Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp sove i bur


Kajsa95

Recommended Posts

Da ville jeg gitt valpen noe aa ligge paa ved siden av sengen din og latt den vaere loes. Den piper jo saa det er jo tydelig at den mistrives i buret. Uansett, hvis du ikke vaakner naar den er urolig, og den maa paa do, saa er det jo mye bedre at den tisser paa noen aviser paa rommet ditt, enn aa tisse paa seg selv eller maatte holde seg unoedig lenge. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Da ville jeg gitt valpen noe aa ligge paa ved siden av sengen din og latt den vaere loes. Den piper jo saa det er jo tydelig at den mistrives i buret. Uansett, hvis du ikke vaakner naar den er urolig, og den maa paa do, saa er det jo mye bedre at den tisser paa noen aviser paa rommet ditt, enn aa tisse paa seg selv eller maatte holde seg unoedig lenge. :icon_confused:

Støttes. Det er tross alt en liten valp det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt valpen vår nå i 3 dager (og 3 netter), og han sover veldig fint i buret sitt - så lenge han ser at jeg er i nærheten. Den første natten prøvde jeg å ligge på sofaen ved siden av buret i stuen (hvor jeg ønsker at han etterhvert skal sove). Siden det var første natten peip han naturligvis, men ikke mer enn 5-10 minutter. Men han var urolig, og våknet hver andre time - og det var slitsomt.

Så andre natten tok vi buret inn på soverommet, like ved siden av sengen - og han sov 5 + 5 timer - DEILIG! :x Nå piper han ikke i det hele tatt i buret, kun når han våkner på natten og vil ut og tisse. Han går også frivillig inn i buret sitt og legger seg fint ned til å sove med engang :icon_confused:

Etterhvert som han er blitt 110 % trygg, flytter vi han inn i stuen - og vender han til å sove her inne :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er blitt mye flinkere i bur!

Nå piper han ikke like mye som før, og piper mest gry tidlig om morgenen og ikke om natten.

Er vel bare tålmodighet. Men er dette litt slemt at jeg bare overser pipinga, han piper kanskje i 2 minutt og så er det stilt.

Er vel bare tålmodighet som hjelper på valper! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bur de første dagene/uka/ukene(alt ettersom) på natta. Dette fordi at de da varsler når de må på do og at de får en plass som er sin. Mine har vært veldig enkle der egentlig. Det jeg gjør da er at jeg går alltid en tur før jeg legger de i buret slik at de er slitne og roer seg fort så ligger jeg på madrass ved siden av. I tilegg får de også alltid noe godt når de går inn i buret og da helst noe som varer litt, feks griseøre, tyggebein e.l. De slipper da også og ligge hele natten i bur som noen virker og tro, fordi når de våkner og må på do, noe de stort sett alltid gjør i starten, så får de selvfølgelig ut både en og to og tre ganger, alt ettersom.. Utenom det så er det selvfølgelig viktig og ikke ta ut valpen om/når den hyler, vent heller til den blir stille et lite øyeblikk og ikke gi den noen annen oppmerksomhet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du.... du er klar over at det er om trent det dummeste du kan spørre om her inne?

Forøvrig er det mange andre tråder du kan lese om bur i :rolleyes2:

FY f... for et forum...Blir helt svett av å lese slike svar som dette her inne.... og dette er bare et eks.

Er det en gruppe på 10 "bedrevitere" som sitter å skriver svar her eller?

Bla..bla..bla.."Det er ikke lurt å spørre om her inne"...og blandingsraser må du for all del ikke spørre om..

Nei, må vel finnes et bedre forum med litt takhøyde!?! Enkelte skulle jo vært kasta ut fra dette forumet for å få en hyggeligere tone her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FY f... for et forum...Blir helt svett av å lese slike svar som dette her inne.... og dette er bare et eks.

Er det en gruppe på 10 "bedrevitere" som sitter å skriver svar her eller?

Bla..bla..bla.."Det er ikke lurt å spørre om her inne"...og blandingsraser må du for all del ikke spørre om..

