Gå til innhold
Hundesonen.no

Salukien min blir ikke 100% renslig


KristinR

Recommended Posts

Salukitispa mi er nå halvannet år. På natta og enkelte ganger på dagtid om hundene er alene så gjør hun fra seg inne. Hun er ikke i bur. Hun kan på natta både tisse og bæsje inne. Jeg forsøker å gi siste måltid ikke så sent på kvelden og det siste jeg gjør før jeg gårtil sengs er selvsagt å lufte henne.

Dette skjer ikke hver natt men flere ganger i uka. Hun har ikke UVI og er ellers frisk som en fisk.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er alene om natten så kan det være at hun spaserer rundt omkring og er litt engstelig i ensomheten.

Prøv å venn henne til å være alene igjen. Eller la henne sove på en plass der hun kan se dere?

Ikke at jeg er noen ekspert, men liker å tenke "Hvis jeg var i den situasjonen"=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har begge hundene vann tilgjengelig hele døgnet. Siste måltidet kan variere litt mellom 5 og 8 om kvelden, alt etter når vi kommer fra tur.

Hun er ikke alene, hun bor sammen med boxertispa mi. Jeg vet at hun sjelden vandrer rundt på natta. Jeg våkner lett og hører det om hun starter å vandre. Hun ligger i sofaen og sover hele natta og er nok kun opp og går hvis hun vil gjøre fra seg.

En sjelden gang om mannen min har vært på nattevakt har det hendt at hun har vært med meg i senga. Da sover hun i ett. Jeg tror likevel ikke at årsaken til at hun gjør fra seg er at hun er engstelig da hun er roligheten selv både når jeg går til sengs og når jeg står opp. Om morgenen løfter hun ikke et blikk på meg engang.

Veterinæren min sa hun visste om mynder som aldri ble stuerene. At det "ligger til de" å være slik??

Leste i en annen tråd her om ei med en 7 mnd gammel valp som ikke ble renslig. Hun uttalte at om hun ikke ble kvitt problemet kunne hun ikke ha hunden. Det er uaktuelt for meg. Jeg lever greit med det, men det er irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det er kjipt! Jeg ville prøvd å fått gitt mat så tidlig som mulig på ettermiddagen, hvis mulighet. Heller før turen og ta turen litt senere. Og vannet ville jeg tatt bort tidligere på kvelden. Mine har ikke vann tilgjengelig om natten.

Jeg syns det høres litt rart ut at hun velger å tisse/bæsje inne regelmessig i den alderen hun er i nå. Uhell er en ting, men hvis det skjer ofte. Mulig foringsrutiner kan hjelpe på.

Jeg har ikke hørt noe om problemer med rensligheten på greyhound ihvertfall. Vet jo italiensk mynde kan ha problemer, men de er jo miniatyrhunder. Syns det hørtes rart ut det veterinæren sa, men igjen jeg er jo ingen ekspert.

Håper du finner en løsning på problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg googler "housebreaking salukis" så får jeg inntrykk av at de kan være vanskelig å få sturene. Rådene på disse amerikanse sidene er bur, bur og atter bur. Det er uaktuelt for meg.

Jeg kan jo prøve å ta vekk vannet. Men npr det kommer til stykket så tror jeg jo det er blitt en vane for henne som jeg på et eller annet vis må bryte. Kommer bare ikke på hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg googler "housebreaking salukis" så får jeg inntrykk av at de kan være vanskelig å få sturene. Rådene på disse amerikanse sidene er bur, bur og atter bur. Det er uaktuelt for meg.

Jeg kan jo prøve å ta vekk vannet. Men npr det kommer til stykket så tror jeg jo det er blitt en vane for henne som jeg på et eller annet vis må bryte. Kommer bare ikke på hvordan.

Det du evt må gjøre er jo å klare å ta henne når hun gjør det, og korrigere og ta henne ut. altså, si nei, avbryte henne og ta henne ut. Da vil hun skjønne at hun ikke har lov selv om hun er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri nekta en hund vann om natta. Tørste kan dempes og både folk og dyr har en tendens til å drikke mindre enn de trenger. Hos mennesker kan tørste forveksles med sult. Vet ikke om det er slik på dyr og, men at de kan avvennes med å drikke for ofte, stemmer. Det er viktigere med vann enn null tissing på gulvet.

