Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket kennelnavn?


Nowisclee

Recommended Posts

Hei! Jeg har bestemt meg for at jeg skal ha et kennelnavn nå, da jeg forhåpentligvis vil begynne med oppdrett etterhvert.

Men, jeg vet ikke helt hva jeg skal velge!

Jeg vil gå ut fra nicket mitt her på sonen iallefall, det er det mange som kjenner, og jeg liker det veldig godt. Det betyr ingenting spesielt for andre enn meg(såvidt jeg vet), siden jeg fant det opp.

Jeg har tenkt på rett og slett "Nowisclee", eller "Nowi", eventuelt "dell'Nowi" eller "d'Nowi".

Noen andre som har gode forslag til variasjon på dette, eller synspunkter på hva dere liker best? Personlig foretrekker jeg "Nowi" eller "dell'Nowi", men hva tenker dere?

Tenker også på hva som er best, å ha det foran eller bak navnet, jeg tenker at "dell'Nowi" og "d'Nowi" er best å ha bak, som f.eks. "Alyas dell'Nowi"/"Alyas d'Nowi", mens "Nowi" og "Nowisclee" kanskje er best å ha foran, "Nowi's Alyas"/"Nowisclee's Alyas".

Kom med synspunkter, tanker, tips og råd! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Husk at du ikke får registrert med små bokstaver foran i navnet :) Ellers synes jeg Nowisclee er det kuleste alternativet, det ligner på ingen måte på noe jeg har hørt før (og MÅ du ha med apostrof og s bak? Synes det ser bedre ut uten jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt korte kennel navn for da kan stamtavle navnet til hunden være lengre f.eks og det er lettere å si veldig ofte. Men samtidig syns jeg et langt kennel navn ser penere ut. Haha :lol: Likte ihvertfall Nowi eller Nowisclee best. Er ikke så fan av slike kennelnavn som kommer etter på. Hvordan uttaler du det forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du ikke får registrert med små bokstaver foran i navnet :) Ellers synes jeg Nowisclee er det kuleste alternativet, det ligner på ingen måte på noe jeg har hørt før (og MÅ du ha med apostrof og s bak? Synes det ser bedre ut uten jeg).

Ah, det visste jeg ikke, takk! Nowisclee er noe for seg selv ja. Det blir nok enten det eller Nowi, tenker jeg.

Jeg må selvsagt ikke ha med apostrofen og s'en, men det "føles" liksom riktigere med Nowisclee's Alexi enn med Nowisclee Alexi, for å ta et random hundenavn. :aww:

Jeg liker godt korte kennel navn for da kan stamtavle navnet til hunden være lengre f.eks og det er lettere å si veldig ofte. Men samtidig syns jeg et langt kennel navn ser penere ut. Haha :lol: Likte ihvertfall Nowi eller Nowisclee best. Er ikke så fan av slike kennelnavn som kommer etter på. Hvordan uttaler du det forresten?

Uttaler det Novisklee (lang e, ikke i). :ahappy: Liker lange kennelnavn jeg også, men med korte får man jo mer plass til hundens stamtavlenavn, da, selv om man bruker jo ikke 34 tegn såå ofte, kanskje. :whistle: Jeg liker kennelnavn både foran og bak, på etnahunden er det ganske vanlig med bak, f.eks. del Gelso Bianco, Seta del Oro, del Falco Rosso osv. Men også foran da, som Are But Not's, Red Hawks og Iosono.