Nei, må vel finnes et bedre forum med litt takhøyde!?! Enkelte skulle jo vært kasta ut fra dette forumet for å få en hyggeligere tone her inne.

Hyggelig aa hilse paa deg ogsaa! :rolleyes2:

Hvis du foeler deg urettferdig behandlet, eller foeler at noen innlegg er utenfor forumet retningslinjer, saa kan du jo sende en personlig melding til en moderator og melde fra?

Ellers saa har bur og blandingshunder vaert diskutert i det vide og det brede her inne, saa kan ikke si at det ikke lov aa nevne. Mange hundeeiere med blandingshunder er det ogsaa her inne, og jeg tror da ikke at de lider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FY f... for et forum...Blir helt svett av å lese slike svar som dette her inne.... og dette er bare et eks.

Er det en gruppe på 10 "bedrevitere" som sitter å skriver svar her eller?

Bla..bla..bla.."Det er ikke lurt å spørre om her inne"...og blandingsraser må du for all del ikke spørre om..

Nei, må vel finnes et bedre forum med litt takhøyde!?! Enkelte skulle jo vært kasta ut fra dette forumet for å få en hyggeligere tone her inne.

Nå ble jeg litt sint på Margrete sine vegne. Hun skrev det ironisk fordi det er så utrolig mange diskusjoner om det fra før.

Ditt innlegg bidro forøvrig veldig til den hyggelige tonen du etterlyser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FY f... for et forum...Blir helt svett av å lese slike svar som dette her inne.... og dette er bare et eks.

Er det en gruppe på 10 "bedrevitere" som sitter å skriver svar her eller?

Bla..bla..bla.."Det er ikke lurt å spørre om her inne"...og blandingsraser må du for all del ikke spørre om..

Nei, må vel finnes et bedre forum med litt takhøyde!?! Enkelte skulle jo vært kasta ut fra dette forumet for å få en hyggeligere tone her inne.

Ja det må jeg si :whistle: Og du bidrar til det hyggelig her inne? Vel under mitt innlegg så står det en "rapport" knapp, klikk på den, og meld meg til moderator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hunden min i sengen 1 veke ca. og jeg vil nå ha han i bur. Ikke deilig at han tisser i senga( gjort det 2-3 ganger + han begynner og vandre rundt på natta og hoppe ned fra senga og tisse på golvet så jeg vil helst ha han i bur. Går av og til greit. Og av og til ikke. Så jeg vil nå ha noen tips takk! :)

EDIT: Er det smart og ha buret på nattborder? Jeg har en lang benk vedsiden av senga som et nattbord. Blir vel litt stort også. Nå ligger buret i fotenden min da, og han piper bare 5-10 minutt av og til 20 :whistle:

Det gjorde vi den første stunden. Dvs, ikke på nattbordet, men satte to stoler i høyde med sengen og buret oppå de. Så la jeg meg sånn at hun lå rett ved ansiktet mitt. Sørg for at hun får tepper og lignende og gjør det så likt som å sove i senga di. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er blitt mye flinkere i bur!

Nå piper han ikke like mye som før, og piper mest gry tidlig om morgenen og ikke om natten.

Er vel bare tålmodighet. Men er dette litt slemt at jeg bare overser pipinga, han piper kanskje i 2 minutt og så er det stilt.

Er vel bare tålmodighet som hjelper på valper! :whistle:

Om morgenen er det vel litt slemt ja, da vil han vel ut fordi han må på do? Og fordi han synes han har sitti lenge nok i bur? Det kan jeg godt skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis noen vil venne valpen til bur så er det vel dere sak det? Valpen dør ikke av å pipe eller bjeffe litt. Jada det er kjipt for valpen å sitte/ligge/sove/slå seg til ro i buret, men alt kan ikke være like morro i hundens liv. Skulle tro hunder ikke tålte noenting jo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, valpen min ligger fint i buret, og går selv dit å legger seg. Hun har vi ikke latt ligge til hun klager og piper, vi har henne sovne der og hun står opp når hun må ut og inn igjen å sove.

trenger ikke være værre enn det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen vil venne valpen til bur så er det vel dere sak det? Valpen dør ikke av å pipe eller bjeffe litt. Jada det er kjipt for valpen å sitte/ligge/sove/slå seg til ro i buret, men alt kan ikke være like morro i hundens liv. Skulle tro hunder ikke tålte noenting jo..

