Gå til innhold
Hundesonen.no

Livsfarlig for hunder å fly.


Hampus

Recommended Posts

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

:huh: Det er vel omtrent det jeg antar Moxy vil gjøre også! :D

Susanne

Det var faktisk en ganske pinlig affære...

For det var jo bare meg som visste hva bagen på gulvet inneholdt, og lukta var inntens. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med plassert feil?

Tror nok at de som jobber i cargo tar greit vare på hundene.

Plassert med all annen bagasje. Der er ikke temperaturen helt ideel for en hund over flere timer.

Jeg syns det sier litt da folk som jobber innad i flyselskaper mener å sende hund med fly ikke burde vært lov. For det ER mange hunder som kanskje ikke takler det så bra som det ser ut til.

Men jeg vil/skal ikke utdype det noe mer enn det jeg har gjort nå, for jeg har ikke noe dokumentasjon på det. Og vil heller ikke si for mye da andre kanskje kan få konsekvenser av det.

Selvom jeg ikke føler meg komfortabel med å sende hund med fly, så kan det jo selvfølgelig dukke opp situasjoner hvor jeg er nødt til det. Men det er vel heller tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu der er f*** meg helt skrudd...! Jeg har visst det lenge, men nå har det virkelig tatt overhånd. Man kan alltids samle data og sette statistikk som kan forsterke en slik hypotese, men avvikene er jo ENORME!

En stabil og avbalansert hund har ikke vondt av å fly en liten tur. Stressa hunder har selvfølgelig ikke godt av det - akkurat som at det er mange andre situasjoner de ikke har

godt av.

EDIT: Også gjelder det å kjenne hunden sin litt på forhånd. Vite hvordan hunden takler stress, høye lyder, være i bur mens det dunker på utsiden. Selv øvde jeg ved å løfte en del på buret med hunden inni og gi godbiter for at hun lå rolig. Bare sånn for sikkerhetsskyld. Vi har siden flydd mye, og Amira bare krøller seg sammen i buret og lukker øynene. Det er hennes måte å takle stress på... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo nesten festlig.

Nå er ikke jeg noe fan av å sende hund på fly, og ikke tror jeg de ville valgt det selv heller, om de kunne slippe. Men jeg tror det finnes verre ting å utsette en hund for enn et par timer i buret på et fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de aller fleste hunder takler greit å fly. jeg har flytt flere ganger med mine hunder og det har alltid gått tilsynelatende greit.

MEN i sommer gikk det skikkelig ille, Jeg skulle hente Anya hjem og noen dager etter at hun var kommet begynnte hun å halt, for så å ende i å ikke ha kontroll på bakparten i det hele tatt. Kan du tenke deg så ille? fremmed hund, på fremmed sted og hardt skadet.

Heldigvis for oss er Anya en grei jente som tok alt på strak labb, men hun hadde mye vondt, det er jeg overbevist om. Hun gikk på smertestillende, det var eneste behandling vet. kunne tilby, i tillegg til kortison for å få ned hevelsen.

Hun hadde fått en vridning i ryggen, forran i nakken og bak i korsryggen, som forårsaket hevelse som trykket på nervene og gav lammelser i bakparten. sannsynligheten for at det skjedde under flyturen er stor. Det var skader på flykassen og hun har ikke opplevd noe i forkant eller etterkand som kan ha forårsaket skaden på annen måte.Hva som skjedde får vi vel aldri vite...

Hun er i fin form igjen nå, takket være bla Kiropraktor Kristin Halle som har gjort en fantastisk jobb. Nå gjenstår det bare å bygge seg opp igjen.

Men, etter dette er jeg veldig skeptisk til å fly med hund... mulig det går over, men... Vet jo at det ikke er vanlig og at vi har vært uheldige, men likevell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:

Har jo selv flydd over Atlanteren med Rina, og på veien tilbake holdt det på å gå riktig ille. Hunder blir plasserte i et eget lasterom, hvor det er trykk og temperatur som i kabinen. Men akkurat på vår flyvning skulle det være med en last som inneholdt tørris.

Heldigvis ba jeg om å få bekreftet at hunden var ombord og at alt gikk bra med henne idet jeg boardet flyet.

De kom og hentet meg ut av flyet like før gaten skulle lukkes (jeg satt selvsagt helt bakerst i boeing 747-flyet, og fikk mange rare blikk på veien ut). Jeg ble da fortalt at om Rina hadde blitt sendt med det flyet, ville hun trolig dødd pga CO2-gassen fra tørrisen.

