Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener deres oppdretter om mosjon?

Debbie

Recommended Posts

I min rase får man streng beskjed om å ikke lufte hunden mer enn 1 time før valpen er 8mnd, uansett løs/bånd.Dette synes jeg er drøyt, er jo ikke lett å bygge grunnmuskler og kondis hvis man ikke kan bruke valpen i sitt tempo. Er dette vanlig i alle raser?

Sier man så at hunden som er veltrent, får være med på tre mils tur så oier folk seg,og sier: Uff, er ikke det veldig mye mosjon.

Jeg blir helt paff jeg, jeg mener at en rase som er godt trent, godt over året, skal uten problemer være med på en tur på tre mil( i moderat tempo).

Hva har dere fått beskjed om av oppdrettere deres ang dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt beskjed her! Det er ikke sofaputer og viktig at valpen&unghunden har muskler for å kunne forebygge skader og slitasje. Jeg har alltid valpen løs de første ukene/mnd så den kan ta ting i sitt eget tempo, blir den sliten så bærer jeg den hjem (Men det er SJELDENT til aldri det har skjedd.) Når valpen er rundt 5 mnd gammel blir den med på alt som er av turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hva min opdretter mener personlig. Men de har aldri sagt noe annet enn at tur, trening, sosialisering og miljøtrening bare er sundt på valpen. Så tror ikke de er så anstrengt når det gjelder det.

Er ikke så nøye på det selv. Tror i grunn det er sundt for valpen og unghunden å går tur og få moderat mosjon. Hvordan skal man ellers sosialisere og miljøtrene den?... Når man som meg, ikke har lappen eller bil, ikke kan sosalisere 5 min utafor bilen 10 ganger om dagen...?... Nei da må jo valpen bli med til fots, og det tror jeg ikke den tar noe skade av. Min hund har fått normalt med mosjon osv etter at jeg fikk hu.. Og hu er frisk og sprek :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppdretter var også ganske nøye med å påpeke at man måtte være moderat i den fysiske aktiviteten. Tror det kommer av at de er redde for HD, egentlig. Uansett, i følge oppdretter og Rugaas hadde vel min hund vært død nå av fysisk overanstrengelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt paff jeg, jeg mener at en rase som er godt trent, godt over året, skal uten problemer være med på en tur på tre mil( i moderat tempo).

En 8 mnd gammel hund er vel neppe godt over året? Skjønte ikke den jeg :P

Tror ikke noen av mine oppdrettere mener noe annet enn at mosjon er sunt jeg, de er flinke til å mosjonere hundene sine selv, både valper og voksne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange som er litt sånn, oi du kan ikke gå med hunden, herregud,den dør. Men så fort den bikker 1 år så kan den være med på fjellet (ja satt på spissen).

Med Amiga hadde vi ikke hage så vi gikk turer, korte turer, bar henne litt, lot henne gå igjen når hun ville. Og har sakte bare økt turene. Eneste jeg skal være forsiktig med er å la henne hoppe av store ting, biler, senger ol. Å gå har vel skadet få. Amiga er nå 10 mnd, kan gå et par timers tur uten å bli noe nevneverdig sliten, kan leke i flere timer (herje), og kan svømme i 20+ minutter. Om jeg hadde behandlet henne som porselen kunne hun nok ikke det : >

Alt med måte, og se ann valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer meg selv fra en annen tråd om valp og fysisk mosjon:

Så lenge valpen ikke får tyngre belastning enn det den klarer med egen kropp så ser jeg ikke problemet :P

Ett godt eksempel er mine egene valpekull som gjerne var med på 1 times turer før levering med alle sprell og klartring det førte til i skogen.

Mine får henge med på tur med de voksene, med kanskje noen "kunst" pauser på veien, putter ikke kløv på de. Får være med på ski om ikke underlaget er for tungt, og må være i sele der det faller seg naturlig og får ellers spingeløs etter.

