Gå til innhold
Hundesonen.no

Kloklipp

Djervekvinnen

Recommended Posts

Når han får lukte på forhudsrens-flaska er vel den eneste gangen han reiser seg, løfter på det ene bakbene og får litt sånn "Oh Yeah, baby!"-blikk :barfy:

Tror aldri jeg har ledd så godt noengang av noe jeg har lest på et hundeforum :) Hehe! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry klippes på samme måte som man skor en hest, dog har han blitt mer og mer kranglete med årene. Skyldes vondter i kroppen og en porsjon egne meninger, tenker jeg...

Norma tar jeg med meg på badet - hun kommer logrende etter og legger seg ned. Hun lar seg snu og vende i alle retninger, så med henne går det egentlig som en lek :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å ha dem i fanget, men nå syntes jeg det er likegreit å ha dem stående på spisebordet mens jeg sitter på en stol. Da kan jeg liksom ta det med ro, og hunden kan egentlig være i den posisjoen de vil så lenge jeg har den poten jeg jobber med lett tilgjengelig. Det betyr f.eks. sittende år jeg tar framlabben, liggende når jeg tar bakbena, eller stående også.

Nå som jeg har funnet ut hvordan jeg kan se hvor nærme jeg er nerven ved å se det jeg har klippet, så er jeg avhengig av å kune se selve kloen både før, etter og under klipping. Samt avhengig av en kloklipper som glir lett igjennom :)

Ellers kom Susanne med et godt tips, og tror jeg skal begynne med utstrakt fot ja. Ellers er det viktig for meg at om hunden trekker foten til seg, så slipper jeg i taket, men følger bevegelsen til hunden sånn at den ikke lærer at den bare kan rykke til seg foten og slippe unna. Det kan også nevnes at jeg har mest erfaring med Tinka, som er min første egne hund, og når jeg hentet henne så var hun allerede veldig redd kloklipp og har måttet jobe med en hund som mistrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier bare å la Raja ligge på siden mens jeg sitter på siden beine er plassert og ta alle klørne på den måten. Er da hun føler seg mest trygg da hun i utgangspunktet ikke liker å få klørne klipt. Tror ikke det hadde funket for meg å stå over henne, da hadde hun sikkert blitt mer nervøs og jeg hadde ikke klart å se skikkelig. Å ligge på ryggen liker hun heller ikke så godt, så tror den beste måten er sånn vi gjør det nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Java er veldig grei. Bruker samme metode som Djervekvinnen bruker på Chanti.

Günther er et aldri så lite helvette siden han ikke takler kloklipperen... I begynnelsen sleit jeg med å få lov til å ta på labbene hans i det hele tatt. Eller, bakbeina går som regels greit. Jobber veldig med at vi skal få til å klippe klør skikkelig, men han går alltid rundt med forskjellig lengde på klørne fordi jeg aldri får klippet ordentlig. Han er ikke redd for kloklipperen, og jeg kan ta på labbene hans. Men å ta kloklipperen borti labbene hans er ikke lov og da tygger han på hendene mine så jeg skal slippe. Så jah! Han er en håndfull, men øvelse gjør mester. Java var også et monster som "barn", så det skal nok bli orden på Günther til slutt å :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje slem jeg, men hvorfor ikke bruke snutebånd/munnkurv på de som "biter" på henda? Da mister de overtaket med å "skremme" og det blir lettere å roe de ned. At de hyler og skriker og bærer seg er lettere å overse enn x antall tenner i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan klippe i alle posisjoner og på alle steder. Tar det der hunden er når jeg bestemmer meg for å gjøre det. Eller på kjøkkenbenken som er 'stellebordet' vårt om jeg tar det i forbindelse med mer pelsstell. Eneste som er fast er at jeg prøver å gjøre litt stas ut av det, roser veldig og belønner i varierende grad. Så hundene elsker kloklipp. :ahappy:

Kan godt filme en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... det går her. Men sikkert pga. at jeg brukte pink floyd musikk. Skal fikse :)

edit, står at videoen ikke er tilgjengelig i alle land. Befinner du deg i Norge?

