Gå til innhold
Hundesonen.no

Når/hvordan kan man bryte en Foravtale?


uisaksen

Recommended Posts

Jeg synes de summene her ble ganske fjerne, og ikke spesielt realistisk å få krevd inn. Da må man i hvert fall innom rettsvesenet.

Jeg ville heller bedt om en samlet sum på f.eks. 2000 kr, forutsatt at fórverten ikke har hatt mye større utbetalinger enn det.

I utgangspunktet enig. Men synes likevel man burde ha en erstatning. Om man tar til seg en valp har man jo ofte planlagt og tilrettelagt en god del, og arbeidsgiver gir neppe nye 4 uker ferie dersom fòrvert må få seg en ny valp fordi oppdretter er teit.

Uansett, hvis du ikke har gjort det, ta kontakt med oppdretter for en alvorlig og seriøs samtale om hva som faktisk har skjedd her, og om det er mulig å løse uten å forstørre konflikten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Hva tenker dere om senarioet "oppdretter henter hjem en valp etter 4 uker hos forvært uten god grunn"?

Hva gjør man i denne situasjonen, hva kan man gjøre/foreta seg?

Kjempetrist å se at du velger å gå så offentlig med dette, og særlig når du faktisk velger å gå offentlig med en skikkelig "light" versjon av hele historien Ulla.

Jeg hadde absolutt ingen ønsker om at det skulle bli noen sak av dette, mest av alt for din del.

Jeg har fortalt deg grunnen til at Charlie IKKE skal tilbake til deg, men jeg skal gjerne fortelle det enda en gang om du trenger det.

Er dette en "god grunn":

- Ikke skikkelig stuetrent ennå.

- Ikke 100% komfortabel med kloklipping.

- Ikke skikkelig burtrent (sove i bur om natten)

Hunden har kun vært ute på for i 4 uker...

Først av alt, så må du fortelle alt, om du håper på å få korrekte tilbakemeldinger fra medlemmene her inne, eller har du en annen agenda med dette?

- Charlie var ikke skikkelig stueren nei, ikke et fnugg av stueren egentlig, usikker og redd ute egentlig..

Det naturlige for han var heller å tisse inne i sengene til de andre hundene...

Han ville mye heller opp i armene til den som var ute med han.

- Charlie er ikke et fnugg komfortabel med klosaksa. Jeg vet ikke hvordan dere har trent, men han er direkte redd saksa. Vi var på besøk når han var 10 uker, og da var ikke klørne hans rørt. Det vet du, jeg måtte klippe han hos dere da.

- Charlie har vært hos deg i 5 uker Ulla, og han er veldig engstelig for å være alene. Jeg har presisert at det ikke er sundt for en valp å bli bært rundt i et fatle rundt halsen hele dagen, og heller ikke at man ligger på sofaen sammen med han i 5 uker. Han må lære seg å være mer selvstendig og jeg kan ikke reise med en hund som ikke takler å ligge i bur.

Det er selvfølgelig andre ting som har gjort at dette samarbeidet ikke funket, og det vet du også Ulla.

En stor del av dette, var at jeg desverre mistet tilliten til deg fullstendig, da du unngikk å fortelle at han ble angrepet av Rotweileren dere hadde hjemme. Dette måtte jeg få høre via andre, et par uker etter hendelsen.

Mulig vi er veldig "nazi" som noen kaller det. Men det er MIN hund, som er viktig for meg både økonomisk, ved fremtidig avl og emosjonelt. Jeg SKAL ha beskjed om det skjer noe, selv om det ikke fikk et alvorlig utfall.

I avtalen/kontrakten står det INGEN ting om krav, det eneste det står er: ha hunden som sin egen, stille den til disposisjon for utstillinger og parringer og at forvert skal være informert i god tid.

Hunden ble hentet på torsdagskveld for en snarvisitt/kortere periode og nå er det ikke snakk om at hunden skal komme "hjem" igjen.

Har Forvert krav på å få refundert alle utgifter, pga omstendiheter i den duren av misleding/uærlighet?

