Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK har innført flere utstillingstitler


Benedicte

Recommended Posts

NKK har nå innført enda flere utstillingstitler, nemlig norsk juniorvinner og norsk veteranvinner. Hva syns dere om dette?

Selv er drittlei av at NKK stadig vekk prioriterer utstilling, mens andre hundesporter faller totalt bort. Opptil flere ganger er det blitt sendt inn forslag til NKK om å innføre titler til LP og agility, og godkjenne den svenske KORAD-tittelen. Når det kommer til LP så blir det å følge svenskenes system. At hoppchampionat i agility endelig ble innført skulle bare mangle. NKK syns tydeligvis at det blir for mye titler å holde styr på, og klarer ikke engang å oppdatere dogweb med mentaltester, noe som i mine øyne burde prioriteres foran både bruks og utstillingsresultater.

Og jeg syns vi har all rett til å være misfornøyde og klage.

En annen ting er at jeg syns utstillingstitler bare blir enklere og enklere å skaffe. En flat som vinner juniorklassen med excellent på norsk vinner vil mest sannsynlig være en god hund. En hund innenfor en rase hvor det kanskje er 1 påmeldt per klasse vil kunne samle slike titler uten noe annet enn en excellent, og hunden trenger ikke å være en veldig god hund. Jeg syns vinnertitler skal bety noe og ikke være noe som hvermansen får, men når man spyr ut utstillingstitler faller hele poenget bort.

Jeg blir ikke lenger imponert over lange tittelrekker når det er en rase med kanskje 10 deltagende hunder per utstilling. Jeg syns selv det hadde vært småflaut å motta en vinnertittel om jeg hadde den eneste juniorhunden/veteranen innen rasen. En hund må bevise mer enn å bare være exc for å sanke vinnertitler i mine øyne. Jeg hadde derfor ikke blitt veldig skuffet om de fleste land gikk tilbake til å kun ha vinnertittel til BIR og BIM. Da kan det hvertfall hende at det blir litt mer konkurranse. Jeg syns junior og veteranvinnertitler burde holdes til ww, europavinner og kanskje nordisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Jeg er både enig og uenig med deg på noen punkter.

Først av alt synes jeg det er veldig dårlig at mentaltester enda ikke blir registrert i Dogwe. Dette er resultater det ikke er lett å finne andre steder, men som for mange vil være viktige å kunne få tilgang til.

Videre så synes jeg du skal lese nederst på det som står på NKK sin side og det er at man nå også ønsker å få til mestvinner tittel i de lavere klassene i LP og AG. For de høyere klassene har man jo Karla og Gera pokalen.

Ellers vil jeg gjerne legge til at er det er fullt mulig å engasjere seg. Jeg skulle ønska man var mye flinkere til å bruke klubbene man tilhører, og at aktivitetskulbbene var flinkere til å sammarbeide. Send inn saker til styret i egen klubb og press på at de jobber for å få sakene videre. Både til regionene, slik at de kanskje kan samkjøre arbeidet fra flere klbber og direkte på NKK sentralt.

For meg så blir det en litt motsetning at du i et avsnitt sier at det er for mange tittler generelt, og at man enkelte ganger får det kasta etter seg. Men samtidig innføre tittler som ikke krever mere enn tre 1 premier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så blir det en litt motsetning at du i et avsnitt sier at det er for mange tittler generelt, og at man enkelte ganger får det kasta etter seg. Men samtidig innføre tittler som ikke krever mere enn tre 1 premier.

Ikke for meg. Jeg syns man i utstillingsringen får kastet titler etter seg, men overhodet ikke i andre grener (bortsett fra RIK). Det finnes en mellomting. En LP-tittel vil også være det samme for alle - den vil være helt likestilt, og viser faktisk at hunden kan jobbe litt. Dessuten fungerer den som rekruttering, og rekrutteringen er ikke akkurat et problem i utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det i hvert fall blir krav om excellent for å få tittelen i junior og veteran - det er for dumt at nordisk juniorvinner deles ut til hund som har fått flat rød og vunnet klassen uten konkurranse, litt krav må en kunne stille.

Men det blir feil å kritisere en rase for å ha få påmeldte - da er alle deres titler "billigere" enn på for eksempel flat og berner, med over 100 påmeldte på Lillestrøm. Alle utstillingschampionat kommer lettere. Det var over 20 påmeldt i X'ens KLASSE på Lillestrøm, klart NKK-certene våre henger høyt.

Da er jeg heller tilhenger av en ordning som tilsier at det deles ut flere cert ved stor påmelding i en rase. Det vet jeg gjøres på rasespesialer i Finland, for eksempel. Da kan to cert deles ut i hvert kjønn om det er mer enn så og så mange påmeldte. Det skaper mer rettferdighet, om det er et mål.

Jeg er spent på hvordan årskonkurransene i lavere klasser vil fungere i praksis - for en LP1-tittel kan en tross alt få på tre stevner på to helger, men skal en kjempe om årsvinnerpremien i LP1 må en jo delta på minst tre NKK-utstillinger, altså være i klasse 1 i februar, mars og april - og lenger om en ikke vil reise til både Bø, Harstad og Bergen. Fake edit, i Bergen er det jo ikke lydighet, så da er tredje NKK-stevne Kristiansand i mai.

