Gå til innhold
Hundesonen.no

Attåthund


Carina

Recommended Posts

Jeg har ikke møtt mange mynder selv, men de jeg har møtt har vært litt skeptisk til Nitro. (saluki og flere whippeter) Men det er ikke bare mynder det da, men hunder generellt. Han er stor og har mye bein og kropp og er litt vel overentusiastisk, så jeg forstår dem godt. :) Eneste som ikke var skeptisk var andre greys, men de ble Nitro litt skeptisk til.hehe

Faraohund har jeg også sett litt på, men ble litt skuffet over at de var så "små". (ja mindre enn jeg hadde trodd ihvertfall. så for meg minst 70 cm og opp på dem hehe.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Det kan godt hende at du alt vet om dem, men dersom du ønsker en nøye vurdering av faraohund vs mynder kan nok denne oppdretteren i Svergie være verdt å kontakte. De har både faraohunder og whippet. De driver også med lc så de burde forhåpentligvis kunne gi en grei vurdering av faraohund i forhold til ulike mynderaser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke møtt mange mynder selv, men de jeg har møtt har vært litt skeptisk til Nitro. (saluki og flere whippeter) Men det er ikke bare mynder det da, men hunder generellt. Han er stor og har mye bein og kropp og er litt vel overentusiastisk, så jeg forstår dem godt. :) Eneste som ikke var skeptisk var andre greys, men de ble Nitro litt skeptisk til.hehe

Faraohund har jeg også sett litt på, men ble litt skuffet over at de var så "små". (ja mindre enn jeg hadde trodd ihvertfall. så for meg minst 70 cm og opp på dem hehe.)

Takk for svar! Størrelsen på Farao er noe som taler til dens fordel i forhold til grey. Ida er jo ikke så stor hun heller, og tror hun er den som blir gladest for en lekekompis. :)

Morgaine: Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hundeaggresjon, så virker det nå iallefall som en del mynder er veldig skeptiske til andre hunder. Er det noen raser som er verre/bedre? Hvordan er de faraoene du kjenner på det punktet?

Hvordan andre mynderaser er skal jeg ikke si så mye om, men i mine kretser er hvertfall whippeten kjent for å være svært tolerant mot andre hunder. Sjelden man ser noe bråk rundt ringen på utstilling og vi har hatt treff med opptil 13 whippser i fri flyt uten problemer.

Faraodamene på bildet er veldig greie etter hva eieren har fortalt og det jeg har sett selv.Var på ag-kurs med dem i fjor og ingen av dem viste noen større interesse for de andre hundene. Kvikke og trivelige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har jeg sett en del på lc-filmer nå, og whippetene er jo helt RÅ der. :getlost: Ikke at jeg har peiling da, men det ser iallefall helt rått ut.

For å si det slik, på de myndetreffene jeg har vært på tar salukien det stort sett kuli, mens whippeten flyr rundt og er bajas fra start til ende. Enormt energinivå når de først får slippe seg løs! Og det er kanskje en liten, spinkel hund av utseende, men min erfaring er at det stort sett er de litt større, og tøffere hundene som holder følge med whippeten; Hermes har så langt lekt best med schäfer, boxer, staffer, diverse bulledyr, og andre whippeter, og jeg vet om flere whippet-eiere som kan skrive under på dette (mannen til oppretteren hadde opprinnelig schäfer, men ble helt frelst av whippeten, den eneste rasen som virkelig holdt følge med hans tidligere hund).

Så om du skulle være åpen for en litt mindre hund, og vil ha en skikkelig leken og tøff en som blir med på alt, så ta en ny titt på whippeten :icon_confused:

Angående hundeaggresjon, så virker det nå iallefall som en del mynder er veldig skeptiske til andre hunder. Er det noen raser som er verre/bedre? Hvordan er de faraoene du kjenner på det punktet?

Jeg har kun møtt en faraohund. Den var litt skeptisk (ble passet på av en liten chihuahua, så det gikk bra, hehe), men ble med på leken da hundene var løse. Fikk ikke veldig godt inntrykk av hunden, men det er ikke sikkert den var representativ for rasen. Tror det var en omplasseringshund.

