Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannstein -trekk på utstilling?


Recommended Posts

Nja, det gir sjelden trekk, men flere dommere kommenterer det i kritikken - det er uansett et hygienisk tema, et spørsmål om tannhelse. Jeg håper folk fjerner tannstein oftere enn til den årlige NKK-utstillingen, for å si det sånn.

Du får trekk om hunden er feit, tynn eller halter, men jeg har ikke hørt om noen dommere som trekker for tannstein - selv om det står i kritikken.

Men en vil jo vise hunden fra sin beste side, på alle måter. Og noen dommere er mer opptatt av tannhelse enn andre. Jeg gransket for eksempel dyrets tenner ekstra godt før en utstilling i fjor hvor en tannlege dømte, og det er en annen norsk dommer som ser på deg med et blikk som gjør at du får dårlig samvittighet herfra og til evigheten fordi du ikke har stelt hunden godt nok :icon_cry: Men h*n gir deg certet om hunden er best for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før NKK utstillingen i Harstad var det flere i hundeklubben som dro til veterinæren og fikk fjernet tannstein på hundene sine. Er dette noe folk pleier å gjøre? Får man trekk på utstillingen hvis hunden har tannstein?

Nei, har sjelden/aldri hørt om dommere som trekker for det, men har hørt noen få det nevnt på kritikken i mer ekstreme tilfeller. For meg er rensing av tenner en del av stellet av hunden, og noe jeg tar samtidig som bad og klipp f.eks. før utstilling. Skraper forøvrig tennene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund med mye tannstein (slik at dommeren virkelig legger merke til det) vil vel kanskje trekke ned på helhetsinntrykket av hunden? Hvis det står mellom den og en annen som er like "perfekt"?

Nei. Så perfekte og identiske vil to hunder aldri være, at dommer må pirke på ting som ikke er et moment i eksteriørbedømmelsen. Det vil alltid være noe annet en kan bruke for å skille ut vinneren.

Tannstein må behandles, og kan utvikle seg til smertefulle tilstander, så det BØR trekke ned spør du meg...

Utstillingsdommere er ikke veterinærer, og utstilling er ikke helsesjekk.

For all del, jeg er fullstendig enig med deg at tannstein skal fjernes, og jeg skjønner for så vidt poenget ditt ut fra et dyrevelferdsperspektiv samt ut fra utstillingsreglenes punkt om at syke dyr ikke skal taes med/delta på slike arrangement.

Men en hund i utstillingsringen skal bedømmes opp mot rasestandard, og det er enda ikke i noen rasestandard jeg har lest skrevet noe om tannstein.

Selvfølgelig skal dommere alltid ha sunnhetaspektet med seg i bedømmelsen, derfor vil en hund som ikke er i sunn kondisjon (for tynn/tykk, halter) kunne få trukket ned premiegrad.

Likeledes er det satt fokus på å slå ned på ekstremiteter, for eksempel for mye hud på rynkeraser, for korte snuter på kortsnutede raser, for mye pels på langhårsraser, etc. Men jeg har aldri hørt tannstein bli nevnt som et fokusområde.

Forskjellen på de helseeksemplene jeg nevner og tannstein, er at de første handler om avl og seleksjon ved hjelp av utstillingsresultat. Tannstein er ikke alvorlig arvelig, og er i hvert fall meget enkelt for hver enkelt hundeeier å ta hånd om selv, på lik linje med lange klør og flokete pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en hund i utstillingsringen skal bedømmes opp mot rasestandard, og det er enda ikke i noen rasestandard jeg har lest skrevet noe om tannstein.

Fra standarden til kaukasisk ovtcharka hos NKK:

"Kjever/tenner: Saksebitt. Hvite, store velutviklete, normalt plassert tettsittende tenner."

Fra den nye standarden til kaukasisk ovtcharka hos FCI:

"Jaw / Teeth: Teeth should be healthy, white, strong; incisors are close to each other and in one line. Complete scissor or pincer bite: (i.e.42 teeth).

