Gå til innhold
Hundesonen.no

Råd mot mareritt.


Truls

Recommended Posts

Hei

Lurer på om noen av Sonisene har noen råd mot mareritt. Det er mye som skjer i livet nå så tilstanden er mest sansynlig stressrelatert sammen med utrygghet. Dette er derimot ingen ting jeg kan gjøre noe med, så forebygging er stort sett umulig.

Er det noe som stopper mareritt og kan gi bedre søvn? Kan sikkert få berolignde hos lege, men det har jeg sannelig ikke lyst til.

Finnes det noe medisiner som ikke er reseptpliktig som kan fungere? Eller noe naturmedisin, kosttilskudd eller lignende.

Mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ikke spise etter 19-20.

Hør på apotek eller i helsekostforretning om naturpreparater, mener det er noe som heter Valerina Natt.

Men, hvis problemet er at du sover urolig er det ikke sikkert medikamenter vil hjelpe. Disse er jo ofte til innsovning/behandling for søvnmangel.

Lykke til hvertfall!

Forferdelig å ikke sove skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre ingen medisiner som hjelper mot mareritt, men det finnes medisiner som kan gi deg så pass dyp søvn at du ikke drømmer og dermed ikke har mareritt. Vallergan er ett av dem, det er en allergimedisin med bivirkning at man blir trøtt. Den skaper ikke avhengighet og man venner seg ikke til dosen slik at man ikke må ha høyere doser etter hvert. Det kan gjøre godt for noen få netter å ta den slik at du får sovet godt. Dårlig søvn kan gi flere bivirkninger, man blir litt småkoko og kan faktisk bli riktig så dårlig av og ikke få sove ordentlig!

Ellers er nok det beste botemidlet mot mareritt at man får gjort noe med stresset som utløser det. I tillegg kan det hjelpe å trene, spise sundt og å gjøre avspenningsøvelser.

Hilsen fru dårlig søvn og mareritt.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dronningen av mareritt fra naturens side, har masse masse mareritt. Mine triks: ikke se film/tv som setter tankene i gang, det trenger ikke nødvendigvis være skumle filmer som er ille, men særlig filmer hvor grensene mellom virkelighet og uvirkelighet er uklare. Samme med bøker. Gå en lang og god tur litt sent på ettermiddagen er heller ikke dumt, at kroppen er litt tung og trøtt når man legger seg kan gjøre underverker. Men ellers har jeg flere triks for å takle det når jeg først har mareritt, for det er ikke så mye forebyggende som hjelper på meg. Jeg har som regel at jeg skal våkne ordentlig hvis jeg våkner av mareritt på natten. Ikke bare snu meg rundt og sove videre, men tenke ordentlig igjen drømmen, gjerne drikke noe vann, lese litt og så videre, for å liksom dytte hjernen ut av det sporet. Derfor har jeg alltid noe lett og lystig lesestoff ved sengen (bonytt er en fin marerittdreper :lol:). Skriv gjerne ned hva du drømte om, snakk om de - få de ut av kroppen. God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt sånn teit, men slike reisesyketabletter har jo rød trekant på - og selges over disk uten resept. Jeg blir iallefall døsig av slike tabletter - kanskje det er så lite som skal til for å sove over marerittene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt sånn teit, men slike reisesyketabletter har jo rød trekant på - og selges over disk uten resept. Jeg blir iallefall døsig av slike tabletter - kanskje det er så lite som skal til for å sove over marerittene?

Jeg blir og trøtt av de pillene, ofte stuptrøtt og, men tar et par timer før de slår inn for fult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "tradisjonelle rådene" er som oftest

ikke spis de siste to timene før du skal legge deg

gå gjerne en liten tur rett før du legger deg (fungerer jo ofte greit for de fleste hundeeiere)

ikke se på tv rett før du legger deg (ta da også gjerne pause fra pc en stund før)

gå på do, og sørg for at du ikke har noen "behov" etter du har lagt deg

Ellers fungerer det best for min del å lese litt før jeg sovner, rett og slett for å få tankene bort fra alt som skjer i hverdagen. Men det er nok ganske individuelt. Har også brukt sovepiller i perioder (gjør meg trøtt og at jeg sovner, skal i teorien ikke gjøre at jeg er spesielt trøtt etterpå, det varierer litt). Men vil ikke anbefale det om du absolutt ikke trenger det. Er blant annet vallergan som Camilla nevner, og det skal ikke være vanedannende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resiesyketablettene til hundene: Check!

gamle sipralex fra ifjor: Check!

Hvitløkstabletter: Check!

Vitamin K og D: Check!

Kalsium: Check!

ALA(antioksydant): Check!

Down the hatch! :lol:

Så får vi se hva som skjer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsiktig med å ta reisesyketabeletter hvis du skal kjøre neste dag. Greit å lese på pakken og se hva halveringstiden er osv. Synd å være sløv neste dag hvis du skal ut i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...