Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK har innført flere utstillingstitler


Benedicte

Recommended Posts

Problemet her er vell mye at det er så lett å få en tittel i utstilling, mens man i lydighet, agility og sikkert andre hundesporter først må få opprykk i 3 klasser, vinne 3 cert i den ØVERSTE klassen og deretter få en tittel. Mens man i utstilling kan møte opp med en utrent hund på f.eks Norsk vinner utstilling, og BOM, så har man en tittel. Jeg syns man kunne jevne det litt ut med flere titler innen for andre hundesporter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Skal vi se om jeg fr til dette med quoter da...

Jeg vil nå tro de er viktigere enn utstillingstitlene. Jeg vil heller ha en hund som fungerer i hverdagen enn en hund som kommer til å bli INT UCH. "Men utstilling er viktig for å beholde en fuksjonabel kropp" - hehe, joda, det var jo noe med at utstilling fører til nettopp det motsatte, samt at en hund med en funksjonabel kropp gjerne vil gi en god mentaltest, mens en hund som sliter med kroppen sannsynligvis vil gi utslag på dette i en mentaltest (redsler / mangel på lekelyst eller jaktlyst osv).

Wow, dere må nå være blessed med en fantastisk treningsevne / fantastiske hunder, for jeg vil nå si det er minst like imponerende å ha 3x1.premie i LP (klasse 1,2,3 osv) - da det viser at man jevnt over holder en viss kvalitet. Da har man ikke slumpa til og klart å knyte sammen et pill råttent LP1 program som holdt til 160 poeng blank - da viser man at bikkja ikke bare KAN, men er jevn. Som noen skrev en annen gang her inne på hundesonen - "det er mange ganger mer imponerende at en hund hevder seg i toppen av NM flere år på rad, enn at den gjør det én gang".

Jeg synes slettes ikke hvem som helst kan få til 3x1 premie i LP klasse 1. For mange er det en fantastisk seier å få poeng i alle øvelser - og de vil kanskje finne motivasjon i at selv om de aldri vil nærme seg klasse 2 i LP en gang, så kan de faktisk få en tittel i stamtavla om de jobber nok med klasse 1 :P

Det minner nesten litt om et egosentrisk livssyn å ikke evne å se at det finnes de som permanent finner seg på trinn 1 i lydighetsstigen. At det finnes de uten ambisjoner om å nå toppen.

Det sier da seg selv? Hvis du fikk 100 kr hver gang du vasket huset ville du jo gjort det et par ganger ekstra i forhold til hva du uten de 100 kr ville gjort. Å få noe håndfast tilbake for et arbeid du legger ned er jo selve kjernen i klikkertrening og positiv forsterkning - men ser kanskje ikke hundeeiere denne effekten "på seg selv"? :P

Skulle til å legge inn en link fra hundesonen hvor det stod noe sånn som "enkle titler å få?" - hvor mange sluttet opp om spørsmålet "hvordan få flere titler på stamtavla til hunden". Det endte vel med en AD-tittel på den hunden. Det er altså en motivasjon i seg selv - for noen - å få en tittel. Man ser tittelen og jobber mot den.

Og hva skulle det så skade om man fikk en ekstra tittel eller 6 - og det ikke gav økt rekruttering? Hadde det skadet noen? Nei, for da ligger det jo i definisjonen at NKK ikke hadde fått noe merarbeid. Det eneste ekstra arbeidet de hadde måttet gjøre, var å klare å skrive "vi innfører nye titler" og bli enige om det, samt regler. Skjønner ikke at det skal være så vanvittig tungt for dem, spesielt når hundesport selv har hatt mange artikler om problemstillingen "skjønnhet eller helse".

Kanskje jeg ikke skrev det tydelig nok så jeg skal klargjøre en gang til. Jeg synes det er en stor svakhet at mentaltester ikke blir registrert. Nettopp fordi det er resultater det ikke er lett å få tak i. Utstillingsresultater legges ofte ut flere steder. Men om en hund er testa og hvordan det har gått er man helt avhengig av å få vite av eieren idag. Det synes jeg er en stor svakhet. Håper det ble litt tydligere.

Rekrutering eller om noen går flere ganger i en klasse er to forskjellige ting. Det jeg lurer på er om det vil gi en rekrutering av nye deltakere som ikke allerede er der.