Jeg fortalte deg at jeg var i tvil på hvordan Charlie hadde det, og at det var derfor vi skulle hente han hjem for å se han ann! Du spurte til og med om han kom tilbake til deg, og jeg svarte at jeg måtte se han ann, før jeg kunne gi noen beskjed. Det var da helt greit for deg.

Samme når vi snakket på tlf i går Ulla, da du virket nærmest likegyldig, og svarte at det helt sikkert var flere aktører man kunne få valp fra?

Jeg satt faktisk igjen med intrykket av at du faktisk ikke brydde deg så hardt om utfallet..

Hvorfor spurte du ikke meg i går, da jeg poengterte FLERE ganger at du måtte spørre om det var noe du ikke forstod?

Alt du svarte var at det viktigste med dette var at jeg var fornøyd med hvordan Charlie hadde det..

Derfor jeg på en måte spør litt, for det er mange som synes dette er veldig tynt, og er uforstående til situasjonen og mange har kommet med meninger på banen.

Men eneste begrunnelsen er den jeg ga, å jo "hunden virker litt tynn" men hunden var hos vetrinær huka før å vetrinæren skrev i vaksinasjonsboka at hunden var frisk, rask/ alt vel!

Charlie var ikke litt tynn..

Hoftebena stakk ut, ryggraden det samme..

Tl sammenligning var det 0.7 kg forskjell på han og hans jevnstore bror. De veide akkurat det samme når de forlot oss.

Jeg tror, noe min veterinær er enig i, at vaksinereaksjonen som Charlie fikk, har pågått noen dager før jeg hentet han. Han var i VIRKELIG dårlig forfatning når vi hentet han, og det bar til veterinæren dagen etterpå.

Det overrasket meg veldig at du ikke hadde sett noen tegn til at han ikke hadde det bra..

Jeg tenker umiddelbart at "uten god grunn" kan være så ymse. Det er ikke alltid en vet hva den egentlige historien er - man får kun høre én side av saken.

Uten god grunn for den ene kan være en utrolig god grunn for den andre. Enig med madam mim der.

Takk!

Det er fint at noen der ute klarer å se at en historie altid har to sider!

Tusen takk til vedkommende som sendte meg mail, og fortalte om denne tråden!

Ulla, det er himla beklagelig at det måtte bli slik, men du har selv valg å legge ut dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jo dette veldig personlig og ikke egentlig skikket for et forum, men så lenge det står her, så tar jeg meg friheten til å stille spørsmålstegn ved noen ting, uten at jeg kjenner oppdretter, (tidligere) fôrvert, hunden eller historien.

- Charlie var ikke skikkelig stueren nei, ikke et fnugg av stueren egentlig, usikker og redd ute egentlig..

Det naturlige for han var heller å tisse inne i sengene til de andre hundene...

Han ville mye heller opp i armene til den som var ute med han.

Jeg vet ikke hvordan DP'er takler kulde og sånt, men det er da mange små hunder med lite pels og valpefett (de slår meg liksom ikke som rasen som er tjukkest av den alle, selvom de er normalvektige valper) som ikke liker å traske rundt i snø/is/vann/kulde? Det er vel heller ikke banebrytende vitenskap at noen raser (og individer) kan være vanskeligere å trene på det enn andre?

- Charlie er ikke et fnugg komfortabel med klosaksa. Jeg vet ikke hvordan dere har trent, men han er direkte redd saksa. Vi var på besøk når han var 10 uker, og da var ikke klørne hans rørt. Det vet du, jeg måtte klippe han hos dere da.

Dette syns jeg ikke var rart i det hele tatt. Hvis dere leverte valpen da den var åtte uker, så har man rukket å ha valpen i to (2) uker da dere kom på besøk. De første ukene brukte heller ikke jeg til å styre og stelle med min valp, og jeg kan nesten garantere at klørne ikke var klipt i løpet av de første ukene, selvom jeg nå gjør det ukentlig.

