Gå til innhold
Hundesonen.no

Holde hannhunden hemmelig


Petra

Recommended Posts

Jeg har i det siste sett flere oppdrettere som opplyser ganske tidlig om at den og den tispa skal pares da og da, men holder det hemmelig hvilken hannhund det er som skal brukes til paringen er skjedd. (Muligens enda lengre også?) Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor man gjør det sånn? På hvilken måte er det negativt at folk får vite i god tid hvem som skal bli far til kullet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner allikevel ikke helt hvorfor, når man allerede har fortalt at tispa skal pares? Dessuten må det vel være enklere å finne gode valpekjøpere om man forteller om det planlagte kullet god tid i forveien, slik at folk får tid til å planlegge ferie etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner allikevel ikke helt hvorfor, når man allerede har fortalt at tispa skal pares? Dessuten må det vel være enklere å finne gode valpekjøpere om man forteller om det planlagte kullet god tid i forveien, slik at folk får tid til å planlegge ferie etc?

Fordi det ikke er sikkert at avtalen med hannhundeier er på plass? Eller at han er ferdig testet? Du kan jo sende oppdretter en epost og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan skje før parringen er funnet sted. Hannhunden kan dø, det kan dukke opp sykdommer man ikke visste om som gjør at man velger en annen hannhund eller andre opplysninger som gjør at man bytter hannhund. Og da vil kanskje ikke alle drive og bytte planlagt hannhund på hjemmesidene? De fleste oppdretterne svarer på hvilke hannhund de skal bruke på folk som er interessert i å bruke, dersom man tar kontakt med de og er oppriktig interessert i valp, og ikke bare er nysgjerrig hjemmeside surfer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste oppdretterne svarer på hvilke hannhund de skal bruke på folk som er interessert i å bruke, dersom man tar kontakt med de og er oppriktig interessert i valp, og ikke bare er nysgjerrig hjemmeside surfer...

Unnskyld, men.... nysgjerrig hjemmesidesurfer? Du får det til å høres ut som om det er en særdeles privat sak? Det er bare hunder, det er ikke personnummer eller statshemmeligheter? Jeg ser enda ikke hvorfor man skal holde det hemmelig, på andre grunnlag enn å gjøre det "bare for å høres hemmelighetsfull og interessant ut". Dødsfall, bytte av hannhund og så videre skjer jo også "innenfor" hemmelighetens sensur - eneste det er synd for i tilfelle man har gått offentlig ut med det er vel den ondskapsfulle hjemmesidesurferen - som eventuelt ikke holder seg oppdatert? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er forskjell på hva en oppdretter annonserer på hjemmesiden sin og på hva oppdretter forteller valpekjøpere og interessenter. Jeg for min del ser ingen interesse i å kjøpe valp etter en bestemt tispe uavhengig av hvem hannen er. Så for at jeg skal sette meg opp på valpeliste er det helt avgjørende at jeg liker hannhunden som skal brukes. Om ikke det går som planlagt forventer jeg å få beskjed om det og deretter beskjed dersom en annen hannhund skal benyttes. Jeg har opplevd dette selv, og husker hvor tatt på senga jeg ble da det plutselig ble brukt en annen hannhund enn det som var planlagt. Heldig vis var den andre hannhunden et bedre helsemessig valg enn den første, viste det seg.

Jeg synes man kan forvente å vite hvilken hannhund som er planlagt å brukes når det er bestemt. Hvis oppdretter ikke ønsker å gå ut med det så nære paring blir det et varselsignal for meg i alle fall. Har oppdretter da noe å skjule?

Jeg er forøvrig enig med Kangerlussuaq!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den der med at mye kan skje osv, men ting kan jo gå galt på alle mulige stadier av parring, drektighet og fødsel, så sånn sett kan man kanskje argumentere for å ikke si noe som helst før kullet er født og vist seg livskraftig...