Akkurat det du sa var det jeg tenkte. Hvis jeg ser på meg selv, så tror jeg at kanskje en vakker dag kan jeg starte i LP med Amiga, og ja, det ville jo vært en stor gulerot for meg med en rase som generelt ikke er så glad i slikt å klare 3*1 premie. Jeg har blikket lengre opp. Men på et punkt vil alle superhundene, bcer ol danke oss ut lett. Jeg vil nok aldri komme til NM og være på noe lydighetslag, er jo lett å se hvilke raser det går i.

Så hvorfor kan det ikke være en gulrot for de som ikke er superflinke, for de som ikke kanskje vil klare høyere ?

Jeg tenker både bruks, agility etc da. Jeg kjenner jo mange som jeg har trent med, de kom aldri høyere, hunden er ikke kjapp nok, den er stor og tung etc. De har trent i mange mange år, og alt de har er en rosett, ingenting å si tenk vi klarte det.

Jeg vet at de fleste av dere i tråden er superflinke og har superhunder og trener masse, så for dere er nok det lett, men ikke for alle andre alltid. :P

Jeg har en superhund, men det er fordi hun er så utrolig morsom. Hun er definitivt ikke en superlydighetshund. Jeg konkurrerer lydighet med min mini bull, og hun kommer aldri til å nå toppen. Men det er en hund det er morsomt å gå med for hun synes det er super gøy. Jeg har ikke noe problem å sette små mål som vi skal oppnå sammen. Først var det bronsemerket, og neste mål er å få merke i klasse 1. (For det ser ut som at alle har glemt at man kan få merker i LP/AG). Så får vi ha opprykk som neste mål etter det.

Mulig at titler er veldig viktig for mange, men det er ikke noe utslagsgivende for meg når det kommer til å konkurrere i lydighet. Det gjør jeg fordi hunden og jeg synes det er gøy, både på trening og i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få NKK til å bry seg om noe annet enn utstilling, trur jeg nærmest er utopi, og det viser seg i da manglende resultater på nett på andre ting enn utstilling. Mentaltestene mangler vel enda pga "dataproblemer", og selv tester som er tatt FØR dette skjedde mangler, uten at de vil svare på hvorfor de ikke har lagt inn de resultatene, annet enn å komme med en haug med påstander om arrangerende klubb har løyet på seg at testen var offisiell bl.a.

Selv har jeg sansen for disse titlene, for jeg trur de kan være med på som en gulrot for flere som ikke har mulighet til å nå helt i toppen. I RIK får man jo nærmest slengt titlene etter seg, og man kan jo eksempel ta flere titler i identiske programmer for å fylle opp rekka om man lyster. Det ser jo imponerende ut da for mange...

På NBF bruksen hadde det ikke vært noe verre enn å følge samme system som RIKen, at godkjent resultat (evt opprykk) gir tittel.

Useriøse oppdrettere kommer nok ikke til å "ta av" fordi det kommer noen titler i andre sporter. For enkelte av disse useriøse, så er vel det å ta en LP1 tittel en stort steg i riktig retning, siden det da betyr at de har gjort litt mer enn å ha en hann og en tispe sammen under løpetida (som nivået ligger tydeligvis hos noen).

Det jeg hadde aller helst ønsket, var noe tilsvarende KORAD tittel (slik at man kan belønne de som gidder å mentalteste hundene sine også), TJH og Gk Gjeterhundprøve (da kunne man fort skilt på de seriøse og useriøse BC oppdretterne lettere). Men jeg trur ikke det kommer til å skje så lenge jeg lever i hvert fall. At man får en 4-5 nye utstillingstitler ser jeg ikke bort fra...

Edit: Har man forresten gått bort fra å stryke nasjonale titler når man oppnår NORD UCH nå? Synes flere og fler reklamerer med at hundene deres er INT NORD NO SE DK UCH etc for tiden. Eller er det bare for å strekke tittelrekka mest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir imponert over eier som stiller hundene sine i LP. For meg er det en laaang vei og gå før jeg i det hele tatt tenker på å starte i konkurranse.

Utstilling har jeg gjort masse, og føler at 'alle' kan stille hunden sin på en utstilling eller to.

Jeg har en rase som de aller fleste oppdrettere kun avler på utstillingsresultater. Jeg tror kanskje et par oppdrettere trener hundene sine, mens de aller fleste har de kun som familiehunder og til utstilling. Det er jo en del valpekjøpere som 'bruker' hundene sine, og klubben har egne resultatlister i AG og LP, men det er sjelden det sendes inn resultater!

Om jeg hadde kommet så langt at jeg hadde fått et godkjent resultat i f.eks LP så hadde jeg sikkert fortalt det til hele verden, mens andre sikkert hadde gremtes over lave karakterer..

