Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur i kulden


Rocket

Recommended Posts

Nå når kulden har lakt seg over norge så lurer jeg på når det er for kaldt til å gå på tur? (her snakk om en Beagle) Driver å krangler en smule med min mor ang dette fordi hunden ikke har fått tur på 1 uke fordi det har vert for kaldt i følge henne. Jeg bor ikke hos henne og kan dessverre ikke ta saken i egne hender å gå tur med dyret. Hun påstår det er for kaldt pga div dyreleger har gått til avisen og sakt dette.(har ikke sett artiklene det er snakk om selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldere enn -14 = potesokker, -20 = 10 min tur ca med potesokker og dekken. -25 eller kaldere = 0 tur. Sånn gjør jeg det iallefall. Blir gjerne ikke tur når det er -18 eller kaldere, i realiteten. Jeg synes det er ******, og Casper er korthåret og heller ingen fan av kulden, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vell egentlig mye til for de fleste hunderaser før det er for kalt for tur. Det er jo en viss forskjell på det og stå ute og det og være i aktivitet ute. Så har man jo også flust med dekken og velge i samt potesokker. Her i huset blir det mindre turer når det er kalt, men det er mest pga meg, fordi jeg fryser så lett, men da går jeg i det minste flere korte turer slik at de slipper og ligge inne hele dagen selv om det blir mindre mosjon enn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har et regndekken med fleecefor + potesokker (eventuelt barnesokker) Temperaturen har variert fra -4 til - 16 ca i det siste. Hunden er jo også i aktivitet om man går aktivt nok. Personlig vil jeg tro det da går fint.

Nå er jeg vandt med å ri på skrittetur(helger) og varme opp ute(før ridetimer 3 ganger i uken) med hest i minus 5 til minus 20 så jeg er nok mer aklimatisert til kulden enn det min mor er som stort sett holder seg inne.

EDIT: finnes det forresten dekken etc som også dekker hundens edlere deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det kaldeste vi har opplevd denne vinteren -20. Da er det på med dekken (vi har for det meste brukt fleecejakkene til Hurtta) og potesokker - turene har kanskje blitt litt kortere enn normalt, men det er ikke fordi hundene har vist at de fryser :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut på tur, uansett vær/temp. Potesokker og dekken til bikkja, godt med klær til meg. Og ja, det finnes dekken med ballevarmer, ev kjøp ballevarmer separat.

Har du noen konkrete forslag/linker til dekken med ballevarmer? Jeg er skikkelig dårlig på å finne frem slike ting på nett :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut på tur, uansett vær/temp. Potesokker og dekken til bikkja, godt med klær til meg. Og ja, det finnes dekken med ballevarmer, ev kjøp ballevarmer separat.

Har du noen konkrete forslag/linker til dekken med ballevarmer? Jeg er skikkelig dårlig på å finne frem slike ting på nett :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to boxere, som ikke har underull. De får på seg dekken på båndturer og når det er kaldt i bilen (drittbil, der det ikke blir varmt bak, varebil)

Her har det vært opp til -33 i jula, og har ikke hatt dekken på annet enn i bilen. De er løse når de er ute, og de herjer og løper å holder seg varme. Det er heller potene som blir kritiske om de er for rolige når det er kaldt. Vi er ute i korte perioder og heller tar det intensivt :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi en ridgeback uten underull. Hun var gladelig med på over en times tur i -33 grader i forige uke (litt kaldere nede ved fjorden), men hun fikk ha på seg potesokker, antignagsår t-skjorte (dekker brystkassen bare) og katahdindekken. Da var hun kjempefornøyd og løp rundt og koset seg med de andre. Og japp, de løper løse etter å ha trasket litt i bånd først/oppvarming.

Huskyen og aussien var med på samme turen, de hadde sikkert vært litt glade for potesokker, men det fikk de ikke på. Huskyen er en lite pelset innehusky og aussien er for tiden uten underull. Her vi er nå er grensa slik at er det kaldere enn -25 så blir det bare tur hvor vi tobente går og de firbente løper løse. Et det -25 eller varmere blir det skitur, så da må de to største trekke, og den minste løper løs etter/forran. Våre hunder er storfornøyde og har null problemer med å være ute. Det værste været for ridgebacken er +2grader, sterk vind og regn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Drever å den er jo så å si samme ulla . Hva skal man med klær å sko på hunden ? Tassen er inne hele uka å på jakt i helgene å har ikke mye til vinterpels men han hopper frivillig ut i grøfta å leker i snøen når vi lufter han i ukedagene å det har vært 15 minus! Hunden sier ifra å du ser jo om den fryser å da går man hjem! er jo ikke naturlig å kle opp en hund . Beaglen din er egentlig en skikkelig tøffing , ikke dill å dall med den, la den være jakt hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har røytet en stund nå, er akkurat ferdig. Dermed har hun ikke underull igjen. Så jeg har blitt nødt til å kle på henne nå.