- Charlie har vært hos deg i 5 uker Ulla, og han er veldig engstelig for å være alene. Jeg har presisert at det ikke er sundt for en valp å bli bært rundt i et fatle rundt halsen hele dagen, og heller ikke at man ligger på sofaen sammen med han i 5 uker. Han må lære seg å være mer selvstendig og jeg kan ikke reise med en hund som ikke takler å ligge i bur.

Dette stusser jeg også på. Igjen, hvis vi tar utgangspunktet i at valpen ble levert åtte uker gammel, så vil den da være litt over tre mnd etter fem uker hos fôrvert. Er det virkelig så utrolig at en tre mnd gammel valp er engestelig for å være alene og ikke takler å ligge i bur enda?

Altså, jeg trenger ikke svar på noe av det over, egentlig. Jeg bare prøver å tenke litt høyt, og funderer på om det er litt over- og underdramatisert, sett fra hver sin side.

Det virker jo som om det er en god del mer bak "kulissene" her, og det kan virke som om det har vært feilbedømming fra begge parter her. Jeg syns også det er synd at det blir tatt så åpent som dette, det er ikke til fordel for noen av dere, tror jeg. Håper dere får kommunisert og kommer til en enighet som passer dere begge. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jo dette veldig personlig og ikke egentlig skikket for et forum, men så lenge det står her, så tar jeg meg friheten til å stille spørsmålstegn ved noen ting, uten at jeg kjenner oppdretter, (tidligere) fôrvert, hunden eller historien.

Jeg vet ikke hvordan DP'er takler kulde og sånt, men det er da mange små hunder med lite pels og valpefett (de slår meg liksom ikke som rasen som er tjukkest av den alle, selvom de er normalvektige valper) som ikke liker å traske rundt i snø/is/vann/kulde? Det er vel heller ikke banebrytende vitenskap at noen raser (og individer) kan være vanskeligere å trene på det enn andre?

Til sammenligning var han søster så og si stueren etter 1-2 uker hjemme hos sin eier.

Charlie var IKKE hverken frysepinne eller usikker ute når han var hos oss. Valpene var ute de to siste ukene her (midt i februar).

Dette syns jeg ikke var rart i det hele tatt. Hvis dere leverte valpen da den var åtte uker, så har man rukket å ha valpen i to (2) uker da dere kom på besøk. De første ukene brukte heller ikke jeg til å styre og stelle med min valp, og jeg kan nesten garantere at klørne ikke var klipt i løpet av de første ukene, selvom jeg nå gjør det ukentlig.

Om valpen ikke har opplevd å bli klippet klør på, skal den IKKE være redd saksa. Og jo, forvert fikk beskjed om å trene på å ta på potene, og klippe fra dag en. Valpene er vandt til det. Her klipper vi klør fra de er 2-3 uker gamle.

Dette stusser jeg også på. Igjen, hvis vi tar utgangspunktet i at valpen ble levert åtte uker gammel, så vil den da være litt over tre mnd etter fem uker hos fôrvert. Er det virkelig så utrolig at en tre mnd gammel valp er engestelig for å være alene og ikke takler å ligge i bur enda?

Altså, jeg trenger ikke svar på noe av det over, egentlig. Jeg bare prøver å tenke litt høyt, og funderer på om det er litt over- og underdramatisert, sett fra hver sin side.

Det virker jo som om det er en god del mer bak "kulissene" her, og det kan virke som om det har vært feilbedømming fra begge parter her. Jeg syns også det er synd at det blir tatt så åpent som dette, det er ikke til fordel for noen av dere, tror jeg. Håper dere får kommunisert og kommer til en enighet som passer dere begge. Lykke til!

Ja, det er utrolig.

Hans søsken har sovet alene i bur, etter en uke hos sine nye eiere.

Man gjør mulig seg selv en bjørnetjeneste ved å sove sammen med valpen, men når man faktisk har en hund som skal tilbringe tid sammen med andre, deriblandt hjemme hos oss, så bør man jobbe for at hunden skal kunne sove alene i bur uten å være redd.

Jeg synes også det er trist at dette blir tatt opp i et forum, men Ulla har selv tatt det valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn på siden lurer jeg på om man ikke skal kunne knytte seg til en forvertsvalp i tilfelle oppdretter plutselig vil ha den tilbake?

