Gå til innhold
Hundesonen.no

Korthårsrøyting!

Hanna

Recommended Posts

Skrevet

Tips til noe som tar korte hår (uten underull)?

Jeg har prøvd litt forskjellig fra lusekam til noe lignende rundbørste til hest, men jeg har ikke funnet noe som effektivt griper og fjerner de korte stive hårene. Det beste jeg har prøvd til nå er rett og slett og nappe eller stryke de ut. Børster og kammer er veldig effektive på underullen, men hva tar korte dekkhår?

Hva bruker dere med eks. dalmis eller andre korthårede raser?

Skrevet

Men tar ikke også den hovedsakelig underull? Klarer den ta korte stive dekkhår?

En venninne bruker den på sin dalmis. Jeg bruker den også på min labbis som har fryktelig tynn og dårlig pels med bortimot ingen underull. Er veldig fornøyd med den ihvertfall :wub:

Skrevet

Furminatur tar ikke noe på min dalmis, som heller ikke har underull.Men har hørt om andre som bruker den på sin dalmatiner da, så jeg vet ikke. Her i huset fungerer den ikke, det den tar er myke, nye hår.

Det jeg synes fungerer best egentlig er en stålrake-sak, ligner litt på en liten sag med store tagger, den tar endel. Ellers er det mange som bruker en gummibørste (ligner på hestestrigle)eller en gummihanske (edit; mener altså oppvaskhanske). Det jeg synes er aller mest effektivt er egentlig bare å ta ham med ut, og sitte og klappe ham litt hardt mot hårene, så med, så mot osv. Det er det jeg har gjort på bildet (nevner at det var i røytesesongen, men han røyter hele året og, så synes det er effektivt uansett).

15-okt-2010-nytt-objektiv-162.jpg

Skrevet

Oppvaskhansker. De gule litt seige vet du. Bruk de på tørr hund så skal du se hårene kommer. Etter å ha prøvd det meste gjennom noen og tyve år så tror jeg at jeg kan garantere at dette er mest effektivt.

Furminatoren er prøvd på boxeren. Der pelsen er lengst som på hals og hale tar den jo litt, men på resten av kroppen blir pelsen for kort. Så fins det slike gummiraker eller hansker med gummiknotter på. De tar litt når de er helt ny, men det tar ikke så lang tid før gummien blir "tørr" ot da fungerer det ikke så godt lengre.

Skrevet

Oppvaskhansker fikk jeg rådet om på boston terrier også (kort-kort pels uten underull).

På venninnens labrador var det ikke noen tess å prøve det, husker jeg. Dog ble han både slank og rynke-fri mens man holdt på - men det var vel mest bare for at all huden samlet seg bak handskene... :wub:

Men ja, som hundeeier av korthåret hund i 6 mndr (kontra langhårshund i 10 år) så innstemmer jeg med at de korte hårene er jo bare aldeles ufyselige!

Susanne

Skrevet

Oppvaskhansker tror jeg fungerer aller best på helt korthårete hunder. Labradorer har jo egentlig ganske tykk pels. Men det er superviktig at hunden og hanskene er helt tørr og at det er rette typen hansker. De må være litt sånn "seig".

Skrevet

Oppvaskhansker - smart, det må prøves!

Ja de korte stive hårene er vriene! Heldigvis røyter hun ganske lite, men slipper litt hår hele tiden (etter hun ble kastrert, før var det en kort men fæl periode med full nedrøyting 2-3 uker før løpetid og nærmest null ellers).

Jeg har også hørt med labradorfolk som er veldig fornøyd med furminator, men det er en helt annen type pels enn dalmis, boxer, staff og andre "virkelig" korthårede raser, uten underull.

Skrevet

Furminator funker ikke her.

Jeg har også brukt mye gule oppvaskhansker, men kom også over denne som jeg nå er utrolig glad i!

41lAYWvVOfL._SL500_AA300_.jpg

Den er fra KONG og heter Zoom Groom

Edit: Det jeg liker med denne kontra 'vanlig' gummibørste er at 'piggene' er mye lengre og tykkere, sånn at man virkelig får med seg hår. Den vanlige 'korte' gummibørsten jeg brukte før måtte jeg tømme for hår hele tiden, nå kan jeg virkelig massere og massere før jeg må tømme den for hår. Jeg tar som oftest laaange tak og former sirkler med børsten.

PS: På en dalmis er det en stooor fordel og holde på med dette ute...

Skrevet

Jeg bruker en slik.."steinbørste" fåes kjøpt i hestebutikk. Drar med seg døde hår på min sorte mops som ikke har underull. (De sorte mopsene har ikke underull, men de fawn fargede har)

Skrevet

Jeg bruker en slik.."steinbørste" fåes kjøpt i hestebutikk. Drar med seg døde hår på min sorte mops som ikke har underull. (De sorte mopsene har ikke underull, men de fawn fargede har)

Har fått sånn striglestein anbefalt tidligere også, men jeg var redd det skulle slite på pelsen?

Skrevet

Furminator funker ikke her.

Jeg har også brukt mye gule oppvaskhansker, men kom også over denne som jeg nå er utrolig glad i!

41lAYWvVOfL._SL500_AA300_.jpg

Den er fra KONG og heter Zoom Groom

Edit: Det jeg liker med denne kontra 'vanlig' gummibørste er at 'piggene' er mye lengre og tykkere, sånn at man virkelig får med seg hår. Den vanlige 'korte' gummibørsten jeg brukte før måtte jeg tømme for hår hele tiden, nå kan jeg virkelig massere og massere før jeg må tømme den for hår. Jeg tar som oftest laaange tak og former sirkler med børsten.

PS: På en dalmis er det en stooor fordel og holde på med dette ute...

Fikk denne anbefalt hos ei som har hatt labrador som førerhund i en årrekker. Hun anbefaler at man først tar over med gummibørsten, deretter at man tørker over med en microfiberklut. Da skal man visst få alt. Ei venninne bruker også gummibørste på sin ridgeback og det skal visst fungere utmerket (de har jo ikke underull).

Har nettopp begynt å bruke det på min hopplador og synes det ser lovende ut. Microfiberkluten er jeg faktisk mest fornøyd med.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...