Er det marked for å reise land og strand med en klasse 1-hund for å kjempe om en slik prestisje (som ikke en gang blir stambokført tittel)? Vil ikke de som kan være troendes til å reise en del også ønske å fyke oppover i klassene på grunn av ambisjoner og materiale?

Jeg tenker høyt, jeg vet jo ikke hvordan regler og poengutregning blir en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for meg. Jeg syns man i utstillingsringen får kastet titler etter seg, men overhodet ikke i andre grener (bortsett fra RIK). Det finnes en mellomting. En LP-tittel vil også være det samme for alle - den vil være helt likestilt, og viser faktisk at hunden kan jobbe litt. Dessuten fungerer den som rekruttering, og rekrutteringen er ikke akkurat et problem i utstilling.

Jeg synes absolutt det bør jobbes for rekrutering i LP for der har det så vidt jeg kan se vært en nedgangsperiode nå som begynner å bli skummelt lang.

Men jeg skulle gjerne sett noe statestikk for at slike titler faktisk gir en økt rekrutering, for jeg er usikker på om det vil gjøre det. Lurer på om det vil la seg gjøre å få fra Sverige? Har de etter innføring av titlene fått en markert økning i deltakere som har vedvart?

Blir jeg overbevist om at det vil føre til økt rekrutering skal hvertfall jeg legge inn de krefter jeg kan for å jobbe for dette.

(bort med utstilling for det er ikke så spennende :P )

Jeg er spent på hvordan årskonkurransene i lavere klasser vil fungere i praksis - for en LP1-tittel kan en tross alt få på tre stevner på to helger, men skal en kjempe om årsvinnerpremien i LP1 må en jo delta på minst tre NKK-utstillinger, altså være i klasse 1 i februar, mars og april - og lenger om en ikke vil reise til både Bø, Harstad og Bergen. Fake edit, i Bergen er det jo ikke lydighet, så da er tredje NKK-stevne Kristiansand i mai.

Er det marked for å reise land og strand med en klasse 1-hund for å kjempe om en slik prestisje (som ikke en gang blir stambokført tittel)? Vil ikke de som kan være troendes til å reise en del også ønske å fyke oppover i klassene på grunn av ambisjoner og materiale?

Jeg tenker høyt, jeg vet jo ikke hvordan regler og poengutregning blir en gang.

Grunnen til at dette ikke er helt på plass enda er vel for at man vil se på hvordan dette kan løses på en god måte.

Men jeg synes det er et positivt tiltak å få til en mestvinner tittel i de lavere klassene. Det kan jo kanskje være en motivasjonsfaktor nettopp også for de som ikke fyker oppover i klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt det bør jobbes for rekrutering i LP for der har det så vidt jeg kan se vært en nedgangsperiode nå som begynner å bli skummelt lang.

Men jeg skulle gjerne sett noe statestikk for at slike titler faktisk gir en økt rekrutering, for jeg er usikker på om det vil gjøre det. Lurer på om det vil la seg gjøre å få fra Sverige? Har de etter innføring av titlene fått en markert økning i deltakere som har vedvart?

Blir jeg overbevist om at det vil føre til økt rekrutering skal hvertfall jeg legge inn de krefter jeg kan for å jobbe for dette.

Jeg leste faktisk nettopp om dette, i et gammelt Hundsport (nummer 6 2006):

SKK deler ut cirka 1.000 "lydnadsprovsdiplom" i året.

Grunntanken var "att ge de hundar som inte kunde bli lydnadschampion en titel. Det gäller altså oregistrerade hundar samt blandraser". Samt de hunder med stamtavle som ikke oppfyller kravene til lydighetschampionat ved manglende utstillingspremiering eller HD.

Artikkelen sier at Diplomet har blitt meget populært, men ikke som forventet. I 2005 søkte 879 hunder om LP1-tittelen, og av disse var hele 844 renrasede. Altså var det bare 35 uregistrerte som søkte om tittelen - de som tittelen opprinnelig var myntet på. Eiere av registrerte hunder ønsker disse titlene.

De er også innom dilemmaet mellom ekvipasjer som blir værende lengre i en klasse enn de ønsker fordi tittelen er vanskelig å få, at de blir lei og demotivert - men som en konkurranseutøver sier, hun synes ikke hun har noe å gjøre i en høyere klasse om hun ikke klarer tre førstrepremier i klassen under. Det påpekes også at flere har nevnt tittelen som noe som gir konkurranselyst, og også at muligheten for LP2 gjør at folk tør å starte i høyere klasse, og ikke bare forbli i klasse 1. Ny tittel lokker til å benytte seg av opprykket.

Andre tallfakta så står det faktisk at de som tar LP1-tittel har i gjennomsnitt 13 starter. Det er jo interessant - kanskje begynner noen å konkurrere for tidlig, fordi tittelen lokker? Men kanskje noen orker å holde ut en stund i klasse 1 nettopp fordi de kan få en tittel ut av det?

Ellers har konkurranseutøveren kritikk mot ordningen, og det er at det ikke gjøres noe stas ut av det. Hun skulle ønske det var for eksempel rosett som ble delt ut i ringen, at en kunne gjøre litt stas på det, og ikke bare i det stille søke på nett om et diplom de må betale for. Hun spør om en for eksempel i påmeldingsskjema kunne fått markere av når en har to førstepremier og står for tittelen, på samme måte som en på utstilling markerer for at en står for championatet.