Det viktige er å følge med på valpen hvordan den oppfører seg og om den blir sliten, for valper henger med til de stuper. På mine egene kommer det kanskje litt småpiping og at de ofte må løpe fort og må ta oss igjen. Men de stopper gjerne ikke prøve så man må se de så tegnene på veien. Og om de er fysisk utviklet til å henge med i det tempoet man bruker på turen.

Trapper får mine gå i før levering, både opp og ned om de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at jeg selv tar med min hund på tre mils mosjon tur når de er over året, og det mener jeg de bør klare uten problemer. Men folk i miljøet blir jo helt sjokket over at en hund får så mye mosjon.

Og jeg fulgte ikke rådet til oppdretter lenger enn til seks mnd, da var det like før både jeg og bikkjeskinnet eksploderte. Og jeg så alltid ann hunden når jeg gikk turer osv.

Men synes personlig at det er mer til skade enn gavn med slike restriksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at jeg selv tar med min hund på tre mils mosjon tur når de er over året, og det mener jeg de bør klare uten problemer. Men folk i miljøet blir jo helt sjokket over at en hund får så mye mosjon.

Og jeg fulgte ikke rådet til oppdretter lenger enn til seks mnd, da var det like før både jeg og bikkjeskinnet eksploderte. Og jeg så alltid ann hunden når jeg gikk turer osv.

Men synes personlig at det er mer til skade enn gavn med slike restriksjoner.

som de fleste sier, gjør alt med måte og ta hensynt il valpen. Som de fleste her sier ingen her har et problem med å mosjonere valpen. Mange her har jo med valper på korte skiturer, joggeturer og skogturer og alt mulig uten at de har dødd av det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe i veien med Tinka i det hele tatt.. hun var bare 8 mnd da hun gikk Besseggen. Selvfølgelig økte jeg den fysiske mosjonen frem til det tidspunktet.

Man kan da se an valpen :P

Ingen går da vel 3 timers fjelltur når de nettopp har hentet valpen.. vel man vet jo aldri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fjellgeit" som jeg er, mine hunder har vært med på fjellturer fra de kom i hus. Går på fjellene rundt Bergen iallfall et par ganger i uka, og Lui var vel 9 uker første gang hun besteg Damsgårdsfjellet. Hun er nå fylt 6 måneder, og sammen med resten av flokken på henholdvis 11, 8 og 5 år, er hun er racer i fjellheimen! :P

Edit: Så, vil tro oppdretterene mine mener at valpen kan være med på det meste, så lenge det er med måte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to ulike hunder og to ulike oppdrettere. Innen rasen generelt heter det seg at de ikke trenger å gå noe som helst tur. Men man kan jo gå litt om man absolutt vil. Min svenske oppdretter er bare glad for at min, hyperaktive hund får all den trening og tur hun kan få. Men jeg hadde heller ikke klart å gå tre mil så slikt må man jo trappe opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noen beskjed egentlig, bare at dalmatineren er glad i å være med på alt, og at hun var glad for at jeg var av den typen som vil ha med hunden på det jeg kan. Men jeg har ikke overdrevet mosjonen, har gått mer enn 1 time, i hans tempo. Ikke trekking eller noe, men at han har fått løpe løs og utfolde seg.

Synes man skal være forsiktig, men selvsagt ikke overdrive forsiktigheten heller. Kan hende jeg har vært mer forsiktig enn mange andre, ventet med kløv og trekk til han var nesten to år. Men han har alltid hatt bra med muskler, dette fordi han jo har fått løpe veldig mye løs.

Har ikke hørt denne "regelen" innenfor dalmatineren jeg da, men kan jo ha noe med at jeg har utenlandsk hund. Det jeg derimot har hørt er jo dette med å vente med trekk, kløv,agility osv, og det er jeg helt enig i.

Casper er veldig godt muskulert nå synes jeg, men er jo ikke noe jeg jobber aktivt mot, nei nå skal vi ut og lage muskler du, fordi det er så fint, er jo noe han får av å være i normal aktivitet. Hva jeg mener er normal aktivitet da.

