Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye bør en valp på 6 mnd kunne?


Kitano

Recommended Posts

Innkalling bør helt klart være på plass.

Det er for meg det viktigste, alt annet er liksom et fett i valpetiden.

Valpis her kan innkalling ganske så bra, i tillegg kan hun "high five".

Utover det kan hun ikke noe som helst, men vi skal starte litt mer lydighetstrening allerede denne uka..

Da blir det trening ca en time hver onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen her har mistet sin valpelisens, og jeg forventer bedre oppførsel av henne nå som hun er mer "oppegående" men tar selvsagt hensyn til alder. Annet enn det så stresser jeg ikke med å lære henne ting, vi har kontakten inne, har nogenlunde innkalling og leker veldig mye... Det er for meg det grunnlegende jeg trenger for videre med mine mål :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkalling er nok det viktigste ja.. Ellers er det jo de enkle som sitt, bli, ligg osv.. Kanskje til og med på plass og gå fot.. Dette mener jeg en valp bør takle å lære på 6 mnd. Hos de fleste kommer jo de enkle kommandoene kjapt. Men om de er så viktige på denne aldern er noe annet og opp til hver enkelt. Viktig at valpen ikke synes du blir kjedelig, men lek mye og ros med leking slik at valpen får lekt i tillegg til "treninga" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkalling er superviktig. Man får igjen for det senere om man er "sløv" på det. Min valp på 5 1/2 måned kan:

- innkalling

- sitt

- dekk

- helt ned (med hodet i bakken under dekk)

- på plass

- gå på plassen sin

- gå fot

- stå

- apportering

- slippe ting på kommando

- diverse triks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er et spørsmål som besvares veldig individuelt, ut i fra hvilke mål hver enkelt har med egen hund. :lol:

Min valp på 6 mnd kan det meste av hverdagslydigheten jeg syns er viktig (det er selvsagt noe vi jobber med kontinuerlig), og vi har så smått begynt med grunnleggende LP trening. Vi har hittil lagt mye vekt på sosialisering, miljøtrening, innkalling, kontakt lek og rotrening. Valpelisensen her er på vei ut, nettopp fordi vi har jobbet mye med de delene av hverdagslydigheten jeg ønsker å legge vekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, min kan ingen kommandoer hun, untatt "Idaaa" på innkalling :lol: Hun kan masse forskjellig rart, men har ikke kommando på noe. Enda. Hun kan stable bakbeina opp etter en vegg da, det er jo litt kult! Så "kan" hun dekk, sitt, på plass, gå fot noen meter, posisjonsforflyttninger, nese/potetarget, løfte bakbena, rygge, spille død, hoppe opp i armene (sånn delvis værtfal). Men sånne neseprøver og sånn venter jeg med å lære inn til jeg faktisk vet hvordan jeg lærer det inn. Fort gjort å lære det inn helt feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nah, for meg holder det at hun kommer når vi går tur i skogen :P Jeg slipper henne ikke midt i byen der jeg vet jeg ikke har innkalling :P

(Men ser jeg henger laangt etter med min valp :lol: Jaja, hun kan stå pent på utstilling ihvertfall :) )

Det kan jo ikke min Lill *fnis*

Amiga kunne på 6mnd:

  • Sitt
  • Stå
  • Dekk
  • Alle de under sakte marsj
  • litt baklengsgåing
  • innkalling (ikke 100% ved sterke forstyrrelser)
  • Full fest
  • God og sterk lek
  • Spore store U spor perfekt
  • Finne figurant delvis synlig
  • hverdagslige ting som vent, versegod ol
  • target stick
  • Slippe ting på kommando

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva rotrening er?

Jeg fikk mine på da de var på den alderen. Da kunne de navnet sitt og den ene var renslig. Alt annet har de lært etter denne alderen. Nå som løpetiden er over er innkallingen tilbake på frøkna som aldri har trent på det og han andre som har gått en del kurs stopper når jeg sier det. Ellers er vi opp i ca 12- 15 triks/komandoer som alle er lært etter seks måneders alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva rotrening er?

Jeg fikk mine på da de var på den alderen. Da kunne de navnet sitt og den ene var renslig. Alt annet har de lært etter denne alderen. Nå som løpetiden er over er innkallingen tilbake på frøkna som aldri har trent på det og han andre som har gått en del kurs stopper når jeg sier det. Ellers er vi opp i ca 12- 15 triks/komandoer som alle er lært etter seks måneders alderen.

Rotrening når vi var på kurs var at vi satte oss ned,hadde valpen i fanget og var roige. lå og koset etc. Valpen skulle slappe av, uten å stresse etc. Når jeg er på utstilling er det første Amiga gjør å legge seg ned i stolen min og slapper helt av, for hun har lært at hun behøver ikke forvente at noe skal skje.

Rotrening tar jeg også i ny og ne hos venner, stopper lekingen og de får lov til å roe seg ned. Begynner de å leke prater vi til de, og Lyra og Amiga legger seg ned og sover på hverandre.

Går vel på å klare å ha en hund som kan roe seg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotrening når vi var på kurs var at vi satte oss ned,hadde valpen i fanget og var roige. lå og koset etc. Valpen skulle slappe av, uten å stresse etc. Når jeg er på utstilling er det første Amiga gjør å legge seg ned i stolen min og slapper helt av, for hun har lært at hun behøver ikke forvente at noe skal skje.

Rotrening tar jeg også i ny og ne hos venner, stopper lekingen og de får lov til å roe seg ned. Begynner de å leke prater vi til de, og Lyra og Amiga legger seg ned og sover på hverandre.

Går vel på å klare å ha en hund som kan roe seg :lol:

Nettop :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved 6 mnd forventer jeg at den kan alt det jeg vil den skal kunne som voksen

(untatt triks, øvelser innen hundesport o.l.)

Selv har jeg en på 5 mnd og er ikke der jeg burde i forhold til innkalling, gå pent i bånd, gå fot uten bånd (i det hele tatt gå løs)... :lol:

Min kan heller ikke gå pent i bånd :) Og hun kan ikke gå løs på steder med folk heller, da bare løper hun bort for å hilse.. :P

OT, men skulle du undervise hundeklassen på Melsom litt til våren? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...