Injured, broken or knocked out incisors or canines which do not affect the use of the bite is of no consequence, neither is absence of PM1s."

Mine uthevinger.

Jeg vil påstå at sunne, hvite tenner ikke harmonerer med tannstein?

Forøvrig fjerner jeg ikke tannstein, og ved siste vet sjekk på Argyr (nylig) var det ikke en eneste liten flekk å se. Siden han er godt voksen tenkte jeg det kanskje begynte å bli tide med litt tannrens, men det var altså ingenting å rense bort.

Nå skal det sies at jeg ikke kommer på noen andre raser der det står nevnt at tennene skal være hvite, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra standarden til kaukasisk ovtcharka hos NKK:

"Kjever/tenner: Saksebitt. Hvite, store velutviklete, normalt plassert

Nå skal det sies at jeg ikke kommer på noen andre raser der det står nevnt at tennene skal være hvite, da.

Og det var derfor jeg skrev at jeg ikke har lest det i noen, framfor at det ikke står i noen, jeg har ikke lest 400 rasestandarder, men jeg har lest mange. :ahappy:

Og jeg har jobbet for enda flere dommere enn jeg har lest rasestandarder, og har som sagt enda til gode å møte en som faktisk trekker for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Stilte en ung AK som jeg ikke tittet inn i munnen på før jeg handlet på utstilling.

Dommeren reagerte helt klart på at en så ung hund hadde så dårlig "helse" i munnen og jeg ble fortalt det... og jeg skammet meg der jeg sto.

Jeg tror helt klart noe av trekkgrunnlaget der var helsen i munnen. (for meg er det helse på lik linje med halthet, og bedømme en pels som ikke er stelt dermed ikke kan bedømme kvaliteten på o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var derfor jeg skrev at jeg ikke har lest det i noen, framfor at det ikke står i noen, jeg har ikke lest 400 rasestandarder, men jeg har lest mange. :ahappy:

Og jeg har jobbet for enda flere dommere enn jeg har lest rasestandarder, og har som sagt enda til gode å møte en som faktisk trekker for det.

Nei, jeg har som sagt ikke sett det i noen andre standarder heller, så det må jo bety at det er mindre relevant hos andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har som sagt ikke sett det i noen andre standarder heller, så det må jo bety at det er mindre relevant hos andre raser.

Helt sikkert OT, men jeg ble fascinert av at det står eksplisitt i standarden til KO, for de dommerne som mest kvier seg for å sjekke tenner på hunder i norske utstillingsringer er nettopp sør-europeiske dommere. De vil gjerne at eier sjekker selv, da de ikke er vant til at hundene hjemme er like tilgjengelige og omgjengelige som her - de forventer en risiko for å bli bitt, og er meget forsiktig med hvordan de håndterer og beføler (misforstå meg rett...) hundene. Og når eier selv må vise bittet, er det jo lett å plassere en tommel strategisk der det mangler en tann, der det er litt mye tannstein, der to tenner står i underbitt, etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev for en dommer på NV ett år. Det kom inn en dverschnauzer som var veldig stilig og gikk som en kule. Dommeren sa mye bra i starten, deriblant "velstelt" (flott stelt pels!), men etter å ha sett hunden på bordet kom dommeren bort til meg å sa at jeg skulle stryke velstelt, fordi tennene så helt forferdelig ut. Utstiller fikk beskjed om at det ikke hjalp å ha supert stelt pels hvis tennene ramlet ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev for en dommer på NV ett år. Det kom inn en dverschnauzer som var veldig stilig og gikk som en kule. Dommeren sa mye bra i starten, deriblant "velstelt" (flott stelt pels!), men etter å ha sett hunden på bordet kom dommeren bort til meg å sa at jeg skulle stryke velstelt, fordi tennene så helt forferdelig ut. Utstiller fikk beskjed om at det ikke hjalp å ha supert stelt pels hvis tennene ramlet ut...

