Gå til innhold
Hundesonen.no

stivkrampesprøyte


Djervekvinnen

Recommended Posts

Siden vi er hundeeiere, er det vel noe aktuellt å tenke på stivkrampesprøyte. Det sies jo at hvert 10ende år bør man re-vaksineres, og jeg selv har ikke vaksinert meg siden vi tok denne vaksinen på skolen. (barneskolen?) Det er godt over 10 år siden, og jeg vurderer å ta den på nytt snart.

Igår kveld begynte mine hunder å krangle og jeg stod midt oppi det og jeg fikk meg et tannskap på kneet som nesten gikk igjennom huden, samt ble blå. Jeg vet jo ikke helt hvor mye som skal til før man bør ta sprøyte, men antar dette gjelder når man får store dype sår som blør.

Er det noen som har revaksinert seg? Og hvis man vaksinerer seg, vil man da måtte ta ny sprøyte hvis man evnt blir bitt? De fleste tar jo sprøyte hvis de blir bitt uansett, så hvorfor re-vaksinerer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått, så revaksineres man for å ha "motgiften" kan du si, i kroppen. Men som regel vil man etter gi en booster, etter bitt og slikt, siden det man har i kroppen til vanlig ikke er nok.

Selv tok jeg på barneskolen, og så en gang til da jeg reiste til Mexico i 2004. I påsken 2010, så fikk jeg et blødende sår, og da fikk jeg en booster, altså 6 år etter jeg tok den siste sprøyten.

Siste såret jeg fikk var forresten ikke etter hundebitt, men fordi jeg omgås så mye med hund, var det fare nok mente de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bitt av en valp for snart 5 år siden. Hadde ikke da fått noen vaksine siden jeg gikk på skolen.

Bittet var veldig lite, men hjørnetanna til valpen satt fast inne i leddet på pekefingeren min. Ikke blødde det heller. Var til lege og fikk stivkrampesprøyte samt sterk antibiotika (fordi tanna sto inni leddet). Legen anbefalte da at man vaksinerer seg på nytt hvert 10ende år, og hvert 5te år om man holder på med hester. Så jeg kommer til å revaksinere meg om ca 5 år, så slipper jeg den store reaksjonen om jeg skulle bli bitt igjen :icon_confused:

Edit: fingeren gikk fra å være normal til å bli tre ganger så tykk i løpet av en time :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bitt av en valp for snart 5 år siden. Hadde ikke da fått noen vaksine siden jeg gikk på skolen.

Bittet var veldig lite, men hjørnetanna til valpen satt fast inne i leddet på pekefingeren min. Ikke blødde det heller. Var til lege og fikk stivkrampesprøyte samt sterk antibiotika (fordi tanna sto inni leddet). Legen anbefalte da at man vaksinerer seg på nytt hvert 10ende år, og hvert 5te år om man holder på med hester. Så jeg kommer til å revaksinere meg om ca 5 år, så slipper jeg den store reaksjonen om jeg skulle bli bitt igjen :icon_confused:

Edit: fingeren gikk fra å være normal til å bli tre ganger så tykk i løpet av en time :whistle:

Da er det sikkert fordi det var gått 5 år at jeg fikk en ny sprøyte. Har jo også drevet endel med hest, og blir litt innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wæææ, no blir eg litt skremt her, valpen beit meg i forbindelse med at jeg holdt en oksemuskel for henne. Jeg begynte å blø og har litt vondt der i dag (litt rød og hoven)... bør jeg kanskje gå til legen og revaksinere meg da :icon_confused: ? er 88mod, aner ikke når jeg fikk stivkrampen sist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg revaksinerte meg i sommer etter et ganske kraftig bitt (måtte sy to sting) (og nei, ikke fra våre hunder), da fikk jeg ikke engang dusje før jeg måtte komme ned, jeg føyk forbi alle i køen og fikk satt stivkrampesprøyten. Jeg er 20, så det er jo ikke sååå lenge siden jeg tok den forrige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne 5-6 år etter jeg fikk stivkrampa første gang, da fikk jeg ikke ny sprøyte. Så ble jeg bitt igjen skikkelig i fjor høst, da fikk jeg ny sprøyte. Var vel ca 8-9 år siden jeg fikk den på barneskolen da. Men vet ikke om det er nødvendig og stresse med det. Blir man bitt eller skadet så holder det og få sprøyte etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nærmer jeg 30, så burde nok ha tatt en ny vaksine.. Men dette med bitt etc. samboer ble bitt i nesen av Nitro da han var liten valp, og han blødde endel fra nesen. Men tanken om stivkrampe slo oss ikke i det hele tatt.. Er det noen huskeregler ang. når man bør dra til legen eller vurdere å ta sprøyten? Når man må sy? Når det er dypt bitt? Blir litt usikker egentlig.. :icon_confused:

Så hvis man har tatt re-vaksninen og blir bitt alvorlig, så vil ikke reaksjonen bli like ille som hvis vi ikke har tatt den på over ti år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har heller ikke tatt noen re-vaksinering siden barneskolen :blink:

Var paa akutten i sommer pga kuttskade som maatte sys (kuttet inn til beinet paa en finger ) og spurte turnus-legen om dette, men han sa det ikke var nodvendig, selv om jeg har hund, og jobber med kjott til daglig... :icon_confused:

Men naa begynner jeg aa lure ogsaa :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "måtte" revaksineres i fjor en gang, da My bet meg ganske kraftig i en finger. Jeg skulle pelle ut et kotelettbein hun hadde funnet i ei grøft, og hun tygde rett over ring-fingeren min med jekslene :icon_confused: Det var VONDT! Trodde først hele fingertuppen var most/knust/blitt til potetmos, men det var "bare" tuppen som var klemt sammen og et ganske dypt kjøttsår på siden. Hun hadde nok også most beinet mitt litt, for det gjorde forferdelig vondt... Hun har nok vært borti noe nerver også, for jeg har en merkelig følelse i fingertuppen den dag idag.

Når jeg kom til legevakta fikk jeg ei stivkrampesprøyte som det første de gjorde, også lappet de sammen fingeren med strips siden jeg ikke ville sy.

Jeg var 20år når dette skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt revaksinert i forbindelser med skader. Ble det i fjor da jeg fikk noen gode bitt etter å ha dratt vekk noen dustebikkjer som fløy på mine + en dachs jeg passet, og så fikk jeg ny sprøyte da jeg hadde en hund hengende fast i handa uprovosert for, tja sikkert 10 år siden eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er revaksinert. Hadde tamrotter som kjeledyr før, og noen av disse bet endel. Jeg ble sikkelig bitt i en finger, inn til benet, så den ble gul og blå. Det første de gjorde da jeg ankom legevakta var å gi med en stivkrampe sprøyte. Da var jeg 18. Synes i grunn det var helt greit, for tenker jo, at selvom min hund neppe biter meg, så kan det jo være hun kan havne i slosskamp med en fremmend hund.. Og må man bryte inn, så kan man jo bli bitt av den fremmende hunden (evnt sin egen),.. Men man vet jo aldri med fremmende dyr.. Nei, synes det er viktig å tenke på vaksinering, når man har dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh - jeg har aldri tenkt på valpebitt som noe "farlig" med tanke på stivkrampe - men det er kanskje det? Jeg ble bitt til blods av Kahlo flere ganger enn jeg kan huske som valp, og jeg tok ikke ny stivkrampevaksine før jeg skulle til afrika. Siden jeg har hest, så tenker jeg å ta en ny boost av den etter 5 år. Dvs når kahlo er 5. :) Om jeg husker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kun vaksinert som baby og har valgt å ikke vaksinere meg noe videre etter det. Har blitt bitt av både hund, katt og rotte, bitt til blods også, men har aldri blitt noe alvorlig av det. Blir man bitt eller klort og ikke er vaksinert følger man bare nøye med på stedet, skulle det skje forandringer, store blodutredelser og lignende går man til legen og får vaksine og antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å stikke hånden i mellom når en hund fløy på en annen for et par måneder siden. I utgangspunktet ikke noe stort sår, men det var ganske dypt. Det sluttet å blø etter ganske så kort tid, så da tenkte jeg det ikke var så farlig likevel og at det kom til å gå over av seg selv. Dessverre hovnet hele hånden opp etter hvert, så da ble det legevakten likevel. Jeg havnet først i køen, fikk stivkrampe- og antibiotikasprøyte, og beskjed om å holde øye med det.

Forrige gang jeg fikk vaksinen var på barneskolen, så det er vel 11-12 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at rifter o.l. ikke har noe og si. Er vell verre med dype kutt/hull fra hundetenner eller rustne spiker o.l. Tja, det skader jo ikke, men stort sett så har man litt tid på seg etter evt bitt/skade før stivkrampa tar deg så man rekker jo somregel og komme seg til legevakt. Nå passet det jo fint med det bittet jeg fikk sist og revaksinering, men hadde jeg ikke fått den da hadde jeg nok tenkt fint lite på det også. Skal man på lange fjellturer o.l. kan det jo være greit og ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt bitt mye av valpen nå i høst, og har også fått noen blødende sår av Ella før (litt harhendt spising av godbiter eller når jeg har stukket fingerne inn i munnen hennes), men har ikke revaksinert meg siden første vaksinen. Det er vel 7 år siden ca. Nå har jeg stor sprøytefobi, så det skal nok litt til før jeg tar den frivillig på nytt.. Men det kan sikkert være greit å ha, om man ikke er en sånn en ekstremt pingle som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok stivkrampe samtidig med at jeg fikk jobb på dyreklinikk. Syns det er tryggest når man omgås dyr (egne og andres) både på jobb og privat. Stivkrampe er utrolig sjelden i Norge, men det forekommer, og det er alvorlig.

