Gå til innhold
Hundesonen.no

Pomme bitt ihjel av en "kamphund"


Lemen

Recommended Posts

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Tragisk..! =(

Men så er jeg oppgitt over bruken av begrepet kamphund! Enig med en av leserinnleggene nedenfor ;

"Kamphund? Det er altså bekreftet at hunden er brukt til hundekamper?

For Fredrikstad Blads journalist er vel klar over at det ikke finnes noen rase som heter Kamphund? Og at kamphund er et begrep som man bruker om hunder som er trent til og brukes i kamp, enten mot andre hunder eller okser f.eks. "

Men så er jo media blitt veldig glade i å blåse opp det ordet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt! En liten hund ble drept her og dere henger dere opp i bruken av ordet kamphund? De aller aller fleste av Norges befolkning ser på det ordet og tenker type pitbull, amstaff, flere forskjellige dogge raser. De ser ikke for seg en pit med blod og gørr rundt seg.

Det jenta som sier at det var en kamphund, de vet ikke hva det var. Ergo en eller annen type blanding eller av de som alle ser like ut, men heter noe forskjellig med dogge i seg. Hadde det vært schäfer, rottis, dobber, så tipper jeg det hadde blitt sagt jeg. Vi ser jo hvor higne de er etter å bruke de rasene når det dukker opp.

Jeg er lei av at folk henger seg opp i bruken av ordet kamphund, når det er slike tragiske saker. Det er ett liv som er tapt, være seg wippet, dalmis eller pomme, den er død, den ble drept rett foran føttene på eier og eier har sikkert blod på skoene ennå. Eier har neppe sovet ett minutt i natt og er garanter litt traumatisert, hun ser mest sannsynlig bilder om og om og om igjen i hodet sitt, lydene gjentar seg og hun føler seg hjelpesløs om og om og om igjen, og her vaser dere om bruken av ett ord :icon_confused:

Vil dere har knekken på det ordet, så må dere nesten gå til journalistene og redaktørene i alle avisene og utdanne disse. Nytter ikke å sitte her på ett forum å bable.

Når det er sagt så ble min lille valp angrepet stygt av en pitbull, jeg brukte ordet kamphund på ett annet forum og du verden der fikk jeg bråk. INGEN spurte hvordan valpen hadde det, var ordet kamphund de hang seg opp i. Til info holdt jeg på å miste han. Uheldig valg av ord, men kjære vene, hvem tenker på slikt når man er fortvilet, fersk hundeier, og ukjent med "regler og lover" i hundeverdens språk? Jeg synes fortsatt den dag i dag at det var hjerterått, og jeg synes fortsatt at dere er hjerteråde som henger dere opp i det fordømte ordet.

En hund har blitt drept av en større hund (hjalp det eller fikk dere bilder av rottis/schäfer i hodet nå?), den er DØD! Kommer aldri mer tilbake, slik min valp gjorde. Lille pelsballen forsvant i en blodpøl i en annen hunds munn (ikke si at dere tenker labrador eller puddel, da juger dere).

Mine tanker går til eier av den lille!

*poster uten sensur*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med de andre som henger seg opp i bruken av ordet kamphund. Hva så om eieren av pommen kalte det for en kamphund, det er journalisten sin jobb å sjekke opp i om dette stemmer. Det er en del av jobben til journalisten å sjekke opp i fakta og han har gjort en grusomt dårlig jobb i denne saken. Det er helt feil å bruke det ordet. Det er som å kalle en trailer for en bil.

Ja, det er en virkelig trist sak, men det unnskylder ikke den dårlige jobben til journalisten fordi om vell? Det er virkelig dumt at du har opplevd noe slikt, Margrethe, og at noen har påpekt dette til deg som person da det var din hund som var utsatt for saken. Men denne damen med pommen er jo ikke innpå dette forumet, og det er lov til å bable om hva enn man vil selv om det ikke gjør at journalister demper bruken av det ordet. Det er et forum, man får lov til å skrive om det meste man vil, uansett om det hjelper eller ikke. Om vi skal ta hensyn til privat personer som har opplevd det ene og det andre, så hadde det blitt minimalt med diskusjoner her inne. Ihvertfall på hundesaker i media seksjonen.