Neida, ble ikke nysgjerrig nå nei :whistle::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert OT, men jeg ble fascinert av at det står eksplisitt i standarden til KO, for de dommerne som mest kvier seg for å sjekke tenner på hunder i norske utstillingsringer er nettopp sør-europeiske dommere. De vil gjerne at eier sjekker selv, da de ikke er vant til at hundene hjemme er like tilgjengelige og omgjengelige som her - de forventer en risiko for å bli bitt, og er meget forsiktig med hvordan de håndterer og beføler (misforstå meg rett...) hundene. Og når eier selv må vise bittet, er det jo lett å plassere en tommel strategisk der det mangler en tann, der det er litt mye tannstein, der to tenner står i underbitt, etc...

:lol: Sant det! Fortsetter OT litt: Det ser fryktelig dumt ut å komme til Norge som dommer og ikke tørre å ta på bikkja...

Men jeg tror ikke tenner er en stor issue på KO, mitt inntrykk er at de pleier å ha nettopp sunne, friske (og hvite) tenner i riktig bitt. Så da er kanskje den presiseringen der fordi man ønsker å ivareta det, kanskje? Man ser jo fort om det er rent og ryddig eller om tenna er kasta inn i kjeften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I standaren på greyhound står det: Perfekt og jevne tenner. Antar da at de må være ganske så polerte.. Okei.. hehe tannlegen neste? :P

Det var også en formulering!

På st. bernhardshund vet jeg at de har hatt et problem med at mange har for små tenner, så da har det blitt et fokus - det er jo noe imperfekt det også.

Men uansett hva som står i rasenstandard - tannstell er en del av det å ha hund. X'en er ikke stilt på snart fire måneder, men jeg har da sjekket og stelt pels, klør, tredeputer, tenner, øyne og ører i mellomtiden lell :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannstein må behandles, og kan utvikle seg til smertefulle tilstander, så det BØR trekke ned spør du meg...

NEI! for eksteriørutstillinger måler kvaliteten på foreldredyras avkom- og tannstein har ikke noe med det å gjøre. En muntlig refs til eier er ok, Men trekke ned? nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI! for eksteriørutstillinger måler kvaliteten på foreldredyras avkom- og tannstein har ikke noe med det å gjøre. En muntlig refs til eier er ok, Men trekke ned? nei.

Vel, spør du Astrid Indrebø vil hun si at det er tildels genetisk - og da er det jo et resultat av avlen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusser dere tennene jevnlig da? Går det bort å pusse det gule når det først har kommet? Jeg har ikke pusset tennene på mine, og min forrige hadde fine tenner og Chanti også har veldig bra tenner, men Nitro har endel gult. Jeg tror rett og slett at han ikke tygger godt nok, og gnager ikke så mye på bein som Chanti gjør. Så må vel ty til andre metoder på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gule er bare plakk, det kan du skrape av med en fingernegl. Valpis får litt på hjørnetennene oppe, de er for lange til at det pusses vekk med beinknasing. Ellers er tennene skinnende hvite, både på inn- og utsiden. Tannstein er når plakken herder til et hardt lag, først er det beige så mørkner det til grått, brunt og sort (virkelig ille) ettersom tiden går. Så det kan være beige (ny) tannstein under den gule plakken, men det er lett å fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å bruke tannbørste på dyret, men synes det har liten effekt. Jeg synes det er bedre å gi henne et bein å tygge på, også bruker jeg mynt eller tannskrape på det som ikke forsvinner med bein (i mangel på egne, lange negler).

Så nei, ingen jevnlig pussing, men hun får noe å tygge på (blant annet, hun får det ikke bare da) når jeg ser det har kommet litt misfarging, og jeg går over med verktøy ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri pusset eller gjort noenting med tennene på mine. Argyr har også lange/store tenner forresten, så jeg tror ikke det har så mye med saken å gjøre.

Jeg ser heller ingen forskjell på om det fôres med V&H eller tørrfor.

Tipper det har med genetiske forutsetninger å gjøre jeg, og så kommer fôring og tannstell etterpå som utslagsgivende faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...