Gå til innhold
Hundesonen.no

Når/hvordan kan man bryte en Foravtale?


uisaksen

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar
Guest Jonna

Valpen ble hentet Torsdag i forige uke, det bar rett til veterinær.

Hunden var tynn og syk, som veterinæren sa at dette måtte ha pågått i noen dager.

Jeg klarer ikke helt å få satt sammen ting her jeg. Hunden er syk, kommer tilbake til oppdretter. Men den er frisk nok til å bli husren og drive med kloklipp trening? :console:

Utifra det som skrives om hva oppdretter her forventer at förverten skal forme sin hverdag etter for å ha hunden så syns jeg det er veldig urealistiske krav. Og den meningen har ingen sammenheng med at oppdretter-förvert forholde gikk til *******. Det er rett og slett slike avtaler som gjør det vanskelig for andre å få tak i förverter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å få satt sammen ting her jeg. Hunden er syk, kommer tilbake til oppdretter. Men den er frisk nok til å bli husren og drive med kloklipp trening? :console:

Utifra det som skrives om hva oppdretter her forventer at förverten skal forme sin hverdag etter for å ha hunden så syns jeg det er veldig urealistiske krav. Og den meningen har ingen sammenheng med at oppdretter-förvert forholde gikk til *******. Det er rett og slett slike avtaler som gjør det vanskelig for andre å få tak i förverter.

You have to be kidding me???

Er det urealistisk å kreve at hunden er stueren og vandt til kloklipping?

Er det urealistisk å kreve at forvert skal følge så godt med på valpen, at den taas til veterinær når den er syk?

Nå er det selvfølgelig en del ting utenom, som gjør at vi ikke følte Ulla var den rette for vår valp, jeg svarte henne her på hennes uttalelser, og jeg har ingen intensjoner om å utlevere henne her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å få satt sammen ting her jeg. Hunden er syk, kommer tilbake til oppdretter. Men den er frisk nok til å bli husren og drive med kloklipp trening? :console:

Utifra det som skrives om hva oppdretter her forventer at förverten skal forme sin hverdag etter for å ha hunden så syns jeg det er veldig urealistiske krav. Og den meningen har ingen sammenheng med at oppdretter-förvert forholde gikk til *******. Det er rett og slett slike avtaler som gjør det vanskelig for andre å få tak i förverter.

At du ikke klarer å se sammenhengen er ikke så interessant her.

Hunden ble hentet forige torsdag.

Hunden hadde en merkelig oppførsel, så ble den ustø på beina,sjanglet,hoderistninger kan minne om parkinson.

Hunden ble tatt med til veterinær og fikk behandling gudsjelov.

Den torsdagen hunden ble hentet av oppdretter var avtalt(Da merket oppdretter at hunden var syk)

Jeg sier det for ente gang, mye dere ikke vet om fòrverten her og sannheten kommer ike frem.

Dette blir for personlig mot tidligere fòrvert.

Man skal være glad for at oppdrettere faktisk er nøye på valg av fòrverter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så høres det ut som det er likegreit at denne avtalen opphører. Uansett hvem som har "rett" i den personlige krangelen. En avtale med slike krav hadde jeg aldri gått med på, som forvert (og ja, jeg har vært det) så skal hunden være et familiemedlem hos forverten, ikke kun bortplassert for å formes nøyaktig slik oppdretter vil. Skjønner greia med å vende hunden til bur, men det er en liten bebis!

Og enig med JeanetteH, hvor syk er egentlig valpen om den er litt tynn men likevel kan tilvennes kloklipp osv på 3-4 dager. Jeg lurer også på hvor redd den faktisk var klosaksa jeg. Nei, her skurrer ting, og jeg håper trådstarter får seg en valp fra noen andre, som hun kan ha som sin egen, uten en oppdretter som henger over skuldra og prakker på sine syn om burtrening.

All sympati til trådstarter som har blitt fratatt valpen sin. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke klarer å se sammenhengen er ikke så interessant her.

Hunden ble hentet forige torsdag.

Hunden hadde en merkelig oppførsel, så ble den ustø på beina,sjanglet,hoderistninger kan minne om parkinson.

Hunden ble tatt med til veterinær og fikk behandling gudsjelov.

Den torsdagen hunden ble hentet av oppdretter var avtalt(Da merket oppdretter at hunden var syk)

Jeg sier det for ente gang, mye dere ikke vet om fòrverten her og sannheten kommer ike frem.

Dette blir for personlig mot tidligere fòrvert.

Man skal være glad for at oppdrettere faktisk er nøye på valg av fòrverter.

Kan ikke du la oppdretter svare for seg selv? Hun klarer sikkert det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte siden du sitter på så mye informasjon som blir for personlig å legge ut og siden du meldte deg inn her samme dag som oppdretteren til hunden. Bare derfor. :console:

Jeg har søsteren og har trent 1 gang i uken med fòrvert, så ja jeg vet mye om denne saken.