Men OK, jeg ser poengene deres. Det er bare det at i mange andre tråder så sies det at man ikke skal avle før man har mange folk på valpeliste, og jeg tenkte kanskje det ville være lettere å få en lang nok liste om man er åpen om kombinasjonen i god tid. Men ja, man kan jo bare spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men OK, jeg ser poengene deres. Det er bare det at i mange andre tråder så sies det at man ikke skal avle før man har mange folk på valpeliste, og jeg tenkte kanskje det ville være lettere å få en lang nok liste om man er åpen om kombinasjonen i god tid. Men ja, man kan jo bare spørre.

Jeg synes ikke alltid noe om å gjøre det omvendt heller jeg. Noen annonserer i det vide og det brede og skryter uhemmet av kombinasjonen de skal ha, for så at det viser seg å kanskje ikke være noen spesiell superkombinasjon. Folk lar seg lett lure, og blir helt gira på valp etter superparet.

En god mellomting tror jeg er fint. Åpenhet og ærlighet er stikkordene. Så kan man selv avgjøre som oppdretter hvordan man vil gå frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre her sier: Ofte velger man å ikke annonsere hannhund før alt er i boks. Man kan jo ha skikkelig uflaks, og måtte skifte hannhund flere ganger før parring, og da synes jeg det er like idiotisk om det dukker opp ny hannhund "annenhver uke." (Ja, jeg overdriver, men dere skjønner hvor jeg vil.)

Har selv trolig bestemt hannhund jeg skal bruke. Men har ikke lagt informasjonen ut på hjemmesiden. Dette skyldes flere ting, og har ingenting med hemmelighetsskremmeri å gjøre. Jeg driver fremdeles og sjekker ut hannhundens linjer og avkom, venter på at valper etter han skal røntges, har fått utskremte venner til å hilse på valper (jeg har ikke hatt mulighet til å hilse på noen), og leter etter alternative hannhunder, i tilfelle noe skjærer seg, osv, osv.

De som derimot har tatt kontakt med meg, og vist seriøs interesse, har fått vite hvem jeg tenker å bruke, og hvem jeg har som backup plan :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er så enkelt at man ikke er 110% sikker ennå.. Mye kan skje fra man bestemmer seg fra hvilken tispe man skal ha kull etter - til man faktisk MÅ si: ja, jeg bruker DEN hannen.

Noen har selvsagt sånt planlagt i årevis, men jeg har ofte et par mulige kandidater. Jeg spør da ikke hannhundeieren før det nærmer seg (og jeg er helt sikker på mitt valg).

Derved kan jeg ikke annonsere med DEN hannen før nærme opptil parringen - jeg har jo ennå ikke spurt om jeg FÅR låne han, liksom.

Tispen er dog ofte relativt sikker.. :icon_redface:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre her sier: Ofte velger man å ikke annonsere hannhund før alt er i boks. Man kan jo ha skikkelig uflaks, og måtte skifte hannhund flere ganger før parring, og da synes jeg det er like idiotisk om det dukker opp ny hannhund "annenhver uke." (Ja, jeg overdriver, men dere skjønner hvor jeg vil.)

Har selv trolig bestemt hannhund jeg skal bruke. Men har ikke lagt informasjonen ut på hjemmesiden. Dette skyldes flere ting, og har ingenting med hemmelighetsskremmeri å gjøre. Jeg driver fremdeles og sjekker ut hannhundens linjer og avkom, venter på at valper etter han skal røntges, har fått utskremte venner til å hilse på valper (jeg har ikke hatt mulighet til å hilse på noen), og leter etter alternative hannhunder, i tilfelle noe skjærer seg, osv, osv.

De som derimot har tatt kontakt med meg, og vist seriøs interesse, har fått vite hvem jeg tenker å bruke, og hvem jeg har som backup plan :icon_redface:

det er ingen "liker"knapp her så jeg bare quoter meg enig i det du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange mer eller mindre gode årsaker til å vente med å offentliggjøre valg av hannhund.

Hvis en for eksempel er ute i god tid, og har funnet en interessant hannhund i utlandet - så er det ikke så gøy å annonsere dette et halvt år i forveien, bare for å oppdage at dermed "alle andre" også drar for å bruke hannhunden - og det endatil før du selv har rukket å bruke ham. Da er han jo ikke like interessant lenger, fordi det allerede finnes en del valper etter ham i landet, og disse bør vokse opp før en vurderer å bruke hannhunden enda mer. Altså kan en skjerme seg selv og sørge for å ikke ødelegge egne kullplaner om en ikke avslører med en gang.

