Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem har ansvaret når hunden skader seg?


Victoria

Recommended Posts

Okei. Her er saken.

En valp på 6mnd. ble levert inn i forige uke på en dyreklinikk, fordi eier var blitt syk, og ingen kunne ta seg av valpen. Hunden ble da sjekket, og den var helt frisk og fin.

Personen som leverte inn hunden skrev seg opp som kontaktperson, men skrev ikke under på noe annnet.

Så er saken den at hunden brakk benet på den dyreklinikken dagen etter den ble levert og dyreklinikken fraskriver seg alt anvar.

Eier har verken forsikring, eller 15 000 til å operere hunden.

Så sprm er; Har ikke dyreklinikken noe ansvar for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh joh, jeg vil påstå at klinikken er ansvarlig for at hunden brakk benet. Hvem skulle det ellers vært?? Eier var jo ikk i nærheten, og jeg mener at de ikke kan skyve skylden på han bare fordi han leverte fra seg valpen.. Så enten burde de kanskje operere selv uten å ta seg betalt av en uskyldig eier, eller så avliver de valpen.. Mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent litt. Leverte de inn valpen og så gikk igjen slik at valpen overnattet. Eller fikk de valpen tilbake den dagen, men kom tilbake dagen etter når ulykken skjedde. Og hvordan brakk hunden beinet på dyreklinikken?

Den ble levert inn, og det ble gjort en avtale om at den skulle være der på "oppstalling" i 1uke. Jeg vet desverre ikke hvordan den brakk benet på dyreklinikken, men de erkjenner at den brakk benet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker nesten som om dyreklinikker er like uskyldige som veivesenet.

Jeg spekulerte på det samme, da jeg måtte betale for ny konsultasjon, behandling og dietfor fordi hunden min ble syk av en vaksine, de gav, som hunden ikke trengte.

Når de så mente at jeg skulle utsette henne for den samme feilbehandlingen i forhold til å vaksinere med noe hun ikke tåler, hvert år. Ja da skjønner man jo at de egentlig bare tenker penger.

Hvem vet, kanskje de brakk valpens bein med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en litt vrien sak. Jeg vil anta at siden dyreklinikken har påtatt seg "ansvaret" for dyret, er det nok de som har ansvar for å dekke skaden. Men hvilken lov dette skal gå under er jeg veldig usikker på. Det finnes en lov om dyrevern om jeg ikke tar helt feil, men denne beskriver nok ikke en slik situasjon. Rart at ikke denne dyreklinikken har dette nedskrevet noen plasser, og at man får beskjed om sånnt når man setter dyret der :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker nesten som om dyreklinikker er like uskyldige som veivesenet.

Jeg spekulerte på det samme, da jeg måtte betale for ny konsultasjon, behandling og dietfor fordi hunden min ble syk av en vaksine, de gav, som hunden ikke trengte.

Når de så mente at jeg skulle utsette henne for den samme feilbehandlingen i forhold til å vaksinere med noe hun ikke tåler, hvert år. Ja da skjønner man jo at de egentlig bare tenker penger.

Hvem vet, kanskje de brakk valpens bein med vilje.

Ikke alle tenker kun på penger, og jeg tror ikke noen går så langt som å brekke et bein med vilje.. Men mange tenker kun på penger ja og tar betalt for den minste lille ting..!

Men her bør helt klart klinikken påta seg ansvaret..! Uhell eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette kommer til anvendelse i deres tilfelle, men jeg fant dette her:

Ansvar overfor tredjeman (kunder mm) og plikt tilå tegneforsikring:

Veterinærer som driver privat virksomhet må tegne forsikring for det ansvar de kan pådra seg i sin virksomhet (ansvarsforsikring). Forsikringen må også omfatte skade voldt av arbeidstakere, jf dyrehelsepersonelloven § 25.

Det høres helt merkelig ut om de ikke skal dekke en skade som skjer på deres klinikk mens hunden er i deres forvaring (om jeg har forstått deg riktig).

Du kan evt ringe (eller maile er kanskje bedre, for å ha alt skriftlig i tilfelle rottefelle, liksom) Veterinærforeningen og høre hva de mener sånn på generell basis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg vet ikke sikkert, men vet at hvis dette hadde skjedd på f.eks et hundepensjonat, hadde IKKE pensjonatet stått økonomisk ansvarlig for skaden.

Hvis en hund ble skadet på pensjonatet? De bør da ha forsikring for slikt!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke sikkert, men vet at hvis dette hadde skjedd på f.eks et hundepensjonat, hadde IKKE pensjonatet stått økonomisk ansvarlig for skaden.

Begge plassene jeg har jobbet har pensjonatet tatt på seg ansvaret for skader som oppstår på pensjonatet eller som vises i ettertid dersom det kan dokumenteres at det er pensjonatet sin "skyld".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge plassene jeg har jobbet har pensjonatet tatt på seg ansvaret for skader som oppstår på pensjonatet eller som vises i ettertid dersom det kan dokumenteres at det er pensjonatet sin "skyld".

Hvis hunden leveres hel og frisk og kommer tilbake med et brekt bein eller noe så er det vel åpenbart? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hundepensjonatet jeg brukte til Gubben hadde de full dekning for skader ved uhell som skjedde hos dem. MEN de ønsket at hunden var forsikret i tilfelle sykdom som de ikke kunne noe for (f.eks at det ble oppdaget spondylose og hunden måtte ha akutt smertelindring, magedreining osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden leveres hel og frisk og kommer tilbake med et brekt bein eller noe så er det vel åpenbart? :icon_redface:

Yep! Skulle tro det. :icon_redface: Hadde heldigvis ingen skader på noen av plassene da jeg jobbet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...