Så alt er veldig relativt, og det er folk i begge leirer her.

Jeg synes at man skal ha 'gulrøtter' jeg, og gjerne i form av en tittel. Om ikke hunden blir brukt i avl, så er det jo en oppmerksomhet til oppdretter også?!? Jeg vet at min oppdretter hadde blitt veldig stolt på mine vegne, om vi hadde fått noe sånt. Det beviser jo faktisk at h*n avler hunder som kan brukes? Jeg er meget klar over at mye her ligger på hundefører, men hunder er vel også forskjellige som oss folk?

Ang titler til norgesmestere: Norgesmester i blodspor får dette som en tittel på stamtavla si. NMB-10. Om ikke norgesmester i LP og AG ( eller bruks? ) får NM tittelen på stamtavla synes jeg er synd. Er det NM innen f.eks jakt/gjeting?

Vi jobber mot tittel vi også da, jeg VIL jo så gjerne. Men har innsett at vi starter med N UCH og N VCH i første omgang, så får vi se hvordan ståa er nå dette året er omme :)Har vi oppnådd en ting kan det jo være vi strekker oss mot nye mål neste år??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med LP legger jeg meg ikke noe oppi- for det kan jeg rett og slett ikke nok om.

Ang. utstillingstitler synes jeg det er supert at det blir (mer eller mindre) samkjørt i de nordiske land- men jeg er enig i at man bør få excellent som minimum for å oppnå en slik tittel.

Noe OT, men jeg synes ikke det er så samkjørt, jeg...

Sist jeg sjekket har Sverige svensk vinner til BIR og BIM, ingen årskonkurranser.

Danmark har dansk vinner til BIR og BIM, og årskonkurranser.

Finland har finsk vinner til BIR og BIM, samt finsk juniorvinner til juniorklassevinnere med excellent. Årskonkurranser har jeg ikke funnet.

Og Norge skal ha norsk vinner til BIR og BIM, norsk veteranvinner til klassevinnerne og norsk juniorvinner til klassevinnerne.

Det er jo fire forskjellige system i fire nordiske land!

Poenget mitt var at: det burde ikke være slik at absolutt ALLE hunder som trenes trenger å få noen TITTEL. Kanskje man skal nøye seg med å si at du og hunden jobbet masse og dermed klare å opptå opprykk og kanskje seier i klassen. Eller må man ha tittel for at det skal være verdt bryet å lære hunden noe?

Men en tittel er en dokumentasjon, noe en kan slå i bordet med og ha som bevis overfor andre. Så lenge alle LP-resultat ikke kommer på DogWeb, kan jeg i hvert fall ikke bruke det for å bevise opprykk eller høye poengsummer.

Tittelen blir en gulrot og en manifestasjon av hva en har fått til, det blir eierens belønning etter utallige omganger med konglek og pølsefôring av hunden.

Jeg er enig i at en LP tittel sier noe om at en hund kan jobbe under press. Men hvis dette er så veldig vanskelig, mener jeg det er feil å gi hunden en tittel. Ikke fordi hund/eier ikke fortjener det, men fordi jeg tror folk bruker dette i forhold til avl. Nye valpekjøpere kjenner ikke systemet eller hva som skal til, og kan lett bli "lurt" hvis en hund har en lang tittelrekke med "småtiteler".

Som jeg sa i mitt forrige innlegg - hva urutinerte valpekjøpere måtte tro skal ikke styre tittelmulighetene. Det er jo valpekjøpere som tror det å bli BIR på et valpeshow med en påmeldt i klassen er rasende bra. Og jeg har flere eksempler på oppdrettere som lager seg titler på hjemmesidene ut fra hundens resultat, for eksempel reserveverdensvinner (ikke noe som heter det) - folk som vil skryte gjør det på sitt vis uansett om de har grunnlag for det eller ei.

Og om noen skulle være så stolt at de skryter av en LP1-tittel på hjemmesiden når de skal ha valper (jeg ville skrevet det på lik linje med cert og titler) - er det så galt? Hvis valpekjøper tror at det betyr at valpen er mer lydig enn en valp hvis foreldre ikke har LP-tittel, så kan de dra til Toys'R'Us eller Brio.

Jeg synes titler skal gis til de som har nådd toppen. Om man klarer å komme dit/ikke vil dit/ikke har dette som mål, får man la en seier eller ett opprykk være "gulroten".

