Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering av tispe..


SCRM

Recommended Posts

Hei..

Jeg skal sterilisere min snart 4 år gamle tispe i mnd her.

Hun har fòrallergi mot det meste, unntatt kalkun og laks, det er det hun tåler av kjøtt relatert mat. Fikk anbefalt av veterinæren og sterilisere henne siden løpetid kan gjøre allergien værre pga hormoner og stress under løpetid. Jeg synes det er helt ok siden jeg alikevell ikke skal bruke henne til avl.

Men det jeg lurer på er jo da, hvilke endringer kan man få på hunden? Både positive og negative? Og dere som har sterilisert tispen deres, merket dere noen endringer på oppførsel og slike ting?

På forhånd tusen takk for svar.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa vi sterileserte merket ikke vi store endringen på annet enn at hun ble et skikkelig matvrak. Hun la ikke på seg, for vi var obs på det og nøye med fôringsrutiner og mosjon.

Ellers gikk selve inngrepet helt fint. Hun var litt pjusk samme dag, men etter det var hun som før. Fikk smertestillende og antibiotika i noen dager etter inngrepet, men eller var det veldig udramatisk her.

Hun ble forøvrig sterilisert da hun var 4 år, så adferden var vel ganske "satt" før hun ble sterilisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe er nylig sterilisert og jeg ser en stor forandring på matfronten! Hun er helt gal etter mat og går stadig inn i mattranse når vi holder på(står bare å stirrer intenst lenge). Leter overalt etter smuler å spise og er mer opptatt av det generellt. Helt utrolig hvor stor og rask endring det ble! Jeg syns det er rart at de blir så matgale. Noen som egentlig vet hvorfor? Hun har ikke lagt på seg da, siden hun får samme mengde mat som før. Men hun ser nå 10 ganger mer sulten ut :P

Ellers har jeg ikke fått testa ut noe mer iforhold til adferd mot andre hunder etc. Skal se når treningen i klubben starter opp igjen.

Selve inngrepet gikk bra. Hun var dårlig samme dagen og litt dagen etterpå. Blir endel sårstell og påpasselighet med det den første uken. Måtte ta det med ro i et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg steriliserte Josie merket jeg ingen endring i matatferden hennes, men hun er jo retriever, så hun er vel matvrak uansett :P Hun har også fôrallergier, men de har jeg knapt merket noe til etter at hun ble sterilisert, faktisk. Vet ikke om det er noen sammenheng der, det kan jo hende at hun bare vokste det av seg...

Den største forskjellen hos oss er at hun røyter som en besatt! Jeg kan børste av en enorm mengde pels en dag og dra av nesten like mye et par dager etter...

Atferdsmessig har jeg ikke merket så stor forskjell, egentlig, hun er like grei med andre hunder som hun alltid har vært. :P

Edit: Vi fikk beskjed av flere forstå-seg-på'ere om å sterilisere når hun var midt mellom to løpetider, så hun var mest mulig stabil, det er vel det beste tipset jeg kan komme med akkurat nuh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre en negativ erfaring med sterilisering. Min yngste tispe måtte steriliseres rett etter sin første løpetid da hun fikk livmorbetennelse. Hun var to år da operasjonen fant sted og var fram til da en veldig glad og veltilpasset unghund. Nå er hun fremdeles veldig glad, men har blitt mer usikker på andre hunder. På grunn av livmorbetennelsen hadde jo ikke vi noe særlig valg, hadde vi hatt det, ville jeg i det minste ha ventet til hunden var mest mulig hormonelt stabil. På min hund virker det som om noe av den nevrotiske adferden fra løpetiden ble frosset på grunn av operasjonen.

Jeg synes også at veterinærene er for dårlige til å synliggjøre at dette er et stort inngrep og at det alltid er risiko forbundet med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene tispa jeg har, steriliserte jeg pga innbilte svangerskap.Adferden er den samme, like blid som før.Matvrak ble hun også, så jeg må passe på hva hun får i seg for hun gikk opp 5kg , men har fått henne ned i normal vekt igjen.Pelsen hun har fått etterpå er helt umulig å holde fin, da hun fikk hel masse underull.Det ser ut som hun mister mye av ulla nå, fire år etterpå, håper det. Min ble sterilisert mellom to løpetider, for da er hormonene nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken ble sterilisert/kastrert/kall det hva du vil :P pga hissig gemytt som forverret seg mye når hun hadde løpetid. Nå er hun mere jevnt over hissig om man kan si det sånn, hun er også blitt generelt mere usikker. Hun har mye lettere for å legge på seg, og selvom hun får samme formengde (+ kuttet ned på allt av godsaker) og like mye aktivitet er hun litt tykkere. Hun har fått mere pels som er mere ullete på en måte også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaze ble kastrert i mars/april. Ingen annen endring enn at hun ikke har røytet ned etter hun kom opp i pels igjen i juni. Hun løpte med ca 4,5 mnd mellomrom og slapp pelsen ved hver løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen.. Kan jo å si at hun har som regel innbilt svangerskap etter hver løpetid, noe som sliter på både bikkje og eier.