Jeg er en av dem som har veiledet fòrvert. :P

Det har vært myyyyyyyyyye som ikke har stemt med det fòrverten har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

You have to be kidding me???

Er det urealistisk å kreve at hunden er stueren og vandt til kloklipping?

Er det urealistisk å kreve at forvert skal følge så godt med på valpen, at den taas til veterinær når den er syk?

Etter 4 uker, ja da syns jeg faktisk det er urealistisk at den skal være stueren, og ferdig trent til kloklipp.

Krav om hvordan man skal holde hunden hjemme, hvor den bor, syns jeg også er en utrolig dårlig avtale.

At du ikke klarer å se sammenhengen er ikke så interessant her.

Hunden ble hentet forige torsdag.

Hunden hadde en merkelig oppførsel, så ble den ustø på beina,sjanglet,hoderistninger kan minne om parkinson.

Hunden ble tatt med til veterinær og fikk behandling gudsjelov.

Den torsdagen hunden ble hentet av oppdretter var avtalt(Da merket oppdretter at hunden var syk)

Jeg sier det for ente gang, mye dere ikke vet om fòrverten her og sannheten kommer ike frem.

Dette blir for personlig mot tidligere fòrvert.

Man skal være glad for at oppdrettere faktisk er nøye på valg av fòrverter.

Altså DU skriver det. Oppdretter skrive om en hund hun driver med husren trening og kloklipp trening av. Du beskriver en syk hund som bør være i fred. Og selvsagt er det enkelt å klippe klør på en så apatisk hund som du beskriver.

Les tråden igjen, så kanskje du forstår reaksjonen...

Og ja man skal som oppdretter være nøye på valg av förvert FØR man plasserer ut hunden, at man har hatt alle disse samtalene. Og jeg syns fortsatt at det er urealistisk at oppdretter skal styre hvor hunden sover o.l. hos en förvert. Og det har ikke noe med denne situasjonen å gjøre, det har om förvertavtale på generellt plan å gjøre. Hvorfor skal oppdretter styre det? :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søsteren og har trent 1 gang i uken med fòrvert, så ja jeg vet mye om denne saken.

Jeg er en av dem som har veiledet fòrvert. :P

Det har vært myyyyyyyyyye som ikke har stemt med det fòrverten har sagt.

Forverten er vel den som har sagt minst. :console: Og hun var veldig generell i sine vendinger, det er du/dere som har vært personlige og virkelig brettet ut uten at forvert har tatt til motmæle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har søsteren og har trent 1 gang i uken med fòrvert, så ja jeg vet mye om denne saken.

Jeg er en av dem som har veiledet fòrvert. :console:

Det har vært myyyyyyyyyye som ikke har stemt med det fòrverten har sagt.

Men burde det ikke være TS og oppdretter som skal legge ut informasjon? Du kan vite så mye du vil og jeg syntes at denne diskusjonen bør trekkes inn dit den hører hjemme mellom TS og oppdretter. Vi skal ikke ha greie på alt, og så lenge vi ikke får greie på alt så kan vi ikke gi et godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 4 uker, ja da syns jeg faktisk det er urealistisk at den skal være stueren, og ferdig trent til kloklipp.

Krav om hvordan man skal holde hunden hjemme, hvor den bor, syns jeg også er en utrolig dårlig avtale.

Altså DU skriver det. Oppdretter skrive om en hund hun driver med husren trening og kloklipp trening av. Du beskriver en syk hund som bør være i fred. Og selvsagt er det enkelt å klippe klør på en så apatisk hund som du beskriver.

Les tråden igjen, så kanskje du forstår reaksjonen...

Og ja man skal som oppdretter være nøye på valg av förvert FØR man plasserer ut hunden, at man har hatt alle disse samtalene. Og jeg syns fortsatt at det er urealistisk at oppdretter skal styre hvor hunden sover o.l. hos en förvert. Og det har ikke noe med denne situasjonen å gjøre, det har om förvertavtale på generellt plan å gjøre. Hvorfor skal oppdretter styre det? :console:

Nå har hunden vært hos oppdretter en uke snart og etter behandling av kortison så var han på beina etter 2 dager.(Vaksinereaksjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De involverte i denne saken bes om å ta dette opp blant seg selv, og ikke legge ut om hverandres personlige detaljer på forumet. Om diskusjonen skal ha sjans til liv, så skal det gjøres på så generelt grunnlag som mulig (eks "er det normalt at en 4 mnd valp er fullstendig husren" "når blir hunden vant til kloklipp" osv), ikke stå i et hjørne og peke på hverandre og beskylde hverandre for ting.

På det grunnlaget stenges tråden.

Moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvert har mistet valpen sin og er fortvilet. Jeg syntes ikke det er ufint av henne da å søke råd hos andre, hun har ikke skrevet noe galt om noen.

