Gå til innhold
Hundesonen.no

Attåthund

Carina

Recommended Posts

Jeg stemmer også for Greyhound! Oppfyller alle kriteriene... Også har du lillebroren - whippet - såklart, men den nevner du ikke så jeg regner med den utgår.

Ang ski så trekker mine to vippser som bare F. Ikke veldig begeistret for kulde som sådan, men når man er aktiv er det bare gøy:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 126
  • Created
  • Siste svar

*mokken* : Har du glemt komma der? Du liker de litt mindre, sære du som vil det? :lol: hehe. Men på hvilken måte er grey noe særere enn whippet?

*Ler*

Mitt inntrykk sålangt, utifra de myndefolkene jeg har snakket med, så er whippeten minst sær :aww:

Edit: Ikke noe voldsom research så det kan jo være feil, men her vurderes whippet som attåt hund en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel den evige kampen om hvem som er minst sær blant raseetusiastene :lol: I mine øyne er whippet og grey ganske så like, men whippet har du jo veldig mange flere av, så det er egentlig vanskelig å sammenligne på generellt grunnlag. Tror nok både whippet og grey er mist sære (man legger vel ulike ting i dette ordet, men) av mynderasene uansett. :aww:

Kanskje det blir whippet på meg en gang når jeg ikke orker å dra mer på disse store drogene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du annen grunn enn at de er utrolig vakre, da? :aww::D Jeg synes bare de virker så herlig ukompliserte, uten at de blir kjedelige på noen måte.

:D Støttes!

Jeg kan ikke nok om mynder til å stille den ene opp mot den andre. Jeg hadde sikkert blitt like fornøyd med en grey, men er nå engang en lukis som bor hos meg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tipse deg om en brukshunddommer som har Malle sammen medSaluki og Spansk Galgo.

Jeg snakket med han om det for ett par år siden, så jeg husker ikke ordrett hva han sa. Men han mente at Galgoen var mer åpen og soisal enn Salukien, og fin til å trimme Malle :lol:

Om du sender de en mail så tror jeg du får ett svar :aww:

Syns du skal titte på Galgoen jeg da, personlig så liker jeg de bedre pga de jeg har møtt har vært mer åpen og sosial enn andre mynder jeg har tittet på. Tar litt fortere kontakt og "ser deg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon hadde passet, sett bortifra størrelsen og det at de må kunne ta en støyt. De tåler nok litt, men jeg ville nok ikke latt en stor groendal løpt på de hver dag.

Ellers stemmer jeg for Azawak bare fordi de er nydelige eller Faraohund som går under det samme punktet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Jeanette!

Siri: Hvorfor? :DOgså må jeg nevne at jeg har brukt halve natten på å lese om Faraoene, og jeg liker det jeg ser. :aww:

Papillon er nok ikke helt det jeg er ute etter. :lol:

Edit: Ellers setter jeg pris på litt andre erfaringer enn at den og den rasen er nydelige, for utseendet er det ikke noe galt med på noen av de jeg har listet opp. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Ellers setter jeg pris på litt andre erfaringer enn at den og den rasen er nydelige, for utseendet er det ikke noe galt med på noen av de jeg har listet opp. :lol:

Phøh- nå er du bare vanskelig. :D

:aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri: Hvorfor? :DOgså må jeg nevne at jeg har brukt halve natten på å lese om Faraoene, og jeg liker det jeg ser. :aww:

Fordi de er de peneste av dem du ramsa opp vel? Helt objektivt sett (neida, jeg er da ikke shallow). Forøvrig tror jeg ikke det er så mye mumbojumbo men noen av dem og du fikser helt sikkert å ha en i hus uansett hvem av dem du velger liksom. Det er ikke rakettforskning å ha hund :D

EDIT: Og tenk så vakkert det vil være med de sorte sammen med en rød farao :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Jeg vet ikke helt, men den spanske galgoen tiltaler meg mindre enn feks Faraohund og myndene jeg har listet opp.. For denne eventuelle maskoten skal være sånn pladask-pen nemlig. :aww:

Siri: Alt kler den smukke, så det er inget argument. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt, men den spanske galgoen tiltaler meg mindre enn feks Faraohund og myndene jeg har listet opp.. For denne eventuelle maskoten skal være sånn pladask-pen nemlig. :aww:

Siri: Alt kler den smukke, så det er inget argument. :D

Jamen den smukke vil helt sikker ta seg best mulig ut, og da skaffer man seg selvsagt best mulig tilbehør også :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel mye ann på hva du som person setter mest pris på i attåthunden,for selv om flere av disse er mynder kan det være store forskjeller mellom dem. Det er jo en grunn for at feks noen salukifolk aldri skal ha greyhound og omvendt. Men noen rakettforsker trenger man nok ikke være for å eie noen av dem, så møt noen og kjenn på kjemien :aww:

Skulle jeg hatt et myndedyr til tror jeg faktisk faraohunden hadde kommet øverst på lista her.(Jatta jeg vet den er plassert i gruppe5, men for meg vil den alltid være en slags myndesak og kommer aldri til å passe inn sammen med spisshundene..). Kjenner til to frøkner og de er uberherlige! Bare se her:

CSC_2189.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Papillon hadde passet, sett bortifra størrelsen og det at de må kunne ta en støyt. De tåler nok litt, men jeg ville nok ikke latt en stor groendal løpt på de hver dag.

