Gå til innhold
Hundesonen.no

Samler internett opplysninger om oss?


Symra&Pippin

Recommended Posts

Jeg leste et sted at det finnes programmer som samler opplysninger om deg, f.eks. stikkord fra det du skriver, sånn at du får reklame som er tilpasset deg. Er dette framtidsperspektiver, eller fungerer det sånn allerede? Det som fikk meg til å lure er at jeg alltid får masse reklame, f.eks. i sidefeltet på FB, for vidundermedisiner mot artrose. Har dere også disse bildene av verkende knær på FB, eller er det bare hos meg?

Ser storebror oss? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goggle lager "mapper" på hver enkelt data der det lagres hva man søker på sånn at de kan plassere reklame tilpasset hver enkelt. Så at du har artrose-reklame er nok et reultat av ar du har søkt, og lest om emnet,ja. Sto om det i en avis her om dagen. Ska se om jeg finner link.

Artikkel

La til link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lagt merke til det ja. Jeg får opp mystisk mange treff som omhandler hund når jeg søker, selv om det jeg søker på egentlig ikke har med hund å gjøre. Reklamen går også ofte på slike ting som jeg har søkt på tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Aha, så det er derfor jeg alltid har kondomeriet på høyresiden på facebook. :) :)

:) *fniz*

Jeg er så kjedelig at jeg alltid får hundeutstyr på høyresiden på face jeg da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok. Google, og de fleste søkesteder og sosiale nettsteder, samler informasjon for å kunne tjene mest mulig for å reklamere til deg. Det er åpenbart ikke alltid de treffer, men de er gode på å sammenstille informasjon. Spesielt fra sider som registrerer ymse profiler, siden de da lett får tak i data om mange mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de samler informasjonen og tilpasser reklamen. De gjør feks det samme på youtube også, hvor de viser et lite utvalg med videoer som "passer til deg" basert på dine siste sette videoer.

Men jeg lurer veldig på hvorfor fb alltid viser meg reklame for:

1. Mammaprodukter, alt fra fertilitetsprodukter til babyklær

2. Kredittkortreklame

3. Annonser av typen: Hjelp til å få orden på økonomien

Jeg hverken har barn, eller har tenkt å få barn. Jeg hater kredrittkort som pesten, og har spesialisering i finans og personlig økonomi. Så de reklamene er fullstendig skivebom :)

Det morsomme var derimot den ene gangen de viste meg annonse for ett av min brors firma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de samler informasjonen og tilpasser reklamen. De gjør feks det samme på youtube også, hvor de viser et lite utvalg med videoer som "passer til deg" basert på dine siste sette videoer.

Men jeg lurer veldig på hvorfor fb alltid viser meg reklame for:

1. Mammaprodukter, alt fra fertilitetsprodukter til babyklær

2. Kredittkortreklame

3. Annonser av typen: Hjelp til å få orden på økonomien

Jeg hverken har barn, eller har tenkt å få barn. Jeg hater kredrittkort som pesten, og har spesialisering i finans og personlig økonomi. Så de reklamene er fullstendig skivebom :)

Det morsomme var derimot den ene gangen de viste meg annonse for ett av min brors firma :)

Men du er kanskje kvinne og i en alder hvor man får barn? De er så generelle som det. Kredittkort er noe de fleste over 18 kan bruke, og får du dem først så har du fort bruk for den tredje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er kanskje kvinne og i en alder hvor man får barn? De er så generelle som det. Kredittkort er noe de fleste over 18 kan bruke, og får du dem først så har du fort bruk for den tredje. :)

Ja, jeg fb prøver å fortelle meg at jeg burde startet med familieproduksjon for lenge siden :) Og kredittkort er lukerativt for bankene, så de prøver å presse det på alle. Men det irriterer likevel vettet av meg. Kunne de ikke tilpasset reklamen litt bedre, når de først skal gjøre det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 3500 TV kanaler på PCen

- Jeans

- Kredittkort

- Dagens Næringsliv

- Batterier

- Blekkpatroner

Det bruker det å være hos meg. :) Og de har rett i at jeg trenger blekkpatron i det minste da, så ikke dårlig å treffe på minst en. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trykte på X på en annonse på fbook og da spurte den om den var passende,vill ledende, støtende og gjentakende. trykket på gjentakende og fikk

Takk for din tilbakemelding. Denne informasjonen vil over tid gjøre oss i stand til å vise mer relevante annonser

Men jeg tar det ikke så tungt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på en måte fadet ut alt av reklamer, jeg legger ikke merke til de når jeg surfer rundt.

Men nå måtte jeg jo sjekke hva slags reklamer jeg får på FB, og jeg finner ingen, jeg. Går det an å blokkere de og at jeg har gjort det en gang, eller er de der bare tidvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fb kommer det opp mye reklame på sko og vesker hos meg og rynkekremer og sånt.

:P:P

Der kan du se - du tilhører vel riktig aldersgruppe, da. ;):P

*Fnis*

Jeg har støtt og stadig de siste dagene fått opp reklame for brystforstørrende krem. Skal jeg ta hintet? :P

:P:P

Jeg måtte nå gå inn og sjekke jeg også - men fant ingen reklamer der :ahappy: Kanskje fordi jeg nettopp endret sikkerhetsinnstillingene mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...