Gå til innhold
Hundesonen.no

Regler for lek hos dere?


Wheaten terrier

Leker du med hunden?  

31 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      29
    • Sjelden
      2
    • Aldri
      0


Recommended Posts

Hvilke regler har dere når dere leker med hunden? Eller leker du ikke med hunden?

F.eks. Hvor hardt har hunden lov til å bite eller skal den ikke røre deg med tennene? Vinner du alltid over hunden i lek? Løper du etter hunden eller hunden etter deg? osv.

Jeg har ingen regler foreløpig..Men det er kun fordi han ikke er så veldig interessert i leker, og jeg jobber med å få opp lekelysten..Nå er han ikke borti meg med tennene i det hele tatt, men hvis han hadde vært det hadde jeg nok tatt en time-out..Jeg løper etter han, og han løper etter meg:) Jeg lar han ofte vinne, men virker som han heller vil leke mer med meg, enn å ha leken for seg selv..Så når jeg slipper blir han bare stående med leken i munnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må lære Diego å leke forsiktig.

Når han først begynner, så tror jeg ikke han tenker over hvor hardt han egentlig kan bite.

Så foreløpig så bruker jeg den metoden så går ut på at jeg overser han/avslutter all lek hvis han blir for ivrig og biter litt for hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen regler. så lenge han slutter og "bite" når jeg ber han om de, er alt greit. jeg løper etter han, og han løper etter meg. Når det gjelder drakamp vinner vi ganske likt :) og så lenge han roer seg ned når jeg ber han om det, så er det greitt at han herjer så mye at himmelen faller ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, buster går lei før meg... :)

Hehe, sånn er det ikke her. Ender som regel med at jeg er andpusten og må ha en pause mens Tjorven ser på meg med det misfornøyde blikket :)

Biting må vi nok jobbe litt med, tviler på at hun gjør det med vilje, men når hun blir ivrig så kan hun bite ganske hardt. Da er det å dytte henne vekk, og gå fra henne uten mer oppmerksomhet. Får håpe den metoden virker da, at hun slutter med bitingen...

Hva gjør dere om hunden napper i buksebenet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har ikke problemet med at hun biter så det beskymrer jeg meg ikke for. Lek har ingen regler :) Jobber med å få opp lysten!

Hos Sonic derimot :) Der begrenser jeg mengden lek, og prøver å lære han at lek kun er mulig når jeg gir han "lov" :wink: Der avbryter jeg også leken når den blir for voldsom.. Prøver å leke mer rolig (umulig!!!), og dersom han bruker tennene (noe han gjør til vanlig) så avbryter jeg med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sånn er det ikke her. Ender som regel med at jeg er andpusten og må ha en pause mens Tjorven ser på meg med det misfornøyde blikket :)

Biting må vi nok jobbe litt med, tviler på at hun gjør det med vilje, men når hun blir ivrig så kan hun bite ganske hardt. Da er det å dytte henne vekk, og gå fra henne uten mer oppmerksomhet. Får håpe den metoden virker da, at hun slutter med bitingen...

Hva gjør dere om hunden napper i buksebenet da?

vel, ask gjør ikke det, men hadde han gjort det ville jeg sagt næi, og gått fra han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster napper ikke i bukserbeinet... lengre...

Var bare noe han hadde det med som valp, han vokste fra det...

Buksa jeg har på meg nå har et 5cm lang rift på baksia etter buster som valp faktisk.! :)

Om hunden biter i klær med vilje så må leken avsluttes med en gang... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke så mange regler, men det er jeg som styrer leken, når vi kan starte og når det er nok. Leker som oftest som belønnig når vi trener :) Drakamp osv.. I drakamp vinner egentlig ingen, jeg bare stopper leken etter en stund (slipp). Hun er veldig forsiktig med å bite, tror hun passer på så hun ikke kommer borti meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leker ganske ofte med Kali, bruker det som belønning hvis jeg ikke har godbiter og sånn. I drakamp så lar jeg henne vinne like mye som meg. :)

Hun har egentlig aldri vært så ivrig i å lekebite så det er ikke noe jeg har brydd meg om.

Men hun nappet endel i beina når hun var liten, noe jeg ikke helt har fått slutt på ennå, men dette regner jeg mer som gjeting enn leking noe hun gjør når hun er stressa så da blir det time-out. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere om hunden napper i buksebenet da?

veldig typisk terrier det der :wink: Oscar gjør det, men han biter med ukontrollert kraft så han får ikke lov til dette, jeg stopper opp og sier nei, eller overser han. Nei funker best fordi han synes det er like kult å bite meg i beina selv om jeg står stille når jeg først har hisset han opp :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har lett for å bli for gira, så jeg avslutter før det liksom, vet sånn ca når han blir det, i drakamp er han umulig. når jeg har "vunnet" en gang, så hopper han og glefser etter den,traff meg i maven en gang. ikke godt sier jeg bare :)

Også biter han i buksa og gjeter meg, da blir det stopp med en gang. men ellers så leker vi med ball. men leker ikke inne. bare rolig på en måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker sjeldent. Det er fordi hun blir ekstremt gira av det, og hisser seg fort opp. Da begynner hun å skrape på meg med de o så "deilige små labbene" sine, og hopper og napper. Så. Kortvarig lek. Begynner hun sånn så avslutter jeg det. Drakamp er mulig, men hun blir fort heit da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leker mest ute vi da... Men vi leker jo inne også! ;) Tequila har noen filler (trådknuter) som hun elsker over alt på denne jord! Hun har vel drept over 100 sånne (kjempe gøy å komme hjem å finne leiligheten FULL av tråder....! #-o )Men jeg lover at de har reddet mye innventar! :wink:

Det er stort sett drakamp det går i med de fillene, og da vinner vi litt begge to :P Når vi får besøk henter hun filla med en gang og skal leke! Gjestene får stort sett ikke av seg jakka en gang.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker med hundene, men de er ikke så opptatt av lek. De liker bedre trening eller søkøvelser. Har jobbet med å få opp lekelysten på yngstemann, men ser ut som det har nådd et tak. Regler: ikke være nær meg med tennene, jeg løper ikke etter (vil ikke ha den i skogen etter innkalling ;) ) og oppmuntrer ikke yngste hunden til å løpe etter mennesker (blir geara og kan hoppe og har mye jaktinstinkt, vil ikke at han skal stikke og velte barn som løper), dralek slutter med "slipp". Og ikke bjeffing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...