Dermed måtte vi vente til neste dag... Ja, jeg er fryktelig skeptisk til å fly med hund etter den episoden. Har 1 person en dårlig dag på jobben kan det få store konsekvenser...

Tør jeg spørre hvor ofte du tror tørris fraktes innenlands i Norge? Og forsåvidt ellers intraeuropeisk? Jeg tror vi er nede på disse 0,0000-prosentene, om enn noe større intrakontinentalt, av naturlige grunner... Jeg skjønner og respekterer at du har fått skrekken, men jeg etterspør deg, som frøken Rugaas, om litt vurderingsevne og realisme. Det er greit at du har bestemt deg, men å argumentere for at andre ikke skal fly med hund med at du en gang havnet på samme fly som en shipment med tørris. Njanei smak litt på det. Vet du noe om bakgrunnen for denne transporten? Kanskje flyselskapet ikke fikk beskjed om tørris-transporten før like før avgang? Og det gikk jo bra, de hentet deg jo ut?

Har en SGS / Røros flyservice-ansatt en dårlig dag på jobben så er det nok ikke verre enn at de kanskje slamrer litt ekstra på koffertene og baggene, og eventuelt er litt hardhent med flykassa. Og det igjen kommer jo an på om den personen med en dårlig dag er glad i dyr eller ikke, har man drittdag så vil man være sur på folk, kanskje ikke så sur på dyr...? :D

Plassert med all annen bagasje. Der er ikke temperaturen helt ideel for en hund over flere timer.

Jeg syns det sier litt da folk som jobber innad i flyselskaper mener å sende hund med fly ikke burde vært lov. For det ER mange hunder som kanskje ikke takler det så bra som det ser ut til.

Men jeg vil/skal ikke utdype det noe mer enn det jeg har gjort nå, for jeg har ikke noe dokumentasjon på det. Og vil heller ikke si for mye da andre kanskje kan få konsekvenser av det.

Selvom jeg ikke føler meg komfortabel med å sende hund med fly, så kan det jo selvfølgelig dukke opp situasjoner hvor jeg er nødt til det. Men det er vel heller tvilsomt.

Har du lest tråden om "hjelp jeg skal ut å fly med hunden min"? Der ser du hvor og hvordan hunden blir plassert. Det er egne retningslinjer i flyselskapenes crew manuals, om trygg sikring av last. At folk innad i flyselskaper mener å sende hund med fly er ymse er på ingen måter noen varsellampe. De har da selv vært vitne til halvhysteriske hunder som idioteiere sender i vill forlystelse uten hensyn til hundens ve og vel. Hvem bryr seg vel om lille Fido er kjemperedd for høye lyder, for å være alene i buret sitt og ikke minst redd fremmede folk når vi skal til NKK Bø og samle championatsløyfer? At det skjer uhell er heller ikke til å gjemme under noe bord, noen hunder får knekte tenner eller blir håndtert litt for brautete (f.eks tippet framover så de får sår på snuten). Da KLAGER man, legger fram veterinærregning og sender brev til flyselskap og eventuelt også direkte til handlingsselskap. Det er flyselskapets ansvar, men med fare for å havne i en papirbunke så kan det jo være greit å sende klagen direkte. Men man må selvsagt være sikker på at skaden har direkte sammenheng med flyvningen.

Forøvrig er det mange mennesker som jobber innad i flyselskaper som ikke har SNØRING på fly, men som har god snøring på papirer, kaffe og sladder. Det er mange jobber man kan ha innen et flyselskap, det betyr ikke at en kan alt om flybransjen... Det finnes tilogmed piloter som ikke veit hva en CRJ200 er :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest tråden om "hjelp jeg skal ut å fly med hunden min"? Der ser du hvor og hvordan hunden blir plassert. Det er egne retningslinjer i flyselskapenes crew manuals, om trygg sikring av last. At folk innad i flyselskaper mener å sende hund med fly er ymse er på ingen måter noen varsellampe. De har da selv vært vitne til halvhysteriske hunder som idioteiere sender i vill forlystelse uten hensyn til hundens ve og vel. Hvem bryr seg vel om lille Fido er kjemperedd for høye lyder, for å være alene i buret sitt og ikke minst redd fremmede folk når vi skal til NKK Bø og samle championatsløyfer? At det skjer uhell er heller ikke til å gjemme under noe bord, noen hunder får knekte tenner eller blir håndtert litt for brautete (f.eks tippet framover så de får sår på snuten). Da KLAGER man, legger fram veterinærregning og sender brev til flyselskap og eventuelt også direkte til handlingsselskap. Det er flyselskapets ansvar, men med fare for å havne i en papirbunke så kan det jo være greit å sende klagen direkte. Men man må selvsagt være sikker på at skaden har direkte sammenheng med flyvningen.

