Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpefabrikker

Karina&Chica

Recommended Posts

I denne spesialepisoden av Dog Whisperer(Cesar Milan), handler det om valpefabrikker, såkalte puppy mills. Jeg visste om dette fenomenet, men var ikke klar over at det var så ille forhold for hundene. Det var helt hjerteskjærende å se på :icon_cry:

Hva får folk til å gjøre sånt? Jeg forstår jo at det handler om penger, men har de ingen samvittighet disse folka...? :icon_confused:

Ville uansette legge den ut her, så folk blir bevisst hva det faktisk dreier seg om. Såvidt jeg vet, finnes det ikke valpefabrikker i Norge? I såfall er det en sak jeg ville ha kjempet for!

Inside puppy mills

Trykk på episoden kalt inside puppy mill for å se. Heldigvis går det bra for noen av disse hundene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvor mange hunder må man ha for at det skal defineres som "valpefabrikk"? Jeg vet nemlig om mange oppdrettere i Norge av raser i alle størrelser som driver valpeproduksjon. Valpeproduksjon er etter min mening, da man parer ei tispe fordi man kan, ikke fordi man har et mål annet enn å få noen skattefrie kroner. Da spiller det egentlig ingen rolle for meg om oppdretteren har 2, 10, eller 50 bikkjer. Det er like umoralsk og ødeleggende for markedet generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Finnes sikkert lignende tilfeller noen steder i Norge... tror det blir for naivt å tro at Norge er så mye bedre enn alle andre land.

Det vil aldri på noen som helst måte være mulig å sammenligne puppy mills i land som USA med oppdrett i Norge. Jovisst finnes det hundehold i Norge som er under enhver kritikk - men det finnes ikke og kommer aldri til å finnes puppy mills ala det man ser i USA og i andre land.

Grunnen til at dette ikke forekommer i Norge, Sverige, Danmark og Finland er at det i disse landene er forbudt ved lov å selge valper/hunder kattunger/katter i dyrebutikker. Norge var det første landet i verden som innførte forbud mot salg av hund og katt fra dyrebutikker. Jeg tror loven kom i 1972 og det var dyrevernmessige årsaker til forbudet.

Før den tid var det helt vanlig at folk som fikk valper leverte valpene til dyrebutikken for salg.

I USA og mange andre land i verden så er salg av hund og katt fra dyrebutikker vanlig, ergo så trenger man produsenter (puppy mills), ofte går salget via grossister, også kalt "brokers" til detaljhandelen.

Dyrevernentusiaster i USA har i mange mange mange år kjempet en innbitt kamp for å få endret loven slik at det blir forbudt å selge hunder og katter fra dyrebutikker - men da må de faktisk endre grunnloven og det å nevne endring og grunnloven i samme setning i USA er omtrent som å banne i kirka. "The Constitution" er hellig og den tuller man ikke med, og i den står det at man i USA kan tjene penger på akkurat det man vil tjene penger på og ingen kan hindre deg (eller noe sånt).

Så nei - det er ikke naivt å tro at puppy mills ikke eksisterer i Norge, det er heller ikke naivt å tro at Norge er så mye bedre enn alle andre - for vi er det. Sammen med de øvrige Nordiske landene er vi faktisk best i klassen på dyrevelferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg tror ikke at man har puppymills som er like store som i USA og fungerer på samme måten.

MEN jeg tror at det er oppdrettere i Norge som avler kun for pengenes skyld, som ikke bryr seg stort om hundenes velvære eller helse, og har hunder som lever store deles av livet sitt i trange bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nettopp ut at ei tispe på 5 år har hatt 8 kull!

Hva kaller man det? Og ja, hun er norsk!

Og tispa hun bor sammen med er 6 år og går nå med sitt 6 kull!

Det skjer mer i dette landet en man skulle tro!

Og eneste grunnen til at folk kan holde på slik er fordi ingen sier i fra!

Vel, jeg er ferdig med å holde tett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Fant nettopp ut at ei tispe på 5 år har hatt 8 kull!

Hva kaller man det? Og ja, hun er norsk!

Og tispa hun bor sammen med er 6 år og går nå med sitt 6 kull!

