i utgangspunktet være for å delta i ettersøk av skadet vilt. Hva om du hadde vært på ettersøk en mandag, og brått ble kalt ut til jobb også på en torsdag? Skulle man sagt NEI da, fordi det kunne ødelegge hundens motivasjon til å gå spor?

Min venninne med en dreven sporhund på menneskespor begynte å trene sin hund til å gå blodspor på sine eldre dager. De trente mange dager i uka, de, og det resulterte i tre rake førstepremier på prøve. Den hunden var ALLTID motivert til å gå spor, han.

... og jeg må si jeg synes det er en merkelig holdning. Synes man det er morsomt å gå spor, så trener man så ofte man ønsker. Er man derimot lat, og ikke gidder å trene så mye, så gjør man ikke det. Det spiller sannsynligvis ikke så stor rolle annet enn at en hund som får mye trening blir mer sikker i sin jobb enn en som bare blir trent en og annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi trener hundene våre, foredler vi, eller øver på det som hundene egentlig er utrustet med fra naturens side. Våre hunder trenger jo ikke å gå spor for å finne mat, spore opp vilt som klarte å stikke av, finne en makker med løpetid kilometervis unna, finne tilbake til valpene etter en lang tur etter mat etc. Nei, vi må finne alternative motivasjonsfaktorer og forsterkere. Men altså, i det virkelige liv, kan man ikke si at èn gang i uka er passe, eller max tre spor pr. økt, eller hva det nå er som er passe mengde spor. Jeg tror det er viktig å huske på at hundene våre gjør det som er morsomst. Er det ikke gøy, gjør vi noe feil,kanskje gjør vi noe for ofte, for lenge, eller vi må variere forsterker, eller bytte aktivitet.

Det som virkelig er gøy for meg, er når Fibi (etter et halvt år uten å gå spor i det hele tatt), fyker tilbake, henter vannflaska, eller lommelykta, eller hva det nå er som ligger i stien som jeg har mista (og dermed tatt på), kommer tilbake med det, setter seg foran meg og slipper! Tapt apport, kaller noen det, jeg ber henne bare finne det jeg har mista, jeg.

Sportrening er som all annen trening for meg, aller morsomst når hundene generaliserer til det virkelige livet. Om det skjer to ganger på et år, eller tre ganger på en tur, nei se det vet da ikke jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig. Men da kan vel jeg ha min mening om å ikke gå spor mer enn en gang i uka? Uten at det blir avblåst som tull for den del?

Jeg må heller ikke terpe på spor, kan dem det så kan dem det. Da gidder jeg ikke å gå spor 3 ganger i uka, og kanskje dem går lei på prøvedagen.

Selvfølgelig kan du ha det, og det er opp til deg selv hvor ofte og mye du ønsker å trene. Og selvfølgelig hva slags type hund du har. Er den ikke så lett å motivere, så holder det kanskje med ett spor i uka. Men da kan man vel aldri delta på sporkurs med slike hunder? Om man dreper gleden deres om man går oftere?

Men når TS spør om man kan gå spor oftere enn 1 gang i uka, og de aller fleste svarer ja, så er det vel kanskje en liten pekepinn at man kan kanskje gå oftere selv om det står i disse bøkene (vi aner jo ikke hvem det er skrevet av, når de er skrevet og slikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinneplukking? Jeg har null snøring på menneskespor for å si det sånn, så jeg kan bare uttale meg om blodspor.

Og alle de jeg har pratet med (instruktører, dommere og ellers ivrige spor mennesker) sier maks 1 gang i uka på blodspor. Hundene mine synes spor er topp, men blod er ikke like gøy som fersk spor. Et blodspor er "kaldt og dødt" spor, blod er jo dødt liksom :lol: Ferskspor er relativt fersk (selv om mine kan følge flere dager gammel spor) og dem følger etter et lys levende dyr, derfor blir endel hunder mer gira på å gå det. så ferskspor går vi så fort vi ser et dyr, opptil flere ganger i uka hvis vi er heldige, for det er ikke kjedelig. Men bare blod kan bli kjedelig hvis du "overtrener", derfor gidder jeg ikke det liksom.