Forøvrig er det mange mennesker som jobber innad i flyselskaper som ikke har SNØRING på fly, men som har god snøring på papirer, kaffe og sladder. Det er mange jobber man kan ha innen et flyselskap, det betyr ikke at en kan alt om flybransjen... Det finnes tilogmed piloter som ikke veit hva en CRJ200 er :huh:

Hehe, artig liten skrue du. Nei, jeg har ikke lest den tråden, men jeg vet hvordan hunder skal fraktes. Det er bare det at jeg vet litt mer enn jeg kan si her inne, så velger å sitte på hendene, så får du sitte og skrive hva du nå enn tror rundt det jeg har skrevet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg spørre hvor ofte du tror tørris fraktes innenlands i Norge? Og forsåvidt ellers intraeuropeisk? Jeg tror vi er nede på disse 0,0000-prosentene, om enn noe større intrakontinentalt, av naturlige grunner... Jeg skjønner og respekterer at du har fått skrekken, men jeg etterspør deg, som frøken Rugaas, om litt vurderingsevne og realisme. Det er greit at du har bestemt deg, men å argumentere for at andre ikke skal fly med hund med at du en gang havnet på samme fly som en shipment med tørris. Njanei smak litt på det. Vet du noe om bakgrunnen for denne transporten? Kanskje flyselskapet ikke fikk beskjed om tørris-transporten før like før avgang? Og det gikk jo bra, de hentet deg jo ut?

Har en SGS / Røros flyservice-ansatt en dårlig dag på jobben så er det nok ikke verre enn at de kanskje slamrer litt ekstra på koffertene og baggene, og eventuelt er litt hardhent med flykassa. Og det igjen kommer jo an på om den personen med en dårlig dag er glad i dyr eller ikke, har man drittdag så vil man være sur på folk, kanskje ikke så sur på dyr...? :P

Nå lurer jeg på hvor jeg sier at jeg støtter Rugaas, eller at jeg anbefaler folk å ikke fly med hunden sin? :huh:

Det kom kanskje dårlig frem fra det jeg skrev, men jeg ville bare påpeke hvor tilfeldig disse ulykkene og nestenulykkene er. Og at man faktisk kan be om oppdatering angående hunden før man går ombord i flyet.

Hadde ikke jeg bedt om rapport angående hunden da jeg boardet flyet, hadde kanskje Rina vært én i den statisikken. Men når man flyr sammen med hunden, kan man faktisk gjøre sitt for å forsikre seg om at hunden er ok.

Jeg kan jo også nevne at da vi endelig kom oss med et fly (neste dag), så jeg dem laste buret ombord i flyet, og en fra bakkepersonellet satt i åpningen på lasterommet og pratet med Rina frem til luken ble lukket.

Og, ja, jeg kommer til å fly med hund igjen. Men også da vil jeg ta mine forhåndsregler. Plain and simple.

Jeg skriver jo også at jeg lurer på hvor mange mennesker som dør som følge av flyturer i samme tidsrom. Tipper det er en del av de også, men man fraråder jo ikke folk å fly av den grunn? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, artig liten skrue du. Nei, jeg har ikke lest den tråden, men jeg vet hvordan hunder skal fraktes. Det er bare det at jeg vet litt mer enn jeg kan si her inne, så velger å sitte på hendene, så får du sitte og skrive hva du nå enn tror rundt det jeg har skrevet ;)

Du er kjærlig velkommen til å skrive PM om du vil utbrodere. Jeg har (også) papirer på hvordan hunder "SKAL" fraktes som står stemplet med norske flyselskapers logo som du gjerne kan få se, og eventuelt sammenlikne. Og om du kjenner til regelbrudd på dette vil jeg oppfordre deg til å snarest melde fra til luftfartstilsynet, da regelbrudd ikke bare er en eksistensiell fare for levende dyr på flyet- men også for flysikkerheten som en helhet!

Nå lurer jeg på hvor jeg sier at jeg støtter Rugaas, eller at jeg anbefaler folk å ikke fly med hunden sin? :huh:

Det kom kanskje dårlig frem fra det jeg skrev, men jeg ville bare påpeke hvor tilfeldig disse ulykkene og nestenulykkene er. Og at man faktisk kan be om oppdatering angående hunden før man går ombord i flyet.