Kennel Nowisclee. Kennel Nowi. Åh, vanskelig å velge noe! :frantics::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttaler det Novisklee (lang e, ikke i). :ahappy:

Jeg har alltid uttalt det "Novis-klii", jeg. Som mannsnavnet Lee med en k-lyd foran, liksom. Jeg vil tro at jeg ikke er den eneste som tror det er slik det skal uttales, og det er jo noe å tenke på. Altså, når det ikke er åpenbart hvordan kennelnavnet skal uttales, må du også regne med at det blir uttalt på flere forskjellige måter - for eksempel når den lekre tispa fra det første kullet ditt vinner gruppa på Dogs4All og speakeren sier "Nåvvisklii xxx". :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid uttalt det "Novis-klii", jeg. Som mannsnavnet Lee med en k-lyd foran, liksom. Jeg vil tro at jeg ikke er den eneste som tror det er slik det skal uttales, og det er jo noe å tenke på. Altså, når det ikke er åpenbart hvordan kennelnavnet skal uttales, må du også regne med at det blir uttalt på flere forskjellige måter - for eksempel når den lekre tispa fra det første kullet ditt vinner gruppa på Dogs4All og speakeren sier "Nåvvisklii xxx". :aww:

Ja, det har du rett i. Jeg vet jo at flere andre uttaler det annerledes enn jeg gjør. :P

Men sånn sett er det kanskje bedre med bare Nowi?

Edit: Hvis ei tispe fra mitt første kull vinner gruppa på Dogs4All kan forsåvidt speakern kalle henne hva som helst for min del, altså! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er et kennelnavn på FCIs liste som heter Novis. Kan hende du får trøbbel med nowi av den grunn. Jeg liker Nowisclee jeg (med iii på slutten:-))

Så bra at du sjekket det! Jeg tenkte ikke engang på å sjekke med enkel-v, jeg sjekket kun med w! :P

Jeg liker også Nowisclee (Nåviskliii) uten apostrof og det der. :D

Hm.. Jeg liker også Nowisclee godt. Og Nowi, da.

Men, jeg må ha et tredje alternativ uansett! Jeg må jo sette opp 3 alternativer når jeg søker om kennelnavn.

Jeg tenker at jeg setter Nowisclee som første, Nowi som andre, men så må jeg ha et tredje alternativ. Men hva? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnanmnet skal eg ikkje meine så mykje om, anna enn at om det alt finst ein Novis, bør du kanskje vere forsiktig med berre Nowi. For å få den uttala du vil, går det jo an å skrive Nowisklée?

Iallefall, det eg EIGENTLEG skulle meine noko om ( :innocent: ) er apostrofen. Kvifor brukar folk denne i det heile? Det er jo ein grov skrivefeil. Skal ein ha med s på slutten, blir det ikkje Nowisklee's Alyas, men Nowisklees Alyas. Det ser straks mykje betre ut :ahappy: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnanmnet skal eg ikkje meine så mykje om, anna enn at om det alt finst ein Novis, bør du kanskje vere forsiktig med berre Nowi. For å få den uttala du vil, går det jo an å skrive Nowisklée?

Iallefall, det eg EIGENTLEG skulle meine noko om ( :innocent: ) er apostrofen. Kvifor brukar folk denne i det heile? Det er jo ein grov skrivefeil. Skal ein ha med s på slutten, blir det ikkje Nowisklee's Alyas, men Nowisklees Alyas. Det ser straks mykje betre ut :ahappy: .

:thumbsup:

Edit: hodet mitt tenkte kun norsk rettskriving. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall, det eg EIGENTLEG skulle meine noko om ( :innocent: ) er apostrofen. Kvifor brukar folk denne i det heile? Det er jo ein grov skrivefeil. Skal ein ha med s på slutten, blir det ikkje Nowisklee's Alyas, men Nowisklees Alyas. Det ser straks mykje betre ut :ahappy: .

Kommer jo ann på om det er norsk eller engelsk vi snakker om, da. Det er feil med apostrof på norsk, men riktig på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnanmnet skal eg ikkje meine så mykje om, anna enn at om det alt finst ein Novis, bør du kanskje vere forsiktig med berre Nowi. For å få den uttala du vil, går det jo an å skrive Nowisklée?

