Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det viktig ?


TollerValp

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Eg trudde det var sjølvsagt at oppdrettar starta sosialisering og miljøtrening av kvalpane LENGE før dei var 8 veker? Vår kvalp med søsken var då både på biltur, togtur, bytur, ute og vandra på både gress og snø osv osv osv i mange veker før vi fekk han. Vi har òg fått ein utruleg trygg og harmonisk hund som knapt lar seg ase opp av noko som helst, og sjølv erfarne hundefolk har vorte imponert over kor "god" kvalpen vår er.

Selvfølgelig blir valpene sosialisert og miljøtrent før levering - alt valpene opplever hos oppdretter, opplever de for første gang.

En dag får de høre på støvsugeren for første gang, de hører radio og TV. Det å komme ut av valpekassa og få åme seg i et eget rom er en overgang - så får de møte stua for første gang, og jaggu opplever de å få komme ut i en hage medgress for første gang, så legger man ut en bilmatte i hagen og det gir et nytt underlag for valpene å beherske.

De blir med til veterinær for helsesjekk, det er er ny opplevelse, både kjøreturen dit, luktene hos veterinæren, være på venterommet, stå på bord, bli undersøkt nøye av en fremmed.

Alle som kommer på besøk til valpene representerer miljøtrening - mennesker i ulike fasonger, størrelser, aldre og farger. Noen med helskjegg og noen med hanekam.

En bekjent har et valpekull som kommer på besøk, så får valpene treffe andre hunder enn mamma'n de har vokst opp med så langt, kanskje er det til og med valper av en annen rase.

And the list goes on. Det er ufattelig mye nytt som skjer de første åtte ukene, samtidig som en skal huske på å at det SKAL være ro og stillhet også, det må ikke skje noe hele tiden, en vil ikke framprovosere stress og rastløshet hos valper som ikke har lært seg å sove eller kjede seg.

Det er også viktig å tenke på at en ikke introduserer ting før valpen faktisk er klar for det - en tar ikke valpen rett fra valpekassa til en benk utenfor det store kjøpesenteret for å se på livet.

Poenget er at på et tidspunkt trenger valpene mer for å bryne seg og for å oppleve det som nytt, og da er det rett og slett lettere at en valpekjøper gjør det, fordi den kan vie all sin tid og oppmerksomhet til én valp, mens oppdretter kanskje har ti-tolv valper å fordele tid og energi på.

Ellers har Siri veldig gode poeng - statistikk kan være snabla gøy. Det er forskjell på at ALLE valper som leveres for tidlig får brister, enn at ALLE hunder med brister er levert for tidlig.

Det er også vanskelig å sammenligne hunder på tvers av oppdrettere, for jeg tror nemlig det ikke bare handler om tidspunkt for levering, men grad av kvalitet på tiden en har hatt hos oppdretter. Jeg er overbevist om at foreldres temperament og gemytt er arvelig, at det ikke bare handler om tispas pregning, men at eksempelvis aggressive fedre kan få avkom med gemyttproblem også. Og jaggu tror jeg det handler om hva slags arbeid valpekjøper gjør videre med grunnlaget en har fått. Jeg er overbevist om at dette er et komplekst og sammensatt problem en ikke bare kan sette en leveringsalder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at hun er ganske ekstrem på en del områder, det betyr ikke at alt hun sier er feil. Hun har en viss erfaring med problemhunder, og jeg tror vel at moderne hundehold har litt å gjøre med mengden problemadferd som kommer til syne.

Problemet med Turid Rugås, syns jeg, er at hun stort sett bare har erfaring med problemhunder, og alt hun sier i forbindelse med hundehold, er erfaringer hun har gjort seg med problemhunder. Problemet er jo da at det hun sier, ikke har relevans i forhold til normale hunder, og det er normale hunder de aller fleste av oss har.

Jeg foretrekker å hente mine valper senest når de er 8 uker. Om oppdretter mener at de ikke tåler miljøskiftet når de er så gamle, så vil jeg antageligvis kvie meg for å hente valpen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

And the list goes on. Det er ufattelig mye nytt som skjer de første åtte ukene, samtidig som en skal huske på å at det SKAL være ro og stillhet også, det må ikke skje noe hele tiden, en vil ikke framprovosere stress og rastløshet hos valper som ikke har lært seg å sove eller kjede seg.

Det er også viktig å tenke på at en ikke introduserer ting før valpen faktisk er klar for det - en tar ikke valpen rett fra valpekassa til en benk utenfor det store kjøpesenteret for å se på livet.