Det skjer mer i dette landet en man skulle tro!

Og eneste grunnen til at folk kan holde på slik er fordi ingen sier i fra!

Vel, jeg er ferdig med å holde tett!

Så lenge det er uregistrerte valper eller blandingskull, så er det faktisk ingenting som hindrer eier å ha ørten kull på hundene sine. Så jeg vet ikke helt hva du mener med at du er ferdig med å holde tett? Hvem skal du si det til, eierne? At de er umoralske og utnytter hunden sin. Det bryr de seg sikkert mye om..

Problemet er ikke at ingen sier i fra, men at vi har et lovverk som i svært liten grad begrenser eiers rettigheter til å gjøre som de ønsker med sine eiendeler (dyr er juridisk definert som eiendeler) så lenge det ikke er i strid med norsk dyrevelferdslov.

Dyrevelferdsloven kapittel II:

§ 25. Avl

Avl skal fremme egenskaper som gir robuste dyr med god funksjon og helse.

Det skal ikke drives avl, herunder ved bruk av genteknologiske metoder, som:

a) endrer arveanlegg slik at de påvirker dyrs fysiske eller mentale funksjoner negativt, eller som viderefører slike arveanlegg,

b) reduserer dyrs mulighet til å utøve naturlig atferd, eller

c) vekker allmenne etiske reaksjoner.

Dyr med arveanlegg som nevnt i andre ledd, skal ikke brukes i videre avl.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om avl av dyr i strid med prinsippene i denne bestemmelsen.

Klippet fra lovdata.no

Punkt c) kan kanskje med tvil brukes, men det er så uklart definert at jeg tror ikke det hadde holdt i en rettsinnstans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener denne skal duge til å stoppe slike..

§ 23. Dyrs levemiljø

Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel.

Dyr skal ha adgang til egnet og trygt tilholdsrom utenom normal beiteperiode.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til dyrs levemiljø, herunder om egnet og trygt tilholdsrom, tiltak for å forebygge, oppdage og bekjempe brann og om unntak fra krav om tilholdsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes sikkert lignende tilfeller noen steder i Norge... tror det blir for naivt å tro at Norge er så mye bedre enn alle andre land.

Jeg tror da ikke at Norge er et så mye bedre land enn alle andre land :) Men jeg har aldri hørt eller lest om tilfeller som viser forhold som vi ser i denne videoen her i Norge. Det har aldri vært lignende saker i media, som jeg kan huske..

Klart, å ha 8 kull på en tispe er jo ikke bra, men hvordan forhold denne tispen og valpene lever under, er det som er mest bekymringsfullt med puppy mills. Det blir jo som med pelsoppdrett, der rovdyrene må sitte i trange bur hele livet.. Det er dyreplageri! Finnes det oppdrett i Norge, som lar hundene sine leve i slike forhold?

Det vil aldri på noen som helst måte være mulig å sammenligne puppy mills i land som USA med oppdrett i Norge. Jovisst finnes det hundehold i Norge som er under enhver kritikk - men det finnes ikke og kommer aldri til å finnes puppy mills ala det man ser i USA og i andre land.

Grunnen til at dette ikke forekommer i Norge, Sverige, Danmark og Finland er at det i disse landene er forbudt ved lov å selge valper/hunder kattunger/katter i dyrebutikker. Norge var det første landet i verden som innførte forbud mot salg av hund og katt fra dyrebutikker. Jeg tror loven kom i 1972 og det var dyrevernmessige årsaker til forbudet.

Før den tid var det helt vanlig at folk som fikk valper leverte valpene til dyrebutikken for salg.

I USA og mange andre land i verden så er salg av hund og katt fra dyrebutikker vanlig, ergo så trenger man produsenter (puppy mills), ofte går salget via grossister, også kalt "brokers" til detaljhandelen.

Dyrevernentusiaster i USA har i mange mange mange år kjempet en innbitt kamp for å få endret loven slik at det blir forbudt å selge hunder og katter fra dyrebutikker - men da må de faktisk endre grunnloven og det å nevne endring og grunnloven i samme setning i USA er omtrent som å banne i kirka. "The Constitution" er hellig og den tuller man ikke med, og i den står det at man i USA kan tjene penger på akkurat det man vil tjene penger på og ingen kan hindre deg (eller noe sånt).