Iallefall, det eg EIGENTLEG skulle meine noko om ( :innocent: ) er apostrofen. Kvifor brukar folk denne i det heile? Det er jo ein grov skrivefeil. Skal ein ha med s på slutten, blir det ikkje Nowisklee's Alyas, men Nowisklees Alyas. Det ser straks mykje betre ut :ahappy: .

:thumbsup:

Trodde ikke dette var valgfritt jeg, fra kennelklubben sin side. Enten så er det jo "Nowisklee's Bamse" "Nowisklee Bamse" eller "Bamse av Nowisklee". Det bunner sikkert i at hundeverdenen er veldig internasjonal?

Isåfall så blir jo selve kennelnavnet Nowisklees. Og ikke Nowisklee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok være besvisst på hvilket språk du vil holde ting på, i forhold til skrivemåte. At det er helnorsk bør ikke være noe problem for internasjonal suksess, bare vær bevisst, som sagt.

Jeg ser heller ikke noe problem i Novis kontra Nowi. Det er MANGE like kennelnavn der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke dette var valgfritt jeg, fra kennelklubben sin side. Enten så er det jo "Nowisklee's Bamse" "Nowisklee Bamse" eller "Bamse av Nowisklee". Det bunner sikkert i at hundeverdenen er veldig internasjonal?

Isåfall så blir jo selve kennelnavnet Nowisklees. Og ikke Nowisklee.

Jeg syns ihvertfall det er forskjell på Nowisclee's Bamse og Nowisclee's Teddy Bear. For det første er norsk, og blir feil med apostrof, og det andre er engelsk og blir riktig. Samtidig er noe av det dummeste jeg ser norske kennelnavn med engelske stamtavlenavn. Bæreløkka's Forever In My Heart, det får meg til å gråte innvendig (vet forresten ikke om det er et kennelnavn som heter det, jeg bare tok noe).

Uansett! Man kan jo fint registrere kennelnavnet Nowisclee, og gi en hund navnet Nowisclees Bamse. Det har jo noe med "eieforholdet" å gjøre, at Bamsen er Nowisclees. :P Det heter jo Lills hund, selvom du ble døpt Lill og ikke Lills. :P

Dette er OT, håper du tilgir oss, Nowi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke dette var valgfritt jeg, fra kennelklubben sin side. Enten så er det jo "Nowisklee's Bamse" "Nowisklee Bamse" eller "Bamse av Nowisklee". Det bunner sikkert i at hundeverdenen er veldig internasjonal?

Isåfall så blir jo selve kennelnavnet Nowisklees. Og ikke Nowisklee.

Nei, du kan velge Nowisklees, Nowisklee's, Nowisklee, av/fra/osv Nowisklee.

Apostrof er riktig på engelsk som sagt. Selv har jeg et engelskklingende kennelnavn og kommer til å holde meg til engelsklydende valpenavn og da blir apostrof mest rett om jeg skal ha med s-en i det hele tatt, selv om jeg er norsk og bor i Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnanmnet skal eg ikkje meine så mykje om, anna enn at om det alt finst ein Novis, bør du kanskje vere forsiktig med berre Nowi. For å få den uttala du vil, går det jo an å skrive Nowisklée?

Iallefall, det eg EIGENTLEG skulle meine noko om ( :innocent: ) er apostrofen. Kvifor brukar folk denne i det heile? Det er jo ein grov skrivefeil. Skal ein ha med s på slutten, blir det ikkje Nowisklee's Alyas, men Nowisklees Alyas. Det ser straks mykje betre ut :ahappy: .

Ja, jeg får sikkert ikke Nowi da, tenker jeg. Men nei, jeg vil ikke skrive Nowisklée, Nowisclée går derimot an. C-en min holder jeg på. :ahappy:

Den apostrofen er vel helst engelsk, tenker jeg? Doberguard's, Nowisclée's. Men Nowisclée er fint i seg selv også, det.

Slenger du på en ` eller ´ over nest siste E (husker aldri hvilken vei den skal være) så tydeliggjør du at det skal uttales med e istede for i.

