Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK har innført flere utstillingstitler


Benedicte

Recommended Posts

Sølvmerket får man i klasse 1 dersom man greier å komme seg gjennom programmet uten 0'er i bagasjen, dvs at det holder å få 5 poeng i hver øvelse (som er laveste stå-karakter) for å få sølvmerket (det samme med gullmerket, men det er i klasse 2).

OK, så da er merket ennå mer "lettvindt", enn å oppnå 3x1 pr som ev ville gitt LP1 tittel. Da vil jeg heller ha tittel, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

*klipp*

Øhm... tror jeg er veldig dårlig til å formulere meg...

Gidder ikke være med på rasediskusjon. Alle vet at det er mye vanskeligere å trene en jakthund til å gå lydighet enn en gjeterhund. De fordelaktige egenskapene i en gjeterhund og f.eks apporterende hunder har jeg nevnt tidligere.

Hvor du får den "det bare å trene"-holdningen fra vet ikke jeg... Poenget mitt her tidligere var nettopp det at man kan ikke forvente at alle hundetyper/raser har potensiale til å konkurrere i klasse 3 og elite, fordi det da kommer inn del del øvelser som ikke egnet for alle kropper. Dessuten blir programmet såpass langt at det blir umulig (ihvertfall å få det vellykket) med mange hunder . (Det betyr ikke at eieren ikke er god nok til å trene hund! Tvert i mot har nok den eieren jobbet såpass hardt og lært såpass mye at den hadde klart det LETT med en annen hund :hyper: )

MEN, da kan man heller ikke smykke disse hundene med LP-titler (eieren der i mot skulle gjerne fått noen titler!). Eieren kan være god til å trene hund som bare det, men hunden setter tilslutt en begrensning. Sånn jeg tenker da, er at: ok, da trenger ikke denne hunden å få skrevet i stamboka si at den var veldig flink i lydighet (altså en LP-tittel, slik jeg ser det).

Mitt spørsmål er: er ikke en hundesport for alle så lenge noen hundetyper ikke har like lett for å få en tittel innen hundesporten? Er KUN titler som viser at hunden har noe i skallen? Ikke et merke, en poengsum eller noe?

At NKK er motstander av brukstitler, er ingen overraskelse, men at aktive utøvere av sporten skulle ha så store problemer med det, det skjønner jeg ikke.

Det virker kanskje som om jeg er imot, men det er fordi jeg prøver å forsvare en veldig lite gjennomtenkt svar til å begynne med her... :x

Jeg sier JA til LP-titler, fordi systemet blir feil slik det er idag, der det er svært lett å få titler i f.eks utstilling i forhold. Men synes generelt folk skal bli litt mer fokuserte på de faktiske resultatene enn akkurat hvilke bokstaver som kan plasseres foran hunden navn (dette gjelder generelt - absolutt ikke bare lydighet). Hvis det blir veldig vanlig å oppnå titler, mister de samtidig litt av sin mening/kraft.

Og ja, jeg er verdensmester i å motsi meg selv :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sååå gira på LP/AG 1,2, og 3-titler. Å få 3x1.premie i klasse 1 kan hvem som helst få til om de bare vil.

Jeg tror motivasjonen til de fleste ville økt dersom de fikk titler som LP I, LP II, LP III, LP Elite osv.. Altså for de som ikke tar det så "seriøst" å måtte oppnå all verden. Jeg synes det hadde vært kulere å vist at jeg faktisk har gått mye LP med hunden min, enn å ha en enkel tittel - mye vil ha mer, sant? Nei, jeg tenker mer på rekruttering i LP-ringen, jeg. Og jeg tror motivasjonen ville økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å quote, men kan ikke raseklubben ha sine lister? som gjelder for små og store utstillinger og NKK sin liste kun for NKK utstillinger?

De forskjellige klubbene har jo forskjellig poengsystem og NKK skulle komme med sitt poengsystem til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror motivasjonen til de fleste ville økt dersom de fikk titler som LP I, LP II, LP III, LP Elite osv.. Altså for de som ikke tar det så "seriøst" å måtte oppnå all verden. Jeg synes det hadde vært kulere å vist at jeg faktisk har gått mye LP med hunden min, enn å ha en enkel tittel - mye vil ha mer, sant? Nei, jeg tenker mer på rekruttering i LP-ringen, jeg. Og jeg tror motivasjonen ville økt.

Ja, det er sant!

Jeg var ikke klar over at folk synes det var så mye mer spennende med noen bokstaver enn ett sølvmerke. Er kanskje litt mer materialistisk jeg :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sååå gira på LP/AG 1,2, og 3-titler. Å få 3x1.premie i klasse 1 kan hvem som helst få til om de bare vil.

Gosj, for en ovenfra og ned holdning tenkte jeg... Godt du tok deg litt inn igjen! :icon_confused:

Ja, det er sant!

Jeg var ikke klar over at folk synes det var så mye mer spennende med noen bokstaver enn ett sølvmerke. Er kanskje litt mer materialistisk jeg :hyper:

Men sølvmerke betyr jo ingenting i forhold til å ha klart 3 førstepremier? Ellie har sølvmerket men bare andrepremie, og jeg er fremdeles skuffet over at vi ikke klarte førstepremien den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sølvmerke betyr jo ingenting i forhold til å ha klart 3 førstepremier? Ellie har sølvmerket men bare andrepremie, og jeg er fremdeles skuffet over at vi ikke klarte førstepremien den dagen.

