Gå til innhold
Hundesonen.no

Korthårsrøyting!


Hanna

Recommended Posts

Tips til noe som tar korte hår (uten underull)?

Jeg har prøvd litt forskjellig fra lusekam til noe lignende rundbørste til hest, men jeg har ikke funnet noe som effektivt griper og fjerner de korte stive hårene. Det beste jeg har prøvd til nå er rett og slett og nappe eller stryke de ut. Børster og kammer er veldig effektive på underullen, men hva tar korte dekkhår?

Hva bruker dere med eks. dalmis eller andre korthårede raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tar ikke også den hovedsakelig underull? Klarer den ta korte stive dekkhår?

En venninne bruker den på sin dalmis. Jeg bruker den også på min labbis som har fryktelig tynn og dårlig pels med bortimot ingen underull. Er veldig fornøyd med den ihvertfall :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furminatur tar ikke noe på min dalmis, som heller ikke har underull.Men har hørt om andre som bruker den på sin dalmatiner da, så jeg vet ikke. Her i huset fungerer den ikke, det den tar er myke, nye hår.

Det jeg synes fungerer best egentlig er en stålrake-sak, ligner litt på en liten sag med store tagger, den tar endel. Ellers er det mange som bruker en gummibørste (ligner på hestestrigle)eller en gummihanske (edit; mener altså oppvaskhanske). Det jeg synes er aller mest effektivt er egentlig bare å ta ham med ut, og sitte og klappe ham litt hardt mot hårene, så med, så mot osv. Det er det jeg har gjort på bildet (nevner at det var i røytesesongen, men han røyter hele året og, så synes det er effektivt uansett).

15-okt-2010-nytt-objektiv-162.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvaskhansker. De gule litt seige vet du. Bruk de på tørr hund så skal du se hårene kommer. Etter å ha prøvd det meste gjennom noen og tyve år så tror jeg at jeg kan garantere at dette er mest effektivt.

Furminatoren er prøvd på boxeren. Der pelsen er lengst som på hals og hale tar den jo litt, men på resten av kroppen blir pelsen for kort. Så fins det slike gummiraker eller hansker med gummiknotter på. De tar litt når de er helt ny, men det tar ikke så lang tid før gummien blir "tørr" ot da fungerer det ikke så godt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvaskhansker fikk jeg rådet om på boston terrier også (kort-kort pels uten underull).

På venninnens labrador var det ikke noen tess å prøve det, husker jeg. Dog ble han både slank og rynke-fri mens man holdt på - men det var vel mest bare for at all huden samlet seg bak handskene... :wub:

Men ja, som hundeeier av korthåret hund i 6 mndr (kontra langhårshund i 10 år) så innstemmer jeg med at de korte hårene er jo bare aldeles ufyselige!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvaskhansker - smart, det må prøves!

Ja de korte stive hårene er vriene! Heldigvis røyter hun ganske lite, men slipper litt hår hele tiden (etter hun ble kastrert, før var det en kort men fæl periode med full nedrøyting 2-3 uker før løpetid og nærmest null ellers).

Jeg har også hørt med labradorfolk som er veldig fornøyd med furminator, men det er en helt annen type pels enn dalmis, boxer, staff og andre "virkelig" korthårede raser, uten underull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furminator funker ikke her.

Jeg har også brukt mye gule oppvaskhansker, men kom også over denne som jeg nå er utrolig glad i!

41lAYWvVOfL._SL500_AA300_.jpg

Den er fra KONG og heter Zoom Groom

Edit: Det jeg liker med denne kontra 'vanlig' gummibørste er at 'piggene' er mye lengre og tykkere, sånn at man virkelig får med seg hår. Den vanlige 'korte' gummibørsten jeg brukte før måtte jeg tømme for hår hele tiden, nå kan jeg virkelig massere og massere før jeg må tømme den for hår. Jeg tar som oftest laaange tak og former sirkler med børsten.

PS: På en dalmis er det en stooor fordel og holde på med dette ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en slik.."steinbørste" fåes kjøpt i hestebutikk. Drar med seg døde hår på min sorte mops som ikke har underull. (De sorte mopsene har ikke underull, men de fawn fargede har)

Har fått sånn striglestein anbefalt tidligere også, men jeg var redd det skulle slite på pelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furminator funker ikke her.

Jeg har også brukt mye gule oppvaskhansker, men kom også over denne som jeg nå er utrolig glad i!

41lAYWvVOfL._SL500_AA300_.jpg

Den er fra KONG og heter Zoom Groom

Edit: Det jeg liker med denne kontra 'vanlig' gummibørste er at 'piggene' er mye lengre og tykkere, sånn at man virkelig får med seg hår. Den vanlige 'korte' gummibørsten jeg brukte før måtte jeg tømme for hår hele tiden, nå kan jeg virkelig massere og massere før jeg må tømme den for hår. Jeg tar som oftest laaange tak og former sirkler med børsten.

PS: På en dalmis er det en stooor fordel og holde på med dette ute...

Fikk denne anbefalt hos ei som har hatt labrador som førerhund i en årrekker. Hun anbefaler at man først tar over med gummibørsten, deretter at man tørker over med en microfiberklut. Da skal man visst få alt. Ei venninne bruker også gummibørste på sin ridgeback og det skal visst fungere utmerket (de har jo ikke underull).

Har nettopp begynt å bruke det på min hopplador og synes det ser lovende ut. Microfiberkluten er jeg faktisk mest fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...