Mynder generelt kan være reserverte ovenfor fremmede. Jeg vil ikke si at det er det samme som å være skeptisk, de ser bare an personen/hunden litt før de evt. hilser, og er ikke så veldig interessert i å hilse på alt og alle (ikke når de blir voksne i hvert fall). Gutten vår er sånn at han nærmest løper ned de han kjenner når han skal hilse på de, mens han er litt mer forsiktig med de han ikke kjenner (men han vil alltid hilse, absolutt alltid, og er veldig glad i mennesker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har sikkert bestemt seg allerede :icon_confused: men kanskje whippet blir for små for henne. Jeg syns forøvrig at whippet kan være et kjempebra attåthund! De er ganske like greyhound, og perfekt hvis man syns grey blir for stort. Vet om folk som har store hunder og whippet sammen. (både GD, grey, collies, dobbis etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns forøvrig at whippet kan være et kjempebra attåthund! De er ganske like greyhound, og perfekt hvis man syns grey blir for stort. Vet om folk som har store hunder og whippet sammen. (både GD, grey, collies, dobbis etc)

Her blir det i hvert fall 2-3 whippser med tiden, tror jeg :icon_confused: Men ikke som attåthund da. Mulig det blir en litt større hund senere også. Saluki frister. Skulle gjerne hilst på flere grey og galgo også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må slå et slag for greyhound jeg da ... Tenk på Lotta, Lettie og Bowie (du møtte de på tur med meg, gjorde du ikke?)- såå vakre, snille og gode gjeterhund-trimmere. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en rase som aldri kommer i mitt hus så er det farao... Makan til sære skapninger :wub: Har sett et helt kull faraovalper sammen med et helt kull aussievalper, det var ikke akkurat samme språk kan man si... Den minst sære mynden må vel være whippet, de jeg har møtt har hvertfall vært veldig omgjengelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det i hvert fall 2-3 whippser med tiden, tror jeg :( Men ikke som attåthund da. Mulig det blir en litt større hund senere også. Saluki frister. Skulle gjerne hilst på flere grey og galgo også.

Morro å høre:) Og dere er så klart veldig velkommen igjenn om dere skulle ønske det:)

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en rase som aldri kommer i mitt hus så er det farao... Makan til sære skapninger :( Har sett et helt kull faraovalper sammen med et helt kull aussievalper, det var ikke akkurat samme språk kan man si...

Men selvsagt - det er jo to vidt forskjellige raser :(. Nå må'kke du komme her og kommer her og trenere Caranthirs valg av faraohund som attåthund da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Please, oh pleeeease take me home!

pharaoh%20hound%20puppies.jpg

I promise, I will love you for ever and ever, and I will always be funny and make you smile!

Pharaoh%20Hound.jpg

der smeltet jeg :(

Jeg har en stor ting for faraohunden, de er jo herlige, og det er så pene!

Om jeg noengang skal ha mynde/åttåthund, skal det bli faro, har sett på rasen lenge, men ikke noe som passer meg akkurat nå :(

Edit: Min erfaring med rasen er ikke stor, møt individ som jeg luftet og gikk tur med, en herlig hund som virkelig får det til og smile. Ellers har jeg bare sett de på utstiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På MyDog fikk jeg snakket med en faraohundeier og hilst på farao. Det var et heller kjølig møte, men ingen skepsis, så det var perfekt. :( En hund som var kjempeopptatt av mamma og godbiter, men ikke brydde seg om at jeg tafset vilt på han. Også så flott. :(

Noen spurte om grunnen til at whippet ikke er aktuell, og det er fordi jeg har nok vært uheldig med mine møter. De jeg har møtt har vært pissenervøse for både folk og andre hunder, eller noen skikkelig sutreklumper.. Derfor har jeg fått den rasen litt opp i halsen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Please, oh pleeeease take me home!

pharaoh%20hound%20puppies.jpg

I promise, I will love you for ever and ever, and I will always be funny and make you smile!

Pharaoh%20Hound.jpg

Vil bare si at jeg ikke misunner Caranthir valgets kvaler her for på hundesonen tas det i bruk noen skittne metoder når det kommer til rasevalg ser jeg :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at ingen har kommentert azawakhen i rekka di, så bare for å ha det på plass:

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med "attåthund", men en azawakh er neppe det!

Hvorfor ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...