3 mil med en valp synes jeg er for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dobbisen var det å ikke belaste for mye i begynnelsen. Måtte bære valpen i trapper etc. Og mosjon kunne være ganske normalt, men ikke krevende turer, trekking, mye hopping og tung kløv før hunden var ferdigutviklet. Ihvertfall til rundt året (de er jo ikke utvikla ferdig da, men har fått endel å gå på)

På greyen var det noenlunde det samme, og fikk også beskjed om å ikke la den løpe løs med voksne hunder før rundt om 7 mnd alder. Pga beinbruddet fikk vi jo ikke gjort noe som helst uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte, sier bare jeg. En valp har ikke noe vondt av å få utviklet motorikken sin med å løpe i marka/skauen/fjellet. Men det er ikke nødvendig å overdrive.

Det jeg ikke er noe fan av, er de som setter på trekksele o.l. på en 5 måneder gammel valp og forventer at den skal klare å trekke som en voksen. Da er det fare for belastningsskader som muligens kan påvirke hunden senere i livet.

Men ingen av mine oppdrettere har satt noe restriksjoner på mosjonen, men så har jeg aldri spurt om dette heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hentet Sheltien fikk vi ingen restriksjoner mtp mosjon.

På de større hunderasene er det vel vanlig at det ikke skal belastes for mye med tanke på leddene, såvidt jeg husker. Kløving, trekking, AG mm bør man også vente med av samme årsaker.

Har selv et ganske avslappet forhold til dette. Ser an valpen og bærer han heller et stykke om han blir sliten. Det er likevel viktig å ha i bakhodet at en valp strekker seg ganske langt for å holde følge med flokken...

Tre mil synes jeg høres fryktelig langt ut, både for valpen og for min egen del :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være verd å huske på at valper av store, hurtigvoksende raser er utsatt for belastningsskader i oppveksten. De blir fort store og tunge, i forhold til sitt uferdige skjelett og muskelsystem. Derfor har jeg allltid ventet med sykke- og joggeturer til de har bikket året,og dette anbefaler jeg valpekjøperne mine også. (labrador). Kløving og trekking bør vente til de er 2 år. Men i mellomtiden skal de selvsagt ha allsidig mosjon ! Å bruke sunn fornuft har aldri vært noen ulempe. Det er stor forskjell på å løpe i skogen i eget tempo, og trave på asfalt i et tempo som eieren bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel ikke vært snakk om at valpen skal jobbe? Det er jo snakk om mosjon, liksom? Alle mine valper har vært med på turer fra de er små de, og selvsagt har vi tatt hensyn til at de er små, og ikke gått så fort og stoppet nå og da, men de har vært med på like lange turer som de voksne bestandig. Det er ingen av mine hunder som har slitt med belastningsskader eller HD/AA av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt noe om denne timesregelen i dalmatinermiljøet...

Det jeg har hørt er at man skal la de få være med der det skjer, og ikke overbelaste. I mitt hode er overbelastning at man presser hunden til mer enn den tåler. Så her er det vel litt individuelt?

Mine dalmiser har vært med meg på mye mer enn en times tur før de er 8 mnd de, men vi har ikke særlig tempo på turene, og de får gå løse og bestemme selv. Pauser er godt både for to og fir-bente om man skal gå et stykke.

Når de passerer året setter jeg litt mer 'krav'. Da skal de få hjelpe til litt, enten med trekk eller kløv.

Hadde ikke Jubi kunne vært med på mer enn timeslange turer hadde hun i allefall ikke vært til å ha i hus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør se an individet. Jogging feks med valper synes jeg ikke noe om, i bånd på asfalt feks. Det er forskjell på løs og i bånd. Og om det er sånn at valpen (nå snakker jeg om valper fra 8 uker opp til 3-4 måneder) måå ha tur, da føler jeg det blir litt feil. De har godt av å bevege seg, bygge muskler, balanse og kordinasjon. Jeg har aldri tatt med mine valper ut på tur for å slite dem ut i en sånn alder.

Min oppdretter er for mosjon, men man bør tenke på lengde og underlag. Å gå med en valp i flere timer på asfalt ser jeg ikke noe poeng i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...