Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva får hannhunden i din rase?


tm100021

Recommended Posts

Hva er vanlig å betale hannhunder i din rase? Sprang + per levende valp? Hva om hannhundeier ønsker en valp, og det blir født feks bare 4-5 valper- Betaler hannhund eier "mellomlegget" ?

Hvorfor er det mellomlegg om det blir født 4-5 valper? :icon_confused:

EDIT: Så vidt meg bekjent, er parringsavgiften lik valpepris på min rase. Noen tar betalt for spranget, og resten når valpene er solgt. De jeg har snakket med, har gratis omparring om tispa får 3 eller færre valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

På border collie er det vanlig med prisen av en valp eller en valp, så lenge det er tre eller flere valper. Er det færre enn tre, får hannhundeier sin kompensasjon og tispeeier får ny parring. Men bc valper er jo "billigsalg" ift andre raser, der er valpeprisen normalt ca 8000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at 4 valper tilsvarer 4800,- + 1200 i parringsavgift, da er du oppe i 6000,- som er halvparten av hva en valp koster ;)

Nettopp, om man betaler for spranget + avgift per valp that is. Morsomt å se hvordan det gjøres i forskjellige raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er normalen 1500 for spranget + 1000 pr valp :)

Det var det jeg hadde tenkt å ta for bruk av Willy på første parringen, men oppdretter bestemte at jeg skulle ha 2000 for spranget og 1500 pr levende valp, hun *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Har aldri paret innenlands, men for vår rase ved utenlandsparinger har jeg ikke betalt noen sprangavgift. 10% av salgssum er normalen innen IHF-landene som kompensasjon til hannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mops er det 2000 for sprang og 2000 pr valp.

Jeg har aldri hørt om noen som tar mellomlegg om hannhundeier vil ha en valp, men dette spørs vel på antall i kullet og. Jeg vet faktisk ikke.

Selv skal jeg få en valp på Boris neste parring, dette var det tispeeiers forslag. Blir det 3 eller færre får de en parring til hvor jeg får 2000 pr valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

1000-2000 for spranget, alt etter premiering på hunden. (innen min rase er det "normalt" med Korad/bruks/Lp resultater)

Også 1000-2000 pr.valp levende etter 5 uker.

Om hannhundeier ønsker valp så betaler h*n mellomlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...