Gå til innhold
Hundesonen.no

Norwegian Polar


Red Merle

Recommended Posts

Begge bikkjene her går på tørrfor.

Jatzy går på Hills Sensetive Skin, og valpen får Eukanuba Medium Puppy. For å gjør dette med fòringa lettere stusser jeg på om ikke jeg skal begynne å fòre på Norwegian Polar. Er i grunn veldig fornøyd med Hills, med Euknauba synes jeg ikke er så bra pga tidligere erfaringer..Også går det jo litt på det økonomiske også da :icon_redface: ..

Dere som fòrer på NP, hva er deres erfaringer?

Om dere foret på tørt før NP, merket dere noen forskjell? Posetiv? Negativ?

Merket noe forskjell på det økonomiske?

Ooog, hvordan regner man ut riktig fòr mengde til hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Foxi ble foret 50/50 eukanuba og NP i mange år og har aldri vært flottere enn det hun var der. Mengde regnet vi ut med å finne frem til det,husker ikke:P er 6 år siden. Men vi er bare positive til foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Aron får norwegian polar. Han elsker det. Har bare positivite ting å si om det. Jeg synes ikke det er for dyrt heller.

Nå har jeg ikke prøvd annet fòr heller da men det gjør vi nok ikke heller for vi er fornøyd med NP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere foret på tørt før NP, merket dere noen forskjell? Posetiv? Negativ?

Stor forskjell i mengde mat, byttet når Fredrik var 6-7 måneder og gikk fra å gi han nesten 2 kg tørrfor til ca et halvt kg NP. Han klarte som oftes ikke spise opp tørrforet sitt og var derfor "setter i jaktsesongen"-tynn. NP lukter heller ikke så fælt som VogH og er enkelt å dele opp i 1kg biter.

Merket noe forskjell på det økonomiske? Brukte over 800 kr på tørrfor i mnd, no bruker jeg ca 300 kr i måneden, kjøper 4 blokker til 1500kr som varer i ca 4 måneder (alt etter hvor aktiv vi er)

Ooog, hvordan regner man ut riktig fòr mengde til hunden? Tror vi gikk ut i fra det som stod på hjemmesiden "en hund på 30 kg trenger ca 500g per dag" og så tilpasser ut i fra hvor aktiv vi har vært i løp av de siste dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruke NP i noen år før det ble slutt med salg av det der jeg bodde. Dette var på min forrige hund og hun var veldig sensitiv for tørrfor og hadde mye dårlig mage. Med en gang jeg bytta til NP ble hun aldri mer dårlig i magen. Kjempebra erfaring. Nitro gikk også på dette som valp. Rimelig og enkelt å håndtrere.

Men så ble det stopp, og vi måtte se etter andre alternativer. Så da ble det vom&hundemat. Men jeg syns selv NP var bedre, pga holdbarhet og ikke mye kliss.

Mengden står det på pakken. Så det er bare å prøve seg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ferdig kokt, og frosset. Ser ut som en grov leverpostei. :)

Står om det: Laget av veterinærkontrollerte slakteriprodukter, vom, struper, lunger, lever, kjøttavkutt og fett m.m. fordelt på storfe, sau og gris, også tilsatt mais, vitaminer og mineraler. Foret er fullverdig (helfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for mye nyttig informasjon! Fòret på V&H en periode tidligere, var sånn passelig fornøyd.. Så ønsker å prøve NP. Her er NP billigere enn V&H.. 20 kg NP koster rundt 450 kr. 10 kg V&H koster 300 kr, altså koster da 20 kg V&H 600 kr.. Kanskje det har noe med butikken å gjøre? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, akkurat.. Ingen bombe det.. Fordelen med NP er jo at det lages i Holmestrand, og vi bor i Horten :P.. Så kan hente selv dirkete fra dem. Problemet V&H var først og fremst at Jatzy kastet opp endel av det.. Også er det vanvittig grisete og stinkende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale NP. Brukte det selv i to år på Chessea, siden oppdretteren hennes sverger til det. Men siden frøken prinsesse her er veldig kresen slet vi med å få henne til å spise NP over lengre perioder. Hun spiste som en ulv da hun var valp og første året, men etterhvert ble det ikke så stas. Så da vi måtte blande inn leverpostei og annet digg i maten hver dag for å få henne til å spise fant vi ut at det gadd vi ikke mer. Så da ble det V&H, noe hun ALLTID spiser.