Et poeng er jo også at tittelen er en inntektsmulighet. Det koster vel noen hundrelapper for utstillingsdiplomet, og jeg antar et diplom med LP1 vil koste tilsvarende. Men damen synes SKK har et stygt diplom...

Grunnen til at dette ikke er helt på plass enda er vel for at man vil se på hvordan dette kan løses på en god måte.

Men jeg synes det er et positivt tiltak å få til en mestvinner tittel i de lavere klassene. Det kan jo kanskje være en motivasjonsfaktor nettopp også for de som ikke fyker oppover i klassene.

Betyr det at Bø, hvis påmeldingsfrist er til mandag, ikke er med? Blir det innført neste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma: så bra du sitter på gamle blader. Men står det noe der om dette har gjort at flere begynner å konkurrer i LP? Eller er det fortsatt de 'gamle traverene' som var der før tittelen kom? Sverige har jo tross alt tallmessig mye større aktivitet enn hva vi har.

Hvis man skal utvide tankene rundt dette litt synes jeg også det er veldig synd at det nå er så få innendørsstevner, noe som gjør at sesongen og muligheten for aktivitet kortere. Går man noen år bakover var det hvertfall på Østlandet mange flere stevner innendørs i LP. Rene LP stevner og i forbindelse med utstillinger. Nå er det vel bare Collie klubben og Follo som er igjen?

Konkrete regler og når det innføres vet jeg ikke enda. Poenget mitt var mest å få frem at LP/AG ikke alltid blir glemt, og at det er flere som jobber mye for dette. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma: så bra du sitter på gamle blader. Men står det noe der om dette har gjort at flere begynner å konkurrer i LP? Eller er det fortsatt de 'gamle traverene' som var der før tittelen kom? Sverige har jo tross alt tallmessig mye større aktivitet enn hva vi har.

Hvis man skal utvide tankene rundt dette litt synes jeg også det er veldig synd at det nå er så få innendørsstevner, noe som gjør at sesongen og muligheten for aktivitet kortere. Går man noen år bakover var det hvertfall på Østlandet mange flere stevner innendørs i LP. Rene LP stevner og i forbindelse med utstillinger. Nå er det vel bare Collie klubben og Follo som er igjen?

Konkrete regler og når det innføres vet jeg ikke enda. Poenget mitt var mest å få frem at LP/AG ikke alltid blir glemt, og at det er flere som jobber mye for dette. :P

Hehe, jeg har prosjekt "kaste ting jeg strengt tatt ikke trenger å ta med i et ørtende flyttelass", og leser på gamle Hundsport hver gang jeg tar meg et langt bad. Heldigvis er jeg veldig treig med å få ut papirsøpla, så jeg rota fram bladet blant reklame og melkekartonger :P

Du kan godt få artikkelen neste gang vi sees, om du vil.

Jeg klarer ikke å finne noe om det du spør om - om flere nå konkurrerer. Men en skulle jo tro at SKK kunne svare på det, om en kom med en henvendelse? Om de har statistikk på antall utdelte titler fordelt på rase og klasse, må de vel også kunne se om det er de samme utøverne som får titler hvert år med sin nye hund - og de bør vel kunne se på utviklingen av påmeldingstall?

Ellers er jeg enig med du, det er ikke mye stevner å ta av i innendørssesongen. Jeg forventer løpetid i april, og kunne tenke meg å få gått noen stevner før det. Det er Follo i januar, NKK Bø i februar, howavartklubben i mars, Drammen Brukshundklubb og Kongsberg hundeklubbs dobbeltstevne som bytter på å være i mars og april, Spanielklubben har et i Skien i mars - og det er vel det. Med en gang utendørssesongen starter, kan en jo finne tre-fire stevner på samme dag.

På høsten er det enda mindre, for jeg lette vilt etter stevner i høst. Kongsberg HK har pleid å ha stevne i november i forbindelse med deres utstilling, men droppet det i fjor. Så da ble det NKK Hamar, Alna og NKK Lillestrøm (om en var kvalifisert) i løpet av årets tre siste måneder.

Det er flere klubber som leier haller å trene i, kunne de vært brukt som stevneplasser også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen registrerte brukstittler blir også glemt. Bla blir jo NBF NM-vinner tildelt tittel av NKK: NMRu05'06 NMSp06.

Jeg syns selv det hadde vært småflaut å motta en vinnertittel om jeg hadde den eneste juniorhunden/veteranen innen rasen. En hund må bevise mer enn å bare være exc for å sanke vinnertitler i mine øyne. Jeg hadde derfor ikke blitt veldig skuffet om de fleste land gikk tilbake til å kun ha vinnertittel til BIR og BIM. Da kan det hvertfall hende at det blir litt mer konkurranse. Jeg syns junior og veteranvinnertitler burde holdes til ww, europavinner og kanskje nordisk.

Dette kommer da virkelig ann på dommeren. På Nordisk i år hadde vi en sterkt og klart dommer og det ble ikke utdelt NordJv innen AK. Selv om man ikke var ett stort antall påmeldte i klassen. Det var vel bare en junior av både tispe og hannhund og "mange" trodde de dermed var garantert en tittel.