Stivkrampe kan inntreffe bare huden er penetrert, enten av dyretann eller av f eks spiker med jord/rust, osv.. Om man må sy eller ikke er ikke en god indikasjon på om man kan være utsatt.

Jeg kan ikke si hva trådstarter skal gjøre selvfølgelig, men valgte altså å vaksinere meg på bakgrunn av dette:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har holdt på med hest og hund siden jeg var 6, frem til 1999 var de neste vaksinene jeg har tatt de jeg fikk på skolen - siste stivkrampevaksine før 1999 var på barneskolen og det var da latterlig lenge siden.

Jeg har hatt småsår fra både det ene og det andre, bittsår fra katter, kaniner, rotter, hester, hunder osv. - og javisst - slike sår blir lett betent, men betennelse er IKKE det samme som stivkrampe. Det er normalt at en hovner opp om man blir bitt av hund, bløtvevet blir jo også som regel skadet. At man er hoven og rød behøver ikke bety betennelse engang.

Om man renser sårene godt, kanskje lar skadeområdet få ett grønnsåpebad så er det ingen krise.

Jeg sier ikke at det er feil å vaksinere seg, og det er anbefalt at man gjør det hver 10. år - men man må jo ikke hele tiden tenke at man kommer til å dø fordi man har fått ett rift etter en tann og ikke er up to date med vaksinene.

Jeg fikk forøvrig stivkrampesprøyte når jeg skulle ut å reise i 99 - og jeg kan love at det er siste gangen jeg tar den vaksinen - og jeg har ikke sprøyteskrekk, men armen var ubrukelig i mange mange dager etterpå og vond som ett h...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg måtte revaksinere meg da jeg ble bitt av en ørkenrotte på jobben. Dro rett til legevakta, og de gav meg beskjed om at det var bra jeg kom, for det hadde gått 10 år siden forrige vaksine. Og siden jeg både driver med hund og jobber med dyr var det viktig at jeg hadde den vaksinen i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Better safe than sorry.

Men jeg har blitt bitt av ymse mange ganger, og ikke vært døden nær av den grunn. Revaksinerte meg i sommer, og armen var litt øm dagen etterpå, men thats it. Det er et krav om å være vaksinert mot tetanus for å få begynne på mitt studium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stivkrampe er en bakterie og finnes hovedsaklig i jord og gjødsel, og har man mye å gjøre med dyr som roter i jorda, gresser (f.eks. hest), eller jobber med jord eller liknende så skal man vaksinere seg hvert femte år. Man trenger ikke bli bitt - å håndtere jord med åpne sår på hendene kan være mer enn nok.

Nei, det er ikke vanlig i Norge (antakelig fordi folk vaksinerer seg, selv om det er med ujevne mellomrom, vaksinen går ikke ut av kroppen på en bestemt dato liksom), men det ER dødelig om man får det og ikke behandles. Siste dødsfall i Norge var i 1981 ifølge wikipedia.

Om man trenger vaksine eller ikke kommer an på om huden er punktert, ikke hvor alvorlig skaden er. Er huden punktert, så kan bakterien komme seg inn og da skal man være beskyttet. Et valpebitt som punkterer huden er like farlig (om ikke verre, de spiser jo på alt) enn et alvorlig bitt fra en voksen hund.

Faktisk er det bedre jo mer det blør, det øker sannsynligheten for at eventuelle bakterier (inkludert stivkrampe) skylles ut. De verste sårene man kan få er faktisk tannhull, for de har en tendens til å lukke seg selv og skape gode groforhold for bakterier.

At man blir rød, hoven og øm skyldes betent vev som følge av skaden som er gjort, det er ikke symptomer på stivkrampe (men kan selvsagt følge med som symptom på andre infeksjoner som gjør at man trenger antibiotika).

Stivkrampesymptomer begynner som regel med at man får krampe i kjevemuskulaturen og så "kjevelås" og stive muskler i ansiktet.

Har du hund, driver med hest eller andre gressende dyr (det er jo en del her inne som har det) eller driver mye med hagearbeid, bør man vaksinere MINST hvert tiende år, gjerne hvert femte. Da har man det i orden og slipper å tenke på det ved eventuelle bitt og sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...