Gå til innhold
Hundesonen.no

Vanskelig å være moderator?

Recommended Posts

Har akkurat lest en lang tråd på et annet forum som heter 'åpen tråd til moderator og admin.'

Det viser seg at moderatorene selv har rapportert innlegg for så å stønne og akke seg over diverse brukere inne på moderatorforumet. Til og med andres bilder har de kommentert og ledd av, i tillegg til å kommentere brukeres privatliv ect.

En av moderatorene har også kommentert at det er en vei inn til å få lest brukers private meldinger...

Alle mennesker baksnakker i mer eller mindre grad, så den er 'grei.'

Det som gjør det verre når det skjer på moderatorforum kontra privat feks, er jo den ekstra tilliten man skal ha til moderatorer.

De får jo tilgang til mer info (når man rapporterer skal man som regel legge ved en begrunnelse), og de ser lettere hvem som reagerer på hva. Der en normal bruker ikke merker noe i diskusjonen, får moderatorene vite mer bak kulissene.

Det endte her med at moderatorer og admin sluttet. Det de beklager seg med er feks. at:

Det er forferdelig vanskelig å være moderator, faktisk så vanskelig at det nesten ikke er overkommelig i perioder.

Man kan føle seg dratt i alle retninger innimellom, og ha sine private oppfatninger av ting, som man ikke kan dele på åpent forum, for sånt gjør ikke en moderator..

Forumets jungel av regler er fryktelig vanskelig å følge.. Brukerne ønsker høyere takhøyde, mens andre ikke ønsker å bli tråkket på tærne... Om vi gjorde slik eller sånn så var det en eller annen part i en sak som ropte høyt og syntes at vi var teite.. Det var veldig vanskelig å vurdere og avgjøre hva som var rett og galt. Og det var så godt som umulig å gjøre alle til lags...

Jeg er så fornøyd med hundesonen og tror absolutt ikke at det er lignende tilstander her. Men syntes det er interessant å dele at 'sånn kan det gå i verste fall.'

Også håper jeg ikke det er så ille å være moderator som det høres ut, og si til moderatorene her på sonen at dere gjør en veldig god jobb! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei! Jeg har hørt at det var derfor forumet på f. eks Dyrenett sluttet å være aktivt, fordi moderatorene dreit seg ut og snakket masse dritt på "bakrommet" om medlemmer, så var det noen som kom seg inn der, leste og delte osv.

Ja, såklart man kan bli frustrert noen ganger. Men vi lager jo ikke tråder om folk, eller ler av bilder av den grunn! De fleste som er moderator her på hundesonen er jo også folk som har vært med lenge, og som ikke tar ting personlig. Og kanskje spesielt viktig at man ikke tar med seg persolige issues inn i modereringen.

Det går ikke an å behandle alle helt likt og superrettferdig hele tiden, for hver enkelt modereringstilfelle er en enkeltvurdering hvor mennesker står bak. Men jeg kjenner meg ikke igjen at det er umulig og kjempevanskelig å være moderator? Kanskje vi bare er veldig heldige med medlemmene her :lol:

Vi har jo noen diskusjoner innimellom ang. takhøyde osv, men jeg tror vi har fått til en balanse som de fleste er fornøyde med.

Edit: Og jeg har ALDRI hatt behov for å lese meldingene til et medlem, så ekstreme tilfeller har vi aldri hatt her. Som regel ordner man ting før det kommer så langt. Og misbruker man den muligheten, så er man veldig på bærtur..

Moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på Marie jeg, har vært moderator selv her, og joda - man kan bli litt lei av enkelte og frustrert over at det er vanskelig å slå ned riktig alltid. Men moderatorene tar jobben frivillig, så blir det "uoverkommelig" så er man anstendig og voksen nok til å gi seg.

(Bare for å ha sagt det - jeg trakk meg fordi jeg hadde mer enn nok annet å gjøre - ikke fordi sonisene var teite :D ).

:lol: her og til moddisene. Dere gjør en god jobb! (Ikke dermed sagt at jeg trenger å være enig med det dere gjør alltid. :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundesonen er (takk og lov) et bemerkelsesverdig eksemplarisk forum. Jeg er admin og moderator på et par andre, og tidvis, som på de fleste fora, eksploderer det praktisk talt. Som sitatet i første posten sier, så er det ofte stor forskjell mellom folk, noen tåler ikke veldig mye personlig, andre er rene dampveivalser. I tillegg er det en form for kommunikasjon der følelser ikke vises så godt gjennom ordene, og det er vanskelig å tolke det som sies når diskusjonene går hett. Hadde noen ønsket å ta over admin-jobben min på det ene forumet hadde jeg gladelig gitt meg fra den - men det er ingen som vil ha den jobben. En gang eller to i året eskalerer konfliktene og ender som oftest med at noen (gjerne de samme hver gang) går i flint, og holder seg unna forumet en stund.

Da er det hverken lett eller kult å være moderator.