Selv skulle jeg ønske det var utdelt litt andre titteler i bruks. MEN jeg ser ett stort problem og jeg tror det er der skoen trykker. Vi har alt så få arrangerte stevner at folk har problemer med å komme med. Om "alle" de som får opprykk skal starte 3-4 ganger for å få en tittel så begynner nesten antall stevner å bli problematisk..

D.d. så er det "tradisjon" for å ikke starte noe særlig etter opprykk for å gi plass til nestemann på listen.

Men LP stevner er det mer enn nok av, så der tror jeg at man kunne innført LP tittler uten at det skulle ført til noen stor forandring på antall stevner og det krever ikke nevnverdig flere hjelpere ved økt PM. I bruksen,fra rundt C-spor, så krever det en sporlegger pr deltager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sååå gira på LP/AG 1,2, og 3-titler. "Å få 3x1.premie i klasse 1 kan hvem som helst få til om de bare vil" (edit: mente det ikke slik det høres ut her!). Men så mange utstillingstiteler som er lett å få, burde det absolutt innføres, for å få litt balanse i tittelrekkene mellom brukshunder og utstillingshunder. Eneste utstillingstittel som ligger litt høyt, er internasjonal champion, sånn jeg ser det...

Men jeg synes det bør være tittel for å bli norges- nordisk-, europa-, og verdenmester i ulike hundesportet. Altså hedre de som virkelig har nådd toppen.

Ikke minst synes jeg man skal få tittel for godkjent gjeterhund, jakthund osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sååå gira på LP/AG 1,2, og 3-titler. Å få 3x1.premie i klasse 1 kan hvem som helst få til om de bare vil.

*klippe*

Ikke minst synes jeg man skal få tittel for godkjent gjeterhund, jakthund osv.

Du synes ikke det er litt motsetninger i det du sier her? Å få 3x1. premier kan hvem som helst klare, men å få "godkjent" gjeterhund/jakthund skal man få tittel for? De som KAN å trene jakt/gjeterhunder vil sannsynligvis si det samme om det, som du sier om LP... det kan da hvem som helst klare?

Poenget med en tittel i litt lavere klasser ER jo faktisk at det ER ikke like lett for alle, enten det er fordi man har en vanskeligere rase å trene, eller man kanskje ikke er så himla flink hundetrener selv. Kanskje er man litt nybegynner og synes en LP1-tittel er et fint mål å ha. Titler i de lavere klassene blir en fin gulrot for dem som aldri vil nå toppen - uansett hvilke "sporter" det gjelder.

Når det kommer til juniorvinnertitler er jeg litt ambivalent kjenner jeg. Innen min rase som tallmessig ikke er så stor, så er det som regel en-to juniorer som stiller, og det er mer flaks at man holder riktig alder for å få tittelen enn at hunden er så bra at den fortjener en tittel (for de fleste greier liksom å få seg ei rødsløyfe). På veteraner er jeg tilbøyelig til å være litt mer "hurra" - siden veteraner kan gå i den klassen i flere år og det er mer en hyllest til eieren av en eldre hund at vedkommende har tatt vare på den i så god stand (som den bør være for å entre ringen i veteranklassen).

Når det kommer til årskonkurranser i LP/AG i lavere klasser ser jeg virkelig ikke poenget. Hvem reiser land og strand rundt med en hund i klasse 1 liksom? En ting er at man kan delta i lokale konkurranser - men å reise milevis for å oppnå årets beste LP1-hund, se det er det nok kun noen få som vil gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeanette: I agility er det også nok stevner og såpass mange folk som melder på :P

Jeg syns også det bør skje noe snart innenfor de andre hundresportene og at vi snart også kan få noe å vise til av titler, annet enn championat tittelen. Jeg føler denne "kampen" har holdt på i flere år, men at det ikke har skjedd noen forandringer. Jeg er også enig med Emma om at årsvinnertittel på en klasse 1 hund i lydighet kanskje ikke blir helt populært. De fleste konkurrerer vell bare i nærområdet sitt.

Caroline nevnte at for å få LP og AG titler til så må man ha noen på innsiden. Hva vil innsiden være? Hvilken stilling må man ha i NKK for å kunne ha noe å si der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt synes jeg det er veldig dårlig at mentaltester enda ikke blir registrert i Dogwe. Dette er resultater det ikke er lett å finne andre steder, men som for mange vil være viktige å kunne få tilgang til.

Jeg vil nå tro de er viktigere enn utstillingstitlene. Jeg vil heller ha en hund som fungerer i hverdagen enn en hund som kommer til å bli INT UCH. "Men utstilling er viktig for å beholde en fuksjonabel kropp" - hehe, joda, det var jo noe med at utstilling fører til nettopp det motsatte, samt at en hund med en funksjonabel kropp gjerne vil gi en god mentaltest, mens en hund som sliter med kroppen sannsynligvis vil gi utslag på dette i en mentaltest (redsler / mangel på lekelyst eller jaktlyst osv).

For meg så blir det en litt motsetning at du i et avsnitt sier at det er for mange tittler generelt, og at man enkelte ganger får det kasta etter seg. Men samtidig innføre tittler som ikke krever mere enn tre 1 premier.

