Gå til innhold
Hundesonen.no

Løping på asfalt, potesokker som demper?


Recommended Posts

Det er mye asfalt rundt her, og kun et par runder med grus og skog jeg kan kickbike med Casper på. Blir litt lei av samme rundene hver gang, så for å variere litt kunne det vært fint å ta noen turer på asfalt og, det utvider løypene betraktelig. Men så er det jo dette med asfalt da, og at det vel belaster mye. Casper galopperer og endel, men det kan jeg forsåvidt prøve å få ned i trav.

Det jeg lurer på er iallefall om det finnes noen potesokker/sko som er beregnet for slik type aktivitet, eller er det uansett veldig dumt å løpe på asfalt? Tenker og at jeg vil ha ham med på rulleskøyter, men der er jeg litt pysete så kommer nok ikke til å gå veldig fort, han kan få lov til å løpe i grøften og snuse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på. Nå for tiden er det jo fullt av snø over alt, så jeg går mye på asfalt. Jogger også, og prøver å få hundene til å gå i grøfta, men de vil helst ikke det de. HVOR skadelig er egentlig asfalt? Er det litt urban legend, eller er det virkelig veldig veldig farlig? Jeg får litt dårlig samvittighet overfor hundene ... Unnskyld at jeg kupper tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kjenner flere som trener håndball og jogger jevnlig på asfalt. Det er vel ikke én som ikke har noen skader av noe slag i benet eller har hatt :hmm: Kjenner jo selv at jeg får vondt i beina hvis jeg går mye på asfalt, fks hvis jeg må gå et stykke fra bussen. Når jeg går tur med hundene derimot går jeg ikke på asfalt med mindre jeg MÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på. Nå for tiden er det jo fullt av snø over alt, så jeg går mye på asfalt. Jogger også, og prøver å få hundene til å gå i grøfta, men de vil helst ikke det de. HVOR skadelig er egentlig asfalt? Er det litt urban legend, eller er det virkelig veldig veldig farlig? Jeg får litt dårlig samvittighet overfor hundene ... Unnskyld at jeg kupper tråden.

Jeg vil tro det skader en del pga det er så hardt og det blir ikke dempet i det hele tatt, men jeg har ikke noe grunnlag for denne tanken annet enn hva min egen fornuft sier.

Nå skader det tredeputene ihvertfall. Jeg har syklet med Blondie på asfalt til en butikk ikke langt unna, og da ble hun full i sår på tredeputene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på. Nå for tiden er det jo fullt av snø over alt, så jeg går mye på asfalt. Jogger også, og prøver å få hundene til å gå i grøfta, men de vil helst ikke det de. HVOR skadelig er egentlig asfalt? Er det litt urban legend, eller er det virkelig veldig veldig farlig? Jeg får litt dårlig samvittighet overfor hundene ... Unnskyld at jeg kupper tråden.

Nei du kupper ikke, lurer på akkurat det samme :D

Casper har aldri hatt såre tredeputer, vi går jo endel på asfalt til vanlig og, men da er det gåing, ikke løping.

Har kikket litt på poteskoene fra ruffwear, kan jo hende de demper litt.

Nå er ikke jeg noen jogger akkurat, men merker og at det støter i bena når jeg prøver meg en sjelden gang, så skulle nok hatt sko med demping isåfall. Men jeg vet ikke hvor skadelig det er... jeg vil jo ikke utsette Casper for skadelig belastning med viten og vilje heller da, han skal jo holde i 50 år til.

Nå kan jeg uansett ikke unngå asfalt helt hvis vi skal komme oss noe sted uten bil, så en km på asfalt blir det hver vei uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket litt på poteskoene fra ruffwear, kan jo hende de demper litt.

Det er i hvertfall ikke lagt inn noen demping i dem. Mopsen har brukt dem som beskyttelse mot underlaget, men noen støtdemping tror jeg ikke de gir.

Men jeg også har lurt på det med asfalt, hvor skadelig det egentlig er. Selv får jeg vondt i ryggen av å løpe på hardt underlag, menjeg kan ikke si at jeg har merket det samme på hundene. Ikke at det sier så myen men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle dyr som tar direkte skade av å løpe på asfalt, spesielt hvis det kun er over kortere tid.

Hvis du holder det til trav så fjærer stegen mye mer og belastningen er langt lavere en ved galopp.

Bruk potesokker for å ungå at hunden får sår under føttene, hold det til trav da det er mindre belastende for ledd og lignende.

Men noe superskadelig er det nokk ikke, hvis det var det så har vi nokk hørt om relaterte skader alerede=)

Jeg vill anbefale å ungå galopp(på asfalt) med tyngre hunder(sangt B, bordoux) og til viss grad på hunder som har dobbeltfjærende galopp(mynder / sliter sår på potene meget fort).