Og jeg skriver igjen, det er en virkelig trist sak. Jeg er glad de anmelder det. Det er virkelig ille at en hund kan gjøre noe slikt.

Edit: og det er vell ingen som sier det er mindre synd i eieren fordi journalisten brukte feil ord vell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig er det kjempetrist at sånt skjer, og det må være forferdelig for eieren, og ja, det er bra at de anmelder det.

MEN media bruker kamphundordet for det det er verdt, fordi ordet "kamphund" selger.

Definisjonen av en kamphund, i følge ordboka, er "en hund som har blitt trent for kamper mot andre hunder eller dyr". Altså en hund, ikke en rase eller en type hund. Og ordet blir jo brukt akkurat som folk føler for å bruke det. Og når media bruker kamphundordet på denne måten, så vokser jo fordommene hos folk.. Folk får jo, gjennom media, inntrykk av at det er kun denne type hunder som gjør slike ting.

Og når en liten hund blir drept av en stor hund, så kan det godt hende at den lille hunden trigget jaktinstinktet hos den store? og da har jo saken ingenting med "kamp" å gjøre...

men ja det er fryktelig trist. :( og veldig uansvarlig at hunden var løs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Margrete. Og det er ikke fordi at jeg er for bruk av ordet kamphund, men måten det alltid tar fokus vekk fra det som er saken. Det virker nesten som det er verre at noen bruker ordet kamphund enn at en liten hund ble drept ut av det blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: og det er vell ingen som sier det er mindre synd i eieren fordi journalisten brukte feil ord vell?

Poenget er at det forsvinnende få som ytrer noen som helst form for medfølelse for eieren i denne saken. Alle bare babler i vei om den ukyndige journalisten. Bikkja er ikke riktig skrudd sammen, burde ikke vært løs og absolutt ikke overlatt til mennesker som ikke passer på.

Jeg har også en hund som synes det er kjempegøy med små, lodne dotter, men hun biter ikke, "bare" dytter dem rundt og lager grevlinglyder. Pga dette får selvsagt ikke Aiko være sammen med mindre hunder, og ser jeg noen nærme seg på områder hvor jeg har hennes løs, tar jeg henne i bånd. Hvis min hund, uavhengig av rase, hadde klikka og bitt i hjel en annen hund, hadde jeg hatt store problemer med å leve med det i ettertid. Jeg hadde neppe vært særlig opptatt av hvorvidt den blei omtalt som kamphund eller ikke, og noe sier meg at det i alle fall ville vært rivende likegyldig for eier av hunden som blei drept. Nettopp fordi det er fullstendig irrelevant i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok så ble det større fokus på ordet "kamphund" etter Margretes utblåsning enn det var før - av 5 svar før Margrete sitt, inneholder 3 av de sympatierklæring for eieren, en har bare link til saken, og EN har kommentert at artikkelen er useriøs.

Noen av oss klarer å ha to tanker i hodet samtidig (og gå og tygge tyggis i tillegg.. Woohoo!), vi klarer å synes synd på eieren samtidig som vi syns at reporteren er en idiot. Vi klarer å synes at dette er en tragisk hendelse, samtidig som vi irriterer oss over at reporteren er en ignorant tulling som ikke veit HVA en kamphund er engang, og som ikke klarer å holde seg fra følelses-klin som i denne reportasjen. Det ene utelukker ikke det andre, eller?

Men for all del.. Her er min korrekte reaksjon på saken:

Åh, stakkars stakkars eieren, det må ha vært grusomt å oppleve det der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så tåpelig! Altså måten journalisten strør på med "kamphund" :blink: det er da vel ingen rase...

Stakkars eieren til pommen, fæl opplevelse!

Tragisk..! =(

Men så er jeg oppgitt over bruken av begrepet kamphund! Enig med en av leserinnleggene nedenfor ;

"Kamphund? Det er altså bekreftet at hunden er brukt til hundekamper?

For Fredrikstad Blads journalist er vel klar over at det ikke finnes noen rase som heter Kamphund? Og at kamphund er et begrep som man bruker om hunder som er trent til og brukes i kamp, enten mot andre hunder eller okser f.eks. "

Men så er jo media blitt veldig glade i å blåse opp det ordet da.