Men bortsett fra det hadde hun flott pels og avføring mens hun gikk på NP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare slutte meg tildet de andre skriver om NP, og det er tørrdampet ikke kokt på vanlig måte. Holdbarhet i kjøleskap er minimum 8 dager, og det er mye mindre grisete enn V&H. Mengde til en hund på ca 20 kg er 200 g, det er det mine får og de er litt over middels aktive. Da jeg begynte å fore på NP regnet jeg ut at jeg nesten halverte forutgiftene hver måned. Har nesten aldri magetrøbbel på mine, og de spiser alt de finner ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres lovende ut :D .. 20 kg blokka med NP, er det vanskelig og dele den opp?

Jeg har ikke så stor fryser, er sånn kjøleskap med fryser under.. Men det burde vel holde greit?

Nå er det ikke lenge siden vi kjøpte to store sekker med tørrfor, så de får spise opp de før vi evnt bytter til NP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres lovende ut :D .. 20 kg blokka med NP, er det vanskelig og dele den opp?

Jeg har ikke så stor fryser, er sånn kjøleskap med fryser under.. Men det burde vel holde greit?

Nå er det ikke lenge siden vi kjøpte to store sekker med tørrfor, så de får spise opp de før vi evnt bytter til NP.

Veldig lett å dele opp, løft blokken over hodet og smell den i bakken og vips så har du 20 nestne like store klumper klart til å pakkes i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres lovende ut :D .. 20 kg blokka med NP, er det vanskelig og dele den opp?

Jeg har ikke så stor fryser, er sånn kjøleskap med fryser under.. Men det burde vel holde greit?

Nå er det ikke lenge siden vi kjøpte to store sekker med tørrfor, så de får spise opp de før vi evnt bytter til NP.

Vi har gått løs på 20kg blokka med bajonett sag, vippesag, sirkelsag og vanlig håndsag. Kjenner tilogmed en som gikk løs på den med øks. Med mine erfaringer mener jeg at det ikke er bare bare å kaste den i bakken og så deler den seg. ( Jeg har prøvd.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gått løs på 20kg blokka med bajonett sag, vippesag, sirkelsag og vanlig håndsag. Kjenner tilogmed en som gikk løs på den med øks. Med mine erfaringer mener jeg at det ikke er bare bare å kaste den i bakken og så deler den seg. ( Jeg har prøvd.)

Oj så sterk du er lompelus! :P

Jeg pleide å bruke et flatt skrujern og en hammer og banket i sporene slik at de firkantene delte seg. Så pakke de inn i fryseposer og stable i fryseren. veldig kjekt :)

Ikke vet eg hvorfor dere ikke får det til, men bare spør vims her inne, hun har vært med å dele opptil 80 kg NP på akkurat den måten. Sjelden den blir delt i 20 biter på første forsøk, men vi har ikke hatt noen problemer med å dele på denne måten. Det som var slitsom var å dele den opp med sag som vi gjorde første gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gått løs på 20kg blokka med bajonett sag, vippesag, sirkelsag og vanlig håndsag. Kjenner tilogmed en som gikk løs på den med øks. Med mine erfaringer mener jeg at det ikke er bare bare å kaste den i bakken og så deler den seg. ( Jeg har prøvd.)

Selv jeg som er ganske svak har god erfaring i å delje de i bakken :P

Vom og hundemat er noe herk for du må sage og tine :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt hundene her NP i 2-3 mnd nå, og er bare fornøyd.

Da jeg hadde bare en hund fôret jeg en stund på V&H, men etter å ha prøvd NP kommer jeg aldri til å gå tilbake til V&H. Det er så mye mindre kliss med det, mye enklere å dele opp, oppbevare og bedre holdbarhet i kjøleskapet. Pluss det er billigere for meg enn både tørrfôr og V&H. Har små hunder, så det går ikke så mye pr. dag. Eldstemann la også på seg ganske mye av V&H, har ikke gjort det av NP.

Hundene elsker det også :) Alltid fine i magen. Har bare positive erfaringer jeg, både for min egen del og folk jeg trener sammen med.

Jeg deler det sånn; legger 20 kgs blokka på gulvet med den halveis oppskjærte siden ned. Slår en gang med baksiden av en øks midt på blokka. Voilà, 20 1 kgs klumper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som bruker norwegian polar sammen med tørrfor eller bruker alle KUN NP?

Glemte å skrive det, jeg gir NP om morgenen og tørrfôr om kvelden. Mulig jeg kutter ut tørrfôr om kvelden etterhvert, men synes det er greit å bruke det siden jeg ofte bruker kveldsmaten til trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...