Om noen hadde hentet 'min' valp etter 4 uker hadde min verden gått i biter... så rådet om å bare glemme saken hadde vært umulig for meg.

Om forvert virkelig har gjort noe galt i denne saken, eller om det er oppdretter som har for strenge krav, syntes jeg det er vanskelig å se utifra det vi har fått lese hittil.

Men er dere sikre på at dere ikke kan løse dette ? Er det forvert har gjort så ille?

Vet ikke , bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Til sammenligning var han søster så og si stueren etter 1-2 uker hjemme hos sin eier.

Hans søsken har sovet alene i bur, etter en uke hos sine nye eiere.

Jeg velger å bare svare på dette, konflikten dere imellom får dere ta på egenhånd.

Men det du beskriver her er snakk om individforsjeller og jeg annser det faktisk ikke som realistisk at ett helt kull har akkurat samme reaksjoneen på flytting, blir like fort stuerene, helt lik utvikling, har helt lik atferd osv. Har du klonet valpene dine? :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er utrolig.

Hans søsken har sovet alene i bur, etter en uke hos sine nye eiere.

Man gjør mulig seg selv en bjørnetjeneste ved å sove sammen med valpen, men når man faktisk har en hund som skal tilbringe tid sammen med andre, deriblandt hjemme hos oss, så bør man jobbe for at hunden skal kunne sove alene i bur uten å være redd.

Gjør man? Jeg skjønner oppriktig talt ikke :console: Mine valper har sovet med meg en god stund, før de har ligget alene, de har ikke ligget i bur og de kan omgåes andre hunder helt fint, og de kan ligge i bur om nødvendig. Så der tror jeg det er mange forskjellige meninger ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å bare svare på dette, konflikten dere imellom får dere ta på egenhånd.

Men det du beskriver her er snakk om individforsjeller og jeg annser det faktisk ikke som realistisk at ett helt kull har akkurat samme reaksjoneen på flytting, blir like fort stuerene, helt lik utvikling, har helt lik atferd osv. Har du klonet valpene dine? :console:

Charlie går på kortison, tisser iallefall hver time, og er vel ca 90% stuearen, etter 3-4 dager med trening her hos oss. Så her er det faktisk snakk om å legge litt arbeid i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans søsken har sovet alene i bur, etter en uke hos sine nye eiere.

Man gjør mulig seg selv en bjørnetjeneste ved å sove sammen med valpen, men når man faktisk har en hund som skal tilbringe tid sammen med andre, deriblandt hjemme hos oss, så bør man jobbe for at hunden skal kunne sove alene i bur uten å være redd.

Eehhh, nei, hunden ikke lære og sove i bur hjemme for å kunne slå seg til ro og sove alene og/eller borte hos andre. Det er ingen sammenheng mellom en trygg hund og bur (heller omvendt). :console: Jeg har ikke bur. Valpen min på snart 5 mndr sover enten ved siden av eller oppi senga, ittno problem at den skulle kunne sove hos andre. Og sånn har det vært med alle mine valper/hunder.

Sånn det var det jeg hadde tenkt til å blande meg inn. :P

Også synes ihvertfall jeg at denne personlige tråden kan druknes nå og resten (dersom det er noe "resten") kan tas mellom trådstarter og Lena BJ. :P Ser for meg at det bare kommer enda mer "grums" og beskyldninger og at noen kommer til å føle for å forsvare seg osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Charlie går på kortison, tisser iallefall hver time, og er vel ca 90% stuearen, etter 3-4 dager med trening her hos oss. Så her er det faktisk snakk om å legge litt arbeid i det..

Beklager altså, da skulle jeg faktisk hentet hjem ene valpen min som var på "helge ferie" hos sine eiere i 2 mnd før han flyttet. Hjemme hos meg var han så godt som husren, men ikke hos de.

Miljøskifte kan gi slike utfall for å finne døren ol.