Så jeg syns det er bra du ikke har fjerna vannet. Ellers ville jeg prøvd å fore senere? Fra klokka 8 til 2-4 om natta har det gått mange timer, og maten har hatt god tid på å bli fordøyd. Tar vel lenger tid før middagen må ut igjen, men det er jo måltidet før der igjen og da. Spiser hunden kl 23 kan det være den ikke må på do før tidlig morgen igjen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest om salukier og basenjier og andre "raringer" som skal være vanskelig å få husreine. Og amerikanerne har ingen forståelse for at man kan ha slike raringer uten å ha dem i bur. Har eeeeeeendelig løsnet helt for salukien her med at han gir beskjed når han må ut. Om natta ligger han i senga og sover, så da vekker han meg om han må ut.

Skal jeg gjette, så tipper jeg at det bare er det som er enklest og greiest for henne rett og slett. At det bare har blitt en vane. Høres ikke ut som det er noe du kan "ta" henne for, om det skjer om natta eller alene hjemme. Men kan du flytte soveplassen inn på soverommet en periode? Så da kan du ta henne ut med en gang det er tegn til noe og få brutt "vanen". Hun trenger jo ikke nødvendigvis sove i senga om dere ikke ønsker det, sett inn en stol ol? Mine to som sover på soverommet har ikke tilgang til vann om natta, men de vekker meg om det er noe. Hun som sover i stua har alltid tilgang til vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo prøve å ta vekk vannet. Men npr det kommer til stykket så tror jeg jo det er blitt en vane for henne som jeg på et eller annet vis må bryte. Kommer bare ikke på hvordan.

Jeg tror nok også at dette har blitt en uvane - eller at hun rett og slett ikke skjønner at man ikke gjør sånt inne. Jeg tror neppe det har noe med fôringsrutinene å gjøre iallefall (ergo ville jeg ikke tatt vekk vann eller fôret verken tidligere eller seinere).

Jeg tror du kanskje må ty til litt "håndfaste" metoder jeg da (om hun ikke dør på seg) - altså forsøk å ta henne på fersken og lemp henne på hodet ut døra og si klart i fra at DETTE faktisk er uakseptabelt. Nei, jeg tror ikke at hunder ikke tør å gjøre fra seg i nærheten av eier om man sier veldig tydelig ifra at det er uakseptabelt at de driter og pisser inne (med valper er det litt annerledes), jeg mener voksne hunder bør tåle såpass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok også at dette har blitt en uvane - eller at hun rett og slett ikke skjønner at man ikke gjør sånt inne. Jeg tror neppe det har noe med fôringsrutinene å gjøre iallefall (ergo ville jeg ikke tatt vekk vann eller fôret verken tidligere eller seinere).

Jeg tror du kanskje må ty til litt "håndfaste" metoder jeg da (om hun ikke dør på seg) - altså forsøk å ta henne på fersken og lemp henne på hodet ut døra og si klart i fra at DETTE faktisk er uakseptabelt. Nei, jeg tror ikke at hunder ikke tør å gjøre fra seg i nærheten av eier om man sier veldig tydelig ifra at det er uakseptabelt at de driter og pisser inne (med valper er det litt annerledes), jeg mener voksne hunder bør tåle såpass.

Jeg er helt enig med deg. Problemet er å få tatt henne på fersken siden dette kun skjer på natta eller om de er alene hjemme. Da må jeg i såfall holde meg våken ei hel natt og prøve å få tatt henne når det skjer.

Jeg har tenkt tanken på å ta henne med meg på gjesterommet. Jeg vet at hun da ikke gjør noe. Tror kanskje jeg skal forsøke det i en periode på noen uker. Problemet etterpå blir vel å få henne til å sove på stua igjen, men det får jeg i såfall ta da.

Det er faktisk mest på natta det skjer, ikke så ofte når de er alene. Nå er de alene maks 3-4 timer en og annen dag. Er hun alene lengre enn det gjør hun fra seg.

Er vi på stua så går hun alltid til verandadøra og sier fra.

Jeg har faktisk fått råd om tissekasse, men det må være siste løsning hvis ingenting annet fungerer. Hittil så har jeg tenkt at hun må da slutte med dette etterhvert, men er begynt å tvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Har du mulighet til å ha altandøren åpen på natten da?

Tenker litt på å bryte mønsteret ved å første ha henne på gjesterommet sammen med deg, og om det går bra så flytte ut på stuen igjen og la altandøren stå åpen på natten? (om det er mulighet for det i område og litt varmere i været ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å ha altandøren åpen på natten da?