Noen vil sikkert kalle det usolidarisk, men det er ikke gøy å være den som gjør all research, som har alt arbeidet med å finne og kartlegge hannhunden, så kommer fem andre tispeeiere deg i forkjøpet og du får ingen glede av alt arbeidet du la ned.

Så er det alltid en risiko å bruke noe som ikke er like godt kjent som det en har hjemme, så det er jo fint at andre også tør bruke denne hannhunden. Men selv om avlsarbeidet vi gjør skal være for rasens beste og rasens fremme, er det surt om en ikke får være en del av arbeidet fordi andre bruker opp hannhunden du fant. Så egoistisk er det lov å være som oppdretter, en vil ha en del av kaka som en har malt korn til.

Jeg skal bruke en hannhund nå som jeg har "visst" i over et år at jeg vil bruke, men det har ikke passet å bruke ham før nå av ulike grunner. Men jeg er fremdeles åpen for at ting kan skje - det kan dukke opp ting i de kullene hannhunden har i sitt hjemland, jeg kan finne ny informasjon i mitt stadig pågående researcharbeid som gjør ham uaktuell for min tispe, jeg kan få vite nye ting om min tispe som gjør at hun ikke passer til ham. Det kan være mange gode grunner til å droppe en ønsket og planlagt kombinasjon.

Ved sist parring hadde jeg i god tid i forveien bestemt meg for hannhund, men så dukket det opp sykdom jeg ikke ville doble i og med at det også ligger på min tispe. Alle linjer har sykdom, spørsmålet er hva du prioriterer og hva du ikke vil doble. Jeg bruker ham gjerne på en annen tispe fra andre linjer senere, men fant en annen hannhund til denne tispa. Jeg synes selv det gir et mer ryddig inntrykk at jeg ikke må bytte hannhund på hjemmesiden stadig vekk, for det gir inntrykk av at jeg ikke har gjort nok research, selv om det er et arbeid som aldri avsluttes.

Det er dessverre slik i hundeverdenen, at om en kombinasjon blir annonsert for deretter å bli endret - så lurer alle på hva pokker som har skjedd med hannhunden, hva slags feil har en oppdaget med hannhunden, hva galt er det med ham? Folk flest tror ikke det om tispa, det må være hannhunden, siden det er han som blir "vraket". Men det kan som sagt være gode grunner for å måtte gjøre i siste liten-endringer, uten at det nødvendigvis er noe negativt eller ufordelaktig om hannhunden. Så for å beskytte hannhunden mot ondsinnet sladder og spekulasjoner, sier jeg ingenting før parring faktisk er foretatt og en vet at det ble som ønsket.

Det kan jo være så enkelt som at hannhundeier har takket ja til to tisper som viser seg å stå samtidig, så må en i hyrten-styrten finne en annen hannhund som er disponibel.

Jeg har på min hjemmeside og blogg skrevet at tispa skal parres på neste løpetid, som er forventet i april. Mer står det ikke. Men det betyr ikke at jeg ikke har diskutert hannhundvalget med kompetente venner og bekjente, det betyr ikke at jeg ikke vet mer om hannhunden enn jeg skriver på nett. Og det betyr heller ikke at seriøse henvendelser ikke får vite mer av meg.

Jeg skjønner godt at mange vil kjøpe valp fra en konkret kombinasjon, vil vite begge foreldredyr. Men de som er så klar på hva slags valp de ønsker, er som regel såpass fleksible at de kjøper valp når den valpen er tilgjengelig, framfor de som ønsker seg valp i ferien og ikke er så nøye på foreldredyrene.

Det spiller ingen rolle om en får vite november 2010 at hunden min skal parres med den og den hannhunden, så lenge jeg bare kan antyde at hun trolig får løpetid i april 2011, for løpetiden kommer og går som de vil, særlig når en skal parre... En vet ikke noe mer om når en trenger ferie for å få valp i hus selv om en vet hvem foreldrene er.