Yngste hunden min har forresten sover i samme seng som meg fra hun var 5 uker, uten at det har ført til noen seprsjonsangst. Hun har heller ikke lagt i bur. Merkelige greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd valp som var tilvent håndtering hjemme, etter normal fortsettelse i mitt hus med for eksempel ta på poter med forsterkning så endte allikevel hunden opp som en klokklipphater... Kan like gjerne være personlighet.

Jeg skjønner ikke hvorfor det må gås til et så drastisk steg at man tar fra forverten valpen? Hvorfor kunne du ikke gitt råd og veiledning, med oppfølgning til forvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eehhh, nei, hunden ikke lære og sove i bur hjemme for å kunne slå seg til ro og sove alene og/eller borte hos andre. Det er ingen sammenheng mellom en trygg hund og bur (heller omvendt). :console: Jeg har ikke bur. Valpen min på snart 5 mndr sover enten ved siden av eller oppi senga, ittno problem at den skulle kunne sove hos andre. Og sånn har det vært med alle mine valper/hunder.

Sånn det var det jeg hadde tenkt til å blande meg inn. :P

Også synes ihvertfall jeg at denne personlige tråden kan druknes nå og resten (dersom det er noe "resten") kan tas mellom trådstarter og Lena BJ. :P Ser for meg at det bare kommer enda mer "grums" og beskyldninger og at noen kommer til å føle for å forsvare seg osv osv.

Mine hunder, og forhunder SKAL lære seg å sove i bur.

Om jeg skal ha de med på turer, ha de hjemme her, så skal hunden kunne sove i bur på rom med de andre.

Jeg gidder ikke å få hit en voksen hannhund som kun er vant til å sove i seng eller sofa..

Hva andre måtte mene om det, er egentlig likegyldig, men forvert var fullstendig klar over mine krav, men valgte å se bort fra det fordi hun ikke likte at han pep..

Det er nok av bortskjemte småhunder som ikke takler å sitte i bur på utstilling også, og jeg har ingen intensjoner om å sitte på utstilling med en hund som skriker og bærer seg..

HVa privatpersoner velger å gjøre med sine egne hunder er en helt annen sak, men har man forhund, er det en del "regler" man må følge fra oppdretters side!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Mine hunder, og forhunder SKAL lære seg å sove i bur.

Om jeg skal ha de med på turer, ha de hjemme her, så skal hunden kunne sove i bur på rom med de andre.

Jeg gidder ikke å få hit en voksen hannhund som kun er vant til å sove i seng eller sofa..

Hva andre måtte mene om det, er egentlig likegyldig, men forvert var fullstendig klar over mine krav, men valgte å se bort fra det fordi hun ikke likte at han pep..

Det er nok av bortskjemte småhunder som ikke takler å sitte i bur på utstilling også, og jeg har ingen intensjoner om å sitte på utstilling med en hund som skriker og bærer seg..

HVa privatpersoner velger å gjøre med sine egne hunder er en helt annen sak, men har man forhund, er det en del "regler" man må følge fra oppdretters side!

Jeg må si at jeg syns du har ett veldig urealsistisk syn på hva en förvert er.

Det er da ikke du som skal leve med hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder, og forhunder SKAL lære seg å sove i bur.

Om jeg skal ha de med på turer, ha de hjemme her, så skal hunden kunne sove i bur på rom med de andre.

Jeg gidder ikke å få hit en voksen hannhund som kun er vant til å sove i seng eller sofa..

Hva andre måtte mene om det, er egentlig likegyldig, men forvert var fullstendig klar over mine krav, men valgte å se bort fra det fordi hun ikke likte at han pep..

Det er nok av bortskjemte småhunder som ikke takler å sitte i bur på utstilling også, og jeg har ingen intensjoner om å sitte på utstilling med en hund som skriker og bærer seg..

HVa privatpersoner velger å gjøre med sine egne hunder er en helt annen sak, men har man forhund, er det en del "regler" man må følge fra oppdretters side!

Da er det kanskje et poeng i å legge dette inn i kontrakten, og ikke ta tilbake hunden på grunnlag av at dette mangler etter 4 uker hos forvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd valp som var tilvent håndtering hjemme, etter normal fortsettelse i mitt hus med for eksempel ta på poter med forsterkning så endte allikevel hunden opp som en klokklipphater... Kan like gjerne være personlighet.