Men det er noe med beviset og dokumentasjonen, og jeg tror det har noe å si for rekruttering og konkurransegleden.

For øvrig - utstillingsreglene er endret og disse titlene kom til for å få en mer samkjøring av de nordiske landene. Så vidt jeg vet har både Sverige, Finland og Danmark LP-titler. Det er kun Norge som ikke har, om jeg har forstått det rett. Hvorfor det?

EDIT: Men valpekjøperne er kanskje "lurt" allerede, pga de usannsynelig mange utstillingstitlene man kan oppnå...

Valpekjøpere lar seg lure av hva som helst, ikke bare titler - jeg har sett bestått valpetest bli brukt som dokumentasjon for god mentalitet på avlsdyr.

Men - vi skal ikke undervurdere valpekjøpere heller, det er lov til å sette seg inn i ting, stille kritiske spørsmål og se hva som ligger bak bokstavene.

EDIT 2: Gjeter-/jakt tittel synes jeg er viktig, fordi det viser at hunden har instinktet i behold. Det SKAL være lett å oppnå dette med en god hund (og det er omtrent umulig uten). Det er derfor det blir veldig riktig å ha titler innen akkurat slike grener, mener nå jeg...

Så, satt på spissen: Det en hund klarer å gjøre fordi den har rasetypiske instinkt og er som den er født til skal belønnes med en tittel, men det en hund klarer å gjøre etter masse trening og samarbeid med fører skal ikke premieres?

Jeg skjønner og vet at ikke alle BC vil klare en gjetertittel - men hvorfor har en god gjeterhund fortjent tittelen mer enn en god klasse 1-hund? En kan jo ha gjeterprøveseleksjon i forhold til avl uten å slenge på en tittel?

Titler er jo ment i forhold til avl. Et fåtall av de som får titler går faktisk i avl, men hvis man får "slengt" titler etter seg, kan det fort bli en del useriøse oppdrettere med "tittelhunder".

Nei, å få en tittel sier ikke noe om hundens avlsverdi og -egenskap. Den kan fremdeles ha feil, sykdommer, mangler og plager som gjør den uegnet for avl. Vi hadde ei tispe som var norsk og svensk utstillingschampion og blant de mestvinnende i rasen over flere år. Men hun var uegnet for avl.

De aller fleste som går i avl har ikke titler. Det er for mye "familiehundoppdrett" til det, og det er ikke nødvendigvis negativt - igjen, titler gir ikke nødvendigvis avlsverdi. I beste fall er det en vurdering av avlsRESULTATET.

Om en useriøs oppdretter gidder å fly på utstillinger og LP-stevner for å jakte titler, kommer de kanskje i et miljø og kan lære noe?

Også kommer vi jo til det evige stridsspørsmålet: Hva er en useriøs oppdretter?

Uansett kan ikke hvilke som helst raser få titeler i alle grener! En jakthund burde ha jakt-tittel. Ønsker man å trene LP eller AG, så får et opprykk og en rosett være en flott premie man kan være svært stolt av (med god grunn!)! Den trenger vel ikke tittel for at vi kan føle det var til noen nytte?

Men det handler igjen om dokumentasjonen og synligheten - også for ettertiden. Og det handler om å få noe håndfast, noe konkret, noe som er litt gjevere.

For øvrig har vi vunnet et LP-stevne, vi - og dro hjem med en gul kritikk, to sløyfebånd og ikke noe mer. Ingen rosett eller støvsamler der, fordi vi ikke hadde førstepremie. Så hva skal gulroten være da?

Og BTW så er jeg ikke egentlig imot flere titler innen noe annet enn utstilling, men jeg er redd det kan føre til mye forvirring.

Hvordan kan en LP1-tittel være mer forvirrende enn om det står NVV-12 foran en hunds navn? Fordi lydighetsmiljøet er mindre, slik at mange utstillere ikke vil vite hva tittelen er? Gjør det i så fall noe? Vi som vet hva tittelen er, vet hva som ligger bak den. Det er ikke alle utstillere som kan utstillingstitler heller, det er bare å følge med på forumet og se hvor mange spørsmål det stadig kommer om hva som kreves for å bli internasjonal, hva et CACIB er, eller hva FinJV-07 står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Emma på alt jeg! For oss som ikke har typiske "LP raser" ville det vært stort og funnet f.eks etpar LP2 på stamtavla!

