Gå til innhold
Hundesonen.no

Korthårsrøyting!

Hanna

Recommended Posts

Tips til noe som tar korte hår (uten underull)?

Jeg har prøvd litt forskjellig fra lusekam til noe lignende rundbørste til hest, men jeg har ikke funnet noe som effektivt griper og fjerner de korte stive hårene. Det beste jeg har prøvd til nå er rett og slett og nappe eller stryke de ut. Børster og kammer er veldig effektive på underullen, men hva tar korte dekkhår?

Hva bruker dere med eks. dalmis eller andre korthårede raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tar ikke også den hovedsakelig underull? Klarer den ta korte stive dekkhår?

En venninne bruker den på sin dalmis. Jeg bruker den også på min labbis som har fryktelig tynn og dårlig pels med bortimot ingen underull. Er veldig fornøyd med den ihvertfall :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furminatur tar ikke noe på min dalmis, som heller ikke har underull.Men har hørt om andre som bruker den på sin dalmatiner da, så jeg vet ikke. Her i huset fungerer den ikke, det den tar er myke, nye hår.

Det jeg synes fungerer best egentlig er en stålrake-sak, ligner litt på en liten sag med store tagger, den tar endel. Ellers er det mange som bruker en gummibørste (ligner på hestestrigle)eller en gummihanske (edit; mener altså oppvaskhanske). Det jeg synes er aller mest effektivt er egentlig bare å ta ham med ut, og sitte og klappe ham litt hardt mot hårene, så med, så mot osv. Det er det jeg har gjort på bildet (nevner at det var i røytesesongen, men han røyter hele året og, så synes det er effektivt uansett).

15-okt-2010-nytt-objektiv-162.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvaskhansker. De gule litt seige vet du. Bruk de på tørr hund så skal du se hårene kommer. Etter å ha prøvd det meste gjennom noen og tyve år så tror jeg at jeg kan garantere at dette er mest effektivt.

Furminatoren er prøvd på boxeren. Der pelsen er lengst som på hals og hale tar den jo litt, men på resten av kroppen blir pelsen for kort. Så fins det slike gummiraker eller hansker med gummiknotter på. De tar litt når de er helt ny, men det tar ikke så lang tid før gummien blir "tørr" ot da fungerer det ikke så godt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvaskhansker fikk jeg rådet om på boston terrier også (kort-kort pels uten underull).

På venninnens labrador var det ikke noen tess å prøve det, husker jeg. Dog ble han både slank og rynke-fri mens man holdt på - men det var vel mest bare for at all huden samlet seg bak handskene... :wub:

Men ja, som hundeeier av korthåret hund i 6 mndr (kontra langhårshund i 10 år) så innstemmer jeg med at de korte hårene er jo bare aldeles ufyselige!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvaskhansker - smart, det må prøves!

Ja de korte stive hårene er vriene! Heldigvis røyter hun ganske lite, men slipper litt hår hele tiden (etter hun ble kastrert, før var det en kort men fæl periode med full nedrøyting 2-3 uker før løpetid og nærmest null ellers).

Jeg har også hørt med labradorfolk som er veldig fornøyd med furminator, men det er en helt annen type pels enn dalmis, boxer, staff og andre "virkelig" korthårede raser, uten underull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furminator funker ikke her.

Jeg har også brukt mye gule oppvaskhansker, men kom også over denne som jeg nå er utrolig glad i!

41lAYWvVOfL._SL500_AA300_.jpg

Den er fra KONG og heter Zoom Groom

Edit: Det jeg liker med denne kontra 'vanlig' gummibørste er at 'piggene' er mye lengre og tykkere, sånn at man virkelig får med seg hår. Den vanlige 'korte' gummibørsten jeg brukte før måtte jeg tømme for hår hele tiden, nå kan jeg virkelig massere og massere før jeg må tømme den for hår. Jeg tar som oftest laaange tak og former sirkler med børsten.

PS: På en dalmis er det en stooor fordel og holde på med dette ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en slik.."steinbørste" fåes kjøpt i hestebutikk. Drar med seg døde hår på min sorte mops som ikke har underull. (De sorte mopsene har ikke underull, men de fawn fargede har)

Har fått sånn striglestein anbefalt tidligere også, men jeg var redd det skulle slite på pelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furminator funker ikke her.

Jeg har også brukt mye gule oppvaskhansker, men kom også over denne som jeg nå er utrolig glad i!

41lAYWvVOfL._SL500_AA300_.jpg

Den er fra KONG og heter Zoom Groom

Edit: Det jeg liker med denne kontra 'vanlig' gummibørste er at 'piggene' er mye lengre og tykkere, sånn at man virkelig får med seg hår. Den vanlige 'korte' gummibørsten jeg brukte før måtte jeg tømme for hår hele tiden, nå kan jeg virkelig massere og massere før jeg må tømme den for hår. Jeg tar som oftest laaange tak og former sirkler med børsten.

PS: På en dalmis er det en stooor fordel og holde på med dette ute...

Fikk denne anbefalt hos ei som har hatt labrador som førerhund i en årrekker. Hun anbefaler at man først tar over med gummibørsten, deretter at man tørker over med en microfiberklut. Da skal man visst få alt. Ei venninne bruker også gummibørste på sin ridgeback og det skal visst fungere utmerket (de har jo ikke underull).

Har nettopp begynt å bruke det på min hopplador og synes det ser lovende ut. Microfiberkluten er jeg faktisk mest fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...