Jeg er i Norge ja,så vidt jeg vet ihvertfall :ahappy:

Men det står at den ikke er tilgjengelig i mitt land :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... det går her. Men sikkert pga. at jeg brukte pink floyd musikk. Skal fikse :)

edit, står at videoen ikke er tilgjengelig i alle land. Befinner du deg i Norge?

This video contains content from EMI, who has blocked it in your country on copyright grounds.

Sorry about that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje slem jeg, men hvorfor ikke bruke snutebånd/munnkurv på de som "biter" på henda? Da mister de overtaket med å "skremme" og det blir lettere å roe de ned. At de hyler og skriker og bærer seg er lettere å overse enn x antall tenner i hånda.

Det hadde jeg gjort hvis hunden tydde litt biting. Heldigvis har ingen av mine brukt munnen ved demonastrasjon, så har sluppet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bajaz legger jeg på ryggen i fanget mitt med hodet fra meg, klipper klør samtidig som jeg klipper pelsen under potene så han ligger somregel bare å halvsover ;)

Turbo får bare beskjed om å spille død, også ligger han til jeg er ferdig med å klippe ;) Om Turbo begynner å tulle legger jeg ett håndkle eller noe over øynene hans og da slapper han helt av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, trodde alle gjorde det sånn som meg jeg. Her står hundene på trimmebord med "galgen" rundt halsen. Dette er ikke noe stress, begge slapper av og står helt i ro. Så tar jeg en og en tottelott, klipper alle klør og stusser pelsen under beina. Jeg har faktisk aldri klippet feil så mine hunder forbinder ikke dette med mulig smerte. Symra er litt gnien på å la meg få låne frampotene, men vi blir alltid raskt enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker også å se undersiden av kloen når jeg klipper, så jeg klipper stående med potene hold bakover slik man skor en hest. Jeg retter også ut beina, så fremt mulig, og holder en og en "tå" av gangen når jeg klipper.

Det fungerer helt ypperlig på bakbeina, men vanskeligere å komme til på forbeina da hun er relativt lavbeint og høyre frempote er kinkig da jeg selv er høyrehendt.. I tillegg har hun funnet ut at kloklipping skumlere for hver gang i det siste (til tross for at jeg kun har klippet feil 2 ganger i hennes 8-årige liv, da uten hyl og knapt nok blod), så hun legger seg pladask ned.

Derav må jeg klippe fremklørne liggende, på siden eller ryggen, noe hun syns er pyton, men jeg prøver å gjøre det litt hyggeligere med en skje av bokskattemat mellom hver n-te klo klippet ;)

Jeg vurderer å prøve å slipe klørne isteden. Hun står/ligger stille uten tull når jeg klipper men det er tydelig at hun syns det er mishandling på det grusomste :rolleyes2:. Jeg heller litt til noen slipefans teori at selve klippingen klemmer på nerven og det derfor kan være ubehagelig utover at man klipper feil. Gjennom 8 år med kloklipp har hun hylt en gang selv om det ikke kom noe blod, og de to gangene jeg har klippet såvidt for langt hverken hylte eller rykket hun til, og hun syns åpenbart kloklipp generelt er ubehagelig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
    • Av praktiske årsaker, skal ha med hunden på flere reiser uten fryser. Tenker å gi blanding av vom og tørrfor på sikt.  I tillegg liker jeg å bruke deler av måltidene til trening på tur, noe som er vanskelig med råfor...  
    • Tispen min er 10 måneder nå.  Meget omgjengelig familiehund. Mjuk pels og gemytt 🤣. Lettlært. Nydelig vakker. Perfekt størrelse.  Vi driver med blodspor og lydighet.  Grua meg mest til pelsstell når jeg vurderte rasen, ja snø i pelsen er irriterende, men jeg må lære meg å huske å bruke riktig tøy 🙈 Koser meg overraskende med å klippe og stelle pelsen.  Jeg har dessverre vært ekstremt uheldig med sykdom på henne, men slik jeg har forstått det er dette en sunn rase med få plager.   
    • Blir spennende å følge med videre!   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...