Men, om ikke vokterrhunder skal få gå LP fordi de ikke egner seg, så burde vel ikke BC heller, de er jo gjeterhunder?? De skal da ikke gå fvf, de skal ligge bak sauen og stirre, de.. Det sier MEG mye mer at man kommer et stykke på vei med en dum og treg rase enn en liten, smart og kvikk en, helt uavhengig av fører. Ikke at fører ikke har noe å si, men det er forskjell på hvor kjapt og nøyaktig raser tar til seg læringa, for ikke snakke om å ha motivasjonen til å jobbe for "ingenting".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, hadde skrevet masse som forsvant. Prøver igjen:

Edit: Har man forresten gått bort fra å stryke nasjonale titler når man oppnår NORD UCH nå? Synes flere og fler reklamerer med at hundene deres er INT NORD NO SE DK UCH etc for tiden. Eller er det bare for å strekke tittelrekka mest mulig?

Det spørs. Oppnår du titler i 3 nordiske land blir du Nordisk. Blir du deretter Ch i Danmark også blir du Nord Dk U ch.

Dette ble f.eks. vår Dennis og hans offisielle tittel er Nord Dk Int U ch NV osv.

Om jeg ville strukket den kunne jeg sikkert ha skrevet Nord N S Fi Dk Int U Ch osv, men dette er ikke den korrekte offisielle.

Emma: Ja, det er ganske så forskjellig nå ja (derfor jeg skrev more or less) men jeg mener å ha hørt rykter om at dette også skal samkjøres??? Men mulig jeg tar feil.

Mulig jeg er stokk dum, men skal juniorklassevinnere/veteranklassevinner på NKK utstillinger få titler? Altså gleder det alle NKK utstillinger? Eller bare slike som Lillestrøm??

Blei ikke noe klokere av å lese på NKK side...

Nei, kun på Norsk vinner (og Nordisk vinner som er her hvert 4. år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Emma på alt jeg! For oss som ikke har typiske "LP raser" ville det vært stort og funnet f.eks etpar LP2 på stamtavla!

Men, om ikke vokterrhunder skal få gå LP fordi de ikke egner seg, så burde vel ikke BC heller, de er jo gjeterhunder?? De skal da ikke gå fvf, de skal ligge bak sauen og stirre, de.. Det sier MEG mye mer at man kommer et stykke på vei med en dum og treg rase enn en liten, smart og kvikk en, helt uavhengig av fører. Ikke at fører ikke har noe å si, men det er forskjell på hvor kjapt og nøyaktig raser tar til seg læringa, for ikke snakke om å ha motivasjonen til å jobbe for "ingenting".

Enig jeg også. Har ikke noe imot det, selv om jeg har en merkelig frykt for "småtitler" :hyper: Jeg tenker bare at det heller burde vært FÆRRE titler (noe som er helt urealistisk).

Men ok - JA til LP/AG-titler i klassene! Så får jeg lukke øynene for det og speide etter champion-titler i steden. Da har vi senket hundesporten ned på samme nivå som utstilling i forhold til å få en tåpelig lang tittelrekke :icon_confused:

Jeg kjenner en vorster i LP-elite, jeg! Den går helt nydelig! Grunnen til at BC er en av de rasene som passer godt til lydighet, er nettopp at de er gjeterhunder (førerorientert men allikevel selvstendig på lang avstand - akkurat som en del apporterende hunder). Hunden skal kunne løpe fort, reagere raskt på kommandoer og bruke musklene i bevelgelsene for f.eks få til en bråstopp fra høy fart. Den skal også kunne konsentrere seg over lengre tid. Alle raser kan trenes til dette, men når man skal konkurrere på aller høyeste nivå, må man ha en kropp som egner seg. Akkurat som i alle andre hundesporter! Folk har startet med schäfere i finnmarksløpet også, men man når ikke heeelt opp til toppen så lenge hunden har alt som skal til...

Merker jeg er ganske lei missunnelsen på de gode egenskapene en BC har. Det er en gjeterhund som alltid har hatt disse egenskapene, der man har oppdaget at de passer utmerket til mange andre typer oppgaver i tillegg. Allikevel er alle (les: alle gode) LP/AG/bruks-bordere idag fra gjeterhundlinjer - heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg er ganske lei missunnelsen på de gode egenskapene en BC har. Det er en gjeterhund som alltid har hatt disse egenskapene, der man har oppdaget at de passer utmerket til mange andre typer oppgaver i tillegg. Allikevel er alle (les: alle gode) LP/AG/bruks-bordere idag fra gjeterhundlinjer - heldigvis.