Tenker litt på å bryte mønsteret ved å første ha henne på gjesterommet sammen med deg, og om det går bra så flytte ut på stuen igjen og la altandøren stå åpen på natten? (om det er mulighet for det i område og litt varmere i været ;) )

Da vil jeg nok dessverre være fri for hund om morgenen når jeg sto opp. Har gjerde rundt eiendommen men kun sånn vanlig høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på hvilke faktorer som kan henge sammen med at hun tisser inne. Er det når hun har løpt mye og dermed drukket mye? Er det når dagen har vært litt kjedelig og hun kanskje ikke er trøtt nok til å sove hele natten? Har hun vært oppspilt om kvelden og kanskje for anspent til å få tømt blæren skikkelig?

Eller kanskje det er enklere å se på hva som har skjedd forut for de nettene hun ikke tisser inne og så gjøre mer av det?

Hvordan er kveldsturen deres? Her løste problemet seg da vi i en periode la langturen til kvelden, slik at hunden var god og sliten når vi kom hjem. Ja, det var nok flere grunner til at hun ikke var renslig som 7 nesten åtte måneder gammel unghund, men det var da hun kom til oss og vi startet igrunnen på bånn med det meste.

Hunden din er renslig, så det er ingen idè med renslighetstrening i klassisk forstand. Hun klarer bare ikke å holde seg av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på hvilke faktorer som kan henge sammen med at hun tisser inne. Er det når hun har løpt mye og dermed drukket mye? Er det når dagen har vært litt kjedelig og hun kanskje ikke er trøtt nok til å sove hele natten? Har hun vært oppspilt om kvelden og kanskje for anspent til å få tømt blæren skikkelig?

Eller kanskje det er enklere å se på hva som har skjedd forut for de nettene hun ikke tisser inne og så gjøre mer av det?

Hvordan er kveldsturen deres? Her løste problemet seg da vi i en periode la langturen til kvelden, slik at hunden var god og sliten når vi kom hjem. Ja, det var nok flere grunner til at hun ikke var renslig som 7 nesten åtte måneder gammel unghund, men det var da hun kom til oss og vi startet igrunnen på bånn med det meste.

Hunden din er renslig, så det er ingen idè med renslighetstrening i klassisk forstand. Hun klarer bare ikke å holde seg av en eller annen grunn.

Takk for tips. Jeg skal forsøke å skrive en liten dagbok så jeg får en formening om det er en sammenheng her. Vi er oftest på tur en eller annen gang mellom 4 og 8 en gang hver ettermiddag. Hun løper stort løs en time halvannen hver dag. Når vi da kommer hjem spiser hundene. Hun legger seg for å sove, men våkner gjerne til liv etter et par timers ro. Da kjeder hun seg. Vandrer litt rundt og kan syte litt. Legger seg som regel ned og tygger på noe når hun skjønner at det ikke skal lekes. Når klokka er blitt ca 11 roer hun seg for natta igjen.

Jeg går sjelden noe kveldstur med henne. Som regel gjør de fra seg i hagen på kvelden. Har jo vurdert om jeg burde gå en halv times runde i gatene med henne på kvelden som en vane for at hun skal bli skikkelig trøtt før det er natt. Jeg har likevel inntrykk av at hun stort sett er rolig natta gjennom. Om morgenen er hun skikkelig B-hund og med unntak av tissetur sover hun gjerne til 12.

Jeg vil så gjerne bli kvitt denne uvanen. Gulvet er på vei til å ødelegges på de stedene hun oftest gjør fra seg. Og så vil jeg jo ikke la andre passe henne pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg kom sent i gang med renslighetstreningen på min valp så hender det at hun også går på do midt på natten. Problemet er at jeg ikke våkner når hun vandrer rundt. Mine har alltid tilgang til vann, men jeg gir det siste måltidet hennes senest kl 6 på kvelden. Deretter står jeg ute så hun får luftet seg godt på kvelden, men jeg sliter henne ikke ut så hun må drikke mye før kveldstid. Det kan vi gjøre tidligere på dagen. I tillegg har jeg hatt bånd på henne og hatt kobbelet rundt hånden min, slik at jeg merker om hun vandrer rundt og skal på do. Gjør hun det sier jeg nei og ber henne legge seg igjen. Det har funket veldig bra, og vi har nesten ikke uhell lengre innendørs (tidligere var det hver natt).