De "tåler" nok adskillig mer enn man tror.. Også juling, slag og spark - uten egentlig noen sammenligning. Men det behøver vel ikke bety at det er greit å utsette dem for det?

Hunder flest tåler også elektrisk halsbånd helt greit i sauerenhetstrening. Men ville det være like greit å bruke det i hundetrening ellers også? Hva med burtrening MED strøm?

Både eiers "egen sak" og siden hunden tåler det, er det såklart helt greit...? Alt kan da ikke være like morro i hundens liv?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, valpen min ligger fint i buret, og går selv dit å legger seg. Hun har vi ikke latt ligge til hun klager og piper, vi har henne sovne der og hun står opp når hun må ut og inn igjen å sove.

trenger ikke være værre enn det!

Neida, bare la burdøra stå åpen så den har et valg. :P Dersom den trives i bur så kan den jo selv velge hvor den vil sove eller hvor lenge den vil ligge i buret før den legger seg der det er varmt/kaldt/mykt/hardt, tar seg litt vann, er fri som du og jeg er.

Trives den ikke i buret så er det vel ingen prinsippsak at den stenges inne i et bur mens den er inne, vel? Det går ihvertfall bra med pirayaen min (og 6 tidligere pirayaer også). :rolleyes2: (Gi meg 11 gode grunner, liksom! :lol: )

Undulater og gnagere stenger man inn i et bur, men en hund er intet burdyr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn Madam Mim, jeg liker ikke bur en gang :rolleyes2:

vi har bare bur så valpen skal få pause når hun trenger det fra han andre.

Hun har liggi frivilli siden dag en, jeg ser ikke vitsen med å tvinge noen i bur (han andre hater bur å ligger aldri inni ett alene.. Vi lukker bare døra når hun sover å så Cosmo ikke skal vekke henne, hehe :lol:

Ser virkelig ikke vitsen med å "tvinge" dem til å ligge der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må enkelte selvsagt komme med helt ulogiske samenlikninger som ikke har NOEN ting med saken å gjøre.. :rolleyes2: For JO du tok det opp SusanneL.

For ja, helt klart, jeg synes også det er greit å sparke/slå/kvele og mishandle hunder fordi jeg ikke ser det som direkte dyremishandling å venne valpen til bur..! Hallo!

madam mim: Så fordi hunden ikke er et burdyr, så er det likevel greit å stenge inn hamstre, mus, marsvin, kaniner osv?? Der faktisk EGENTLIG ikke burdyr de heller..

Det betyr ikke at hunden LIDER noe fordi den piper. Det kan bety at den ikke synes det er oe gøy å sitte i buret, ikke at den har vondt, fysisk eller psykisk!

Det er liksom slik at de som ikke liker måter andre eiere gjør ting på, de skal prøve å dytte sine egne måter å gjøre ting på innpå disse som lurer på ting osv. Og hvis man ikke gjør det på den måten som aksepteres rundt om på forumet, så kommer man aldri "inn" i "gjengen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarte ikke på LineKr sitt spørsmål. Hvor lang tid synes du det er greit å plage valpen med noe den tydelig mistrives med da?

Beklager jeg glemte å svare på dette.. Det kommer helt an på situasjon. I denne situasjonen tror jeg ikke valpen har vondt av å pipe/bjeffe litt om den ikke trives 100%. Hun sier jo at han har blitt bedre men at han AV OG TIL bjeffer. Og det er nok for å få oppmerksomhet, slik at han kanskje får "lurt" seg ut. SLutter hun nå oppnår valpen akkurat det den vil, og da blir det enda værre.

Joda hun kan godt begynne med kompostgrinder osv, jeg synes det er en bedre løsning, men det virker som om buret er det hun vil tilvenne valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...