Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser med steriotype tegn


Margrete

Recommended Posts

Jeg er faktisk enig! Jeg tror på at det finnes én og annen nuffe der ute som ikke lukter, men min erfaring er at det gjelder ikke flesteparten. Da jeg jobbet på hundepensjonat, så gikk det an å stikke hodet inn i kennelen og lukte seg frem til den konklusjonen at det sto en nuffe der. Med den tette, store, lange OG vannavstøtende pelsen så er det jo ikke så merkelig heller, det er jo hudfettet som lukter, er det ikke?

Jepp og det er individuelt hvor mye fett hunden produserer. Det kommer av gener og hundehold. En hund som er mye ute vil produsere mer fett enn en som er innendørs. I de fleste tilfellene nuffen stinker kommer det av at den hyppig er våt i pelsen og ikke blir tørket nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Glemte forresten at settere kan bare slippes ut av døren og gå på tur selv (mens eier sitter i stuen og ser på tv), fordi folk er så vant til at de stikker av at det ikke gjøre noe.

Og i Bærum er det et større problem enn andre steder de har settere.. :rolleyes2:

Tror at de fleste adferdstrekk kan trenes bort, men noe krever mer arbeid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shibaen er en antisosial prins(esse)-gneldrebikkje :whistle:

Stusser litt på det siste der, "gneldrebikkje" ? Ellers kan vel antisosial (= selektiv) og prins(esse)(= verdigheten) noe man kan kjenne igjen :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp og det er individuelt hvor mye fett hunden produserer. Det kommer av gener og hundehold. En hund som er mye ute vil produsere mer fett enn en som er innendørs. I de fleste tilfellene nuffen stinker kommer det av at den hyppig er våt i pelsen og ikke blir tørket nok.

Ja, men er det ikke rasetypisk for nuffen at de har en veldig oljete pels? Og dermed lukter mer enn den gjennomsnittlige hund. Alle er vel enig i at våt hund ikke lukter godt, men nuffen har det med å lukte selv med tørr pels, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne går ikke direkte på hunderasen i seg selv, men jeg har hørt den opptil flere ganger:

"Alle mannfolk som går tur med en puddel er homofile"...

En av grunnene til at min stefar nekter å gå med nybarert puddel-lookalike Chessea. :whistle:

Jeg sier: "Alle mannfolk som går tur med puddel, og forsåvidt andre hunder i "samme sjanger", enten de er homo eller ei, er tøffe som driter i at mange dømmer dem".. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt rase spesifisert, men er overrasket over hvor ofte jeg hører dette om langhårete hunder som trenger å holde litt pels fra øynene(særlig de små rasene) på venteværelset på jobb.

"Nei men for en søt liten jente!"

"Takk, men det er en hannhund."

"Nei det kan det jo ikke være! Den har jo sløyfe i håret jo. Stakkar liten gutt!"

Så alle hunder med sølyfe i håret det er jenter. Mannlig hunder skal jo helst ikke ha noe i håret, men en anonym svart strikk kan gå med nøden. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgere:

Hvis de er pene er de nervøse og ubrukelige, og om noen sier noe annet, så har de ikke peil

Hvis de er stygge er de bra, og om noen sier noe annet så har de ikke peil

Og:

Malle: Stressa og utagerende, jager alt som beveger på seg, kun for politiet eller folk som trener IPO

Terv: Nervueren, lydberørt, miljøberørt,

Groenendael: Groen-Gal, lydberørt, miljøberørt

Laeken er det ikke så mange som snakker om siden det ikke er så mange av dem :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt rase spesifisert, men er overrasket over hvor ofte jeg hører dette om langhårete hunder som trenger å holde litt pels fra øynene(særlig de små rasene) på venteværelset på jobb.

"Nei men for en søt liten jente!"

"Takk, men det er en hannhund."

"Nei det kan det jo ikke være! Den har jo sløyfe i håret jo. Stakkar liten gutt!"

Så alle hunder med sølyfe i håret det er jenter. Mannlig hunder skal jo helst ikke ha noe i håret, men en anonym svart strikk kan gå med nøden. :lol:

Ja! Beardisene er alltid "hun" når de blir omtalt.

Ikke rart det er så vanskelig å parre dem, da.... :lol:

(Forresten, jeg setter IKKE rosa strikker i håret til gutta' mine, da! Til NØD en rød, men da byttes den til sort el. blå når vi kommer hjem.. ha ha ha!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På schäferhund er det fargen som bestemmer hvor dugelig den er. Er den grå er den bra, er den sort/brun kan den bare svinge til venstre.

Border collier som gjeter lys har det egentlig festlig, og det er dyreplageri å hindre de å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Beardisene er alltid "hun" når de blir omtalt.