Kan telle helt til to jeg :P

Ironisk nok så ble det større fokus på ordet "kamphund" etter Margretes utblåsning enn det var før - av 5 svar før Margrete sitt, inneholder 3 av de sympatierklæring for eieren, en har bare link til saken, og EN har kommentert at artikkelen er useriøs.

Men ja, du har rett i at fokus brått ble feil vei og det var jo slettes ikke meningen. Og jeg kom med min utblåsning på vegne av flere innlegg fra andre tråder ;) Det var dette med to tanker i hodet da :P

Noen av oss klarer å ha to tanker i hodet samtidig (og gå og tygge tyggis i tillegg.. Woohoo!), vi klarer å synes synd på eieren samtidig som vi syns at reporteren er en idiot. Vi klarer å synes at dette er en tragisk hendelse, samtidig som vi irriterer oss over at reporteren er en ignorant tulling som ikke veit HVA en kamphund er engang, og som ikke klarer å holde seg fra følelses-klin som i denne reportasjen. Det ene utelukker ikke det andre, eller?

Men gjør du/dere noe med at reporteren er en idiot. Og hvorfor skrives det FØR "stakkar's eier"? For du vet jo at det er det som leses først som sitter best ;) Og burde ikke fokus vært på at denne "kamphunden" var så ute av kontroll at den velger å ete andre hunder til kvelds. Burde ikke dette vært rettet mot diverse folk her sin fanesak: Atferd?

Men for all del.. Her er min korrekte reaksjon på saken:

Åh, stakkars stakkars eieren, det må ha vært grusomt å oppleve det der!

:baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gjør du/dere noe med at reporteren er en idiot. Og hvorfor skrives det FØR "stakkar's eier"? For du vet jo at det er det som leses først som sitter best ;) Og burde ikke fokus vært på at denne "kamphunden" var så ute av kontroll at den velger å ete andre hunder til kvelds. Burde ikke dette vært rettet mot diverse folk her sin fanesak: Atferd?

Det er andre som har kommentert under artikkelen, trenger nødvendigvis ikke si det som er blitt sagt før to ganger. Journalisten får sikkert høre det, om han gjør noe med det eller ikke er opp til han.

Jeg kom med min enighet om kamphunder FØR sympati for eier pga ditt innlegg. Om det ikke hadde stått der hadde mine tanker kommet i en annen rekkefølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men herregud da. Beklager så MEGET at jeg ikke skrev ett essay om hvor synd det er på eiern! :rolleyes2:

Har aldri sagt noe annet enn at det er synd på eier og at hele greia er tragisk! Men det må da være lov å si noe om eportasjen også?? Eller skal vi bare lage en tråd for å si hvor fælt det hele var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Raringer

Jeg mente ikke tråkke deg på tærne Pippin :)

Blondie: Jeg skriver bare slik det er jeg, det som leses først er faktisk det som sitter best i leserens hode... Dessverre. Baklengskjeding og slikt :P Hvorfor kan ikke du å gi beskjed reporteren forresten? Gidder du ikke? Igjen du er klar over at det hjelper ikke med at en sier noe, det må flere til.

Edit: skal innrømme at jeg nå ser poenget til flere av dere... men den som gir seg er en dritt :P Men gjør noe med det, ikke bare sitt her å sutre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Raringer

Jeg mente ikke tråkke deg på tærne Pippin :)

Blondie: Jeg skriver bare slik det er jeg, det som leses først er faktisk det som sitter best i leserens hode... Dessverre. Baklengskjeding og slikt :P Hvorfor kan ikke du å gi beskjed reporteren forresten? Gidder du ikke? Igjen du er klar over at det hjelper ikke med at en sier noe, det må flere til.

Edit: skal innrømme at jeg nå ser poenget til flere av dere... men den som gir seg er en dritt :P Men gjør noe med det, ikke bare sitt her å sutre!

Haha til den siste :lol:

Jeg har trykket "liker" på innlegget til han ene fyren som definerte hva en kamphund er. Men jeg kan godt utrykke meg om hva slags idiotisk journalist han er og hvor dårlig han gjør sin jobb :) Men på en annen side gjør han en god jobb, han får mange lesere, skaper debatt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha til den siste :lol:

smiley-taunt004.gif

Jeg har trykket "liker" på innlegget til han ene fyren som definerte hva en kamphund er. Men jeg kan godt utrykke meg om hva slags idiotisk journalist han er og hvor dårlig han gjør sin jobb :)Men på en annen side gjør han en god jobb, han får mange lesere, skaper debatt osv.