Papillon er belgersikker, det kan jeg nesten garantere - Noah's oppdretter har ei pittelita tispe som jeg tvilte på kom til å vokse opp, men hun her nå tre år gammel og har full styring på belgerne på bruket. Hun er med på tur, løper nesten like fort og er så liten at hun bare kan dukke når det kommer litt for mange litt for fort. *ler*

Det eneste som gjør livet farlig for papillon der ute er eiere som slamrer dører som om de forsøker å få de til å passe ett helt annet sted i huset OG leietagernes alaska huskier som gjerne skulle jaktet og knertet den lille. (de har knerta tre katter)

Takk for tips Jeanette!

Papillon er nok ikke helt det jeg er ute etter. :lol:

Edit: Ellers setter jeg pris på litt andre erfaringer enn at den og den rasen er nydelige, for utseendet er det ikke noe galt med på noen av de jeg har listet opp. :D

Personlig ville jeg nok ikke hatt en for stor mynde, eller en mynde med for mye jakt jeg da - de fanger jo gjerne byttet disse myndene og fanger den ett bakbein på en belger så er det antagelig greit at dyret er så liten at den ikke får gjort så enorm skade tenker jeg. En greyhound i hekken på en belger er antagelig ikke noe mer heldig enn en rottis i hekken på en belger. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke det typiske kjønnsagressjonen/hundeagressjon i seg, så det er ikke et utbredt problem. De faller liksom naturlig inn i en flokk.

Dette er vel et godt kjennetegn for mynder, så denne kan vi vel legge til salukien også. Da de ble brukt i jakt gikk de veldig mange hunder samtidig; "aggresjon" har systematisk blitt avlet bort fra disse hundene, siden det ikke er funksjonelt i forhold til bruken, de måtte kunne gå sammen med andre hunder, mange andre hunder (adelen kunne vel ha hundrevis av hunder under jakt). Salukien ser man også samarbeider på for eksempel LC (en tar byttet, en annen kontrollerer). Jeg vet ikke om det gjelder for andre mynder også, whippeten er i hvert fall mer individuelle i jakten.

Generelt om mynder: De er lettlærte, men liker ikke terping (lærer fort nye ting, gidder ikke mange repetisjoner). Jeg tror ikke det er noe problem å lære de innkalling (Hermes er veldig flink på det), men man skal selvsagt være obs i forhold til jaktinstinktet. De er smarte, men på en helt annen måte enn for eksempel BC. En mynde arbeider alene, tenker selv, i jakten. En gjeterhund styres kanskje mer, er betydelig mer førerorientert. De er selvstendige, men samtidig veldig sosiale, liker å ligge sammen med eier og de andre hundene (whippeter ligger jo i hauger, oppå hverandre, mens jeg tror borzoien liker litt mer å ha en egen liggeplass).

Jeg vet ikke om dette gjelder mynder generelt, men Hermes liker ikke å gå i bånd. Han blir litt stresset av det, og veldig lite fokusert på meg som går med han. Går han fritt er det en helt annen connection mellom oss. Godt mulig dette er individuelt, vi har slitt litt med båndtreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel mye ann på hva du som person setter mest pris på i attåthunden,for selv om flere av disse er mynder kan det være store forskjeller mellom dem. Det er jo en grunn for at feks noen salukifolk aldri skal ha greyhound og omvendt. Men noen rakettforsker trenger man nok ikke være for å eie noen av dem, så møt noen og kjenn på kjemien :)

Skulle jeg hatt et myndedyr til tror jeg faktisk faraohunden hadde kommet øverst på lista her.(Jatta jeg vet den er plassert i gruppe5, men for meg vil den alltid være en slags myndesak og kommer aldri til å passe inn sammen med spisshundene..). Kjenner til to frøkner og de er uberherlige! Bare se her:

CSC_2189.jpg

:wub::aww:

Som sagt så falt jeg toootalt pladask for Etnahunden til Nowisclee, og det er grunnen til at jeg tenker på Farao. Også synes jeg jo de er vanvittig nydelige. :ahappy: Tenkte kanskje at det er visse likheter i Farao og Etna.

Forøvrig har jeg sett en del på lc-filmer nå, og whippetene er jo helt RÅ der. :) Ikke at jeg har peiling da, men det ser iallefall helt rått ut.

Takk for svar alle, beklager at jeg ikke siterer, men multisiteringen virker ikke hos meg. :)

Angående hundeaggresjon, så virker det nå iallefall som en del mynder er veldig skeptiske til andre hunder. Er det noen raser som er verre/bedre? Hvordan er de faraoene du kjenner på det punktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...