Jeg er ikke sååå gira på LP/AG 1,2, og 3-titler. Å få 3x1.premie i klasse 1 kan hvem som helst få til om de bare vil.

Wow, dere må nå være blessed med en fantastisk treningsevne / fantastiske hunder, for jeg vil nå si det er minst like imponerende å ha 3x1.premie i LP (klasse 1,2,3 osv) - da det viser at man jevnt over holder en viss kvalitet. Da har man ikke slumpa til og klart å knyte sammen et pill råttent LP1 program som holdt til 160 poeng blank - da viser man at bikkja ikke bare KAN, men er jevn. Som noen skrev en annen gang her inne på hundesonen - "det er mange ganger mer imponerende at en hund hevder seg i toppen av NM flere år på rad, enn at den gjør det én gang".

Jeg synes slettes ikke hvem som helst kan få til 3x1 premie i LP klasse 1. For mange er det en fantastisk seier å få poeng i alle øvelser - og de vil kanskje finne motivasjon i at selv om de aldri vil nærme seg klasse 2 i LP en gang, så kan de faktisk få en tittel i stamtavla om de jobber nok med klasse 1 :P

Det minner nesten litt om et egosentrisk livssyn å ikke evne å se at det finnes de som permanent finner seg på trinn 1 i lydighetsstigen. At det finnes de uten ambisjoner om å nå toppen.

Men jeg skulle gjerne sett noe statestikk for at slike titler faktisk gir en økt rekrutering, for jeg er usikker på om det vil gjøre det. Lurer på om det vil la seg gjøre å få fra Sverige? Har de etter innføring av titlene fått en markert økning i deltakere som har vedvart?

Det sier da seg selv? Hvis du fikk 100 kr hver gang du vasket huset ville du jo gjort det et par ganger ekstra i forhold til hva du uten de 100 kr ville gjort. Å få noe håndfast tilbake for et arbeid du legger ned er jo selve kjernen i klikkertrening og positiv forsterkning - men ser kanskje ikke hundeeiere denne effekten "på seg selv"? :P

Skulle til å legge inn en link fra hundesonen hvor det stod noe sånn som "enkle titler å få?" - hvor mange sluttet opp om spørsmålet "hvordan få flere titler på stamtavla til hunden". Det endte vel med en AD-tittel på den hunden. Det er altså en motivasjon i seg selv - for noen - å få en tittel. Man ser tittelen og jobber mot den.

Og hva skulle det så skade om man fikk en ekstra tittel eller 6 - og det ikke gav økt rekruttering? Hadde det skadet noen? Nei, for da ligger det jo i definisjonen at NKK ikke hadde fått noe merarbeid. Det eneste ekstra arbeidet de hadde måttet gjøre, var å klare å skrive "vi innfører nye titler" og bli enige om det, samt regler. Skjønner ikke at det skal være så vanvittig tungt for dem, spesielt når hundesport selv har hatt mange artikler om problemstillingen "skjønnhet eller helse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes egentlig denne er litt vrien, er litt delt slik som labbis.

På en måte ønsker jeg flere titler(generelt) velkommen. På utstillingsfronten gjør jeg det fordi jeg har en svæær rase (som i tillegg er av høy kvalitet, det er ikke så mange land i verden som har høyere kvalitet enn Norge), og derfor er det vanskeligere å være den ene hannen eller tispa som står helt på toppen.

Men som labbis sier må det jo være grenser. Blir det overflod vil jo ikke titler henge like høyt lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes slettes ikke hvem som helst kan få til 3x1 premie i LP klasse 1. For mange er det en fantastisk seier å få poeng i alle øvelser - og de vil kanskje finne motivasjon i at selv om de aldri vil nærme seg klasse 2 i LP en gang, så kan de faktisk få en tittel i stamtavla om de jobber nok med klasse 1 :P

Akkurat det du sa var det jeg tenkte. Hvis jeg ser på meg selv, så tror jeg at kanskje en vakker dag kan jeg starte i LP med Amiga, og ja, det ville jo vært en stor gulerot for meg med en rase som generelt ikke er så glad i slikt å klare 3*1 premie. Jeg har blikket lengre opp. Men på et punkt vil alle superhundene, bcer ol danke oss ut lett. Jeg vil nok aldri komme til NM og være på noe lydighetslag, er jo lett å se hvilke raser det går i.

Så hvorfor kan det ikke være en gulrot for de som ikke er superflinke, for de som ikke kanskje vil klare høyere ?

Jeg tenker både bruks, agility etc da. Jeg kjenner jo mange som jeg har trent med, de kom aldri høyere, hunden er ikke kjapp nok, den er stor og tung etc. De har trent i mange mange år, og alt de har er en rosett, ingenting å si tenk vi klarte det.

Jeg vet at de fleste av dere i tråden er superflinke og har superhunder og trener masse, så for dere er nok det lett, men ikke for alle andre alltid. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare bare å få bare premiert hunden sin på jakt, og for å oppnå championat må man ha førstepremie på jakt.