Og dette tror jeg også er veldig viktig å huske på. Jeg observerte en oppdretter på min rase som dro med seg valpene på alt mulig før de ble levert, de var i barnehage og masse rart. Om valpene ble bedre og mer sosialt veltilpasset av den grunn? Nope... ikke i det heletatt faktisk. Det er noe med å gjøre ting med måte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Blondie når hun var 8 uker, og det vil jeg med alle valpene. Det er blitt sagt at pregningsfasen til en valp er fra de er 8-12 uker, og da vil jeg ha mest mulig tid i lag med hunden til å få gjort det som må bli gjort den tiden. Da vil jeg ikke ha mindre tid til å kunne prege hunden og hente den senere. Men jeg vet om flere som har positiv erfaring med å vente til de er 10 uker med å hente valpen, men da har oppdretter gjort litt av jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Turid Rugås, syns jeg, er at hun stort sett bare har erfaring med problemhunder, og alt hun sier i forbindelse med hundehold, er erfaringer hun har gjort seg med problemhunder. Problemet er jo da at det hun sier, ikke har relevans i forhold til normale hunder, og det er normale hunder de aller fleste av oss har.

Jeg foretrekker å hente mine valper senest når de er 8 uker. Om oppdretter mener at de ikke tåler miljøskiftet når de er så gamle, så vil jeg antageligvis kvie meg for å hente valpen i det hele tatt.

Og dette gjelder Turid Rugaas mer enn Gry Løberg fordi?

Og HVORFOR foretrekker du å hente valpen såppas tidlig?

Nå har jeg bare erfaring med en av hver (en hentet ved 8 uker, en ved 10 uker), og det at den ene var min første hund påvirker det nok noe, men jeg kommer nok til å vente til minst 9 ukers alder dersom jeg skal ha valp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette gjelder Turid Rugaas mer enn Gry Løberg fordi?

Og HVORFOR foretrekker du å hente valpen såppas tidlig?

Jeg har ikke kommentert Gry Løberg så vidt jeg kan huske, men det gjelder for de begge. Jeg tror ikke at alle valper som hentes seint utvikler seperasjonsangst heller, jeg tror at hvordan en hund blir som voksen, har mer med den genetiske grunnpakka å gjøre, enn noe annet. Man kan nok sosialisere og miljøtrene en små-dårlig hund til å bli bedre, men en god hund er en god hund, nesten samme hva.

Og derfor foretrekker jeg å hente valpen min "såpass tidlig", fordi jeg vil bli kjent med den, starte innlæringa av de tingene jeg syns er viktig, introdusere den til mitt liv. Og hvis valpen ikke TÅLER å flytte, så har den antageligvis en så dårlig genetisk grunnpakke at jeg ikke vil ha den. Livet er for kort til å kastes bort på drittbikkjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Gry Løberg har funnet ut er vel at av de hundene hun har hatt inne (som jo er hunder med problemer) så er det overtall av valpene som er levert sent fra oppdretter. Dvs at de er overrepresentert på problemstatistikken. Det er ikke de som er levert ved 8 uker, selv om jo faktisk de aller fleste valpene leveres da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 uker er tidligste alder for henting, men det har ingenting å si om den er 10 uker. Mange mener det kun er positivt fordi dette gir valpen mer tid sammen med mor og søsken. Andre vil helst hente ved 8 uker. :)

Gry Løberg er nok dypt uenig med deg her..

Hvilke faglig kompetanse bruker du som bakgrunn for dine uttalelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Gry Løberg har funnet ut er vel at av de hundene hun har hatt inne (som jo er hunder med problemer) så er det overtall av valpene som er levert sent fra oppdretter. Dvs at de er overrepresentert på problemstatistikken. Det er ikke de som er levert ved 8 uker, selv om jo faktisk de aller fleste valpene leveres da.

Løberg baserer seg vel stort sett på andres arbeid når det gjelder dette.

Blant annet C-barq..

http://vetapps.vet.upenn.edu/cbarq/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv skal jeg hente valp nå ved 9 uker rett og slett fordi det ikke passer for meg å hente tidligere. Allerede nå preges valpene og har vært på bilturer en og en (altså alene med oppdretter), samt trent for seg selv.

Det har også vært besøk av mange andre hunder, de har en hund av annen rase hjemme i huset og hundene er påstartet tissetrening, i den grad det går an på 8 valper. Valpen min er den eneste som blir igjen de siste 3-4 dagene, og oppdretter begynner da hjemmealenetrening med an og legger mest mulig tilrette for sosial og miljøtrening.

