Gå til innhold
Hundesonen.no

Holde hannhunden hemmelig


Petra

Recommended Posts

Noe OT, men jeg selger ikke valper med garanti. Vi har cirka 20 prosent HD på rasen, vi vet ikke hvor mye som er arv og miljø, og jeg tør ikke selge til valpekjøpere som forventer at deres valp blir HD-fri eller andre forventninger jeg ikke vet om jeg kan innfri.

Tispa mi er fra et kull hvor alle er fri fram og bak, men hun kan jo få valper med HD lell.

Bare for å presisere, jeg snakket om å stille krav til FORELDREDYRENE, ikke valpene. Kunne ha formulert meg bedre der :P

Men om du tok kontakt med meg for å sette deg på valpeliste, kan jeg love deg at vi hadde snakket sammen en god del før du i det hele tatt fikk lov til å komme på den valpelista. Jeg noterer ikke ned enhver som tar en tøddel av kontakt, som spammer ut fellesmailer med minimal info eller nevner i forbifarten at det hadde vært gøy med valp etter tispa mi. Jeg noterer folk som tar skikkelig kontakt, hvor vi prater og jeg kan bli kjent og finne ut om denne personen er en jeg kan selge valp til. Og gjennom denne kommunikasjonen ville du jo hatt fin mulighet til å spørre om hva jeg ser etter i en hannhund, og om jeg følte du var seriøst interessert kunne jeg jo også fortalt hvem hannen ser ut til å bli.

Akkurat, men har jeg sagt noe annet da? :P Altså, da jeg startet tråden trodde jeg at INGEN fikk vite noe før oppdretter var klar for å offentligjøre valget sitt, men mange har jo nå forklart meg at det er mulig å få inside information om en virker seriøs nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare signere det som har blitt sagt tidligere her.

Det er mange grunner til at hannhund blir holdt "hemmelig", men som oftest er det fordi oppdretter vil at alt skal være klappet, klart og gjennomført, før man evt. legger det ut på hjemmesiden.

Det er et ganske så gjengs tema i de fleste hundemiljø, at folk er mer ute etter å finne noe "dritt" enn å spørre oppdretter direkte selv. Og da er det veldig fort gjort at det blir laget historier om hannhunden - som ikke har hold i virkeligheten - dersom den blir byttet ut.

Og det er ikke heller alltid man har alt 100% klart før løpetiden er i gang og tispen skal pares. Om man skal reise ut av landet, inseminere e.l. så er det mange ting som må klaffe. Og da har man også gjerne en "backup" i bakhånd.

Jeg har selv opplevd å være uheldig ifht. å "miste" hannhunder av ulike årsaker, ene gangen ble ikke paringen annonsert før dagen før jeg reiste og paret med "backupen", og denne gangen måtte jeg igjen bytte hannhund, pga en "bagatell", men denne hannen hadde jeg annonsert og måtte bytte på hjemmesiden min. Heldigvis har det ikke blitt noe prat om det i etterkant, men har fått flere henvendelser med spørsmål om hva som var galt med hannhunden siden han ble byttet ut med en ganske tett slekting (halvbror/fetter, noe som igjen sier seg selv at det er linjene jeg var ute etter :P )

Men en oppfordring til alle potensielle valpekjøpere til alle slags raser; Om dere virkelig er interessert i rasen, tispelinjen etc. så send en mail eller ring oppdretter, før dere stempler vedkommende som useriøs, "hemmeligholder" osv. det er faktisk veldig mange seriøse og ærlige folk som er oppdrettere.... (og dette var selvsagt ikke spesifikt rettet mot noen her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere, jeg snakket om å stille krav til FORELDREDYRENE, ikke valpene. Kunne ha formulert meg bedre der :P

Ah, da misforsto jeg, jeg trodde du mente valpekjøpere med (urealistiske) forventninger og ambisjoner til en valp, som ønsker IT-valpen.

Akkurat, men har jeg sagt noe annet da? :P Altså, da jeg startet tråden trodde jeg at INGEN fikk vite noe før oppdretter var klar for å offentligjøre valget sitt, men mange har jo nå forklart meg at det er mulig å få inside information om en virker seriøs nok.

Nei, jeg ønsket bare å understreke at det er forskjell på hva en kan få vite som seriøs interessert og hva som gjøres offentlig for hele verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rase med voldsomt sprik på alle fronter. Man kan få digre, "små", massive, spinkle, slappe og våte, tørre, stødige, ustabile/nervøse, kort rett pels, lang fluffy pels, HD og AA eller ikke, på avlsdyrene. Og det er slett ikke sånn at typene nødvendigvis matcher hverandre, eller at kombinasjon nummer to er etter HD-fritt selv om nummer en er det. Det er fryktelig frustrerende for en som meg, som vet hva jeg vil ha, men ikke kan ikke kan velge meg ut oppdrettere og bare vente på kull, det er kombinasjonene jeg må se på. Når jeg da kommer over beskjeder om at tispe Y skal parres, men ikke med hvem, så gir det meg null og niks. Tispa er fin, etter linjer jeg liker, frisk - men hva om de parrer henne med en type jeg overhodet ikke liker (men som vinner mye på utstilling), med HD C? Siden det er så innmari mye å velge i og følge med på, så surfer jeg som regel bare videre og glemmer kanskje å sjekke tilbake senere.