Så nei - det er ikke naivt å tro at puppy mills ikke eksisterer i Norge, det er heller ikke naivt å tro at Norge er så mye bedre enn alle andre - for vi er det. Sammen med de øvrige Nordiske landene er vi faktisk best i klassen på dyrevelferd.

Takk for svar! Det var dette jeg håpet å lese :) ..selvom kritikkverdige forhold ved oppdrett i Norge absolutt ikke er bra! Men desverre vil det alltid være folk som utnytter dyr for pengers skyld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, å ha 8 kull på en tispe er jo ikke bra, men hvordan forhold denne tispen og valpene lever under, er det som er mest bekymringsfullt med puppy mills. Det blir jo som med pelsoppdrett, der rovdyrene må sitte i trange bur hele livet.. Det er dyreplageri! Finnes det oppdrett i Norge, som lar hundene sine leve i slike forhold?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si fra til NKK, de kan nekte henne å registrere valper.

Okay, hun vil nok ikke stoppe å avle, men det vil få konsekvenser for hennes "seriøse" avl!

Jeg kan melde fra til mattilsynet, da jeg vet at hundene alltid er i bur, har fått 8 kull på 8 løpetider osv.

Jeg kan advare fraråde å kjøpe valp/ hund fra henne.

Hun har også avlet på en tispe som har en stor prosentandel av avkommene sine avlivet pga gemytt. Tispen har et gemyttrelatert problem selv også.

Jeg kan gjøre alt jeg kan for å få en slutt på det!

Menes det seriøst at man skal gi opp og ikke bry seg fordi det ikke er sikkert at man når igjennom på første forsøk??

Det understreker jo bare det jeg sier om at dette pågår fordi ingen sier i fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo i såfall det like forferdelig.. Er det noen artikler eller lignende som referer til dette? Er det noe som blir gjort for å bekjempe det her i landet?

Det blir ikke gjort noe spesielt nei. Mattilsynet virker lite interessert med mindre de får massivt påtrykk og NKK gidder ihvertfall ikke blande seg før de får servert det på sølvfat av Mattilsynet.

Her er noen saker med oppdrettere:

50 hunder i bolighus

13 hunder bor på hunderom inne uten å luftes

25 hunder i bolighus

Denne dama så jeg på NKK-utstilling i 2009 (tror jeg) med hund i armene (hun fikk fem års hundeforbud såvidt jeg vet, men hun har ikke lært et kvekk og var/er en av Stokmans kumpaner):

34 hunder vasset i avføring

Så tilgi meg om jeg ikke har den store tiltroen til det norske systemet - dyrebutikker eller ei. Nå som bur har blitt på moten blir det ikke akkurat færre av oppdretterne som stabler bikkjer i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si fra til NKK, de kan nekte henne å registrere valper.

Okay, hun vil nok ikke stoppe å avle, men det vil få konsekvenser for hennes "seriøse" avl!

Jeg kan melde fra til mattilsynet, da jeg vet at hundene alltid er i bur, har fått 8 kull på 8 løpetider osv.

Jeg kan advare fraråde å kjøpe valp/ hund fra henne.

Hun har også avlet på en tispe som har en stor prosentandel av avkommene sine avlivet pga gemytt. Tispen har et gemyttrelatert problem selv også.

Jeg kan gjøre alt jeg kan for å få en slutt på det!

Menes det seriøst at man skal gi opp og ikke bry seg fordi det ikke er sikkert at man når igjennom på første forsøk??

Det understreker jo bare det jeg sier om at dette pågår fordi ingen sier i fra!

Å si i fra til NKK hjelper ikke stort, sett i perspektiv. Og hva kan man egentlig gjøre?