Sølvmerke er jo noe som blir på veggen hjemme, titteleen står overalt :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne sett litt mere fakta for at det faktisk ville føre til en økt rekrutering av nye mennesker.

Så skjønner jeg jo at man ser ulikt på det her. Jeg synes lydighet er utrolig gøy og har holdt på med det en god stund. Har definitivt ikke en hund som kan nå langt nå, men kommer ikke til å droppe å holde på med hun fordi vi ikke kan hente en eller annen tittel. Det er jo det å jobbe med hunden å få til noe sammen som er gøy. Jeg klarer liksom ikke helt å se at en tittel skal være det mest utløsende for at folk vil jobbe med hundene i en hundesport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klipp...

Eneste måtte være dersom man event. kunne si at for å bli mestvinner i NKK MÅ man være medlem i raseklubben (raseklubben kunne jo eventuellt si ifra til NKK dersom en på topplista ikke var medlem, slik at NKK strøk denne)- men ser for meg at det er vanskelig gjennomførbart og lite populært hos NKK.

Siden NKK gjør dette for å få flere til å stille på NKK utstillingene, så er vel et slikt krav helt utenkelig... (Selv om jeg er enig i prinsippet)

Jeg er mot forslaget... Å si at man er "best i landet" fordi man har reist på flest NKK-utstillinger? Slik vil det lett bli for oss som har fåtallige raser. "Best i landet" trenger ikke en gang ha deltatt på spesialen der det er desidert flest påmeldte og størst konkurranse...

Og siden det kun skal deles ut poeng til BIR og BIM så ser jeg for meg at det på en stor rase kan være "nok" å bli BIR/BIM på 2 NKK utstillinger hvis ingen andre vinner flere ganger. BIR på 2 NKK utstillinger, så er man liksom "Best i landet"? - Tror ikke det...

NKK kan holde seg til Bamselisten, så kan de raseklubbene som ønsker det, ha sine årskonkkurranser.

Jeg ser heller ikke behovet for flere norske vinnertitler. For tiden synes jeg verken championater eller titler henger så veldig godt sammen med kvaliteten på en del av hundene som bærer dem...

(Selv om min veteran ville hatt flere veterantitler hvis dette hadde vært innført for et par år siden... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er stokk dum, men skal juniorklassevinnere/veteranklassevinner på NKK utstillinger få titler? Altså gleder det alle NKK utstillinger? Eller bare slike som Lillestrøm??

Blei ikke noe klokere av å lese på NKK side...

Vinnertitler deles ut på vinnerutstillinger.

Det var bra :x Men poengene for mestvinnende i hver rase gjelder hver NKK utstilling man stiller på? :hyper: Sånn at alt er klinkende klart her, noen må ha det inn med t-skje :P

Jupp, men alle hunder som stiller på NKK-utstillinger får ikke poeng.

NKK har ikke gjort det med tittlene til Blaze, selv om jeg mener det er den korrekte måten å skrive det på. Hun heter enda hos NKK:

NORD INT N S DK UCH N BCH

Skal jeg da slå sammen tittlene, eller skal jeg følge det som er offisielt på NKK sine sider :icon_confused:

Sist jeg sjekket, så er NKKs offisielle budskap at titlene skal slås sammen og forkortes der de kan, men det er jo mulig at ikke alle saksbehandlerne kan alle detaljene like godt.

De lagde også en gang et skriv på nett (som jeg ikke gidder å lete etter nå...) om hvilke titler som fjernes først om hunden får flere titler enn databasen har plass til, altså en rangering over hva som ansees som viktigere titler. Juniorvinnertitler ble da fjernet først, husker jeg.

Jeg kjenner at jeg ikke har så sterke meninger om årets rasevinner-opplegget. Nå tror jeg vel for oss de siste årene at mestvinnende i klubben også ville blitt rasevinner hos NKK. Hos oss er i hvert fall mestvinnendelista en godt etablert og viktig tradisjon, så jeg innbiller meg at folk vil huske bedre hvem som ble mestvinnende i 2011 og presentert utførlig i medlemsbladet, enn hvem som ble årsvinner hos NKK og nevnt på nkk.no Men jeg vet ikke, har som sagt ingen sterke meninger. NKK-utstillingene er for vår rase store med tallrik påmelding, så det blir ingen uverdig vinner. Og om en har blitt BIR på fire-fem NKK-utstillinger er en vel ikke nødvendigvis noe dårligere enn den som ble BIR på spesialen - det handler om dommers prioriteringer, om det ikke er samme hund. En rase kan jo ha flere stjerner og flere gode hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Emma på alt jeg! For oss som ikke har typiske "LP raser" ville det vært stort og funnet f.eks etpar LP2 på stamtavla!

Men, om ikke vokterrhunder skal få gå LP fordi de ikke egner seg, så burde vel ikke BC heller, de er jo gjeterhunder?? De skal da ikke gå fvf, de skal ligge bak sauen og stirre, de.. Det sier MEG mye mer at man kommer et stykke på vei med en dum og treg rase enn en liten, smart og kvikk en, helt uavhengig av fører. Ikke at fører ikke har noe å si, men det er forskjell på hvor kjapt og nøyaktig raser tar til seg læringa, for ikke snakke om å ha motivasjonen til å jobbe for "ingenting".