Det er såklart ingen unnskyldning for å baksnakke brukere eller misbruke makt på noen måte. Dessverre finnes det ofte sorte får i alle forsamlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg merkelig nok bare snakke for meg selv, men jeg synes ikke det er "vanskelig" å være moderator. I den siste tiden, faktisk etter at jeg ble moderator, har jeg blitt veldig lite aktiv her på forumet. Det har vært mye som har skjedd, og det er fremdeles mye som skjer - og ting er travelt privat rett og slett, med huskjøp og alt det innebærer å pusse opp et restaureringsprosjekt.. At vi var uten nett en hel måned er heller ikke noe som gjør modereringsjobben enklere. :lol: Da er det viktig å ha et godt team som fungerer og samarbeider, og at vi stiller opp for hverandre. Jeg håper at jeg kan bli litt mer aktiv fremover i forhold til det jeg har vært den siste tiden, men ærlig talt krever det ikke mye å sjekke om det har kommet noen rapporter i løpet av dagen og gjøre noe med de.

Baksnakking er det fint lite av på mod-sonen, vi bruker tydeligvis heller tiden vår på andre ting. :D

mod. Huldra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere vært moderator på sonen i flere år. Disse problemstillingene har ikke jeg vært borti :lol:

Dette med å lese private meldinger tror jeg ikke en vanlig moderator kan gjøre, i det hele tatt. Jeg er ikke helt sikker, men vi har aldri blitt opplært til det, i hvert fall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er moderator på to forum, det ene er ganske nytt, og kommer nok til å være fredelig, mens det andre er stort, populært, og mange forskjellige folk. Det handler jo om å prøve å være nøytral og objektiv, og se an situasjonen, det finnes jo ikke en mal for alle tilfeller. I tråder der man er personlig involvert synes jeg det er best å gi akkurat den jobben videre til en annen mod.

Må også si jeg blir veldig glad når folk bruker rapporteringsknapp før det sklir helt ut, jeg er ikke så aktiv deltagene på det ene forumet for tiden, og har ikke tid til å lese alle tråder. Men der igjen er det jo viktig å være endel av et bra team som overlapper, og det er jeg heldigvis :-)

Ang. det med å lese private meldinger, så har iallefall ikke jeg mulighet til det, og på et annet der jeg har admin-rettigheter har jeg heller ikke sett noen mulighet for å lese private meldinger, tror ikke det er mulig. Men om det så hadde vært det, så ville jeg aldri i verden lest dem, man leser ikke andres brev eller dagbøker heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er det ikke mulig for Admin å lese PM, verken på IP-board, phpbb eller mybb...

I så tilfelle må man inn i databasen å lete manuelt, vet ikke om PM også er kryptert...

Jeg har Full admin-tilgang på forskjellige typer forum, men har aldri kunnet lese andres PM...

Jeg har klart å finne forsvunnede forum-poster i Database-koden, men aldri funnet PM'er...

Så poenget er, det er ikke noe dere trenger å gå å tenke på, vertfall ikke på sonen...

(Men, sendere dere en stygg PM eller trusler til noen, så kan mottaker rapportere PM'en, da får vi se den aktuelle PM..)

Vi har fått noen rapporter på spam via PM, om dere får det, rapporter det så får vi stengt ute brukerkonto og ipadresse..!

Vanskelig å være moderator? NEI, det er litt trivelig igrunn,

man har et "team" med folk som trår til å som man blir kjent med... :lol:

Om moderatorgjengen er så intern å sammensveiset at de kan baksnakke andre på forumet uten at personen før eller siden får vite om det er det godt gjort... :D

På vårt skumle bakrom foregår kun moderering og saklige ting for tiden, nesten litt kjedelig derinne.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å lese! :lol:

Regnet ikke med noe annet heller, men syntes det var en interessant problemstilling å dele.

Alt kom for dagen da det ble et hull inn til moderatorforum og noen brukere tok printscreens av det de fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å lese! :D

Regnet ikke med noe annet heller, men syntes det var en interessant problemstilling å dele.

Alt kom for dagen da det ble et hull inn til moderatorforum og noen brukere tok printscreens av det de fant.

Hehe, det opplevde jeg for mange år siden på Dyrenett. (Jeg tok ikke printscreen eller no, jeg bare opplyste om at døra var åpen. :D ) Da skal jeg si det ble en del "roing og svetting" og bortforklaringer, gitt. :lol::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel den uka dyrenett.no døde for godt. Er jo reine kirkegården der nå :D Vel fortjent! Moderatorene var helt over stokk og stein, var helt syke ting som kom frem.

De løste problemet med å slette alt negativt som ble postet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som ny moddis syns det har gått veldig bra. Jeg syns folk er flinke til å rapportere inn ting, slik at det kan tas tak i raskt. (istedet for at vi måtte ha brukt langt tid på å lest igjennom hvert eneste innlegg for å lete etter dobbeltinnlegg etc) Det er også veldig fint å ha et moderator team i ryggen slik at hvis man er usikre på noe kan man få hjelp. Også hvis diskusjoner tas av, kan man diskutere om når grensen skal settes osv.

Så jeg kjenner meg ikke igjen i verken det Canis problemet(var det ikke noe kluss der?) eller dyrenett. Er glad for at det ikke er sånn her! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

De gangene jeg har rapportert innlegg her på sonen så tror jeg at det i 99,9999% av tilfellene gjelder medlemmer som ikke har forstått hvordan man multisiterer :rolleyes2: Og jeg tror at jeg, de gangene jeg har rapportert, har skrevet under begrunnelsen: "Og jeg synes dere moderatorer gjøre en toppers jobb!" Fordi dere moderatorer fortjener å høre det :(

Har selv vært moderator og admin på ett par-tre forum, og som Tore skriver, jeg har ikke kunnet lese PM (utenom de som er rapportert), men har funnet tråder som har "falt ut" (IP-board og phpbb av diverse utgivelser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...