Kjenner til en sak om labradorer, som egentlig er rimelig kjent for en del hundefolk i Norge. Det er en simpel sak å finne ut hvem det er som driver med det også, da det er én selger som bestandig, ja året rundt, har labradorvalper til salgs på finn.no. Man har ikke et normalt oppdrett når man har valper året rundt på finn.no. Aktivitetsnekt eller registreringsnekt har vært iverksatt av NKK, men effekten har vært minimal. Familiemedlemmer har heller blitt satt opp som registrerende oppdrettere, og de har ellers benyttet seg av Norske Hunders Landsforening som registreringssted. Dermed kan de jo selge valper med papirer, uten at man egentlig kan si noe på det faktum.

Hundefolk vet av dette. Men siden labradoren er en hunderase folk flest, ikke hundefolk nødvendigvis, kjenner til så er det nok en slik salgseffekt som fører til valpefabrikken. Finn.no-shoppere på utkikk etter familiehund til unga skriver søkeord "labrador" - og opp kommer en oslonær kennel med valper. Papirer har man hørt skal være bra, og valpen kan kjøres til gardermoen - ja da er det jo ekstra flott, kjøp!

Hva gjør man med slike tilfeller? Ikke lider hundene per definisjon, de har nok husly, mat og vann. Men noe etisk oppdrett er det ikke. Labradorens enkle og stødige sinn er simpelt å utnytte, de blir generelt fine hunder uansett hvordan man parrer på kryss og tvers, eller lar de vokse opp. At det er mye HD får man ikke vite, siden hundene uansett blir familehunder og ikke er registrert i NKK - at de ikke ser ut som labradorer er heller ikke så relevant siden de uansett er familiehunder og ikke registrert.... At det er mye allergi, eksem og andre plager blir kun tall i hundeforsikringsstatistikkene, og gjør livet dyrere for andre labradoreiere.

Det er summa summarium ikke noe som stopper slike valpefabrikker sett i norsk perspektiv. Avlsdyrene sitter i det minste ikke inne i bur døgnet rundt, men jeg veit ikke om en 30kvm kjeller er så veldig mye bedre. Trist er det iallefall. Det eneste man kan gjøre er å holde opplysning, men det blir fort ansett som drittkasting. Hundemiljøet er jo litt sansibelt og blir slik sett en fiende for hundenes egne velmenne. Den kennelen skulle vært uthengt på norsk riskdekkende tv hadde det vært opp til meg, men det finnes ingen lover eller regler som er brutt. Kun de etiske og moralske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hunder må man ha for at det skal defineres som "valpefabrikk"? Jeg vet nemlig om mange oppdrettere i Norge av raser i alle størrelser som driver valpeproduksjon. Valpeproduksjon er etter min mening, da man parer ei tispe fordi man kan, ikke fordi man har et mål annet enn å få noen skattefrie kroner.

Enig i det der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si i fra til NKK hjelper ikke stort, sett i perspektiv. Og hva kan man egentlig gjøre?

Kjenner til en sak om labradorer, som egentlig er rimelig kjent for en del hundefolk i Norge. Det er en simpel sak å finne ut hvem det er som driver med det også, da det er én selger som bestandig, ja året rundt, har labradorvalper til salgs på finn.no. Man har ikke et normalt oppdrett når man har valper året rundt på finn.no. Aktivitetsnekt eller registreringsnekt har vært iverksatt av NKK, men effekten har vært minimal. Familiemedlemmer har heller blitt satt opp som registrerende oppdrettere, og de har ellers benyttet seg av Norske Hunders Landsforening som registreringssted. Dermed kan de jo selge valper med papirer, uten at man egentlig kan si noe på det faktum.

Hundefolk vet av dette. Men siden labradoren er en hunderase folk flest, ikke hundefolk nødvendigvis, kjenner til så er det nok en slik salgseffekt som fører til valpefabrikken. Finn.no-shoppere på utkikk etter familiehund til unga skriver søkeord "labrador" - og opp kommer en oslonær kennel med valper. Papirer har man hørt skal være bra, og valpen kan kjøres til gardermoen - ja da er det jo ekstra flott, kjøp!