Lurer på hva hun tenker om alt dette dere sier ikke har kommet frem og hvor syk hunden har vært, en uke etter sist veterinærkontroll da alt var i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Frem til 6 mnd var verst her, for da var hun en piraya som hang fast i leggen min døgnet rundt 😅
    • Det finnes mange gode passeringskurs uten at man må på TV. Hvis du er i nærheten av Oslo vil jeg anbefale Hund i Fokus eller Lundqvist hundeskole, men det finnes helt sikkert flere jeg ikke er oppdatert på. Når det gjelder bøker så kan jeg på det sterkeste anbefale Control Unleashed av Leslie McDevitt og BAT 2.0 av Grisha Stewart. Treningen på noen av de beste passeringskursene jeg har gått har vært mye basert på disse. For å illustrere effekten så hadde jeg en hund som hang i båndet og brølte på 100 meters avstand som unghund, og etterhvert gikk løs i konkurranse på stevnested med flere hundre hunder. Her er det også viktig å tenke helhetlig, og ikke bare trene i passeringer eller "økter" med kontakt og innkalling, men å jobbe med samarbeid og kontakt i alt dere gjør. Jeg vil anbefale et godt kurs eller privattimer med instruktør for å få hjelp til et treningsopplegg som er best for dere. Du finner mange gode instruktører i hele landet på denne siden:https://www.atferdskonsulenter.no/  
    • Wow. Det er 1,5 halvt siden jeg lagde denne tråden.  En oppdatering på hunden vår. Vi prøvde kjemisk kastrering i fjor. Han ble litt bedre, men ble mer redd andre hannhunder. Kanskje fordi testosteronet gikk ned. Bestemte oss for å ikke ha mer kjemisk kastrering.  Vi har nok fortsatt utfordringer med hannhunder. Han kjenner nok lukten på dem på lang vei. Eneste unntaket er mindre hannhunder eller kastrerte hunder, vår er 15-16 kg. Møter dette bryr han seg ikke. Men større hannhunder er det bjeffing og fullstendig kokos i hodet hans. Tisper går nesten 95% helt greit.  Problemet er såklart når vi passerer hunder vi ikke kjenner, I nabolaget går det ofte greit siden vi vet hvilke hunder som er hannhunder og da snur vi, går inn på innkjøringer, viser tegn til den andre hundeeieren slik at vi unngår å møtes. ( de andre hannhundene har samme reaksjon) ( nesten så jeg vil melde oss på NRK, men vil ikke på TV...:)) Pga tidsklemme vil jeg gjerne finne noen gode kilder youtube video etc etc  til INNKALLING og PASSERING.  Vi må virkelig bruke tid på å rette opp i denne hunden nå. Han er 3 år, og ønsker ikke slik adferd framover.  Innkalling er et MUST! han har ved et par anledninger klart å hoppe ut av verandaen og gått på "tokt" ene gangen i 20 minusgrader i Vinter, men årsaken var en tispe med løpetid som gjorde hunden vår rett og slett gal. Begynte å jokke på meg osv...  Men senest i går gikk det en STOR Samoe hannhund forbi oss, og vår hund klarte å komme seg ut på plenen. Han gikk ikke til angrep, men stod 10 meter unna den andre hunden. Men med engang jeg kom til vår hund og tok han i bånd begynte han å bjeffe og være aggressiv. Mulig han trigges av at vi er rundt han også.  Derfor må jeg få til en innkalling som er bra, men problemet er at en familie på 5 med alle mulige måter å kalle inn på og rop og forstyrrelser blir det bare rot og rør når man skal trene på en innkalling.  Kan forøvrig kommentere: Vår en hund er svært rolig i andre sammenhenger. Når jeg eller min kone går tur med hunden vår går han pent og rolig og søker ofte godbiter. Men kan blir svært opptatt av lukt dersom det har gått en annen hund der tidligere. Da blir det vanskelig å få kontakt.  Vi sliter også når vi går på tur sammen med han, da trekker han som en husky. Skal lede vei og sliter seg ut. Er trygg og god rundt andre mennesker. Elsker å leke kaste og hentelek med barna. Med godbiter som belønning.  Eneste aggresive adferden han har hatt mot andre mennesker var når vår 15 år gamle sønn fikk besøk av 3 kamerater som gikk RETT inn i gangen uten å ringe på, mens vi voksne var borte. Dette var gutter som han aldri hadde hilst på. Han trodde trolig det var inntrengere. Han stod stand og knurret helt til vår sønn kom i gangen roet ned situasjonen og sa til hunden vår at det var venner. De fikk godbiter som de gav han og da var det bare klapping og kosing.    Var litt mye skriving her...  Som nevnt ovenfor trenger jeg en god KILDE på et sted å finne trening på innkalling og passering.  En eller annen bruker på youtube som er bra, bøker osv.                 
    • Jeg har sett dette bildet mye i det siste, og lurer på når dere syns er den verste perioden i valpetiden. 
    • Skriver under på dette! Dersom det er hundehold man vil prioritere, så er det få folk etter min mening som har mer tid til hunden sin enn en student.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...