:P *ler av generaliseringen av BC*

Enig jeg også. Har ikke noe imot det, selv om jeg har en merkelig frykt for "småtitler" :P Jeg tenker bare at det heller burde vært FÆRRE titler (noe som er helt urealistisk).

Men ok - JA til LP/AG-titler i klassene! Så får jeg lukke øynene for det og speide etter champion-titler i steden. Da har vi senket hundesporten ned på samme nivå som utstilling i forhold til å få en tåpelig lang tittelrekke :P

Jeg kjenner en vorster i LP-elite, jeg! Den går helt nydelig! Grunnen til at BC er en av de rasene som passer godt til lydighet, er nettopp at de er gjeterhunder (førerorientert men allikevel selvstendig på lang avstand - akkurat som en del apporterende hunder). Hunden skal kunne løpe fort, reagere raskt på kommandoer og bruke musklene i bevelgelsene for f.eks få til en bråstopp fra høy fart. Den skal også kunne konsentrere seg over lengre tid. Alle raser kan trenes til dette, men når man skal konkurrere på aller høyeste nivå, må man ha en kropp som egner seg. Akkurat som i alle andre hundesporter! Folk har startet med schäfere i finnmarksløpet også, men man når ikke heeelt opp til toppen så lenge hunden har alt som skal til...

Merker jeg er ganske lei missunnelsen på de gode egenskapene en BC har. Det er en gjeterhund som alltid har hatt disse egenskapene, der man har oppdaget at de passer utmerket til mange andre typer oppgaver i tillegg. Allikevel er alle (les: alle gode) LP/AG/bruks-bordere idag fra gjeterhundlinjer - heldigvis.

BC= alltid gode egenskaper.. jaha..så vet vi det...

Åh, vær så vennlig a :x Her sier man i ene setninga at alle raser kan komme i elite, og drar frem en vorstehr som eksempel på det, og i neste setning så sier man at BC'en er så fantastisk fordi den nærmest er bygget for LP. Selvmotsigelser er en fin bil?

Jeg er så møkkalei den nedlatende holdninga vi som trener aktivt har til folk som har raser som ikke er tradisjonelle bruksraser - "det er bare å trene" my ass! Nei, ikke alle hunder kan trenes til å gå Elite LP, det er bare bullshit å sitte og si det, og nærmest si at folk som har litt tyngre (og da mener jeg å motivere) hunder at de ikke er FLINKE nok til å få en Elite-hund. Går det an å bli mer nedlatende? Vi har vel kjøpt de hundene vi har fordi de har egenskapene som skal til for å utføre den jobben vi ønsker å bruke de til, eller?

Selvsagt må man trene for å nå Elite LP, samme hva slags rase, selvsagt er ikke engang BC'er født med hele LP-programmet inne, selvsagt krever det en del av hundeføreren å få en hund opp i Elite - ikke undervurder folk! Men det er tull å si at man ikke får MYE gratis med en BC - selv med min terv, som er miljøberørt og lydberørt, får jeg mye gratis i forhold til hva jeg gjorde med f.eks huskyen - hun VIL jo jobbe, hun syns det er viktig å ha kontakt med meg, og hun jobber for applaus og å få lov til å leke med en tennisball i 2 sekunder..

Å innføre LP-titler vil da ikke forandre noe for hvordan det er å nå Elite? Om man er så innmari redd for lange tittelrekker, så er det jo bare å stryke LP1 når man får LP2, og LP2 når man får LP3, og LP3 når man blir lydighetschampion - hvor innmari vanskelig må vi gjøre det, liksom? :hyper: Å komme med bronsjemerke og sølvmerket som erstatning for disse titlene - pleeeeaaaaaseeeeee :P Det er jo latterlig! Jeg har både bronsjemerke og sølvmerke liggende jeg, woohooo - det er jo akkurat det samme å ha klart å få godkjent karakter i alle øvelser på bronsjemerkeprøve og kl.1, som det er å ha klart 3 førstepremier i kl.1? Nei, det er ikke det, vettu.

Fra når ble LP en elitehundesport, liksom? Trodde det skulle være konkurranse for alle jeg, jo flere raser, jo bedre? Det er det inntrykket jeg har fått av miljøet - og jeg må innrømme at jeg syns det er morsomt å se "anderledeshunder" gå LP. Så om det kan rekruttere flere at de kan oppnå en LP1, LP2 eller LP3-tittel, så er vel det bare positivt?

At NKK er motstander av brukstitler, er ingen overraskelse, men at aktive utøvere av sporten skulle ha så store problemer med det, det skjønner jeg ikke.

:P:icon_confused:

Takk, du fikk skrevet det jeg hadde store problemer med å formulere, uten at jeg hadde blitt spydig og ekkel :x

Jeg var ikke klar over at folk synes det var så mye mer spennende med noen bokstaver enn ett sølvmerke. Er kanskje litt mer materialistisk jeg :P

Ja, kanskje du er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne sett litt mere fakta for at det faktisk ville føre til en økt rekrutering av nye mennesker.

Jeg kunne vurdert å starte i LP dersom det ga uttelling i form av en tittel selv i de lavere klassene. Jeg har ingen ambisjoner om N LCH, men det hadde jo vært hyggelig om man fikk en påskjønnelse for vel utført jobb også i de lavere klassene.