Jeg skjønner ikke hvorfor det må gås til et så drastisk steg at man tar fra forverten valpen? Hvorfor kunne du ikke gitt råd og veiledning, med oppfølgning til forvert?

Etter to dager med øvelse, klipper jeg klørne alene på Charlie nå!

Det har bare med å legge litt trening og ønske om å klare det. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men min sympati går utelukkende til forvert etter det som kommer frem her.

Du tar fra henne valpen (bl.a) fordi hun ikke har lært den å sove i bur etter 4 uker? Om den piper, så er den kanskje ikke moden enda, men det betyr ikke at hun ikke kunne klart å lære valpen det med litt mer tid på seg. Det er forsjell på protestpiping og angstpiping.

Å gå for fort frem med slik tilvenning kan også føre til seperasjonangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje et poeng i å legge dette inn i kontrakten, og ikke ta tilbake hunden på grunnlag av at dette mangler etter 4 uker hos forvert?

Forvert har fått veiledning hele veien av oss og flere andre..

Så det mangler absolutt ikke på dette..

Tragisk om man må skrive ned alle basis oppgaver en forvert bør kunne klare. Det er da voksne mennesker det er snakk om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke hele historien kommet frem her og den akter jeg ikke å legge ut.

Men fòrverten i denne saken vet godt hva hun hadde å forholde seg til.

Hunden var ikke vant til å være ute i det hele tatt.

Det er ikke sunt for en hund å bare være inne i en leilighet heller.

Hunden var tynn og syk desverre, dette burde fòrverten ha sett,og reist til veterinær umiddelbart.

Oppdretter ønsker vel ikke å legge ut hele historein da dette blir for personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVa privatpersoner velger å gjøre med sine egne hunder er en helt annen sak, men har man forhund, er det en del "regler" man må følge fra oppdretters side!

Nå har/hadde jeg forhund og jeg må jeg si jeg trodde jeg hadde noen urimelige krav, men hjælpes meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter to dager med øvelse, klipper jeg klørne alene på Charlie nå!

Det har bare med å legge litt trening og ønske om å klare det. :console:

Og du har hvor mye mer erfaring enn fòrvert i å oppdra valper? Det er forskjell på å lære opp valp nr. 20 og valp nr. 2. Mye annet spiller inn også.

Jeg skjønner her at oppdretter og forvèrt er uenig om hundeholdet, og det er såklart grunn nok til at man ikke burde ha noen avtale seg imellom. Bedre kommunikasjon mellom partene tror jeg kunne løst det meste her. Det er umulig for oss her å si hvem som har rett i hva og hvordan fòrvert burde forholde seg om hva oppdretter mener om hvordan hunden burde holdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg på en måte spør litt, for det er mange som synes dette er veldig tynt, og er uforstående til situasjonen og mange har kommet med meninger på banen.

Men eneste begrunnelsen er den jeg ga, å jo "hunden virker litt tynn" men hunden var hos vetrinær huka før å vetrinæren skrev i vaksinasjonsboka at hunden var frisk, rask/ alt vel!

Nå har ikke hele historien kommet frem her og den akter jeg ikke å legge ut.

Men fòrverten i denne saken vet godt hva hun hadde å forholde seg til.

Hunden var ikke vant til å være ute i det hele tatt.

Det er ikke sunt for en hund å bare være inne i en leilighet heller.

Hunden var tynn og syk desverre, dette burde fòrverten ha sett,og reist til veterinær umiddelbart.

Oppdretter ønsker vel ikke å legge ut hele historein da dette blir for personlig.

Dette stemmer ikke helt overens, med mindre valpen ble syk rett før han ble henta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke helt overens, med mindre valpen ble syk rett før han ble henta.

Valpen ble hentet Torsdag i forige uke, det bar rett til veterinær.

Hunden var tynn og syk, som veterinæren sa at dette måtte ha pågått i noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...