Om en ønsker valp fra en konkret hannhund, kan en jo også ta kontakt med denne hannhundeieren for å bli informert om tisper den skal eller har parret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at noen ønsker å holde hannhunden hemmelig før parringen er skjedd pga årsaker som dødsfall, skader, osv. Men etter parring bør det nå kunne røpes, hvorfor skal det holdes hemmelig etter det? Det må jo være enklere å få gode trygge valpekjøpere når hannhunden er "annonsert" like etter parring!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at noen ønsker å holde hannhunden hemmelig før parringen er skjedd pga årsaker som dødsfall, skader, osv. Men etter parring bør det nå kunne røpes, hvorfor skal det holdes hemmelig etter det? Det må jo være enklere å få gode trygge valpekjøpere når hannhunden er "annonsert" like etter parring!?

På min rase vil i hvert fall de aller fleste førstegangseiere ha en trivelig familiehund som kan varme sofaen og bli med i skogen. De bryr seg nadaniks om hvem mor og far er, for de ser så trivelige og vakre ut alle sammen uansett, og alle oppdrettere er jo seriøse og har sjekket ut, og det faller dem ikke inn å sette spørsmålstegn ved noen, for de følger jo klubbens regler, og i det hele tatt.

Og disse søte menneskene får du like god kontakt med og like mye kjennskap til uansett når du skriver hvem som er far til kullet.

En annen ting er jo også at ikke alle ønsker å bli kontaktet før de vet sikkert at det blir valper. Det kan være mye arbeid å ta imot valpehenvendelser, og ikke alle ønsker dette arbeidet med mindre de vet sikkert at de har noe å selge.

Jeg er ikke der, jeg vil ha mest mulig tid til å bli kjent med de som eventuelt skal få lov til å kjøpe en av mine valper. Men jeg skjønner at andre tenker annerledes.

Edit: Endret siste ord fra "selv" til "annerledes", fryktelig stygg skriveleif!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er så enkelt at man ikke er 110% sikker ennå.. Mye kan skje fra man bestemmer seg fra hvilken tispe man skal ha kull etter - til man faktisk MÅ si: ja, jeg bruker DEN hannen.

Noen har selvsagt sånt planlagt i årevis, men jeg har ofte et par mulige kandidater. Jeg spør da ikke hannhundeieren før det nærmer seg (og jeg er helt sikker på mitt valg).

Derved kan jeg ikke annonsere med DEN hannen før nærme opptil parringen - jeg har jo ennå ikke spurt om jeg FÅR låne han, liksom.

Tispen er dog ofte relativt sikker.. :icon_redface:

Susanne

Jeg var i kontakt med en oppdretter i et annet land for å kjøpe valp etter en tispe jeg fikk sansen for. Oppdretter hadde skrevet på hjemmesiden at parring var planlagt da og da med to forskjellige tisper (mor og datter). Til mor valgte han først en hannhund jeg syntes virket meget lovende, men senere trakk han denne tilbake pga sykdom som dukket opp i et kull etter han. Flott og bra, tenker jeg, men ikke noe som skal stå på noen hjemmeside? :icon_redface: Den neste hannhunden var av linjer jeg ikke vil ha, så da ble den komboen "vraket", og jeg begynte å se på dattera. Hannhunden der var aktuell, men denne ble endret til en som var mer aktuell. Jeg dro for å sjekke ut hundene "live", og fikk møtt mor, bror og hannhund + diverse annen slekt. En stund etter at jeg kommer hjem får jeg beskjed om at hannhund igjen var endret, pga eksteriøre detaljer som har dukket opp i kull etter denne hannen og som tispa ikke bør dobles med. Denne gangen til en enda "bedre" hannhund, men dessverre en "nabohund" av meg. Da ble plutselig ikke kombinasjonen aktuell for min del lenger; det blir nokså teit å importere en valp, når halve valpen kommer fra en hannhund som blir brukt endel her hjemme... Men jeg skjønner da at oppdretteren ikke hadde noe lyst å legge ut alt dette på sin hjemmeside, og at det kan gi inntrykk av ubesluttsomhet, at man vingler, at man ikke har sjekket godt nok opp i ting, osv osv. Jeg likte godt å "være med" på denne prosessen, og å høre hva oppdretteren vektla, argumenter for og imot diverse hannhunder. Dessverre ble det ikke noe av denne valpen for min del, til tross for at jeg kunne tenke meg valp etter både tispa og hannhunden, bare ikke de to samtidig.. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare takke Emma for å ha skrivet ned det jeg tenker og føler, og det på en flott måte også.