Sist jeg sjekket, så er NKKs offisielle budskap at titlene skal slås sammen og forkortes der de kan, men det er jo mulig at ikke alle saksbehandlerne kan alle detaljene like godt.

Og det i seg selv er skremmende synes jeg, for det ER forskjellsbehandling ute og går (nei, jeg har ennå ikke avreagert mhp at Babs ble fratatt sin LP-tittel, mens en annen hund av samme rase har fått beholde den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det jeg lurer litt på er rasevinnere. Hva slags poengsystem blir brukt? Er det kun NKK utstillinger som blir tellende? Teller gruppe/ bis plasseringer?

Hva vil det gjøre med de klubbene som allerede opererer med mestvinnerliste? Vil det da bli to separate mestvinnere? Nkk´s og raseklubbens? Antar det er opp til klubbene...

Men akkuratt det med mestvinnerlista er jo grunnen til mange medlemskap i raseklubbene også. Hvordan blir det når det administreres av NKK?Skal bli spennende å se hvordan dette fungerr i praksis!

Det samme har jeg spurt om her, men har funnet det ut nå:

Rasevinner gjelder KUN for NKK´s utstillinger.

Personlig er jeg IMOT rasevinner i regi av NKK. De fleste raseklubber har alt årets vinner innen sin rase, og dette er en stor medvirkende årsak til mange medlemmskap- dette vil NKK nå frata raseklubbene.

Det vil også føre til mer konkurranse på NKKs utstillinger, og muligens gi færre til de mindre arrangørene, da poeng ikke vil telle på slike utstillinger.

Raseklubbene har mulighet til å reservere seg mot dette- og det synes jeg faktisk de fleste skal gjøre.

:hyper: Dette er noe av det tristeste jeg har lest på lenge. Helt alvorlig :icon_confused: .

Om en raseklubb ikke har noe annet å tilby sine medlemmer enn muligheten til å komme med på en mestvinnerliste fra utstilling, hva er da poenget med en raseklubb?

Det blir jo bare latterlig. (unnskyld).

Men jeg vet at folk tenker sånn, du er ikke alene om det - Jeg meldte meg ut av raseklubben i fjor våres og jeg har siden i sommer stadig blitt anmodet om å melde meg inn i raseklubben igjen for at Noah skal komme på mestvinnerlista.

Jeg har ikke meldt meg inn igjen, og jeg kommer ikke til å gjøre det heller - til tross for at Noah antagelig ville blitt nummer 1 eller 2 på årets belgerliste. Og jeg vet han ligger der oppe jeg - jeg trenger ikke betale 250,- for å få ett stygt diplom som sier noe om det liksom.

Jeg skjønner at slike lister er viktig for noen, men når klubben ellers ikke har noe å tilby og man også føler at de er langt i fra å jobbe for rasens beste på noen som helst måte - ja, da gidder jeg ikke å betale penger for at bikkja mi skal stå på en mestvinnerliste. De må ha noe mer å tilby som gjør det verdt pengene.

nei, jeg har ingenting imot at NKK innfører mestvinner liste pr. rase fra NKK's internationale utstillinger. Om det kan bidra til høyere deltagerantall på NKK utstillingene så er det bare bra. Det SKAL være konkurranse om NKK cert og Cacib, det er ikke noe man bare skal kunne dra å hente. Og jeg tror ikke det ene nødvendigvis ekskluderer det andre, for jeg vil jo tro at den hunden som blir BIR på flest NKK utstillinger gjerne også vil ligge godt an på mestvinnerlistene i de forskjellige raseklubbene.

Og sånn til slutt, hvor riktig er en mestvinnerliste fra raseklubbene dersom den hunden som vinner aller mest har en eier som ikke er medlem? Kanskje raseklubbene burde ta med ALLE uansett klubbtilhørighet for å få listene helt korrekte?

Og kanskje premien for å bli mestvinnende burde være ett års gratis medlemsskap? Det kan være med å rekruttere flere medlemmer sant?

Så igjen, en raseklubb som kun har en mestvinnerliste som beste argument for medlemskap burde kanskje gå i seg selv å se om de ikke trenger litt fornying og litt endring av fokus. For jeg tror ikke en slik liste øker medlemsmassen alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet at folk tenker sånn, du er ikke alene om det - Jeg meldte meg ut av raseklubben i fjor våres og jeg har siden i sommer stadig blitt anmodet om å melde meg inn i raseklubben igjen for at Noah skal komme på mestvinnerlista.

Jeg har ikke meldt meg inn igjen, og jeg kommer ikke til å gjøre det heller - til tross for at Noah antagelig ville blitt nummer 1 eller 2 på årets belgerliste. Og jeg vet han ligger der oppe jeg - jeg trenger ikke betale 250,- for å få ett stygt diplom som sier noe om det liksom.

Jeg skjønner at slike lister er viktig for noen, men når klubben ellers ikke har noe å tilby og man også føler at de er langt i fra å jobbe for rasens beste på noen som helst måte - ja, da gidder jeg ikke å betale penger for at bikkja mi skal stå på en mestvinnerliste. De må ha noe mer å tilby som gjør det verdt pengene.