Hadde ikke jeg bedt om rapport angående hunden da jeg boardet flyet, hadde kanskje Rina vært én i den statisikken. Men når man flyr sammen med hunden, kan man faktisk gjøre sitt for å forsikre seg om at hunden er ok.

Jeg kan jo også nevne at da vi endelig kom oss med et fly (neste dag), så jeg dem laste buret ombord i flyet, og en fra bakkepersonellet satt i åpningen på lasterommet og pratet med Rina frem til luken ble lukket.

Og, ja, jeg kommer til å fly med hund igjen. Men også da vil jeg ta mine forhåndsregler. Plain and simple.

Jeg skriver jo også at jeg lurer på hvor mange mennesker som dør som følge av flyturer i samme tidsrom. Tipper det er en del av de også, men man fraråder jo ikke folk å fly av den grunn? :D

Nei da beklager jeg så meget, har misforstått vinklingen av det du skrev! :P Du høres så absolutt ut som en av de flinke hundeeierene, og det viser jo at hvis man tar forhåndsregler så går det bra. Men jeg mente iallefall ikke at du støtter Rugaas, for en fornærmelse det hadde vært mot deg i denne sammenheng... :P

EDIT: la til quotes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da beklager jeg så meget, har misforstått vinklingen av det du skrev! :D Du høres så absolutt ut som en av de flinke hundeeierene, og det viser jo at hvis man tar forhåndsregler så går det bra. Men jeg mente iallefall ikke at du støtter Rugaas, for en fornærmelse det hadde vært mot deg i denne sammenheng... :P

EDIT: la til quotes

Du er tilgitt, under tvil :huh:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så fint når folk tolker statistikk til kun og bare passe sine forutbestemte meninger :huh: Skremmende at "autoriteter" går ut med slike uttalelser når fakta ikke stemmer.

Nei, hunder som takler å kjøre bil, takler som oftes å ta fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så fint når folk tolker statistikk til kun og bare passe sine forutbestemte meninger :huh: Skremmende at "autoriteter" går ut med slike uttalelser når fakta ikke stemmer.

Nei, hunder som takler å kjøre bil, takler som oftes å ta fly.

Men nå syns jeg det stort sett kommer mye dumt fra denne dama, og ser meg nesten lei av å diskutere med tilhengerne :D Alt er jo så og si fysj og fy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, all statistikk kan bli akkurat det du ønsker at den skal bli. Så jeg setter ikke min lit til statistikk av hverken den ene eller andre typen...

Når det er sagt kommer nok snuppa mi aldri til å fly. Joda, hun er stødig og stabil nok hun, og hadde sikkert kommet helskinnet gjennom det. Men hun får nok lov til å beholde alle labbene på bakken gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine fløy første gangen i cargo når de var 8 uker gamle, med søsken i buret. Ingen av dem så ut til å ta noe skade av å ha gjort det, og lå og sov når vi hentet dem ut.

Ellers så bryr jeg meg nada om det rugaas skriver der, og kommer til å fortsette å fly med dem. Ikke søren om vi kjører 23 timer opp Nord, isteden for en og halv time med fly!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er en sammenheng mellom de som ikke vil la hundene sine ta fly og hvor de bor i landet og evt. hvor mye fly de selv har tatt? Det kan virke ut fra denne tråden og andre fly-tråder at de som bor i distriktene (særlig Vestlandet og Nord-Norge) er åpen for å ta fly med hunden, mens de som bor mer sentrert rundt Østlandet helst ikke vil at hunden skal fly. Helt generelt sett, kom bare til å tenke på det... hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godta at har man opplevd noe ekkelt i forbindelse med fly og hund så får man litt noia. Det er jo helt naturlig.

Men hvis man skal se på hva som egentlig er 'farlig' for hunder burde de vel ikke kjøres rundt så mye i biler som de gjør.

For mennesker så skjer vel de fleste ulykker i hjemmet så da burde man vel hvertfall ikke oppholde seg der.

Ulykker kan skje overalt, og jeg klarer ikke se utfra ha som har kommet frem her at det skal være så stor risiko for en hund å fly.

Så så lenge jeg mener mine hunder takler å fly har jeg ikke noe problemer med det.