Dette var helt gresk for meg. :lol: (Ikke vondt ment altså)

Men har aldri hørt noe lignende. Er det sånn at dere ser et dyr og setter hunden på sporet av det? Og er det ettersøk du trener? Eller hva slags (hvilke) instruktører ( sportrening) sikter du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det mye mulig jeg tar feil :lol: Men det er da det jeg har lært. Og kursa vi har gått har kun vært en gang i uka.

Ser jeg et rådyr så venter jeg kanskje et par timer så spenner jeg på sæla og går der jeg så dyret sist og lar bikkja gå etter. Det er ferskspor, og du må gå et sånt og et blodspor for å bli godkjent ettersøkshund (du må da ha 7 poeng på fersksporet og minst en 2 premie på blodsporet) så jeg sikter til blodspor og ferskspor trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debbie: hva med å la sporet ligge lenger enn en time? Da blir ferten mer konsentrert, og lettere å følge.

Ellers mener jeg at man kan gå spor så ofte man gidder, uavhengig av type. Vil du og hunden, så gå i vei, uansett "regler og kotyme"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det mye mulig jeg tar feil :lol: Men det er da det jeg har lært. Og kursa vi har gått har kun vært en gang i uka.

Ser jeg et rådyr så venter jeg kanskje et par timer så spenner jeg på sæla og går der jeg så dyret sist og lar bikkja gå etter. Det er ferskspor, og du må gå et sånt og et blodspor for å bli godkjent ettersøkshund (du må da ha 7 poeng på fersksporet og minst en 2 premie på blodsporet) så jeg sikter til blodspor og ferskspor trening.

Takk for svar. :)

Men hvor lenge går dere etter rådyret da? Og da har dere vel ikke noe sporslutt for regner ikke med at dere tar igjen rådyret akkurat? Så når tar du hunden av sporet og belønner du på noen måte?

Jeg vet ikke så mye om ettersøkstrening så spør for å lære.

I mitt hode virker det litt vanskelig å kombinere med menneskespor hvis hunden er vant til å skulle følge viltspor.

Ikke sikkert noen har interesse av å kombinere da men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Men hvor lenge går dere etter rådyret da? Og da har dere vel ikke noe sporslutt for regner ikke med at dere tar igjen rådyret akkurat? Så når tar du hunden av sporet og belønner du på noen måte?

Jeg vet ikke så mye om ettersøkstrening så spør for å lære.

I mitt hode virker det litt vanskelig å kombinere med menneskespor hvis hunden er vant til å skulle følge viltspor.

Ikke sikkert noen har interesse av å kombinere da men.

Jeg syns ikke det er noe problem å kombinere menneskespor med viltspor, jeg :lol: Har bare lært N menneskespor, men han går spontanspor etter rådyra her i området; jeg kan jo prøve å dra ham av men da hveser og piper og spreller det i hunden min :P Har aldri belønnet ham for å gå det, bare for å få ham av det, for er han først på et ferskspor er det så selvforsterkende at det er omtrent klin umulig å dra skrotten ut av sporet :P Vet ikke noe om ettersøk, da. Men har store planer om å starte med unge hr. Mordermann.

Jeg har aldri hatt noe behov for å begrense mengden spor jeg går med Nansen; har bare gått så ofte jeg gidder, egentlig. Har aldri lært hva som er "rett" på sånt (skal gå på kurs nå snart så da blir det kanskje andre boller :aww:) men jeg har observert på min hund, som i starten var ganske lunken på menneskespor, at han ble ivrigere og bedre og ikke minst tryggere i sporet jo oftere vi gikk. Når det kommer til ferskspor o.l. er han en såpass rabiat drapsmaskin at det ikke er noe problem å gå ofte, vi bor midt i et rådyrområde og han går gjerne små ferskspor daglig, fordi rådyra går langs stiene og på stiene om natta så det er klin umulig å unngå det uansett.

Konklusjon: jeg går så ofte som mulig, og bikkja mi digger spor mer og mer utover sesongen, tydeligvis fordi da er han tryggere på oppgaven og vet hva han skal gjøre, og da er det mye kulere å gå spor. Men jeg kjenner ikke alle andres bikkjer :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...