Beklager at jeg sier det, men jeg synes altså at det mest barnslige må være å melde seg ut av en klubb bare fordi man er uenig med noen...

nei, jeg har ingenting imot at NKK innfører mestvinner liste pr. rase fra NKK's internationale utstillinger. Om det kan bidra til høyere deltagerantall på NKK utstillingene så er det bare bra. Det SKAL være konkurranse om NKK cert og Cacib, det er ikke noe man bare skal kunne dra å hente. Og jeg tror ikke det ene nødvendigvis ekskluderer det andre, for jeg vil jo tro at den hunden som blir BIR på flest NKK utstillinger gjerne også vil ligge godt an på mestvinnerlistene i de forskjellige raseklubbene.

JEG har ingen som helst tro på at noen mestvinnerliste hos NKK skal bidra til å øke antall påmeldte på utstillinger. Det er ikke slike premieringer som trigger folk til å stille, iallefall ikke i min rase. Antall på utstillinger hos oss er helt og holdent avhengig av hvor mange valpekull som er født og at oppdretterne er flinke til å få med seg sine valpekjøpere. En mestvinnerliste er kun for de med de aller aller beste hundene, og dem er det kanskje 4-5 stk av - og disse stiller sannsynligvis på NKKs utstillinger likevel, helt uavhengig av om det er noen mestvinnerliste hos NKK. Så nei - jeg skjønner ikke poenget dessverre.

Og sånn til slutt, hvor riktig er en mestvinnerliste fra raseklubbene dersom den hunden som vinner aller mest har en eier som ikke er medlem? Kanskje raseklubbene burde ta med ALLE uansett klubbtilhørighet for å få listene helt korrekte? Og kanskje premien for å bli mestvinnende burde være ett års gratis medlemsskap? Det kan være med å rekruttere flere medlemmer sant?

Vi gjør det sånn i vår klubb - jeg har med SAMTLIGE hunder som er stilt på utstillinger på resultatlistene, uavhengig av om eier er medlem eller ikke (det gjelder også de andre premieringene til avlshunder og oppdrettere - også uavhengig av om de har nok avkom å konkurrere med) - da synliggjør vi det reelle resultatet, men de som får en premie (fysisk i hånda) er de som er medlem. Jepp - noen har nok vært sure på meg for akkurat det også, men DET har ikke brydd meg en meter *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Beklager at jeg sier det, men jeg synes altså at det mest barnslige må være å melde seg ut av en klubb bare fordi man er uenig med noen...

Hvorfor det?

Hvorfor skal jeg betale for å være medlem av noe som jeg føler at ikke gir hverken meg eller rasen noe som helst? Hvorfor er det barnslig? Hvorfor er det nødvendig å være medlem av en raseklubb?

Jeg har vært medlem av klubben siden jeg fikk belger, og de har de samme diskusjonene nå som de hadde den gangen - og de diskusjonene er helt uahengige av styre og stell.

Jeg ser ikke noe poeng i å betale for noe som ikke bidrar til noe i mitt hundehold rett og slett. Og det handler ikke om å være uenig med noen, det handler om å være prinsipielt uenig med alt det klubben står for.

Å si at det er barnslig å da velge å melde seg ut blir for dumt, det blir som å si at alle burde stemme SV uansett hvor uenig man er i politikken de fører liksom. Men det er kanskje barnslig det også.

JEG har ingen som helst tro på at noen mestvinnerliste hos NKK skal bidra til å øke antall påmeldte på utstillinger. Det er ikke slike premieringer som trigger folk til å stille, iallefall ikke i min rase. Antall på utstillinger hos oss er helt og holdent avhengig av hvor mange valpekull som er født og at oppdretterne er flinke til å få med seg sine valpekjøpere. En mestvinnerliste er kun for de med de aller aller beste hundene, og dem er det kanskje 4-5 stk av - og disse stiller sannsynligvis på NKKs utstillinger likevel, helt uavhengig av om det er noen mestvinnerliste hos NKK. Så nei - jeg skjønner ikke poenget dessverre.

Dette skjønner jeg ikke. Om hovedargumentet for å være medlem av en raseklubb er å komme på mestvinnerlista så betyr vel det at det er attraktivt med en sånn liste hos folk som stiller ut? Og om man da har en sjanse til å få enda en listeplassering så vil vel det kunne trekke flere til utstilling. Altså - om en mestvinnerliste kan trekke medlemmer til en raseklubb så burde det samme kunne anspore flere til å stille mener jeg.

For egen rase så tror jeg at det vil øke deltagerantallet, og at det også kanskje kan trekke flere fra Sverige, Danmark osv.

Nå er jo belgeren kanskje tallmessig en del større enn Briarden da - i 2010 var det f.eks. 65 groenendael (tilhørende medlemmer i NBFK) som fikk CK, og tilsvarende 92 på tervueren. (uups - mange flere av hver faktisk, det var bare plasseringer og jeg ser på terv at det er 7 stykk på 74. plass - så si over 100 av hver da).

Så ganske mange stiller jo, og kun de med CK havner på lista. Mulig det er naivt å tro at det vil øke antallet utstillere, men jeg tror det.

Vi gjør det sånn i vår klubb - jeg har med SAMTLIGE hunder som er stilt på utstillinger på resultatlistene, uavhengig av om eier er medlem eller ikke (det gjelder også de andre premieringene til avlshunder og oppdrettere - også uavhengig av om de har nok avkom å konkurrere med) - da synliggjør vi det reelle resultatet, men de som får en premie (fysisk i hånda) er de som er medlem. Jepp - noen har nok vært sure på meg for akkurat det også, men DET har ikke brydd meg en meter *ler*.