Jeg kjenner flere med gode hunder, som har deltatt på et titalls av prøver, og enda ikke oppnådd premiering ovenfor 3.AK

I Mexico har de ihvertfall tittel for hver klasse man har "bestått" i LP. Chico har tre titteler der nede. Men det blir jo bare en betegnelse på hvilket LP nivå han er i, syntes ikke det er noe fantastisk over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer da virkelig ann på dommeren. På Nordisk i år hadde vi en sterkt og klart dommer og det ble ikke utdelt NordJv innen AK. Selv om man ikke var ett stort antall påmeldte i klassen. Det var vel bare en junior av både tispe og hannhund og "mange" trodde de dermed var garantert en tittel.

Men hadde disse vært av 1pr-kvalitet hadde de jo fått tittelen. Det er altfor lett syns jeg. Jeg har ingen forslag til endring, men jeg syns ikke det skal være såpass enkelt å få en utstillingstittel.

Men det er jo en vanskelig problemstilling når noen raser har 120 i påmeldingstall mens andre har 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks. en LP tittel skal bety at hunden egner seg til LP. Flere hunder som ikke egner seg til LP (ingen vilje, hurtighet eller presisjon) får 1. premie i klasse 1 idag... Kun de beste LP-hundene fortjener LP tittel. Noe annet ville blitt helt feil! Da mister titeler betyningen sin og man "lurer" nye valpekjøpere med masse titler som egentlig ikke viser at hunden har noen sterke egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks. en LP tittel skal bety at hunden egner seg til LP. Flere hunder som ikke egner seg til LP (ingen vilje, hurtighet eller presisjon) får 1. premie i klasse 1 idag... Kun de beste LP-hundene fortjener LP tittel. Noe annet ville blitt helt feil! Da mister titeler betyningen sin og man "lurer" nye valpekjøpere med masse titler som egentlig ikke viser at hunden har noen sterke egenskaper.

Tja... om DOMMEREN mener hunden utfører øvelsene godt nok til å få høy nok poengsum til en 1. premie, så har vel hunden vist at den er egnet - og om dommerne er så slepphendte med poengene sine at de tildeler poeng uten at hunden har fortjent det, så er det jo DOMMERNE det er noe feil med, ikke det at de kan få en tittel? :P

... også spørs det vel hva man mener med "egnet" ? Det er ikke alle dommere som ønsker at alle raser skal oppføre seg som bordercollier, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sååå gira på LP/AG 1,2, og 3-titler. Å få 3x1.premie i klasse 1 kan hvem som helst få til om de bare vil. Men så mange utstillingstiteler som er lett å få, burde det absolutt innføres, for å få litt balanse i tittelrekkene mellom brukshunder og utstillingshunder. Eneste utstillingstittel som ligger litt høyt, er internasjonal champion, sånn jeg ser det...

Mulig hvem som helst kan klare det - men som det sto i SKKs artikkel krevde det gjennomsnittlig 13 starter for å få en LP1-tittel. Jeg har selv startet nå cirka ti ganger i LP med min berner uten at vi har fått opprykket enda.

Du må gjerne få analysere oss som egnet konkurranseekvipasje på det grunnlaget, det er kanskje så enkelt at jeg ikke har VILLET ha opprykket hittil? At det at jeg er uerfaren og urutinert trener og fører ikke har noe å si, at konkurransenerver som ødelegger kan jeg skylde meg selv for, og at jeg har for stramt tidsskjema til at jeg har klart å prioritere masse kurs og fellestreninger i LP like høyt som du og andre eliteutøvere?

Vi har våre ambisjoner i LP, og jeg synes det hadde vært uhorvelig moro å få en LP1-tittel for å vise at vi har trent og jobbet og kommet opp på et visst nivå. Den hadde betydd like mye for meg som verdensvinnertittelen vi har. Du tilhører kanskje et miljø hvor en ikke trener LP for å være lengst mulig i klasse 2, men for noen av oss er det stas bare å få konkurrere og vise at rasen har mer mellom ørene enn fordomsfulle folk tror, og om en da kan få slenge en enklere LP-tittel i bordet vil det for mange av oss ha noe å si.

Og at internasjonalt utstillingschampionat er den eneste utstillingstittelen som ligger høyt, synes jeg er sagt med en noe navlebeskuende innstilling. Mulig du synes det for din rase. Men du skjønner, noen av oss har raser hvor det i en enkelt aldersklasse kan være påmeldt flere enn det for andre er i hele rasen. Jeg må ofte slå 30-40 tisper på hver ***** utstilling - liten eller stor - for å kunne få et cert. Så ikke fortell meg at tallrike raser får slengt utstillingstitlene etter seg. Når du står som BIR blant over 100 påmeldte, da har du mest sannsynlig meget vel fortjent den vinnertittelen, ut fra dommers syn.

Men jeg synes det bør være tittel for å bli norges- nordisk-, europa-, og verdenmester i ulike hundesportet. Altså hedre de som virkelig har nådd toppen.

Det er jeg enig i - jeg har aldri skjønt hvorfor det ikke følger med en tittel når en blir for eksempel Geravinner, Bamsevinner, norgesmester, osv. Om ti år husker ingen hvem som vant, men en kan gå tilbake i stamtavlene og se at det faktisk var farfaren til hunden min som vant NM tre år på rad.

Ikke minst synes jeg man skal få tittel for godkjent gjeterhund, jakthund osv.