Det skal også sies at jeg har en aussie som ikke var stueren før hun var 1 1/2-2 år. Og hun har fortsatt lav terskel for å tisse på ulike underlag. Men hun sluttet å gå på do inne når jeg begynte å si "nei" og kastet ut hver gang jeg tok henne på fersken - for det er jo grenser for hvor lenge tålmodigheten holder på slike ting. Men det tok lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottie har også holdt på sånn (er dette et korthårssyndrom eller hva?) og det var til å bli sprø av. Både på natten og når hundene var alene hjemme. Vi forsøkte det meste av forandringer i fòringstider, luftetider, gi klar beskjed om NEI og lempe henne ut, etc etc, men det hjalp ikke. Jeg bruker heller ikke bur, men på henne ble det tute meg bur på natta gitt (og de få gangene hundene er alene hjemme) og der slo hun seg til ro. Siste lufting og rett i bur, og rett ut i hagen neste morgen. Og det hjalp. Nå har hun akkurat avsluttet løpetid nr 2 og etter det virker det som hun har roet seg. Hun har ikke vært i bur når de er alene og, hurra, ikke en eneste tissedam eller andre uhumskheter inne. Så planen er å forsøke utvide det også på natterstid, men et steg av gangen. Jeg har aldri hatt sånne problemer med noen av de andre salukiene, og det har vært noen de siste årene, men hun grodde grå hår i hodet mitt. Hun er også ekstremt mye mere "barnslig" enn de andre så hva vet jeg, kanskje hun (og din) bare trenger litt mer tid på å bli litt mer "voksen"?

Hva sier oppdretterne dine om dette? De har jo bred erfaring med saluki og har helt sikkert noen gode råd.

Uansett, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundii er jo ingen mynde, men nesten. Hun er nå 20 mnd gammel, og vi har slitt litt med husreinheten her også.

På nattestid pleide hun å vekke meg, ved å bjeffe ved døra, men noen netter gjorde hun ikke det, og tisset og bæsjet inne. En del av dette kommer såklart av min halvslappe reinslighetstrening(når du har fliser på gulvet i hele leiligheten er det lett å "glippe" litt iblant, og tenke at det ikke er så farlig, samt at jeg tenker som så at valper begynner i valpekassa, tisser og bæsjer der, lærer så å gå ut av den for å doe, og lærer deretter å gå ut, så det ordner seg litt selv uten at jeg "NEI"'er og bærer ut og styrer, bare jeg lufter ofte nok), og noe av fôringsrutiner(hun spiser når hun vil selv, har mat stående framme), men noe var bare uvitenhet fra hennes side også, hun skjønte ikke at man ikke gjør sånt inne. Det var dog alltid inne på badet/do at hun gjorde fra seg. Nå har vi ikke hatt et eneste uhell på straks to mnd, så nå er vi nok over kneika. :ahappy:

Så det kommer nok, får vi håpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Hva fôres de på? Tørrfôr gir mye avføring og stort vannbehov. Ferskfôr (BARF) gir mindre avføring og mindre drikking. Dette bare slo meg da jeg leste tråden, at om de får tørrfôr så kanskje V&H el.l kan gjøre at hun ikke blir trengt så fort, og dermed kan holde seg bedre? Jeg merker hvertfall på min hund forskjell på hvor ofte hun gjør fra seg når hun fôres på tørrfôr og V&H (i blant er jeg tom for V&H og da kan hun få kun tørrfôr noen dager).

Ellers har jeg dessverre ikke så mye å komme med. Men lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fôres mest på tørrfôr. Har i perioder brukt Norwegian Polar som jeg er veldig fornøyd med. Har kuttet det for en periode da den andre i huset skal ta av seg ett kilo eller to. Kanskje får jeg gå tilbake til det og prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg googler "housebreaking salukis" så får jeg inntrykk av at de kan være vanskelig å få sturene. Rådene på disse amerikanse sidene er bur, bur og atter bur. Det er uaktuelt for meg.

Jeg kan jo prøve å ta vekk vannet. Men npr det kommer til stykket så tror jeg jo det er blitt en vane for henne som jeg på et eller annet vis må bryte. Kommer bare ikke på hvordan.

Saluki som rase er generelt ikke vanskeligere å få husreine enn andre hunder. Dette er i allefall min opplevelse etter å ha levd i en familie som har holdt på med salukioppdrett siden 80-tallet.. Jeg synes jeg det kommer gode forslag her, f.eks med å begrense tilgang til vann på kvelden. En annen mulighet er jo om hun kan sove i et stoffbur el. i nærheten av hvor du sover i en periode? Hun vil nok ikke tisse på soveplassen sin, og vil sannsyneligvis forsøke å holde seg om hun ikke kan gå vekk fra plassen for å tisse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok av den kjipe typen...for en av whippetene jeg har var altfor lenge en sånn som tasset rundt litt på natta, for å gjøre fra seg. Nå er han i bur på natta. Han sover som en stein, i det største Dogman-buret, med to dyner, og pute. Og ingen uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...