Men det er jo supert, og helt ærlig så synes jeg at det er sånn det bør være - man tar med alle, og så får beste hund der eier er medlem av klubben premie. Det er helt greit det synes jeg. Og da kan jeg forstå at det ikke finnes noe særlig argument for å ha en NKK liste siden dere favner alle allikevel. Men svært få klubber gjør det, de fleste har bare medlemmene sine hunder med. Og det er jo ikke alltid det gir det rette bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å quote, men kan ikke raseklubben ha sine lister? som gjelder for små og store utstillinger og NKK sin liste kun for NKK utstillinger?

De forskjellige klubbene har jo forskjellig poengsystem og NKK skulle komme med sitt poengsystem til uka.

Jo da, selvsagt går det an å ha to paralelle lister. Men hvem tror du blir "gjevest"?

Jeg vil anta at NKK trekker det lengste strået her. Hvorfor skal raseklubbene "konkurrere" ot moderklubben(NKK)?

Siden NKK gjør dette for å få flere til å stille på NKK utstillingene, så er vel et slikt krav helt utenkelig... (Selv om jeg er enig i prinsippet)

Jeg er mot forslaget... Å si at man er "best i landet" fordi man har reist på flest NKK-utstillinger? Slik vil det lett bli for oss som har fåtallige raser. "Best i landet" trenger ikke en gang ha deltatt på spesialen der det er desidert flest påmeldte og størst konkurranse...

Og siden det kun skal deles ut poeng til BIR og BIM så ser jeg for meg at det på en stor rase kan være "nok" å bli BIR/BIM på 2 NKK utstillinger hvis ingen andre vinner flere ganger. BIR på 2 NKK utstillinger, så er man liksom "Best i landet"? - Tror ikke det...

NKK kan holde seg til Bamselisten, så kan de raseklubbene som ønsker det, ha sine årskonkkurranser.

Jeg ser heller ikke behovet for flere norske vinnertitler. For tiden synes jeg verken championater eller titler henger så veldig godt sammen med kvaliteten på en del av hundene som bærer dem...

(Selv om min veteran ville hatt flere veterantitler hvis dette hadde vært innført for et par år siden... )

Mange gode poeng.

:hyper: Dette er noe av det tristeste jeg har lest på lenge. Helt alvorlig :icon_confused: .

Om en raseklubb ikke har noe annet å tilby sine medlemmer enn muligheten til å komme med på en mestvinnerliste fra utstilling, hva er da poenget med en raseklubb?

Det blir jo bare latterlig. (unnskyld).

Men jeg vet at folk tenker sånn, du er ikke alene om det - Jeg meldte meg ut av raseklubben i fjor våres og jeg har siden i sommer stadig blitt anmodet om å melde meg inn i raseklubben igjen for at Noah skal komme på mestvinnerlista.

Jeg har ikke meldt meg inn igjen, og jeg kommer ikke til å gjøre det heller - til tross for at Noah antagelig ville blitt nummer 1 eller 2 på årets belgerliste. Og jeg vet han ligger der oppe jeg - jeg trenger ikke betale 250,- for å få ett stygt diplom som sier noe om det liksom.

Jeg skjønner at slike lister er viktig for noen, men når klubben ellers ikke har noe å tilby og man også føler at de er langt i fra å jobbe for rasens beste på noen som helst måte - ja, da gidder jeg ikke å betale penger for at bikkja mi skal stå på en mestvinnerliste. De må ha noe mer å tilby som gjør det verdt pengene.

nei, jeg har ingenting imot at NKK innfører mestvinner liste pr. rase fra NKK's internationale utstillinger. Om det kan bidra til høyere deltagerantall på NKK utstillingene så er det bare bra. Det SKAL være konkurranse om NKK cert og Cacib, det er ikke noe man bare skal kunne dra å hente. Og jeg tror ikke det ene nødvendigvis ekskluderer det andre, for jeg vil jo tro at den hunden som blir BIR på flest NKK utstillinger gjerne også vil ligge godt an på mestvinnerlistene i de forskjellige raseklubbene.

Og sånn til slutt, hvor riktig er en mestvinnerliste fra raseklubbene dersom den hunden som vinner aller mest har en eier som ikke er medlem? Kanskje raseklubbene burde ta med ALLE uansett klubbtilhørighet for å få listene helt korrekte?

Og kanskje premien for å bli mestvinnende burde være ett års gratis medlemsskap? Det kan være med å rekruttere flere medlemmer sant?

Så igjen, en raseklubb som kun har en mestvinnerliste som beste argument for medlemskap burde kanskje gå i seg selv å se om de ikke trenger litt fornying og litt endring av fokus. For jeg tror ikke en slik liste øker medlemsmassen alene.

Jeg skjønner at du ikke er enig i hvordan endel ting gjøres i din klubb- slik det nok er i alle klubber. Jeg er allikevel av den oppfatning av at de fleste som eier en rase- og iallefall oppdrettere- bør være medlem av klubben for å kunne ha sitt og si og jobbe sammen for rasen. Selvom ikke alle er "bestevenner".