Fullstendig OT, men ja. Ikke at folk ha nevnt det i denne tråden, men generelt sett er det veldig populært å være nedlatende om BCer og førere med BCer fordi det er en rase som kan hevde seg. Kjøper man seg en BC forventer nesten folk at man skal gjøre det bra. Hadde jeg selv hatt border collie hadde jeg blitt rimelig lei av å høre hintene om at alle andre raser er vanskelige mens enhver border collie er enkel å trene og at alt kommer gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri sagt at alle raser skal nå toppen?? Men for oss som har raser som ikke egner seg for toppen, så hadde det vært flott med et bevis for at hunden DUGER, den er bare ikke elitemateriale. Poenget er jo at man gjerne vil bevise at man har jobbet med hunden sin og fått til noe.

Jeg har med vilje ikke sagt noe om uts tittler, fordi jeg rett og slett kan for lite om det til uttale meg. Men jeg har lært av Emma å sjekke Dogweb for å finne ut hvor stor konkurranser var, ble den bir som alenehund, eller slo den ut 5-20-50 stk :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Har man forresten gått bort fra å stryke nasjonale titler når man oppnår NORD UCH nå? Synes flere og fler reklamerer med at hundene deres er INT NORD NO SE DK UCH etc for tiden. Eller er det bare for å strekke tittelrekka mest mulig?

Det spørs. Oppnår du titler i 3 nordiske land blir du Nordisk. Blir du deretter Ch i Danmark også blir du Nord Dk U ch.

Dette ble f.eks. vår Dennis og hans offisielle tittel er Nord Dk Int U ch NV osv.

Om jeg ville strukket den kunne jeg sikkert ha skrevet Nord N S Fi Dk Int U Ch osv, men dette er ikke den korrekte offisielle.

NKK har ikke gjort det med tittlene til Blaze, selv om jeg mener det er den korrekte måten å skrive det på. Hun heter enda hos NKK:

NORD INT N S DK UCH N BCH

Skal jeg da slå sammen tittlene, eller skal jeg følge det som er offisielt på NKK sine sider :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri sagt at alle raser skal nå toppen?? Men for oss som har raser som ikke egner seg for toppen, så hadde det vært flott med et bevis for at hunden DUGER, den er bare ikke elitemateriale. Poenget er jo at man gjerne vil bevise at man har jobbet med hunden sin og fått til noe.

Ja, den er jeg helt med på :icon_confused: Jeg synes det holder sølvmerke, gullmerke o.l. Da får man jo til og med en liten premie! Men hvis det skal bli "rettferdig" i forhold til utstilling er det helt klart at man burde innført titler i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er jeg helt med på :icon_confused: Jeg synes det holder sølvmerke, gullmerke o.l. Da får man jo til og med en liten premie! Men hvis det skal bli "rettferdig" i forhold til utstilling er det helt klart at man burde innført titler i tillegg.

Men disse merkene, er de tildelt hunden eller fører? Hvordan beviser at de at "Sonehundens Beste Kjøttkake" har gått/vunnet LP2 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra :hyper: Men poengene for mestvinnende i hver rase gjelder hver NKK utstilling man stiller på? :icon_confused: Sånn at alt er klinkende klart her, noen må ha det inn med t-skje :x

Det samme har jeg spurt om her, men har funnet det ut nå:

Rasevinner gjelder KUN for NKK´s utstillinger.

Personlig er jeg IMOT rasevinner i regi av NKK. De fleste raseklubber har alt årets vinner innen sin rase, og dette er en stor medvirkende årsak til mange medlemmskap- dette vil NKK nå frata raseklubbene.

Det vil også føre til mer konkurranse på NKKs utstillinger, og muligens gi færre til de mindre arrangørene, da poeng ikke vil telle på slike utstillinger.

Raseklubbene har mulighet til å reservere seg mot dette- og det synes jeg faktisk de fleste skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil også føre til mer konkurranse på NKKs utstillinger, og muligens gi færre til de mindre arrangørene, da poeng ikke vil telle på slike utstillinger. Raseklubbene har mulighet til å reservere seg mot dette- og det synes jeg faktisk de fleste skal gjøre.

Ja, vi skal ta opp dette på vårt neste styremøte, og jeg vil gjerne ha masse pros og cons for å få behandlet saken skikkelig for vår rase. Jeg er nok litt ambivalent til det, kjenner jeg... Vi har et utrolig bra og rettferdig utredningssystem som vi allerede har, så strengt tatt trenger vi ikke noe annet i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse merkene, er de tildelt hunden eller fører? Hvordan beviser at de at "Sonehundens Beste Kjøttkake" har gått/vunnet LP2 ?