Nå har jeg en kombinasjon som er 90 % sikker, men venter med å legge den ut til vi får hannhundens siste helseresultater og jeg ønsker også noen nye bilder :icon_redface:

Edit: Omformuleringer og strøk noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange interessante svar! Mye spennende lesning og gode argumenter her. Jeg beklager om jeg har støtt noen med spørsmålet mitt, jeg spurte utelukkende av nysgjerrighet og uvitenhet, ikke for å kritisere noen.

Jeg drister meg til å stille et spørsmål til: Er det overhode ingen sammenheng mellom hvor tidlig kombinasjonen annonseres og hvor "bevisste" valpekjøpere en får? Jeg ser Emmas poeng med at de som virkelig vil ha akkurat det kullet setter himmel og jord i bevegelse for å spare penger/overtale gubben/gjøre om på ferieplaner eller hva det nå enn er som skal til, men det er vel enklere å få det til jo lengre tid en har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange interessante svar! Mye spennende lesning og gode argumenter her. Jeg beklager om jeg har støtt noen med spørsmålet mitt, jeg spurte utelukkende av nysgjerrighet og uvitenhet, ikke for å kritisere noen.

Jeg drister meg til å stille et spørsmål til: Er det overhode ingen sammenheng mellom hvor tidlig kombinasjonen annonseres og hvor "bevisste" valpekjøpere en får? Jeg ser Emmas poeng med at de som virkelig vil ha akkurat det kullet setter himmel og jord i bevegelse for å spare penger/overtale gubben/gjøre om på ferieplaner eller hva det nå enn er som skal til, men det er vel enklere å få det til jo lengre tid en har?

Jeg føler meg ikke støtt, så det går bra for mitt vedkommende. Alltid gøy å diskutere avl og få fram ulike praksiser og synspunkt. :icon_redface:

Jeg vil parere med å spørre deg hva du mener med en bevisst valpekjøper?

Det finnes de som shopper valper etter storvinnende foreldredyr og stadig craver etter å få noe etter den siste hotte hannen, som tror at bare de får en valp fra den kombinasjonen så får de en storvinner selv, som støvsuger hjemmesider etter kullplaner og som "maser" på superoppdretterne for å komme først på valpelista når de skal gjøre superkombinasjonen sin.

Men det er ikke sikkert at dette er en god valpekjøper.

Jeg selger ikke til de fem første som spør, så det er ikke nødvendigvis om å gjøre å være tidlig ute for å få valpen.

For å tilrettelegge for å ha valp i hus må en selvfølgelig være litt forberedt - men strengt tatt vet du ikke om du får den valpen før de er kanskje fem-seks uker gamle. Først må kombinasjonen faktisk gjøres, og dernest på tispa bli drektig. Deretter må det bli født valper, det må bli født valper av det kjønnet du ønsker, og de må utvikle seg i den retningen du ønsker (utstillingshund? brukshund? etc). Den beste skal garantert jeg som oppdretter ha. Så må vi se hvordan valpene utvikler seg, og om de passer til deg og dine behov. Så kanskje du ikke får tilbud om den valpen du ville ha, og takker nei.

Jeg fordeler i hvert fall ikke valper med en gang de er født, jeg vil se an litt. Om fem småbarnsfamilier tar kontakt, og jeg får en gjeng med hyperaktive valper vil jeg neppe selge til dem. Om en som er utstillingsinteressert vil ha valp, og disse fikk bittfeil, blå øyne og elendige vinkler, vil jeg neppe ha tilbudt denne en valp fra meg. Også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg er en av de som har "lært". De 3 gangene jeg nå har parret har jeg endret hannhund 2 ganger. Enten pga tispen, eller pga hannhunden sine linjer og ny info som brått dukker opp.