Nå hører det med at jeg er kravstor da, jeg vil gjerne kunne se utifra oppdretters hjemmeside og tidligere kombinasjoner om de kan være aktuelle i fremtiden (det er de få som er forholdsvis konsekvente i sin avl). Dermed går anonyme hjemmesider med lite spesifikk info rett i glemmeboka og jeg velger å fokusere på de jeg slipper å leke detektiv eller journalist med.

Poenget mitt er altså: man kan faktisk gå glipp av valpekjøpere på den måten, og kjøperne kan selvsagt gå glipp av en bra hund.

Jeg forstår dog poenget deres, absolutt. Særlig det med mistenksomhet mot hannen som byttes ut - dog er jeg for total åpenhet jeg da, og hvis man opplyste folk om hvorfor så ville det jo ikke blitt mye å spekulere i. :P

Jeg hadde blitt veldig fornøyd om det i det minste kunne stå hva slags hannhund som skal brukes, hva man ser etter i partneren - kommer han til å være HD fri, ønsker man å sikte mot en hannhund som er stor for å bedre liten størrelse, tørr hannhund fordi tispa er i overkant "våt", hva er målet med kombinasjonen, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min i Finland er en slik en som annonserer hannhund i lang tid før paring (gjerne et år i forveien). Det betyr også at det ikke er uvanlig at hun endrer hanne og går for en annen. Det har aldri falt meg inn at årsaken skulle være at den første hannen er for dårlig eller at det er dårlig reklame for han. Som potensiell valpekjøper tenker jeg heller at oppdretteren har bestemt seg for å prioritere andre sider ved kombinasjonen, kanskje har tispen utviklet seg annerledes enn forventet osv. Som valpekjøper har jeg ihvertfall alltid satt pris på å bli løpende oppdatert på planlagte paringer og finner det lettere å vurdere å skaffe valp ut i fra en oppdatert og informativ hjemmeside enn fra en som holder kortene tett til brystet :-).

Har kjørt samme opplegget selv og endret hannhund på hjemmesiden min etter "halvgått løp", ikke fordi den første er en dårlig hanne (tvert imot er han en av de aller beste jeg har møtt når det gjelder gemytt bl.a.) men fordi den andre etter nøyere vurdering kanskje er en litt bedre match til akkurat den tispa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke skjønner greia med å måtte vite hannhunden et år i forveien :wub: Man veit vel sånn ca når man vil ha valp? Man veit vel sånn ca hva slags tisper som er interessante? Eller hvilke oppdrettere som er interessante? Når tispa er parra, så er det 9 uker drektighet pluss 8 uker før valpen er leveringsklar - man klarer vel å avgjøre om man er interessert i en kombinasjon eller ikke på de ukene, vel?

Men nei, jeg tenker ikke så mye over om en oppdretter bytter hanne. For å være helt ærlig, så syns jeg det er "rarere" når de veit hva slags hannhund de kommer til å bruke på ei tispe om 1 til 2 år, det er mye som kan skje på den tiden, liksom. Men om jeg ser at de planlegger en kombinasjon om 1 eller 2 år, så tar jeg høyde for at det kan forandres, nettopp fordi at det er mye som kan skje på den tiden. Så for meg er det ingen biggie hverken å få vite om en kombinasjon år i forveien, eller at hannen byttes ut. Jeg er en ganske laidback valpekjøper, tydeligvis :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke skjønner greia med å måtte vite hannhunden et år i forveien :) Man veit vel sånn ca når man vil ha valp? Man veit vel sånn ca hva slags tisper som er interessante? Eller hvilke oppdrettere som er interessante? Når tispa er parra, så er det 9 uker drektighet pluss 8 uker før valpen er leveringsklar - man klarer vel å avgjøre om man er interessert i en kombinasjon eller ikke på de ukene, vel?

For noen (f.eks for folk som selv er oppdrettere) så planlegger man gjerne nyanskaffelser flere år fram i tid :-). Selvfølgelig MÅ man ikke vite om absolutt alle kombinasjoner minst ett år i framveien men om man blir tilbudt den informasjonen så takker man jo ikke nei heller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen (f.eks for folk som selv er oppdrettere) så planlegger man gjerne nyanskaffelser flere år fram i tid :-). Selvfølgelig MÅ man ikke vite om absolutt alle kombinasjoner minst ett år i framveien men om man blir tilbudt den informasjonen så takker man jo ikke nei heller :-)

Jo takk, jeg snuser jevnlig på tanken om å drive oppdrett selv, så jeg veit hva det vil si å se etter potensielle avlshunder. Jeg skjønner allikevel ikke hvorfor man må vite en kombinasjon et år i forveien allikevel. Mulig jeg er litt mer impulsiv enn andre..