Helst skulle jeg hentet ved 8 uker, men sånn ordning som jeg har fått nå så er jeg veldig komfortabel med den ekstra uken og tror det blir like bra som om jeg hadde hatt den den uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget er også at 8 uker er en fin tid for valpen å bli sosialisert der den skal leve. Selv om oppdretter er flink å sosialisere så vil det alltid være forsjeller ved livet hos oppdretter og livet hos valpekjøper.

Ellers er jeg enig i mye av det som blir sagt her. :)

Jeg tror ikke valpen tar skade av å bli levert ved 9, 10 ukers alder fra en flink oppdretter, men jeg er uenig med de oppdretterne som mener at sin rase er så spesiell at alle valper må holdes igjen til over 12 uker feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget er også at 8 uker er en fin tid for valpen å bli sosialisert der den skal leve. Selv om oppdretter er flink å sosialisere så vil det alltid være forsjeller ved livet hos oppdretter og livet hos valpekjøper.

Ellers er jeg enig i mye av det som blir sagt her. :)

Jeg tror ikke valpen tar skade av å bli levert ved 9, 10 ukers alder fra en flink oppdretter, men jeg er uenig med de oppdretterne som mener at sin rase er så spesiell at alle valper må holdes igjen til over 12 uker feks.

Helt enig!

Og jeg hadde uten tvil hentet ved 8 uker, men jeg føler at en tur til Nord-Norge på 80årsdag ikke akkurat er den ideele starten for valpens liv med meg, og derfor er det faktisk et bedre alternativ at han blir hos oppdretter de ekstra dagene. Nå skal det sies at valpene er 7 uker en torsdag og de blir hentet den helgen, og jeg kommer onsdagen etter, altså bare snakk om 3-4 dager. Det er jo ikke helt uvanlig å legge henting til nærmeste helgen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alt jeg har lest om hvor viktig de første ukene etter overtagelse er i en valps liv, så er det for meg kjempeviktig å få valpen straks den er leveringsklar. Jeg vil snarest mulig ha den med på sosialisering og prege den til det livet vi lever og som den også vil leve. Ifølge en bok jeg har lest av Ian Dunbar, britisk forfatter, så er det en kjempeviktig periode, og man har en begrenset tidsfrist når det kommer til preging og sosialisering, for det er et vindu som lukker seg etter en bestemt periode. Han anbefaler at man jevnlig arrangerer "puppy party" hjemme, og i små grupper inviterer tilsammen100 (!) forskjellige personer hjem til seg i løpet av disse første ukene etter overtagelse. Det er vel litt drøyt, syns jeg da, men det sier iallefall litt om hvor viktig han anser at sosialiseringen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Etter alt jeg har lest om hvor viktig de første ukene etter overtagelse er i en valps liv, så er det for meg kjempeviktig å få valpen straks den er leveringsklar. Jeg vil snarest mulig ha den med på sosialisering og prege den til det livet vi lever og som den også vil leve. Ifølge en bok jeg har lest av Ian Dunbar, britisk forfatter, så er det en kjempeviktig periode, og man har en begrenset tidsfrist når det kommer til preging og sosialisering, for det er et vindu som lukker seg etter en bestemt periode. Han anbefaler at man jevnlig arrangerer "puppy party" hjemme, og i små grupper inviterer tilsammen100 (!) forskjellige personer hjem til seg i løpet av disse første ukene etter overtagelse. Det er vel litt drøyt, syns jeg da, men det sier iallefall litt om hvor viktig han anser at sosialiseringen er.

Ganske OT:

og da tenker jeg at hvis en valp trenger så mye hjelp for å sosialiseres og preges på mennesker den skal leve i samfunnet med resten av livet, så tror jeg jaggu jeg står over jeg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han ga meg iallefall en smule bakoversveis da jeg leste den delen av boka, hehe :D

Han var voldsomt opptatt av det der, men jeeeezz da...100 personer!?? (tallet var nevnt spesifikt..) Det hadde ikke jeg giddet å ha tråkkende ut og inn av dørene her i noen få hektiske uker! :)

Dette er boken av Ian Dunbar der dette står;

Before and after you get your puppy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske OT:

og da tenker jeg at hvis en valp trenger så mye hjelp for å sosialiseres og preges på mennesker den skal leve i samfunnet med resten av livet, så tror jeg jaggu jeg står over jeg altså.