Hvorfor det? Hvorfor er det mer selvfølgelig enn å få en LP1-tittel?

Feks. en LP tittel skal bety at hunden egner seg til LP. Flere hunder som ikke egner seg til LP (ingen vilje, hurtighet eller presisjon) får 1. premie i klasse 1 idag... Kun de beste LP-hundene fortjener LP tittel. Noe annet ville blitt helt feil! Da mister titeler betyningen sin og man "lurer" nye valpekjøpere med masse titler som egentlig ikke viser at hunden har noen sterke egenskaper.

Først og fremst støtter jeg Siris svar - er det ekvipasjen eller dommerens feil?

Dernest:

Det er jo litt rart at det fra mange hold blir argumentert for at LP skal være en sport for mange raser, at det er en av de få sportene vi har igjen som skal være mulig å konkurrere i uansett rase, at det ringside jubles når det er fem forskjellige raser i fellesdekk, og at det stadig vekk vektlegges dommernes rasekunnskap og å ta hensyn til at min 50 kilos berner ikke bruker like få tiendelssekunder på innkalling som din 17 (?) kilos BC.

Det er så mange aktiviteter som er snevret til å passe et fåtall raser (agility), eller som rett og slett bare passer for rasene med sterkest drifter og egenskaper, og ikke er en allround konkurransesport (gjeterprøver kan ikke jeg delta på med berner, jeg kan delta i bruks men vil aldri komme langt, lurecoursing er også begrenset deltagermulighet på, også videre).

Lydighet og hverdagsdressur er i tillegg noe av det viktigste vi kan trene for dagens samfunn, og om noen synes det er morsommere å trene om en kan få testet kunnskapen ut på et stevne eller tre, og det fører til en tittel som honnør for meget godt arbeid - er det så farlig?

Jeg synes ikke uvitende valpekjøpere skal få begrense hva vi ønsker å premiere og gi honnør for. Det er valpekjøpere som har latt seg blende av annonser som sier at "valper selges etter utstillingsmeritterte foreldre", og når du sjekker på DogWeb så har far en gul og mor en KIP. At ikke valpekjøpere alltid sjekker valpens bakgrunn godt nok er ingen nyhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Veldig bra! :P

Edit:

Å få 3x1.premie i klasse 1 kan hvem som helst få til om de bare vil.

Tror du ikke folk vil ?!

Det er ikke bare å ville noe her, jeg ser på det som et gigantisk mål om jeg hadde startet i lydighet med min bc, jeg er nervøs, hun er nervøs. Ikke alle er født med stålnerver og har gjort dette hele livet. Jeg har en stor ambisjon med min corgi, det er å starte i lydighet. Men tenker du ikke over hvor vanskelig det er for alle andre osm ikke har superraser? Jeg har møtt på lydighetstreninger hvor det går i BC og belger og blir sett rart på, hvorfor skal jeg GIDDE å trene lydighet med en SÅNN hund?!

Nei tenk om jeg synes lydighet er gøyalt, og det er en viktig ting alle hunder trenger? Folk klager over rekruttering til lydighetsmiljøet, noe av problemet ligger i at klubbene har blitt elite miljøer hvor bare superhunder trener, de som ikke har så stor ambisjoner og bruker litt lengre tid på å få inn øvelser faller lett fra.

Jeg gleder meg til den dagen jeg starter og kan stå der og si til alle andre HAHA, min CORGI klarte det!

Og som Ella sier, hadde hun fått det diplomete hadde vi klistra det i panna og tatt en seiersdans rundt.

Jeg merker jo, jeg må jobbe så mye mer med Amiga enn med en border, så det er lettere å klatre fortere med en border også. Men synes det er teit at det ikke skal være noen gulerøtter for alle andre enn de superambesiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sååå gira på LP/AG 1,2, og 3-titler. Å få 3x1.premie i klasse 1 kan hvem som helst få til om de bare vil. Men så mange utstillingstiteler som er lett å få, burde det absolutt innføres, for å få litt balanse i tittelrekkene mellom brukshunder og utstillingshunder. Eneste utstillingstittel som ligger litt høyt, er internasjonal champion, sånn jeg ser det...

*klipp*

Au. Den som hadde klart å trene Ella til 3x1.pr i klasse 1 skulle fått en stor klapp på ryggen fra meg. (Som om jeg hadde latt noe andre prøve seg :P )

Feks. en LP tittel skal bety at hunden egner seg til LP. Flere hunder som ikke egner seg til LP (ingen vilje, hurtighet eller presisjon) får 1. premie i klasse 1 idag...

*klipp*

For meg ville en LP1-tittel fortelle noe om at hunden kan jobbe under noe pressende forhold (nervøs fører, forstyrrelser, andre hunder, haller(?) osv ovs.), men ikke nødvendigvis at det er en fantastisk lp-hund. En veldig fin gulrot for de som ikke har ambisjoner om landslaget, og jeg hadde i hvert fall limt diplomet til pannen om jeg hadde fått det med frk nevrosehund.