Selv vil jeg jo tro at det å få en mynde opp i galopp ved siden av en kickbike er en bragd i seg selv:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten en bragd å få Casper i trav :P iallefall i begynnelsen, og da er asfalt uansett uungåelig. Men han får lov til å løpe i grøfta, selv om det gir litt skjev trekking.

Men dobbelfjærende galopp? Fortell, det vet jeg ikke hva er tror jeg. Er det bre mynder som løper slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en type galopp, stort sett alle hunder i gruppe 10 galoppperer slik, og noen andre spreke individer fra andre grupper=)

http://bowlingsite.mcf.com/movement/WGal.html

der er en gjenomgang av den galoppen. Jeg hadde ikke anelse at det fantes så mange forskjellige måter å løpe på før jeg leste om det på wikipedia:O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det somregel i trav, noen unntak for sheltien innimellom. Men jeg tror nok uansett jeg skal prøve å finne en ny runde som ikke går så mye på asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver også å finne en potesokk som demper. Vi fikk inn de fra Ruffwear i går, så jeg hadde tenkt å se på de. Men dersom det er de samme som snakkes om her inne, så er det jo ikke noe demping.

Jeg har ingen skader i bein, knær etc, men jeg kjenner jeg får vondt i knærne om jeg jogger lenge på asfalt. Spesielt siden jeg har labrador vil jeg veldig gjerne unngå det, men for å komme til butikken er det 7km med asfalt, og jeg vil gjerne sykle dit med hundene nå som våren kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant, det er veldig praktisk hvis man ikke har bil fks, å kunne komme seg litt raskere frem med sykkel osv.

truls, interessant! Så på den siden der mastiffen løper og, Casper bruker begge disse typene, løper slik som mastiffen i "langsom" galopp, og slik som whippeten når han løper fritt og er i full gang med andre hunder osv. Eller løper etter et blad som rører seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg lurer også på dette

Hadde vår første tur med sparkesykkelen i går og det er umulig å få mine hunder til å trave. Det er 0 fart eller full fres. Tok en liten runde her hvor jeg bor og det er asfalt. Stort sett kjører jeg til skogen, men det er veldig deilig å kunne ta noen små runder her hjemme uten å kjøre noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et kupping av tråden. Men hva når de går i passgang?? FRost er UMULIG å få i trav, det er enten full gallopp, eller passgang når jeg sykler med hu. Og helt ærlig, det ser mer behagelig ut for hu å galopere enn å passe. Når hu passer ser hu så stiv og "halt" ut...Tenker mest på grusvei jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle dyr som tar direkte skade av å løpe på asfalt, spesielt hvis det kun er over kortere tid.

Hvis du holder det til trav så fjærer stegen mye mer og belastningen er langt lavere en ved galopp.

Jeg tror ofte vi mennesker gjerne sammenligner våre hunder med oss selv og hva vi tåler, og ikke tenker på at vi er fundamentalt forskjellig bygd. En hund som løper fordeler jo tyngden sin både på fram- og bakpart, mens vi mennesker får trykket rett ned i beina (fra en kropp som også er mye tyngre enn en hund). Vi fjærer ikke i beina våre, slik hundene gjør, hundene har et annet driv i bevegelsene og jeg tror ikke vi skal være så redd for belastningsskader ved sykling/løping på asfalt. Det som kan være problematisk er vel helst poteslitasje dersom hundene løper litt ureint, evt henger etter, eller løper på et sett som skaper slitasje på potene. Jeg opplevde en gang at Babs fikk slitasjeskader på en pote en gang vi sykler på grusvei. Hun hadde aldri hatt problem med det før, men nå dro jeg opp tempo og hun fikk løpe løs - og måtte galoppere over lengre strekninger. DET fikser ikke potene hennes, og hun ble sår.

Jeg sykler mye langs asfalterte veier med mine hunder, og jeg har aldri opplevd at de har fått verken slitasjeskader på potene sine eller virket stive/støle etter sykkelturene våre. Jeg sørger selvsagt for at hundene løper utenfor asfalten på disse turene, og det ser ut til å fungere utmerket for mine hunder iallefall (Willy løper jo også fort - og gallopperer gjerne i flere km om han får lov).

Enda et kupping av tråden. Men hva når de går i passgang?? FRost er UMULIG å få i trav, det er enten full gallopp, eller passgang når jeg sykler med hu. Og helt ærlig, det ser mer behagelig ut for hu å galopere enn å passe. Når hu passer ser hu så stiv og "halt" ut...Tenker mest på grusvei jeg da..

Ingen hunder løper pen i passgang *ler*. Babs er typisk passgjenger og løper alltid i passgang når vi sykler (såfremt hun ikke galopperer). Det er en avlastende og energibesparende gangart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...