Mestvinnerlista er selvsagt ikke alt klubben kan tilby, det har jeg heller aldri sagt- men at den er en av årsakene til at folk tenker seg om mer enn en gang om de melder seg ut- det er den. I likhet med f.eks. valpelister, linke liste til oppdrettere, medlemsblad,diskusjons lister, sosiale happenings, utforming av regler m.m.

Vi har også en slik koselig tradisjon med utdeling og bildetaking av prisvinnere- og flotte premier. Det blir liksom ikke det samme om dette bare blir den "nest gjeveste" prisen. Ofte vil jo vinneren være den samme, men slettes ikke alltid.

Jeg er nesten helt sikker på at årets basenji i år ikke ville blitt den samme med de to systemene f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Personlig er jeg IMOT rasevinner i regi av NKK. De fleste raseklubber har alt årets vinner innen sin rase, og dette er en stor medvirkende årsak til mange medlemmskap- dette vil NKK nå frata raseklubbene.

Om man har raser som kun deltar på utstilling så kanskje (er vel ikke mange Basenji som holder på aktivt med LC, AG, LP eller bruks?).

Ser på min egen rase, hvor det skjeldent er samme hund som vinner de forskjellige nkk-utstillingene. Samt at raseklubben har totalt andre krav til sine "vinner-lister".

Om en raseklubb ikke har noe annet å tilby sine medlemmer enn muligheten til å komme med på en mestvinnerliste fra utstilling, hva er da poenget med en raseklubb?

Ikke alle klubber hvor det er selve klubben som gir premiene og konkurransebetingelsene. Mange klubber har medlemmer som stiller med kjøp av pokaler og krav til hvilke premieringer som ligger til grunnlag.

Og sånn til slutt, hvor riktig er en mestvinnerliste fra raseklubbene dersom den hunden som vinner aller mest har en eier som ikke er medlem? Kanskje raseklubbene burde ta med ALLE uansett klubbtilhørighet for å få listene helt korrekte?

Rasen jeg har skjedde dette en gang (dog for mestvinnende blonde hannhund). Det var jævelig surt å være det medlemmet som ikke fikk pokal fordi "vinneren" ikke var medlem :icon_confused: Grunnen til at poengutregnerne hadde tatt med alle utstillingene var at det ikke var så mange medlemmer (dvs: ikke alle medlemmene) som hadde sendt inn sine resultater så da tok de alle hunder uansett medlemsskap.

Skal man gjøre seg fortjent til en slik premiering gjennom raseklubben så er vel det minste man kan forlange er at eieren av hunden er medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man gjøre seg fortjent til en slik premiering gjennom raseklubben så er vel det minste man kan forlange er at eieren av hunden er medlem.

Enig. Personlig synes jeg det er meget naturlig. Hvorfor skal raseklubben bruke ressurser, tid og penger på å premiere de som ikke "gidder" (legg merke til gidder i gåseøyne) å være medlem engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor du får den "det bare å trene"-holdningen fra vet ikke jeg... Poenget mitt her tidligere var nettopp det at man kan ikke forvente at alle hundetyper/raser har potensiale til å konkurrere i klasse 3 og elite, fordi det da kommer inn del del øvelser som ikke egnet for alle kropper. Dessuten blir programmet såpass langt at det blir umulig (ihvertfall å få det vellykket) med mange hunder . (Det betyr ikke at eieren ikke er god nok til å trene hund! Tvert i mot har nok den eieren jobbet såpass hardt og lært såpass mye at den hadde klart det LETT med en annen hund :P )

MEN, da kan man heller ikke smykke disse hundene med LP-titler (eieren der i mot skulle gjerne fått noen titler!). Eieren kan være god til å trene hund som bare det, men hunden setter tilslutt en begrensning. Sånn jeg tenker da, er at: ok, da trenger ikke denne hunden å få skrevet i stamboka si at den var veldig flink i lydighet (altså en LP-tittel, slik jeg ser det).

Men det er ikke mennesket i ekvipasjen som blir lydighetschampion i Elite heller, er det vel? Det er jo hunden som får den tittelen, og selv en velegnet lp-hund er avhengig av en flink hundefører for å kunne konkurrere i elite.

Mitt spørsmål er: er ikke en hundesport for alle så lenge noen hundetyper ikke har like lett for å få en tittel innen hundesporten? Er KUN titler som viser at hunden har noe i skallen? Ikke et merke, en poengsum eller noe?

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner spørsmålet. Det er vel strengt tatt ingen fysiske begrensninger for å LP, selv om kjapphet belønnes/treghet straffes, så står det vel ingen steder i reglene om at det skal være superkjapt? At den raskt skal hente apporten, at den skal komme i god fart osv, betyr jo ikke at de skal gjøre alt som om man har satt på fremoverspoling på en video, det betyr vel strengt tatt at de skal gjrøe det så kjapt de kan? Det er jo ikke om å gjøre å være først ferdig med programmet, liksom?

Men nei, det er ikke kun titler som beviser at de har noe i skallen, men det er dokumentasjon utover det at eieren sier at hunden kan jobbe. Jeg mener, tar du mitt ord for at min hund er en egnet LP-hund, eller hadde du syns det var kjekt om jeg faktisk kunne dokumentere at hun er en egnet LP-hund? Og som sagt - disse merkene beviser ingenting annet enn at hunden har gått et LP-program uten å få en null. Den kan ha 5 i alle øvelser og få et sånt merke, det er vel rein skjær logikk at det betyr mindre enn at en hund har gått til 1.premie i 3 konkurranser?

