Gå til innhold
Hundesonen.no

Emmas oppussingstråd

SFX

Recommended Posts

• Svar 101
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Enda et superkult mcdonaldspisende trandummenneske! :)

(Misunnelig hilsen fra vestkanten :lol: )

GRATULERER så gøy, dette blir bra det føler jeg på meg!

Og du blir også nabo til en venninne av meg btw. :rolleyes2:

Skrevet

Igjen; gratulerer så mye! Jeg er så utrolig glad på dine vegne :lol: Dette er deg vel unt!

Vi vil selvfølgelig komme på besøk når den tiden hvor det passer kommer :rolleyes2:

Skrevet

Grattis Emma, veldig veldig veldig velfortjent!

Marie: du får trøste deg med at vestkantfolk lever lenger (i gjennomsnitt) :rolleyes2:

Skrevet

Åååh, så gøy! Gratulerer :P Syns dere burde hatt felles innflyttingsfest - vors hos Jeanette og nach hos deg? :rolleyes2:

Felles? Er du teit eller? Kan ikke snyte oss for en fest, klart de skal ha hver sin :)

Hehehe! Jeg synes Jeanette fortjener å ha sin egen fest, jeg vil ikke kuppe hennes glede over å ha sitt eget :lol: Jeg vet ikke om jeg har overtatt når hun skal ha innflytningsfest heller, ellers kunne jo folk fått campe der. Men det er bare å legge seg i hagen, den har jeg jo tilgang til selv om jeg ikke har nøklene enda :P

Enig med du :P

Gratulerer så masse, gleder meg til å følge denne tråden :P

Skrevet

Hurra, hurra, hurra! Dette var en fantastisk start på 2011! :rolleyes2:

Jeg var hjemme hos mamma i Rælingen i helga, og kjenner at jeg nok kommer flyttende nordover igjen snart sjøl. :(

Skrevet

Enda et superkult mcdonaldspisende trandummenneske! :rolleyes2:

(Misunnelig hilsen fra vestkanten :innocent: )

Signerer!!

Gratulerer! Så utrolig bra at ting ordner seg :(

Skrevet

Igjen, tusen tusen takk alle sammen, det er jo så gøy å kunne komme med slike nyheter når folk gleder seg så stort med oss! Jeg gleder meg til å oppdatere tråden med frustrasjonsutbrudd, valgets kvaler, blå tommeltotter, prosjekt som ikke ble helt som forventet men greie nok likevel, gjerde som ikke er i vater, og annen moro jeg må regne med framover :(

• 2 weeks later...
Skrevet

Selv om jeg ikke har nøkkelen i hånd enda og dermed tilgang til nyheimen, foregår det massiv planlegging, oppussing og interiørdrømming på papiret. Sjekke priser og muligheter, sette ideer og tanker ned skriftlig før de forsvinner, skrive handleliste og lese diverse artikler og blogger for inspirasjon og lærdom.

En ting jeg har tenkt på, og ikke helt har noen god løsning på, er oppbevaring av hundeutstyret. Hva slags løsninger har dere?

I nåværende heim har jeg brukt et garderobeskap for det meste av utstyret, men det blir fort rotete, kaotisk og uoversiktlig. Selv om jeg har et visst system, må jeg som regel lete litt etter ting, og ting jeg ikke bruker ofte glemmer jeg at jeg har :ahappy: Så, er det noen som har noen strukturerte og ok løsninger for oppbevaring av hundeutstyr?

Slik har det sett ut hos meg nå:

hunderommet20.jpg

Og med hundeutstyr mener jeg for eksempel tepper, pledd og puter (oppå skapet), godbiter, leker og førstehjelpsutstyr (øverste hylle), apportbukk, kjegler, liner og annet treningsutstyr, termos og annet turutstyr (nestøverste hylle), håndklær og pelsrelaterte produkter og dingser (tredje hylle), ting en samler opp til kommende valpekull og valpepakker (nederste hylle), krydret med diverse ting som legges på vilkårlige plasser...

Finnes det måter å få mer oversikt?

Jeg drømmer om å male det ene kjellerrommet med våtromsmaling (det rommet har allerede en stor vask som bare skriker "valpebadekar", og blir "våtrom" med vaskemaskin og varmtvannsbereder), ønske meg Hund-1s hundebadekar i trettiårsgave, og ha mulighet til å bade hunder der - så da havner håndklær og shampooer og andre pelspleieprodukter ned dit på sikt.

Men jeg kommer også til å innrede et soverom i andre etasje som hunderom - med premieskap, rosetter (tror jeg, mulig de gjeveste skal i stua...), bokhylle for hunderelaterte bøker, samle utstyr der, sette opp trimmebordet (det gir bedre lys til å klippe og stelle pels enn på det potensielt kommende hundebaderommet i kjelleren), samt valpekasse ved anledning.

Alle innspill mottas med stor takk!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...