Det er mulig jeg bare har flaks med valg av rase, men jeg syns da det dukker opp interessante kombinasjoner med jevne mellomrom, så kan man ikke kjøpe valp fra den ene kombinasjonen, så får man kjøpe fra en annen, da. Om det skulle være sånn at det er en once in a lifetime-kombinasjon, så finner man vel en mulighet til å kjøpe den valpen allikevel. Og skulle man absolutt ikke kunne kjøpe valp fra en once in a lifetime-kombinasjon, så får man jo håpe at de valpene går videre i avl, så man evt kan kjøpe avkom fra de - for med tanke på oppdrett, så er det vel stort sett linjene som er interessante, ikke nødvendigvis valpen i seg selv, sant? For sånne valper veit man ikke om man finner i en i utgangspunktet interessant kombinasjon heller, før de faktisk er født og har blitt noen uker.

Så igjen, jeg skjønner ikke at det skal være sånt stress å vite hvem som parrer hva og hvor. Jeg følger jevnlig med hos både oppdrettere og hannhundeiere som jeg syns har interessante hunder, så da veit jeg jo at når interessante Bischa hos oppdretter Whatever skal ha valper, så kan det hende at det er noe jeg kanskje ønsker valp fra, alt ettersom hvilken hannhund de velger.

Og som vi har sett i denne tråden, så er det jo stort sett bare å spørre. Er man interessert nok, så finner man jo ut ting selv om det ikke er annonsert noe sted, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen (f.eks for folk som selv er oppdrettere) så planlegger man gjerne nyanskaffelser flere år fram i tid :-). Selvfølgelig MÅ man ikke vite om absolutt alle kombinasjoner minst ett år i framveien men om man blir tilbudt den informasjonen så takker man jo ikke nei heller :-)

Det er mulig jeg bare har flaks med valg av rase, men jeg syns da det dukker opp interessante kombinasjoner med jevne mellomrom, så kan man ikke kjøpe valp fra den ene kombinasjonen, så får man kjøpe fra en annen, da. Om det skulle være sånn at det er en once in a lifetime-kombinasjon, så finner man vel en mulighet til å kjøpe den valpen allikevel. Og skulle man absolutt ikke kunne kjøpe valp fra en once in a lifetime-kombinasjon, så får man jo håpe at de valpene går videre i avl, så man evt kan kjøpe avkom fra de - for med tanke på oppdrett, så er det vel stort sett linjene som er interessante, ikke nødvendigvis valpen i seg selv, sant? For sånne valper veit man ikke om man finner i en i utgangspunktet interessant kombinasjon heller, før de faktisk er født og har blitt noen uker.

Så igjen, jeg skjønner ikke at det skal være sånt stress å vite hvem som parrer hva og hvor. Jeg følger jevnlig med hos både oppdrettere og hannhundeiere som jeg syns har interessante hunder, så da veit jeg jo at når interessante Bischa hos oppdretter Whatever skal ha valper, så kan det hende at det er noe jeg kanskje ønsker valp fra, alt ettersom hvilken hannhund de velger.

Og som vi har sett i denne tråden, så er det jo stort sett bare å spørre. Er man interessert nok, så finner man jo ut ting selv om det ikke er annonsert noe sted, liksom..

Veldig enig med 2ne.

Om en er oppdretter, tenker jeg at en er mer opptatt av å få de rette linjene enn å få en valp til sommerferien 2014.

Jeg snuser for eksempel på ny valp, og kunne fått valp fra et kull som leveres rundt St. Hans, og det er jo en fin tid å få valp på. Men jeg foretrekker den andre kombinasjonen oppdretter skal gjøre, som vil gi levering kanskje januar-februar neste år. Det er slettes ikke like gunstig i forhold til å få valpen stueren, ferieavvikling, osv osv - men jeg liker avlsdyrene på den kombinasjonen bedre, og da får jeg til å ha valp da, om jeg vil.

(Men dette er bare på snusestadiet, og det er per i dag min C-plan om min A og B-plan slår feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JSå igjen, jeg skjønner ikke at det skal være sånt stress å vite hvem som parrer hva og hvor.

Ikke noe stress, men som sagt moro og av og til litt nyttig for oss nysgjerrige å vite når vi surfer rundt på diverse oppdretteres hjemmesider :-).Ellers ser jeg fordeler og ulemper både ved å vente med å oppgi far og ved å annonsere tidlig, har ingen sterke meninger om det, og ikke noe som er verd å krangle noe særlig om egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...