Jeg sier JA til LP-titler, fordi systemet blir feil slik det er idag, der det er svært lett å få titler i f.eks utstilling i forhold. Men synes generelt folk skal bli litt mer fokuserte på de faktiske resultatene enn akkurat hvilke bokstaver som kan plasseres foran hunden navn (dette gjelder generelt - absolutt ikke bare lydighet). Hvis det blir veldig vanlig å oppnå titler, mister de samtidig litt av sin mening/kraft.

Jeg er ikke uenig med deg i det faktisk, titler betyr ikke ALT. For oss som er litt inne i det så betyr det ikke all verdens heller, vi blir jo litt blaserte - jeg mener, jeg er ikke spesielt imponert over at en hund er NUCH, liksom, men mamma og pappa er helt overbevist om at DA har du en pen hund, da..

Men for meg, som har en rase jeg mener burde være brukshund, men som er for pen til at det nødvendigvis er derfor folk kjøper den (å ha hund å jobbe med, altså), så hadde jeg syns det var fint om muligheten for å få en tittel, gjorde at folk gadd å konkurrere og bevise at de har brukshunder, og motivasjonen for å gjøre nettopp det blir høyere om man kan få en tittel for hver klasse, fremfor å måtte først konkurrere seg oppover i 3 klasser før man i det hele tatt har muligheten til å konkurrere for en tittel. Jeg mener, 3 førstepremier i kl.1 er overkommelig, sant? Og når man førstes har oppnådd det, så virker det ikke såååå uoverkommelig å få en LP2-tittel heller? Og om man førstes har kommet så langt, så kan man jo muligens prøve på en LP3-tittel også? Og plutselig så har jo folk faktisk resultater på bikkjene sine, fremfor bare å SI at de er brukandes..

For de som har andre raser enn bruksrasene, vil motivasjonen være at de KAN brukes. Selv om de ikke nødvendigvis blir LP-champions, så kan de gå for disse klasse-tittelene. Det blir litt morsommere å trene om man har et mål, selv om målet ikke nødvendigvis er et LP-championat.

:P:icon_confused:

Takk, du fikk skrevet det jeg hadde store problemer med å formulere, uten at jeg hadde blitt spydig og ekkel :hyper:

Bare hyggelig, men jeg ser ikke at det er et problem å være spydig og ekkel.. hehe :x

FakeEDIT: Ang diskusjonen om medlemskap eller ikke for å stå på mestvinnende-lista, så ser jeg ikke helt at det skal være et problem å regne med ALLE hunder som er stilt på en mestvinnende-liste, uavhengig av om eieren er medlem eller ikke, men at premien allikevel går til den mestvinnende hunden MED eier som er medlem i klubben. Det i såfall går på eieren, at det føles problematisk å få mestvinnende-premie når man veit at man ikke er mestvinnende :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klipp klipp

Og sånn til slutt, hvor riktig er en mestvinnerliste fra raseklubbene dersom den hunden som vinner aller mest har en eier som ikke er medlem? Kanskje raseklubbene burde ta med ALLE uansett klubbtilhørighet for å få listene helt korrekte?

Og kanskje premien for å bli mestvinnende burde være ett års gratis medlemsskap? Det kan være med å rekruttere flere medlemmer sant?

I shibaklubben teller alle offentlige resultater til mestvinnerlista, uavhengig av medlemsskap. De eneste som ikke får premien utlevert, er de som ikke har levert den tilbake tidligere. Hundene blir stående som vinnere, men de får altså ikke pokalen til låns i ett år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt frekt av NKK å sende ut personlige mailer med "invitasjon" til Bø der de opplyser at det er innført mestvinnertittel innen hver rase.

Klubbene fikk for første gang høre om dette 11. januar og har frist til 20.februar med å si om klubben vil være med eller ikke...

NKK har ikke engang klart for seg hvordan poengene skal regnes før de innfører/annonserer konkurransen... Det eneste de KAN si er at det bare skal deles ut poeng til BIR og BIM.... Har dette gått litt fort i iveren etter å kapre flere utstillere(les:mere penger), kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man gjøre seg fortjent til en slik premiering gjennom raseklubben så er vel det minste man kan forlange er at eieren av hunden er medlem.

Enig. Personlig synes jeg det er meget naturlig. Hvorfor skal raseklubben bruke ressurser, tid og penger på å premiere de som ikke "gidder" (legg merke til gidder i gåseøyne) å være medlem engang?

Jeg er dypt uenig og helt enig.

Jeg kan være helt enig i at med en årskonkurranse satt opp av raseklubben er det rimelig å forvente medlemskap - altså at det er en konkurranse for medlemmer. Men da blir det riv ruskende galt å kalle det for en mestvinnendeliste - kall det heller klubbmesterskap, for eksempel.

Skal det hete mestvinnendekonkurranse, må en reelt sett kåre den som har vunnet mest, og se bort fra medlemskap. Ellers er navnet helt og holdent misvisende.

Og det er for meg også logisk at raseklubben koordinerer en mestvinnendekonkurranse, fordi noen må gjøre det og raseklubben er det åpenbare, selv om de kanskje må sende avgårde premien til et ikke-medlem nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...