For min del kunne man gjerne kuttet ned på alle de mulige utstillingstitlene, og heller laget flere lp/bruks osv, om det var mengden titler som var problemet til NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en applaus til Emmas innlegg - glemte å quote det... :P

For meg ville en LP1-tittel fortelle noe om at hunden kan jobbe under noe pressende forhold (nervøs fører, forstyrrelser, andre hunder, haller(?) osv ovs.), men ikke nødvendigvis at det er en fantastisk lp-hund. En veldig fin gulrot for de som ikke har ambisjoner om landslaget, og jeg hadde i hvert fall limt diplomet til pannen om jeg hadde fått det med frk nevrosehund.

Jepp - da jeg fikk LP2-tittelen på gamlemor Babs i Sverige, så var den en seier så stor som noen for oss. Hun var nemlig også en nevrosehund i konkurransesammenheng, og dem som så oss gå hennes siste LP2-konkurranse i Norge, trodde antakelig at jeg hadde forsøkt å banke bikkja til lydighet. Hun krøyp rundt i ringen, stakk bort til dommeren mellom øvelsene for å søke støtte, og vi endte på 95,5 poeng den dagen... Etter nesten to års pause og en omlegging av treningen - vips hadde vi tre førstepremier i klasse 2 i Sverige - med en glad og lykkelig hund i ringen. Hadde ikke den tittelen vært et mål, hadde jeg neppe orket å trent mot det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med LP legger jeg meg ikke noe oppi- for det kan jeg rett og slett ikke nok om.

Ang. utstillingstitler synes jeg det er supert at det blir (mer eller mindre) samkjørt i de nordiske land- men jeg er enig i at man bør få excellent som minimum for å oppnå en slik tittel.

Det jeg lurer litt på er rasevinnere. Hva slags poengsystem blir brukt? Er det kun NKK utstillinger som blir tellende? Teller gruppe/ bis plasseringer?

Hva vil det gjøre med de klubbene som allerede opererer med mestvinnerliste? Vil det da bli to separate mestvinnere? Nkk´s og raseklubbens? Antar det er opp til klubbene...

Men akkuratt det med mestvinnerlista er jo grunnen til mange medlemskap i raseklubbene også. Hvordan blir det når det administreres av NKK?

Skal bli spennende å se hvordan dette fungerr i praksis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg har tråkket på manges tær her nå - beklager!

Det ble veldig feil å si at ALLE kan få det til hvis de bare VIL.

Poenget mitt var at: det burde ikke være slik at absolutt ALLE hunder som trenes trenger å få noen TITTEL. Kanskje man skal nøye seg med å si at du og hunden jobbet masse og dermed klare å opptå opprykk og kanskje seier i klassen. Eller må man ha tittel for at det skal være verdt bryet å lære hunden noe?

Mine hunder har ikke sjans til å oppnå utstillingstitler (feil ift standard), brukstiteler (skuddredd) eller agilitytitler (for dårlig helse). Greit nok. Jeg har veldig lyst og trener masse, men hundene er rett og slett ikke godt nok egnet. Hunder som oppnår titler i disse grene har mest sannsynelig fortjent og er egnet for grenen.

Jeg er enig i at en LP tittel sier noe om at en hund kan jobbe under press. Men hvis dette er så veldig vanskelig, mener jeg det er feil å gi hunden en tittel. Ikke fordi hund/eier ikke fortjener det, men fordi jeg tror folk bruker dette i forhold til avl. Nye valpekjøpere kjenner ikke systemet eller hva som skal til, og kan lett bli "lurt" hvis en hund har en lang tittelrekke med "småtiteler".

Jeg synes titler skal gis til de som har nådd toppen. Om man klarer å komme dit/ikke vil dit/ikke har dette som mål, får man la en seier eller ett opprykk være "gulroten".

EDIT: Men valpekjøperne er kanskje "lurt" allerede, pga de usannsynelig mange utstillingstitlene man kan oppnå...

EDIT 2: Gjeter-/jakt tittel synes jeg er viktig, fordi det viser at hunden har instinktet i behold. Det SKAL være lett å oppnå dette med en god hund (og det er omtrent umulig uten). Det er derfor det blir veldig riktig å ha titler innen akkurat slike grener, mener nå jeg...

OT: Og ang LP "raser" så er det en lei tendens til at det er mye BC, ja (merker nå at jeg angrer skikkelig på at jeg ikke har en annen rase...). Det er veldig moro å trene andre raser også! For bare 8-10 år siden var det like vanlig med schäfer, malle, bearded collie, sheltie, golden, springer o.l. Idag er det mest BC + noe kelpie, toller, springer, schäfer og golden. Jeg tror dette er mer en trend, enn at de er veldig mye mer lettrente. Portugisisk vannhund er faktisk det kuleste jeg har trent noen gang! Dessverre passer ikke den pelsen mitt hundehold...

Titler er jo ment i forhold til avl. Et fåtall av de som får titler går faktisk i avl, men hvis man får "slengt" titler etter seg, kan det fort bli en del useriøse oppdrettere med "tittelhunder".

Uansett kan ikke hvilke som helst raser få titeler i alle grener! En jakthund burde ha jakt-tittel. Ønsker man å trene LP eller AG, så får et opprykk og en rosett være en flott premie man kan være svært stolt av (med god grunn!)! Den trenger vel ikke tittel for at vi kan føle det var til noen nytte?

Og BTW så er jeg ikke egentlig imot flere titler innen noe annet enn utstilling, men jeg er redd det kan føre til mye forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...