Strengt tatt gjorde jeg å det :P, Jeg fikk igang en debatt her inne å. Jeg står for en del av det jeg sa, men jeg ser poenget til flere av dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smiley-taunt004.gif

Strengt tatt gjorde jeg å det :P, Jeg fikk igang en debatt her inne å. Jeg står for en del av det jeg sa, men jeg ser poenget til flere av dere!

Du gjorde så :P

Nå prøvde jeg å kommentere, men så ville ikke pc'en min. Jeg får prøve det igjen senere når jeg er kommet hjem fra skolen eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt! ! For meg er kamphund en beskrivelse av en hundetype som har et spesiellt utseende, som amstaff, pittbull, am bulldogg, staff bullterrier etc. Altså muskuløse kompakte hunder med stort, bredt hode og kjeve. (ja som var avlet for kamp en gang i tiden) For de som ikke kjenner raser så godt, er det lettere å si kamphund hvis man ikke vet rasen, akkurat som folk sier mynde om mynderasene, hvis de ikke vet rasen og da vil folk skjønne hvilken hundetype det var ihvertfall.

Om det er nødvendig å skrive hvilken type hund som har gjort det, kan diskuteres. Kunne jo likegodt stått liten hund drept av stor hund.

Uansett er det like tragiskt for eieren. huff :icon_cry:

Edit: det står jo at det er til advarsel om at den er løs. Så da er det jo enda mer beskrivende med kamphund for hvermannsen syns jeg. At de bør være obs på en slik hund som er løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt! ! For meg er kamphund en beskrivelse av en hundetype som har et spesiellt utseende, som amstaff, pittbull, am bulldogg, staff bullterrier etc. Altså muskuløse kompakte hunder med stort, bredt hode og kjeve. (ja som var avlet for kamp en gang i tiden) For de som ikke kjenner raser så godt, er det lettere å si kamphund hvis man ikke vet rasen, akkurat som folk sier mynde om mynderasene, hvis de ikke vet rasen og da vil folk skjønne hvilken hundetype det var ihvertfall.

Om det er nødvendig å skrive hvilken type hund som har gjort det, kan diskuteres. Kunne jo likegodt stått liten hund drept av stor hund.

Uansett er det like tragiskt for eieren. huff :icon_cry:

Edit: det står jo at det er til advarsel om at den er løs. Så da er det jo enda mer beskrivende med kamphund for hvermannsen syns jeg. At de bør være obs på en slik hund som er løs.

Men kamphund er negativt ladet. Mynde er ikke det. Det putter alle hunder med den beskrivelsen du gir inn i en boks om at de dreper og biter og er helt ute av kontroll. Dermed blir det feil. Det er alt for mye fordommer mot slike raser ute å går, og det blir ikke mindre av at journalister bruker det ordet uten filter. Det er ingen som skriver at en veskehund ble kidnappet. Da klarer de å skrive at det var en chihuahua eller en pomme eller bare bruke ordet en liten hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Spiller det egentlig noen rolle?! Liten hund ble drept av større hund. Ikke første gang og garantert ikke siste gang. Buhuu trist for eier av liten hund som døde, buhuu trist for eier av stor hund som blir avlivet. Ingen "vinnere" bare tapere i denne saken. Det eneste som kan komme positivt ut av en sånn sak, er at folk blir litt mer obs på kontroll, før de slipper bikkjene sine overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det bare jeg som tenker at det er hunder, og hunder kan faktisk gjøre sånt? Ufattelig kjipt for eier, og ikke minst hunden som ble angrepet. Og idiotiske folk som har løs hund uten kontroll. Det siste irriterer meg faktisk aller mest.

Nemlig! Det er absolutt ikke alle hunder som har forståelse for at baller av pels faktisk er en hund. For en byttebevisst hund kan rullgardina gå rett ned ved synet av noe som ligner et spiselig, lite dyr. Men da har man ikke bikkja løs der man kan treffe på andre hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...