Gå til innhold
Hundesonen.no

Mer blått enn før?


Lola Pagola

Recommended Posts

Har dere soniser merket noen forskjell, etter de nye reglene begynte å praktiseres? Er det mer blått enn før? Synes jeg har lest at det har vært endel gult også i diverse resultattråder, det var jo veldig sjeldent før. Nå er jeg jo klar over at skjemaet for premiering ser litt annerledes ut, at gult nå ikke er det samme som gult før (overlapper jo litt av der blå var).

Men sånn generelt sett (kanskje litt tidlig å si noe da), merker dere at terskelen for rød/Ex er høyere nå enn før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si for meg, da jeg ikke har sett samme dommer dømme, ei heller med samme oppmøte av hunder. (EDIT:altså i gamle og nye systemet). Men syntes det var endel blått som ble gitt ut med litt lavere terskel eller hva man skal kalle det. I ringen der jeg satt syntes jeg også CK ble lettere holdt tilbake, men det har jo samme definisjon som tidligere, altså må jo det være slik dommeren velger å dømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke det ganske logisk med tanke på de nye utstillingsregelen? (nei, nå er ikke jeg veldig "inn" i utstilling), men om man bare ser på denne:

http://www.nkk.no/nkk/public/getImage?IMAGE_ID=10866

Jojo, men tror Lola Pagola lurer på om man faktisk har merket en forandring fra dommerenes side, eller om de fortsetter å dømme etter de gamle premiedefinisjonene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, men tror Lola Pagola lurer på om man faktisk har merket en forandring fra dommerenes side, eller om de fortsetter å dømme etter de gamle premiedefinisjonene :D

*kremt* blingset litt :ahappy: Skylder på at jeg er trøtt.

Men hørtes da veldig ut som det var en forandring (om det ikke bare var dommerne?!) fra sist utstilling på exporama. Nå skal ikke jeg blande meg mer borti dette her, for utstilling kan jeg virkelig ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* blingset litt :ahappy: Skylder på at jeg er trøtt.

Men hørtes da veldig ut som det var en forandring (om det ikke bare var dommerne?!) fra sist utstilling på exporama. Nå skal ikke jeg blande meg mer borti dette her, for utstilling kan jeg virkelig ikke :)

Hihi, tenkte faktisk det samme først! :D Men heldigvis er det bare kroppen som er trøtt her :D

Jeg syntes også det virker sånn selv, blir spennende å se til Bø, for da stiller jeg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg stilt ut for denne dommeren før (Eli Marie Klepp)

Men hun delte ut blått og gult til MEGET mange. Det var 1 CK som ble delt ut av 10 hunder.

Så for meg virker det som om det absolutt er lavere terskel for å levere ut blått og gult, og mye vanskeligere og få rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg stilt ut for denne dommeren før (Eli Marie Klepp)

Men hun delte ut blått og gult til MEGET mange. Det var 1 CK som ble delt ut av 10 hunder.

Så for meg virker det som om det absolutt er lavere terskel for å levere ut blått og gult, og mye vanskeligere og få rødt.

Vil bare minne om at CK har akkurat samme verdi som før, altså burde ingen av de andre hundene heller fått CK ifjor i samme situasjon liksom.

Dog er det jo mulig at dommere påvirkes av lavere antall hunder som går videre til konkurranseklassen, og da altså også gir ut mindre CK enn før. Meeeen det blir jo egentlig feil for det om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jo.. absolutt. DET inntrykket satt jeg også med etter forrige og denne helgen. Snakket faktiske med en fra NKKs dommerkomitè om det i dag. Han sa at det har vært en dommerkonferanse, og de har gått igjennom de nye definisjonene på de forskjellige premiegradene.

Så jo, jeg tror at dommerne har fått en liten påminnelse på hva gradene faktisk betyr, og derfor både kan og tør bruke skalaen litt bedre enn før. En blå er liksom ikke "bærsj" - den er "very good", liksom...

Den er også egentlig litt av det vi kalte "en flat rød" tidligere. Excellent er mere 1. premie og HP på en måte - eller i alle fall en meget sterk "rødsløyfe".