Hva gjør man med slike tilfeller? Ikke lider hundene per definisjon, de har nok husly, mat og vann. Men noe etisk oppdrett er det ikke. Labradorens enkle og stødige sinn er simpelt å utnytte, de blir generelt fine hunder uansett hvordan man parrer på kryss og tvers, eller lar de vokse opp. At det er mye HD får man ikke vite, siden hundene uansett blir familehunder og ikke er registrert i NKK - at de ikke ser ut som labradorer er heller ikke så relevant siden de uansett er familiehunder og ikke registrert.... At det er mye allergi, eksem og andre plager blir kun tall i hundeforsikringsstatistikkene, og gjør livet dyrere for andre labradoreiere.

Det er summa summarium ikke noe som stopper slike valpefabrikker sett i norsk perspektiv. Avlsdyrene sitter i det minste ikke inne i bur døgnet rundt, men jeg veit ikke om en 30kvm kjeller er så veldig mye bedre. Trist er det iallefall. Det eneste man kan gjøre er å holde opplysning, men det blir fort ansett som drittkasting. Hundemiljøet er jo litt sansibelt og blir slik sett en fiende for hundenes egne velmenne. Den kennelen skulle vært uthengt på norsk riskdekkende tv hadde det vært opp til meg, men det finnes ingen lover eller regler som er brutt. Kun de etiske og moralske.

Dessverre har du alt for rett i det du skriver her, og disse du omtaler er heller ikke de eneste. Damen fra Finnskogen drev oppdrett i sin morsnavn i mange mange år etter at briardklubben hadde ekskludert henne fra klubben. Heldigvis tror jeg ikke det er veldig mange som driver slik, men en er vel i grunnen en for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke gjort noe spesielt nei. Mattilsynet virker lite interessert med mindre de får massivt påtrykk og NKK gidder ihvertfall ikke blande seg før de får servert det på sølvfat av Mattilsynet.

Her er noen saker med oppdrettere:

50 hunder i bolighus

13 hunder bor på hunderom inne uten å luftes

25 hunder i bolighus

Denne dama så jeg på NKK-utstilling i 2009 (tror jeg) med hund i armene (hun fikk fem års hundeforbud såvidt jeg vet, men hun har ikke lært et kvekk og var/er en av Stokmans kumpaner):

34 hunder vasset i avføring

Så tilgi meg om jeg ikke har den store tiltroen til det norske systemet - dyrebutikker eller ei. Nå som bur har blitt på moten blir det ikke akkurat færre av oppdretterne som stabler bikkjer i høyden.

Nå synes jeg ikke disse artiklene uttrykker at dette handler om såkalt valpefabrikk, som var det jeg lurte på.. Men ja, det er helt forferdelig dyreplageri disse tilfellene. Og det burde vært mye strengere regler om hundehold og hundeoppdrett i den forstand at tilfeller som dette blir slått hardt ned på.. Man burde gjort noe mer enn å gi en advarsel eller ta hundene bort fra disse menneskene, de burde jo ikke hatt hund.. de burde blitt navngitt, slik at folk ble advart fra å kjøpe fra dem! Hvis ingen kjøper, vil det ikke lønne seg å drive oppdrettet.. Ja takk til dyrevern i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg ikke disse artiklene uttrykker at dette handler om såkalt valpefabrikk, som var det jeg lurte på..

Spørsmålet du stilte var:

Og svaret er ja. Det finnes oppdrettere i Norge som holder hunder "i hauger" enten stablet i bur eller stuet sammen i flokker, og tjener penger på å selge valper. De produserer naturligvis ikke like mange som en puppymill i USA (det er jo fysiske grenser for hvor mange hunder man klarer å stappe i et bolighus fremfor en lagerbygning), men forholdene er ikke noe bedre selv om antallet er lavere.

Fellesnevneren er at hundene "oppbevares mellom bruk" og den typen oppdretter finnes det flust av, men majoriteten får nok mat og vann og forholdsvis rene oppholdssteder ihvertfall (i motsetning til i sakene jeg linket til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet du stilte var:

Og svaret er ja. Det finnes oppdrettere i Norge som holder hunder "i hauger" enten stablet i bur eller stuet sammen i flokker, og tjener penger på å selge valper. De produserer naturligvis ikke like mange som en puppymill i USA (det er jo fysiske grenser for hvor mange hunder man klarer å stappe i et bolighus fremfor en lagerbygning), men forholdene er ikke noe bedre selv om antallet er lavere.