Jeg synes det var helt "on topic" jeg. Folk har hentet valp ved 7, 8, 10, 12 og 20 uker, og det går stort sett bra. Av ulike årsaker hentes valper senere enn 8 uker (og hvem som i sin tid har definert at de da er "leveringsklare" kan man jo diskutere forøvrig. Men om slaget er tapt om man venter noe utover 8 uker, ja da tør jeg ikke tenke på hvor mange problemhunder vi skulle hatt rundt om. Det er ikke så uvanlig at alle valpene ikke er solgt ved 8 uker, men da bør man altså bare avlive dem, eller levere dem rett til adferdseksperten? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var helt "on topic" jeg. Folk har hentet valp ved 7, 8, 10, 12 og 20 uker, og det går stort sett bra. Av ulike årsaker hentes valper senere enn 8 uker (og hvem som i sin tid har definert at de da er "leveringsklare" kan man jo diskutere forøvrig. Men om slaget er tapt om man venter noe utover 8 uker, ja da tør jeg ikke tenke på hvor mange problemhunder vi skulle hatt rundt om. Det er ikke så uvanlig at alle valpene ikke er solgt ved 8 uker, men da bør man altså bare avlive dem, eller levere dem rett til adferdseksperten? :P

Og jeg forstår fortsatt ikke hva som er så vanskelig med å forstå at nei - det er ikke krise om man ikke får levert en valp 8 uker gammel, men en overvekt av de hundene som har separasjonsangst har vært levert seinere enn 8 uker.

Jeg ville vært bekymra for å kjøpe en valp dersom oppdretter synes valpene er så dårlige at de ikke kan leveres 8 uker gamle, men fortsatt trenger mammas og de andre valpenes støtte i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg forstår fortsatt ikke hva som er så vanskelig med å forstå at nei - det er ikke krise om man ikke får levert en valp 8 uker gammel, men en overvekt av de hundene som har separasjonsangst har vært levert seinere enn 8 uker.

Jeg ville vært bekymra for å kjøpe en valp dersom oppdretter synes valpene er så dårlige at de ikke kan leveres 8 uker gamle, men fortsatt trenger mammas og de andre valpenes støtte i livet.

Signeres 100%!

Vanligvis så føyer jeg til noe også, men dette innlegget forklarte alt hva jeg tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg forstår fortsatt ikke hva som er så vanskelig med å forstå at nei - det er ikke krise om man ikke får levert en valp 8 uker gammel, men en overvekt av de hundene som har separasjonsangst har vært levert seinere enn 8 uker.

Jeg ville vært bekymra for å kjøpe en valp dersom oppdretter synes valpene er så dårlige at de ikke kan leveres 8 uker gamle, men fortsatt trenger mammas og de andre valpenes støtte i livet.

Jeg er helt enig.

Men det kan jo kommet en konsekvens ved disse uttalesene, har jeg inntrykk av. Det er nesten så folk nå vegrer seg for å la oppdrettere ha valpen den ene eller to ukene ekstra for at det skal passe bedre med jobb o.l.

Det er jo faktisk ikke slik at alle oppdrettere glemmer valpen selv om den er blitt eldre enn 8 uker. De fleste jeg begynner la valpen ta en aktiv del i "livet" evt låner valpen ut til andre for korte stunder for at den skal få oppleve andre forhold.

Jeg er stygt redd for at det kan bli en "trend" at man ikke skal kjøpe valper oppdrettere sitter igjen med pga denne uttalesen. (og evt de som ikke har så mye kunnskap og sluker det rått.)

Selv har jeg levert valper ved 7,5 uke, 8,5 uke, 12 uker, 3 mnd og 4 mnd. Alle utenom den på 12 uker var avtalt at jeg skulle ha lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stygt redd for at det kan bli en "trend" at man ikke skal kjøpe valper oppdrettere sitter igjen med pga denne uttalesen. (og evt de som ikke har så mye kunnskap og sluker det rått.)

Det er jeg helt enig i, men det samme kan man også si motsatt - om oppdrettere (eller valpekjøpere for den del) som stadig skal dra leveringsalderen oppover og oppover fordi det på en måte har blitt en "trend" på bakgrunn av helt udokumenterte antakelser.

Nei - det beste er vel om man som valpekjøper gjør sin research skikkelig og kjøper valper fra et kull med mentalt stabile foreldre. Da spiller det ingen rolle hvor gammel valpen er ved levering(neida, jeg mener ikke yngre enn 7-8 uker), for da har den likevel den mentale ballasten den skal ha til å tåle omveltningene i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...