Merket tildeles hunden. Man kan oppnå merket 1 gang i hver klasse med samme hund. Så med hund nr 2 kan man igjen oppnå ett merke i hver klasse. De tildeles kun de hunder som (for første gang) går en konkurranse uten en eneste null. (hvis det var dette du spurte om?)

Det er klart at en LP-tittel ville gjort dette mye mer synlig for alle som finner det interessant å surfe på dogweb eller studere stamtavler. Men sølvmerket kan man jo også vise frem i halsbånet, premieskapet eller nøkkelringen :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket tildeles hunden. Man kan oppnå merket 1 gang i hver klasse med samme hund. Så med hund nr 2 kan man igjen oppnå ett merke i hver klasse. De tildeles kun de hunder som (for første gang) går en konkurranse uten en eneste null. (hvis det var dette du spurte om?)

Det er klart at en LP-tittel ville gjort dette mye mer synlig for alle som finner det interessant å surfe på dogweb eller studere stamtavler. Men sølvmerket kan man jo også vise frem i halsbånet, premieskapet eller nøkkelringen :icon_confused:

Jepp, du svarte på det jeg lurte på! Og da kunne man kanskje reg disse på Dogweb, om ikke som tittel men under annet?? Da hadde iallefall min "hensikt" vært oppfylt. For da er lett å finne i generasjoner bakover/sidelengs i slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi skal ta opp dette på vårt neste styremøte, og jeg vil gjerne ha masse pros og cons for å få behandlet saken skikkelig for vår rase. Jeg er nok litt ambivalent til det, kjenner jeg... Vi har et utrolig bra og rettferdig utredningssystem som vi allerede har, så strengt tatt trenger vi ikke noe annet i tillegg.

Nei- ta innen vår rase f.eks. er det noen oppdrettere som har meldt seg ut av klubben. Et av de største abrene ved å gjøre dette er jo å miste muligheten til å bli mestvinner. Dette vil jo isåfall ikke telle. Hvorfor være medlem av klubben da liksom? NKK´s "tittel" vil vel for de fleste henge høyere?

Og hva med spesialen- den drar jo alltid mange påmeldte- og poeng. Mestvinnerlista er også her en stor bidragsfaktor. Dette mister den jo også. Nei- jeg er KLART for reservasjon av dette forslaget.

Eneste måtte være dersom man event. kunne si at for å bli mestvinner i NKK MÅ man være medlem i raseklubben (raseklubben kunne jo eventuellt si ifra til NKK dersom en på topplista ikke var medlem, slik at NKK strøk denne)- men ser for meg at det er vanskelig gjennomførbart og lite populært hos NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei- ta innen vår rase f.eks. er det noen oppdrettere som har meldt seg ut av klubben. Et av de største abrene ved å gjøre dette er jo å miste muligheten til å bli mestvinner. Dette vil jo isåfall ikke telle. Hvorfor være medlem av klubben da liksom? NKK´s "tittel" vil vel for de fleste henge høyere?

Og hva med spesialen- den drar jo alltid mange påmeldte- og poeng. Mestvinnerlista er også her en stor bidragsfaktor. Dette mister den jo også. Nei- jeg er KLART for reservasjon av dette forslaget.

Eneste måtte være dersom man event. kunne si at for å bli mestvinner i NKK MÅ man være medlem i raseklubben (raseklubben kunne jo eventuellt si ifra til NKK dersom en på topplista ikke var medlem, slik at NKK strøk denne)- men ser for meg at det er vanskelig gjennomførbart og lite populært hos NKK.

God poeng det der altså :icon_confused:. Vi har heldigvis ingen aktive oppdrettere som ikke er medlemmer i klubben, og de som stiller er også medlemmer av klubben, men dette kan jo faktisk endre seg også *notere seg bak øret til neste styremøte*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, vær så vennlig a :hyper: Her sier man i ene setninga at alle raser kan komme i elite, og drar frem en vorstehr som eksempel på det, og i neste setning så sier man at BC'en er så fantastisk fordi den nærmest er bygget for LP. Selvmotsigelser er en fin bil?

Jeg er så møkkalei den nedlatende holdninga vi som trener aktivt har til folk som har raser som ikke er tradisjonelle bruksraser - "det er bare å trene" my ass! Nei, ikke alle hunder kan trenes til å gå Elite LP, det er bare bullshit å sitte og si det, og nærmest si at folk som har litt tyngre (og da mener jeg å motivere) hunder at de ikke er FLINKE nok til å få en Elite-hund. Går det an å bli mer nedlatende? Vi har vel kjøpt de hundene vi har fordi de har egenskapene som skal til for å utføre den jobben vi ønsker å bruke de til, eller?

