Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilrefleks forklaringer


Djervekvinnen

Recommended Posts

Da har jeg fått kameraet mitt, og jeg må si at jeg satt litt slik med det i hånden idag: :(

hehe. :(

Finns det noen sider på nett hvor det står forklart litt om bruk av de ulike innstillingene? (helst på norsk) Jeg har lest i bruksanvisningen, men det stod ikke sånn kjempegodt forklart egentlig.. hjalp ikke stort når alt var på svensk hehe.

Jeg lurer på når skal man ha lav ISO på innstillingen, og når skal man bruke høy?

Hvilke innstillinger er best å bruke på innebilder?

Når skal Blitzen brukes for best resultat?

Jeg fikk veldig blurry bilder når hunden beveget på seg (inne), selv i action/fart modus, hva er galt?

Er det andre gode huskeregler og tips til oss ferskinger?

Andre kan også legge inn spørsmål hvis de lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra tråd, lurer på en del selv men har egentlig funnet ut av mye bare ved å teste ut forskjellig.

ISO stiller man opp når det er dårlig lys (kan bli kornete bilder desverre)

og ned når lyset er bra.

Bedre at bildene er litt for mørke enn litt for lyse, enklere og "reparere" mørke bilder i Photoshop.

Syns selv det er best å ta bilder i RAW format, og bruke lighroom+photoshop. Har fått helt kornete/mørke bilder til bra bilder av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det mye å si hvilke kamera man har? Er ikke instillingene de samme? :( sånn bare at forskjellene er hvor mye man kan stille på. (er ikke så inne på det da)

Det er pentax Kx med standard linse 18-55. Så ikke sååå mange muligheter med andre ord.

Jo, men tenkte om du har samme kamera som meg, så finnes det fks. en kjæledyr-funksjon (:(), som jeg synes fungerer veldig bra til hunder i fart. Men det har du ikke ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut om kamera har en auto-funksjon. Til å begynne med brukte jeg bare den, slik at jeg fikk bli kjent med det. På mitt (Nikon) står det P på programvalghjulet. Eller du kan sette det på auto-blitz. På begge funksjonene stiller apparatet inn iso, blender og lukker. Og fokuserer selv. Så kan du konsentrere deg om å finne motiv og komponere bildene:) De mer avanserte innstillingene brukte jeg ikke det første halve året, tror jeg! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Har det mye å si hvilke kamera man har? Er ikke instillingene de samme? :( sånn bare at forskjellene er hvor mye man kan stille på. (er ikke så inne på det da)

Det er pentax Kx med standard linse 18-55. Så ikke sååå mange muligheter med andre ord.

Pentax k-x synes være et helt greit kamera med mange muligheter. Her er en kort introduksjon. På YouTube finner du endel info som jeg tror kan være til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha! Idag fikk jeg prøvd det mer ute. Og det var ganske vanskelig. Fikk mange blurrye bilder, og snøen hjalp ikke akkurat på + at man ikke har noe godt lys her (ikke sol). Fikk ingen bra løpebilder. Og når jeg tok nære bilder av ansiktet på hundene, ble det dårlig med blitz (som slo seg automatisk på på Auto), samt fokuset ble mest på nesen på hundene. Nesa ble veldig klar, mens resten av ansiktet ble litt mer utydelig, og bakgrunnen helt utydelig (akkurat det var ok)

De bildene som ble best, var de som ble tatt når hunden satt helt rolig, og jeg ikke hadde blitz på, men det ble såpass mørkt at jeg var nødt å justere det i photoshop etterpå.

Her er to som er ganske lik de fleste jeg tok (ligner på når jeg bruker kompaktkameraet)

IMGP0094.jpg

IMGP0056.jpg

Mener begge er tatt med sport/bevegelse funksjonen

Her er et som jeg ble fornøyd med. (men føler at nesen blir mest fokus egentlig, og resten ikke fullt så klart.. Måtte fikse litt på lyset i PS etterpå. Brukte portrett funksjonen.

vinter3.jpg

Det var litt av det jeg slet med idag :( hehe. Må bare fortsette å prøve. Venter på kamera veska i posten. Kjente at det var litt tungvindt uten veske.

Og forresten! Hvordan fjerner dere snutemerke på linsa? Selvfølgelig skulle det jo skje ganske så fort jeg skulle fotografere :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra om du vil ha hjelp til manuelle instillinger. :blink: Men, grunnen til at du får blury bilder er lyset. Du har et lyssvakt objektiv, som krever endel lys for å få bra bilder. Blitz på actionbilder er sjelden særlig vellykket, men det kan gå med litt flaks. Prøve seg frem. Når du har så dårlig lys, så sett iso opp på 800 og se om bildene blir veldig kornete. Blir de det så må du sette ned isoen litt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke engang prøve å ta bilder når det er så dårlig lys. Da ligger speilreflekskameraet hjemme, og mobil/kompaktkamera får være med hvis det er "nød" og jeg må vise noe fram.

Ang det siste bildet er det fint, men fokuser heller på øynene på hunden. Det gjør du nok lett ved å holde kameraet "litt opp" av nesen slik at midten havner på øynene, trykk utløserknappen halvveis ned, og beveg deretter kameraet opp ned/høyre venstre alt etter hvor du vil ha hunden i bildet.

Å ha på lukkerprioritet når sola endelig kommer kan være lurt, actionbilder tas gjerne i rundt 1/800-1/2000 her i huset. Alt etter lite / mye lys (jo mindre lys jo lengre lukkertid) - og husk å variere ISO'en etter lyset. ISO800 kan i verste lysforhold kanskje gi actionbilder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...