Nowisclée? :P

Kommer jo ann på om det er norsk eller engelsk vi snakker om, da. Det er feil med apostrof på norsk, men riktig på engelsk.

Indeed.

Trodde ikke dette var valgfritt jeg, fra kennelklubben sin side. Enten så er det jo "Nowisklee's Bamse" "Nowisklee Bamse" eller "Bamse av Nowisklee". Det bunner sikkert i at hundeverdenen er veldig internasjonal?

Isåfall så blir jo selve kennelnavnet Nowisklees. Og ikke Nowisklee.

Nettopp. Og jeg vet ikke hva som blir finest, egentlig.

Lundiis stamtavlenavn er jo Biscotti Babetta, uten 's. Men høres Nowisclee Babetta like smart ut? Eller Nowisclee's Babetta? Nowisclee Arinda Cembalo, eller Nowisclee's Arinda Cembalo? Sånn for å ta noen tilfeldige navn. Nowisclee Cup of Cacao, Nowisclee's Cup of Cacao? :P Eller noe sånt. Jeg vet ikke hva jeg liker best, men jeg føler liksom det høres mest "riktig" ut med 's bak? :aww::icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok være besvisst på hvilket språk du vil holde ting på, i forhold til skrivemåte. At det er helnorsk bør ikke være noe problem for internasjonal suksess, bare vær bevisst, som sagt.

Jeg ser heller ikke noe problem i Novis kontra Nowi. Det er MANGE like kennelnavn der ute.

Det er sant, det er mye like kennelnavn der ute, helt sant. Så Nowi burde jo gå greit, kanskje, egentlig?

Jeg syns ihvertfall det er forskjell på Nowisclee's Bamse og Nowisclee's Teddy Bear. For det første er norsk, og blir feil med apostrof, og det andre er engelsk og blir riktig. Samtidig er noe av det dummeste jeg ser norske kennelnavn med engelske stamtavlenavn. Bæreløkka's Forever In My Heart, det får meg til å gråte innvendig (vet forresten ikke om det er et kennelnavn som heter det, jeg bare tok noe).

Uansett! Man kan jo fint registrere kennelnavnet Nowisclee, og gi en hund navnet Nowisclees Bamse. Det har jo noe med "eieforholdet" å gjøre, at Bamsen er Nowisclees. :P Det heter jo Lills hund, selvom du ble døpt Lill og ikke Lills. :P

Dette er OT, håper du tilgir oss, Nowi!

Helt ok med OT! Synes det er interessant jeg, og det er faktisk relevant for meg, så det er ikke veldig OT, egentlig! :ahappy:

Jeg kommer til å gå for engelske navn, eventuelt noe italiensk/fransk/spansk, men ikke norsk. Så det blir nok enten Nowi, Nowi's, Nowisclée eller Nowisclée's. Jeg må tenke mer over det.

Alternativene mine er fortsatt da bare Nowisclée og Nowi, og jeg må fortsatt ha et alternativ til. Regnes det som et eget alternativ med og uten ´-en over e-en? (ville ikke tro det, men..) :aww:

Nei, du kan velge Nowisklees, Nowisklee's, Nowisklee, av/fra/osv Nowisklee.

Apostrof er riktig på engelsk som sagt. Selv har jeg et engelskklingende kennelnavn og kommer til å holde meg til engelsklydende valpenavn og da blir apostrof mest rett om jeg skal ha med s-en i det hele tatt, selv om jeg er norsk og bor i Norge..

Takk. :ahappy:

Det jeg ikke skjønner, jeg sitter med samme papiret selv, og det står ikke som alternativ her :P

Eller så synes jeg at uten var finest, mye renere :)

Okej. Da må jeg vurdere det sterkere, i forhold til hva slags type navn jeg kommer til å bruke. :ahappy:

Tusen takk for alle tilbakespill, tanker, meninger, regler, og OT's! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...