Fellesnevneren er at hundene "oppbevares mellom bruk" og den typen oppdretter finnes det flust av, men majoriteten får nok mat og vann og forholdsvis rene oppholdssteder ihvertfall (i motsetning til i sakene jeg linket til).

Ja, beklager, jeg stilte jo det spørsmålet.. Jeg tenkte egentlig på spørsmålet i første tråden, og glemte at jeg hadde moderert det litt:) Og nei, jeg har heller aldri ment at forholdene ikke er noe bedre selv om antallet er lavere på stedet hvor hundene befinner seg. Det er jo ikke det som er poenget, men forholdene de lever under.. Og der er vi jo enige om at det er helt forferdelig!

Men det jeg egentlig tenkte, men som ikke kom godt nok frem, er at jeg synes puppy mills skiller seg ut fra noen av disse artiklene..

Hundene på puppy mills er kun til bruk for avl, og tispene sitter hele livet i trange bur(mange av dem går på gitter) uten mulighet for å kjøle seg ned/bli oppvarmet, uten mulighet for turer, mosjon og stimulering. Hundene blir fysisk og psykisk syke, og noen blir fysisk mishandlet. Dette er så ekstrem mishandling av hunder, jeg synes det når toppen av all dyreplageri - og til stor forskjell fra sakene i Norge, er dette lovlig i USA og det finnes i stort omfang over hele landet. Ja, sakene i Norge angående hunder er alvorlig dyreplageri, men når de det ekstreme - får de aldri stimulering, blir de brukt KUN som en forbruksvare..? Og det kommer jo ikke nødvendigvis fram i en artikkel..

Men når vi bare tenker oss om, så er ikke Norge noe bedre, for vi har jo slike forhold her, men bare på andre dyr: pelsoppdrett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Norge er det tillatt med pelsdyroppdrett som kan drives på omtrnet samme måte som puppyfarms/mills i USA (og sikkert andre steder).

Men er det egentlig ulovlig å holde hunder på tilnærmet samme måte?

Altså - hvis de fikk mat, vann, og alt det de trengte på sånn måte. Det er jo ikke ulovlig å ikke gå på tur med en hund? Det er heller ikke ulovlig å droppe miljøtrening, "hjernearbeid", dressur eller oppdragelse? Å ha hundene i kennelbygg (regler finnes for størrelse, såklart) er heller ikke ulovlig på noen måte.

Det var også bare her nylig at det kom regler i Sverige for krav om at hunder som

bor/lever i hundegårder faktisk også har rett til å være utenfor denne i løpet av et døgn.

Det var sammen med de berømmelige "burbruk" reglene. Vi har vel strengt tatt ikke noe av det her (ennå)?

Det er ikke ulovlig å ha hunder kun for å avle på dem - tjene penger. På lik linje man har sau, gris, etc. Loven tilsier ikke at man samtidig må "elske" dem, kose eller ha noe av det vi her synes er et "naturlig" forhold til en hund.¨

Så med loven i hånd kan man ha kennelbygg, tilnærmet hvor mange hunder man vil, avle som man vil selge valper KUN med tanke på fortjeneste.

Hundene har ingen rett eller krav til verken trening, kos, klapp eller klem. Og holder man seg innefor de fastsatte regler vil det nok være bortimot umulig å kunne nekte noen å ha en valpefabrikk her i Norge. (Dog ville det være vanskelig da de fleste kjøperne er såpass "oppegående" at de neppe hadde kjøpt fra et slikt sted, da..)

Ergo vil informasjon til potensielle kjøpere være "A til Å" i en slik sak. Og det jobbes MASSEVIS i USA med å informere om at man måååå kjøpe valp direkte fra oppdrettere - ikke via dyreforretninger eller steder man tror samarbeider med valpefabrikker.

Det funker litt, men langt ifra tilstrekkelig. Men "vi" har jo folk som kjøper syke smuglervalper nærmest på en mørk parkeringsplass vi også..

"Tilfeldigvis" fant man renrasede valper til en 3-del av prisen, "today only" liksom..

Så vi forbrukere er ikke så flinke alltid vi heller...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...