Ikke rart det er så vanskelig å parre dem, da.... :lol:

(Forresten, jeg setter IKKE rosa strikker i håret til gutta' mine, da! Til NØD en rød, men da byttes den til sort el. blå når vi kommer hjem.. ha ha ha!)

Susanne

Ja men det er bra! :lol: Da bidrar ikke du til at hundene dine blir mobbet av alle de andre hundene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collier som gjeter lys har det egentlig festlig, og det er dyreplageri å hindre de å gjøre dette.

Det samme gjelder egentlig alt annet de gjeter også..! Det er jo naturlig for dem, må vite!

Og hunden min MÅÅÅ være aggresiv, hun er jo blanding av Schäfer og Dobermann, at jeg tør å ha noe sånt i hus :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Merker jeg ofte unnskylder dårlig kontakt (på tur eller i spesielle situasjoner) med Hermes med at han bare er slik... en mynde, virrete, selektiv hørsel, osv. Eller at han ikke vil ligge seg ned på gulvet selv om han kan "dekk" (han ser da forfjamset etter en sofa å ligge seg på). "Han er jo en mynde, han er vel bare sånn..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gigantene: de stjeler fra bordene, det er jo fordi de er så store det

Den bruker jeg også på Hermes, ikke fordi han er stor, men fordi mynder er noen skikkelige opportunister. Ser de sjansen, tar de den! Jeg må reise meg, trampe litt imot han, for at han skal komme seg ned fra kjøkkenbenken. "Nei" eller "ned" funker ikke, til tross for at han skjønner veldig godt hva det betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur å si det:

Mynder er tyver=) Meen det er de jo :lol:

Dette er ikke stereotypiskt for en rase, men for hunder som blir helt utrolig glade til tider. De kan ikke gå på parkett når de er superglade:P(bambi på isen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malle stress

stinkende nuffe

Det stemmer om man lar dem gå med våt pels ja :P

Neh, syns de fleste lukter uansett, jeg :P Kanskje ikke om man er vant til lukten, men er man vant med "vanlig" hundelukt og kommer inn i et nuffehjem, da kjenner man det :thumbs: (jeg har vært i "en del" nuffehjem og hatt helt tørre nuffer selv som allikevel lukter, selv utstillingshunder som dusjen annenhver uke, så jeg tror det er ganske mye hold i den påstanden :P )

Jeg tør påstå at nuffen min ikke lukter mer enn en retreiver. Du skal til og med få lukte han på han om du tør!

Nuffen min lukta heller ikke. Jeg merket heller ingen sterk lukt hos oppdretteren som hadde en 6-7 stk inne :thumbs:

Jeg er faktisk enig! Jeg tror på at det finnes én og annen nuffe der ute som ikke lukter, men min erfaring er at det gjelder ikke flesteparten. Da jeg jobbet på hundepensjonat, så gikk det an å stikke hodet inn i kennelen og lukte seg frem til den konklusjonen at det sto en nuffe der. Med den tette, store, lange OG vannavstøtende pelsen så er det jo ikke så merkelig heller, det er jo hudfettet som lukter, er det ikke?

Jepp og det er individuelt hvor mye fett hunden produserer. Det kommer av gener og hundehold. En hund som er mye ute vil produsere mer fett enn en som er innendørs. I de fleste tilfellene nuffen stinker kommer det av at den hyppig er våt i pelsen og ikke blir tørket nok.

Ja, men er det ikke rasetypisk for nuffen at de har en veldig oljete pels? Og dermed lukter mer enn den gjennomsnittlige hund. Alle er vel enig i at våt hund ikke lukter godt, men nuffen har det med å lukte selv med tørr pels, spør du meg.

Haha, nå får dere gi dere! Nuffer lukter BIKKJE, deal with it! :D Jeg jobber med ei som har tre stykker, og hvis hun har med seg en av dem på jobb, så kjenner jeg det idet jeg går ut av heisen i oppgangen, FØR jeg åpner døra inn til gangen vi jobber i. Bikkjene hennes stinker så ille (og sikler så fælt, men det er en annen historie) at noen kollegaer etter 12 år har blitt "allergiske". Og fordi vi jo må behandle alle likt, betyr det at jeg heller ikke kan ta med mine frøkner, pga de stinkende nuffene. :getlost: Mvh Provosere-Sandy

Stusser litt på det siste der, "gneldrebikkje" ? Ellers kan vel antisosial (= selektiv) og prins(esse)(= verdigheten) noe man kan kjenne igjen :rolleyes2:

Altså, de er jo musestille for det meste, når de først lager lyd, er det jo med et spekter som høres helt vilt ut.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...