Denne gangen sitter jeg med 2 hannhunder jeg ønsker å bruke. Tispen kommer til å parres med en av de til vinteren igjen, men først skal hennes forje kull HD røntges og MH testes. Så skal den ene hannhunden sin søster sitt kull også testes og HD røntges, og den andre hannhunden har noen halvsøsken som skal gjøres det samme med. Og tilslutt skal det faktisk fortsatt være mulig å komme seg til den ene hannhunden midt vinters-noe som faktisk kan bli vanskelig.

Folk som jeg vet er oppriktig intressert i valp fra meg får vite hvilken hannhunder jeg titter på og hvorfor jeg titter på de.

Hannhund eier har jeg alt en muntlig avtale på at jeg kan få mulighet til å bruke til parring og de vet jeg også ser på ett annet alternativ.

Jeg ser ikke noen grunn til å utlyse kombinasjonen før jeg i det minste har tatt en avgjørelse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke støtt, så det går bra for mitt vedkommende. Alltid gøy å diskutere avl og få fram ulike praksiser og synspunkt. :icon_redface:

Jeg vil parere med å spørre deg hva du mener med en bevisst valpekjøper?

Den typen valpekjøper jeg tenker mest på i denne sammenhengen er de som er sånn "midt-på-treet-engasjerte", det vil si folk som ønsker noe mer enn at valpene er leveringsklare til sommerferien (eks ønsker at de skal være fri for HD, vist at de kan brukes til noe, noe utstillingspremiert), men heller ikke sååå inne i rasen at du ville synes det var naturlig å diskutere valpeplaner med dem fra et tidlig tidspunkt...

Altså, hvis jeg skulle hatt meg berner så ville jeg kanksje ønsket at den skulle kunne brukes til "noe" (eks bruks/lydighet på hobbybasis), og da hadde jo et kull etter tispa di vært interessant. Men om hannen bare var "dum og deilig" så er jo ikke kullet sååå spennende allikevel. Og da er det jo litt synd om jeg allerede hadde tatt sjansen på å sette meg opp på valpeliste før jeg fikk vite det... Men som flere her har påpekt, så er jo ikke det noe problem i praksis, for jeg kunne tatt kontakt med deg i forkant og hørt hva slags planer du har. Kanskje ville du ikke gå ut med navn, men du ville sikkert kunne si om du vektlegger "arbeidsegenskaper" eller ikke.

Tenkte på en annen gruppe også, nemlig "sonenfolk", dvs temmelig aktive hundefolk som allerede har nok hunder og egentlig ikke skal ha seg noe nytt nå, men så dukker det opp et kull som er bare sååå interessant at det er vanskelig å la sjansen gå fra seg. Tenkte at disse folkene er det kanskje lettere å få som valpekjøpere hvis de får god nok tid på seg til å legge til rette.

Men som sagt er det neppe noe problem i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på en annen gruppe også, nemlig "sonenfolk", dvs temmelig aktive hundefolk som allerede har nok hunder og egentlig ikke skal ha seg noe nytt nå, men så dukker det opp et kull som er bare sååå interessant at det er vanskelig å la sjansen gå fra seg. Tenkte at disse folkene er det kanskje lettere å få som valpekjøpere hvis de får god nok tid på seg til å legge til rette.

Har klippet litt i innlegget ditt, og vil gjerne kommentere det uthevete: Nei, slik det ser ut nå, så vil sonenfolk kaste seg over et interssant kull og ta med seg valpen hjem umiddelbart, uten noe mer om og men.. :icon_redface: Vi har eksempler på folk som har dratt på utstilling og kommet hjem med "interessant valp", men selvsagt finnes det også soniser som planlegger over flere år. Nå skal ikke jeg snakke for alle, men jeg tror at hvis man plutselig kom over drømmekullet sitt, ville de fleste soniser slått til, jeg tror også det er tryggere å selge til "sånne som oss" fordi vi vet hva det vil si å ha hund, og vi vet hva vi ser etter. Vi vet når vi har funnet det rette, og vi er i stand til å ta vare på den nye valpen.