:aww:

Jeg bor ved kysten, så selv om her ikke er så voldsomt mange blå grader, så er det så høy luftfuktighet at her blir vanvittig kaldt likevel. Takke meg til 20 blå inne i landet sammenlignet med 10 kalde her ute. :lol:

Så lenge vi holder oss i bevegelse skal det bli veldig kaldt før hun ikke har lyst til å gå tur, når jeg har kledd henne godt. Vi bruker Hurtta fleeceoverall under hurtta regnoverall, og potesokker. Da er hun god og varm når vi kommer inn igjen. Det er jo bare hode og hale som ikke er påkledd. Jeg har ulltøy under termodress. Bare nesa som stikker frem. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder med moren din:-P Det er for kaldt til å gå tur. Jeg har hunder som skal tåle -25 og vi har da klær til dem. Men nå har jeg sluttet å gå tur, det er helt klart for kaldt. Kom nettopp tilbake fra Stockholm og der var det mye varmere bare -5 og da var det også mye morsommere å gå tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær (og pels) :aww:

Jeg sjekker aldri gradstokken, for oss spiller det ingen rolle. Men er det iskaldt når jeg trår utenfor så får hundene på seg et dekken. Jeg kan også snørekjøre med hundene i 20 minus så lenge de har skikkelige dekken og potesokker. Ingen skade skjedd her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen :aww:

Vi har Drever å den er jo så å si samme ulla . Hva skal man med klær å sko på hunden ? Tassen er inne hele uka å på jakt i helgene å har ikke mye til vinterpels men han hopper frivillig ut i grøfta å leker i snøen når vi lufter han i ukedagene å det har vært 15 minus! Hunden sier ifra å du ser jo om den fryser å da går man hjem! er jo ikke naturlig å kle opp en hund . Beaglen din er egentlig en skikkelig tøffing , ikke dill å dall med den, la den være jakt hund!

Det er det jeg sier til henne også. Nå har du en hund som er vandt med å være ute mye (pga jakt). Det er ikke denne Beaglen og da føler ihvertfall jeg det er greit å bruke dekken(nei vi bruker IKKE gensere osv, kun regndekken(ved heftig regn for at han skal tørke fortere når han kommer hjem) eventuelt med fleeceforet inni på vinterstid. Ang potesokker så har ikke det blitt brukt enda, men pga mye salting av veier i området så føler jeg det kan være lurt, Kan ikke tenke meg at saltet er så bra for potene? (Blir desverre mye veitrasking og lite terreng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ikke noe som heter for kaldt. Vi er ute uansett temperatur, og både jeg og hunden trives godt selv om det er noen kuldegrader. For noen dager siden var det ned mot 30 kalde her, men det hindrer ikke oss å være ute en time eller to. Jeg har dekken og potesokker til Elwira, men vi har ikke brukt det hittil i år. Når vi er ute i kulda blir det mye bevegelse og løping i løssnøen, så varmen holder vi begge. Jeg ser fort på henne om det blir for kaldt, og da går vi inn. Om vi derimot bare skal gå tursleturer i bånd kommer dekkenet fortere på. Hun står ikke ute i bånd i lengere tid når det blir for kaldt, dekken eller ei. Men nå har jeg en hund med god underull og god pels. Kan se problemet hos mer korthårede hunder og de uten underull. Gode dekken, potesokker, gensere og ballevarmere gjør underverker i kulda! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har boxer og korthåret saluki. Nå i vinter har vi hatt mange dager med ca 10 minus og endel vind. Da har iallefall salukien klær på. Turene blir sjeldent lengre enn en halv til en time. Syns ikke det er noe trivelig ute på tur når det er kaldt. Da gjelder det mest at de bare får løpt fra seg den verste energien så tar litt litt søk og andre "leker" innendørs.

Godt mulig de burde fått mer tur nå, men jeg syns det er pyton!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei turer på korthårete bisken her blir det selv om er kaldt :P Tror det er minus 18 som har vært det meste her.Hun har hatt på hurrtta dekken under den kaldeste perioden og ingen problem gå turer opptil 2 timer da.Er løs for det meste så er jo i bevegelse.2 timer er maks grensa for den ene bakfoten så har tatt hensyn til det :) Ikke kjøpt potesokker pga går så fint uten så kommer hun nekte til gå med de også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd kulderekord nå i jula, og hundene var ute og lekte i -32 de :) Potesokker og dekken på alle sammen, samt hjemmelaga ballevarmere (dametruse+gryteklut :P) til dobergutten. De holdt på i 30 min i slengen ca, de hadde nok lekt lenger men vi mennesker bekymret oss litt for lungene, vi. Vi har passet på at de alltid har fått romtemp vann etter å ha vært ute for å hjelpe de å holde varmen. Alle har fått så mye mat de makter, da de bruker voldsomt med energi både på lek og på å holde varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...