Men tenk på at det er kun nordiske dommere som har nytt system nå - alle de andre landene er vant til dette og har ingen "nyhetsfølelse" over dette i det hele tatt.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har blitt mer fargerikt - etter 3 utstillinger med nye regler. Men var ikke det litt av poenget? Dommerne har dessuten fått beskjed om å bruke skalaen.

Syntes det er helt greit jeg, på flat i helgen var det ikke tispecert på lørdagen og ikke hannhundcert på søndagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også å merket at dommerne har vært flinkere til å bruke premieskalaen, og at Exc sitter litt lengre inne, men også CK faktisk. Det er sjelden å se blå- og gulsløyfer på hunder i min rase, men i helgen har hele skalaen blitt brukt, og jeg kjenner jeg synes det er helt greit :ahappy:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, sist helg jobbet jeg for en dommer som jeg synes ga excellent til så å si alle, og at CK'ene satt løst i forhold til ting som ble bemerket i kritikken og i forhold til hva slags CK-prosent jeg er vant til. Men det kan jo være at kvaliteten på hundene var såpass bra i forhold til hva dommer var vant til i sitt hjemland, og at dommer faktisk syntes hundene holdt så høy kvalitet. Vanskelig for meg å si som ikke har rasene og ikke kan de på den måten.

Denne helga jobbet for en dommer som i større grad brukte skalaen, selv om det ikke ble mer enn et par good på en helg. Men det kan jo også være fordi denne norske dommeren har dømt i mange år, slik at folk vet hva dommer vil ha, og blir hjemme om det er for dårlig/ikke i dommers smak? Jeg hadde også mange miniatyrhundraser, og jeg vet at der er det såpass mye pelsstell på flere raser at de fleste forsvinner fra ringen om det går for dårlig for mange ganger, de gidder ikke all jobben med pelsen for dårlige premieringer.

Jeg ser både av reaksjonene til de jeg har gitt sløyfer og på reaksjoner blant facebookvenner, at ikke alle utstillerne er like innstilt på at en blå sløyfe ikke er en blå. Mange virket både skuffet og overrasket over at det "bare" ble en very good, og tenker nok enda på det som fjorårets blå.

Men, det er ikke sikkert jeg blir fornøyd med å få very good når vi begynner å stille igjen heller - mye vil ha mer, en vil jo alltid ha best og mest mulig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer blått, tja? Det er ofte en del blått på mine raser, spesielt sheltie, som hører hjemme når det er såpass mange påmeldte. Men mer gult, absolutt! Gult har jeg sjelden opplevd utdelt, men nå har det økt betraktelig. Og det stemmer jo, med tanke på betegnelsen av premiegradene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sikkert riktig at hele fargeskalaen skal brukes med de nye reglene, men det føltes ikke spesielt godt å stå med den gule sløyfa i hånda på Hellerud forrige helg :lol:

Selv om premiedefinisjonene er endret, så er man jo så vant til å tenke at blått er flaut og gult er helt katastrofe at det er ikke bare, bare å omstille seg til at neida, gult er jo ikke sååå ille lenger. Før fikk jeg stort sett alltid flat rød, og en og annen CK, men om det nå blir stort sett blått og gult fremover på de samme hundene så vet jeg ikke helt om jeg gidder å stille så mye mer. For de som har veldig bra hunder og/eller er veldig dyktige handlere vil nok ikke de nye reglene ha så mye å si, men for oss "vanlige folk" med helt greie hunder (typisk rødsløyfe i "gamle dager") og som kanskje heller ikke er så fryktelig flinke til å vise dem frem, så er det ikke så fryktelig motiverende å ende opp med de sløyfene en er vant til å tenke på som nederlag. Sikkert ikke bare meg som begrenser antallet starter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg stilt ut for denne dommeren før (Eli Marie Klepp)

Men hun delte ut blått og gult til MEGET mange. Det var 1 CK som ble delt ut av 10 hunder.

Så for meg virker det som om det absolutt er lavere terskel for å levere ut blått og gult, og mye vanskeligere og få rødt.

Eli Marie Klepp er i mine auger ein suveren dommer. Veldig få dommere eg vil si tør gi blått eller værre til champions. Men dem kan jo helt tydelig ha dårlige dager dem og. På hamar vart det gitt ut 3 CK i hannhund klassen på nkk i fjor for samojed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...