Når det er sagt, så skal jeg innrømme at jeg fikk mystisk mange henvendelser fra valpekjøpere på mitt kull da de var ca 7 uker. Disse valpespekulantene virket på meg som om de var meget seriøse, men gudene vet hvorfor de ikke hadde tatt kontakt før? Kanskje de ikke hadde fulgt så godt med? Kanskje de bare kom over kullet og syntes det var interessant og bare "måtte"? Jeg tror nemlig ikke at alle fantastiske valpekjøpere sitter og følger med på absolutt alt som skjer av kull innen sin rase. Plutselig hender det at de også kommer over noe som er for godt til å være sant, og de ønsker seg en valp, selv om de egentlig ikke hadde tenkt å få valp før om to år. Og der har vi kanskje svaret på hvorfor vi har "nok" hunder! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, så skal jeg innrømme at jeg fikk mystisk mange henvendelser fra valpekjøpere på mitt kull da de var ca 7 uker. Disse valpespekulantene virket på meg som om de var meget seriøse, men gudene vet hvorfor de ikke hadde tatt kontakt før? Kanskje de ikke hadde fulgt så godt med? Kanskje de bare kom over kullet og syntes det var interessant og bare "måtte"?

Da Onkel kom i hus var vi en av "de" valpekjøperne. Hadde lett rundt etter kull en stund, men skulle helst vente litt fordi det ville passe bedre med valp et par mnd senere, men så kom vi over annonsen "en hannvalp ledig" fra DET kullet. En halv uke senere var valpen i hus. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den typen valpekjøper jeg tenker mest på i denne sammenhengen er de som er sånn "midt-på-treet-engasjerte", det vil si folk som ønsker noe mer enn at valpene er leveringsklare til sommerferien (eks ønsker at de skal være fri for HD, vist at de kan brukes til noe, noe utstillingspremiert), men heller ikke sååå inne i rasen at du ville synes det var naturlig å diskutere valpeplaner med dem fra et tidlig tidspunkt...

Noe OT, men jeg selger ikke valper med garanti. Vi har cirka 20 prosent HD på rasen, vi vet ikke hvor mye som er arv og miljø, og jeg tør ikke selge til valpekjøpere som forventer at deres valp blir HD-fri eller andre forventninger jeg ikke vet om jeg kan innfri.

Tispa mi er fra et kull hvor alle er fri fram og bak, men hun kan jo få valper med HD lell.

Altså, hvis jeg skulle hatt meg berner så ville jeg kanksje ønsket at den skulle kunne brukes til "noe" (eks bruks/lydighet på hobbybasis), og da hadde jo et kull etter tispa di vært interessant. Men om hannen bare var "dum og deilig" så er jo ikke kullet sååå spennende allikevel. Og da er det jo litt synd om jeg allerede hadde tatt sjansen på å sette meg opp på valpeliste før jeg fikk vite det... Men som flere her har påpekt, så er jo ikke det noe problem i praksis, for jeg kunne tatt kontakt med deg i forkant og hørt hva slags planer du har. Kanskje ville du ikke gå ut med navn, men du ville sikkert kunne si om du vektlegger "arbeidsegenskaper" eller ikke.

Men om du tok kontakt med meg for å sette deg på valpeliste, kan jeg love deg at vi hadde snakket sammen en god del før du i det hele tatt fikk lov til å komme på den valpelista. Jeg noterer ikke ned enhver som tar en tøddel av kontakt, som spammer ut fellesmailer med minimal info eller nevner i forbifarten at det hadde vært gøy med valp etter tispa mi. Jeg noterer folk som tar skikkelig kontakt, hvor vi prater og jeg kan bli kjent og finne ut om denne personen er en jeg kan selge valp til. Og gjennom denne kommunikasjonen ville du jo hatt fin mulighet til å spørre om hva jeg ser etter i en hannhund, og om jeg følte du var seriøst interessert kunne jeg jo også fortalt hvem hannen ser ut til å bli.

Jeg skjønner hva du mener med å få bedre tid til å kartlegge, undersøke, finne aktuelle kombinasjoner, planlegge kjøpet. Men om en er så interessert i en konkret kombinasjon/linjer, må en også være interessert i å "ofre" litt planleggingstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...