Hun er ca midt mellom 2 løpetider nå, så det passer perfekt egentlig. Blir nok så jeg ringer og bestiller time imorgen allerede..

Tusen takk for all innputt.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofia puddel ble sterilisert mellom første og andre løpetid ca 10 mnd gammel (var førehundvalp).

Fortsatt like blid og aktiv(vilter). Fortsatt tynn og finspist puddel.

Jevn og stabil i humøret i grunnen.

Jeg har jo en hann hund og ei tispe på 7 år som IKKE er sterilisert.. Så jeg vet alt om de utfordringene.

Så ulempen.. Sofia har fått urinlekasje :ahappy: Hun går på medisin renxsin (1 tab morgen og kveld).

Men er fortsatt ikke helt tett. Veldig få steriliserte hunder får dette.

De fleste som får urinlekkasje kan medisineres og blir "tett".

Kjenner en i hundeklubben steriliserte sin tispe i voksen alder. Hun fikk medisiner og ble

helt tett.

Jeg kastrerte min Australske terriere da han var 6 år. Han fikk ingen problemer.. Bare fordeler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine er sterilisert. Labradoren merket jeg ingen forskjell på - hun ble sterilisert 7 år gammel. Aussien ble sterilisert som 3åring og ble selvsagt kvitt de innbilske svangerskapene vi slet med. Tidligere var hun avrøytet 10mnd i året, men nå har hun enormt mye pels og tykk underull. Vurderte å barbere henne ned sist sommer pga varmen og kommer til å vurdere det samme i år. Hun har alltid hatt mye matlyst, men det kan nok hende at hun har fått enda mer. Hun legger fort på seg, men det har hun alltid gjort. Labradoren er vanskeligere å fete opp og det er ingen forandring verken før eller etter sterilisering på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er timen bestillt.. Ble neste tirsdag.. Nesten så jeg gruer meg litt på bikkja sine vegne pga smertene hun kommer til og ha etter operasjonen.. :ahappy: Men hvor lang tid tar operasjonen ca? Og får de sprøyte for og våkne av narkosen eller får jeg med et slakt hjem? :wub: Isåfall må jeg ha med noen når jeg skal hente henne som kan hjelpe meg å bære henne uti bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ulempen.. Sofia har fått urinlekasje :wub: Hun går på medisin renxsin (1 tab morgen og kveld).

Men er fortsatt ikke helt tett. Veldig få steriliserte hunder får dette.

De fleste som får urinlekkasje kan medisineres og blir "tett".

Har du prøvd akupunktur? Min gamle tispe hadde en periode der hun ble "lekk", det forsvant etter få ganger med akupunktur.

Ellers så har jeg bare positive erfaring med steriliserte tisper, og planlegger å sterilisere en av mine utover våren :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er timen bestillt.. Ble neste tirsdag.. Nesten så jeg gruer meg litt på bikkja sine vegne pga smertene hun kommer til og ha etter operasjonen.. :ahappy: Men hvor lang tid tar operasjonen ca? Og får de sprøyte for og våkne av narkosen eller får jeg med et slakt hjem? :wub: Isåfall må jeg ha med noen når jeg skal hente henne som kan hjelpe meg å bære henne uti bilen.

Det går nok bra. Hun får smertestillende, så de har somregel ikke FOR vondt. Opreasjonen tar 1-2 timer, men de vil gjerne ha de litt lengere for observasjon og oppvåkning. Min hund fikk epidural, så bakbeina var lammet og hun måtte bæres inn og ut av bilen. Beina fungerte ikke før sent på kvelden. Hun fikk også ekstra smertestillenge pga vi måtte kjøre i noen timer.

Dyrlegene kan nok hjelpe å bære ut i bilen, men kan være kjekt å ha bærehjelp inn også, hvis hunden er tung. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd akupunktur? Min gamle tispe hadde en periode der hun ble "lekk", det forsvant etter få ganger med akupunktur.

Ellers så har jeg bare positive erfaring med steriliserte tisper, og planlegger å sterilisere en av mine utover våren :ahappy:

Nei Pingo, vi har ikke prøvd akupuktur. Var tispa de sterilisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra. Hun får smertestillende, så de har somregel ikke FOR vondt. Opreasjonen tar 1-2 timer, men de vil gjerne ha de litt lengere for observasjon og oppvåkning. Min hund fikk epidural, så bakbeina var lammet og hun måtte bæres inn og ut av bilen. Beina fungerte ikke før sent på kvelden. Hun fikk også ekstra smertestillenge pga vi måtte kjøre i noen timer.

Dyrlegene kan nok hjelpe å bære ut i bilen, men kan være kjekt å ha bærehjelp inn også, hvis hunden er tung. :lol:

Tusen takk for svar.. :D Ja, jeg gleder meg til det er gjort.. Ja, jeg må ha bære hjelp fra bilen og inn i huset uansett.. Jeg er gravid og klarer ikke løfte hunden lengre.. Hun veier 30 kg ca, så er tung nokk..:D Det tar bare 10-15 min og kjøre fra veterinæren og hjem så trenger vel ikke ekstra smertestillende på den korte turen.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...