Selvsagt må man trene for å nå Elite LP, samme hva slags rase, selvsagt er ikke engang BC'er født med hele LP-programmet inne, selvsagt krever det en del av hundeføreren å få en hund opp i Elite - ikke undervurder folk! Men det er tull å si at man ikke får MYE gratis med en BC - selv med min terv, som er miljøberørt og lydberørt, får jeg mye gratis i forhold til hva jeg gjorde med f.eks huskyen - hun VIL jo jobbe, hun syns det er viktig å ha kontakt med meg, og hun jobber for applaus og å få lov til å leke med en tennisball i 2 sekunder..

Å innføre LP-titler vil da ikke forandre noe for hvordan det er å nå Elite? Om man er så innmari redd for lange tittelrekker, så er det jo bare å stryke LP1 når man får LP2, og LP2 når man får LP3, og LP3 når man blir lydighetschampion - hvor innmari vanskelig må vi gjøre det, liksom? :icon_confused: Å komme med bronsjemerke og sølvmerket som erstatning for disse titlene - pleeeeaaaaaseeeeee :x Det er jo latterlig! Jeg har både bronsjemerke og sølvmerke liggende jeg, woohooo - det er jo akkurat det samme å ha klart å få godkjent karakter i alle øvelser på bronsjemerkeprøve og kl.1, som det er å ha klart 3 førstepremier i kl.1? Nei, det er ikke det, vettu.

Fra når ble LP en elitehundesport, liksom? Trodde det skulle være konkurranse for alle jeg, jo flere raser, jo bedre? Det er det inntrykket jeg har fått av miljøet - og jeg må innrømme at jeg syns det er morsomt å se "anderledeshunder" gå LP. Så om det kan rekruttere flere at de kan oppnå en LP1, LP2 eller LP3-tittel, så er vel det bare positivt?

At NKK er motstander av brukstitler, er ingen overraskelse, men at aktive utøvere av sporten skulle ha så store problemer med det, det skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å innføre LP-titler vil da ikke forandre noe for hvordan det er å nå Elite? Om man er så innmari redd for lange tittelrekker, så er det jo bare å stryke LP1 når man får LP2, og LP2 når man får LP3, og LP3 når man blir lydighetschampion - hvor innmari vanskelig må vi gjøre det, liksom? :icon_confused: Å komme med bronsjemerke og sølvmerket som erstatning for disse titlene - pleeeeaaaaaseeeeee :hyper: Det er jo latterlig! Jeg har både bronsjemerke og sølvmerke liggende jeg, woohooo - det er jo akkurat det samme å ha klart å få godkjent karakter i alle øvelser på bronsjemerkeprøve og kl.1, som det er å ha klart 3 førstepremier i kl.1? Nei, det er ikke det, vettu.

Takk for forklarende innlegg! Så sølvmerket kan man få uten å vinne LP1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklarende innlegg! Så sølvmerket kan man få uten å vinne LP1?

Sølvmerket får man i klasse 1 dersom man greier å komme seg gjennom programmet uten 0'er i bagasjen, dvs at det holder å få 5 poeng i hver øvelse (som er laveste stå-karakter) for å få sølvmerket (det samme med gullmerket, men det er i klasse 2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig OT, men ja. Ikke at folk ha nevnt det i denne tråden, men generelt sett er det veldig populært å være nedlatende om BCer og førere med BCer fordi det er en rase som kan hevde seg. Kjøper man seg en BC forventer nesten folk at man skal gjøre det bra. Hadde jeg selv hatt border collie hadde jeg blitt rimelig lei av å høre hintene om at alle andre raser er vanskelige mens enhver border collie er enkel å trene og at alt kommer gratis.

Kan jo nevne at jeg har en utrolig lærevillig og rask hund. Potensialet hennes er stort, og jeg kommer nok aldri til å klare å fylle det.

Altså skal man også være god hundefører for å nå høyt opp i klassene. Og foreløpig føler ikke jeg at jeg har verken kunnskapen eller erfaringen.

Poenget mitt er at det er ikke bare hunden og rase som har noe å si, men også en selv som fører.

Altså hadde det for meg betydd mye mer med en LP1 seier, enn for en annen som er en bedre hundefører enn meg, med hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...