Rugaas bør vel kanskje ha i bakhodet at av hunder som flyr så er det vel kanskje de som ikke burde vært sendt med et fly hun møter. Det har liksom ikke slått meg at jeg skal ta kontakt med Rugaas for å fortelle hun at Ebba synes det er bare koselig å fly. Hun har jo til og med flydd med valper i magen. Selv det gikk helt bra, men hun er vel unntaket som bekrefter regelen da. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rugaas bør vel kanskje ha i bakhodet at av hunder som flyr så er det vel kanskje de som ikke burde vært sendt med et fly hun møter. Det har liksom ikke slått meg at jeg skal ta kontakt med Rugaas for å fortelle hun at Ebba synes det er bare koselig å fly. Hun har jo til og med flydd med valper i magen. Selv det gikk helt bra, men hun er vel unntaket som bekrefter regelen da. :P

Meget godt poeng :aww: Og strengt tatt synes jeg ikke det er noe "vanskelig" å forutse om en hund får noia av å fly eller ikke: er hunden trygg i buret sitt, trygg med fremmede mennesker og trygg i en situasjon hvor det er bråk rundt buret - så er det ikke noe mer til en flytur. Da tåler bikkja en flytur.

Og det er vel noe av et annet aspekt ved denne "livsfarligheten" - det man ikke kjenner til det er for noen farlig. Kjenner man ikke til flyplass-prosedyrer, ansatte, flyets anatomi og / eller andre aspekter - så kan man fort finne ut at nei det er for gæli det der... Det blir litt som en av årsakene til flyskrekk: man er redd fordi man ikke kjenner til noen av prosessene bak en flytur.

(Ingen må føle seg truffet av dette, jeg snakker helt generelt og kanskje mest av alt rettet mot frøken Rugaas som tydelig ikke har kunnskaper om hvordan et lasterom i et fly tar seg ut :aww: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den artikkelen her vil ikke være medvirkende med tanke på om jeg skal fly med hundene igjen, gitt.

Kahlo har flydd endel ganger, hun liker det ikke, men takler det. Men etter å ha sett at hun har nada problem med å bryte seg ut av flyburet på mindre enn 5 min, så er det ikke særlig aktuelt å la henne fly i det buret igjen. :aww: Gutta har ikke flydd, fly med tre hunder slår meg som noget kronglete og klønete - så det skjer nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men etter å ha sett at hun har nada problem med å bryte seg ut av flyburet på mindre enn 5 min, så er det ikke særlig aktuelt å la henne fly i det buret igjen. :aww:

OT, men kjøpe deg slike USA hengelåser for koffert, da kan hun ikke bryte seg ut forhåpentligvis, og "alle" flyfolk kan åpne dem uten kode om nødvendig. Vet det er flere som bruker dem som ekstra sikkerhet på døra når de flyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Lurer på om det er en sammenheng mellom de som ikke vil la hundene sine ta fly og hvor de bor i landet og evt. hvor mye fly de selv har tatt? Det kan virke ut fra denne tråden og andre fly-tråder at de som bor i distriktene (særlig Vestlandet og Nord-Norge) er åpen for å ta fly med hunden, mens de som bor mer sentrert rundt Østlandet helst ikke vil at hunden skal fly. Helt generelt sett, kom bare til å tenke på det... hva tenker dere?

Det kan godt hende at det er en sammenheng der. Jeg flyr til vestlandet tre-fire ganger i året, men jeg har muligheten til å la hundene være igjen hjemme, så da ser jeg ingen grunn til å ta de med til lite hundevennlig familie, så det har egentlig ingenting med risikoen for hundens liv å gjøre, mere min mentale helse under besøket :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er en sammenheng mellom de som ikke vil la hundene sine ta fly og hvor de bor i landet og evt. hvor mye fly de selv har tatt? Det kan virke ut fra denne tråden og andre fly-tråder at de som bor i distriktene (særlig Vestlandet og Nord-Norge) er åpen for å ta fly med hunden, mens de som bor mer sentrert rundt Østlandet helst ikke vil at hunden skal fly. Helt generelt sett, kom bare til å tenke på det... hva tenker dere?

Tenker litt at de som bor der har liksom ikke så mange andre muligheter, bortsett fra å kjøre i et par dager. Det blir litt lettere å ta fly da, og flere vil velge det som et alternativ. Spesiellt for helgeturer til utstillinger og konkurranser. Da blir det litt langt å kjøre. Jeg har selv gått glipp av mye pga dette fordi det tar så mange ekstra dager på kjøring.

Jeg bor selv oppi gokk, men føler fortsatt ikke noe for å fly fordet :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...