Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp sove i bur


Kajsa95

Recommended Posts

Om natten da skal valpen min sove i bur men han bare piper, og han piper LEENGE.

Har bare hatt ham siden søndag, men hvordan kan man venne han til i å være i bur?

Jeg vil ikke akkuratt tvinge ham til å være i bur, men når jeg har åpe burdøra, da vil han bare opp i senga. Han er så kosete at han bare vil ligge på ett fang. Og jeg vil ikke akkuratt venne ham til å sove i senga.

Sorry, det ble sikkert litt rotete. :wub:

Så, noen tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Om du på død og liv skal ha hunden i bur så sett den på et annet rom og gå? Ja den hyler, for ja den vil ikke være der.

Men er det en grunn til at hunden må ligge i bur? uten å fyre opp en hel debatt så er det lettere å ha en hund fri i huset, i en gang, i valpegrind etc. da har man mulighet for temperaturforskjeller, noe er bur ikke gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg deg ned ved siden av han på gulvet. Det er vanlig at valper gråter først, men dette gir seg.

Selv har jeg valpen i sengen de første dagene da det er veldig traumatisk for de å bli tatt vekk fra familien sin og puttet i et bur helt for seg selv, så venter jeg til valpen er trygg og deretter begynner jeg gradvis å venne den til den "andre" soveplassen (som er ute i gangen for min del).

MEN mange sier at dette er en dårlig metode, at man skal være konsekvent fra dag1 hvis ikke valpen skal ligge i seng di, jeg bryr meg ikke så himla mye så det ble lettere for meg å gjøre det på denne måten.

ps, en jeg kjenner lot valpen sovne på henne på gulvet også flyttet hun den inn i buret, den kom gjerne ut igjen om natten, hun lot den sovne og deretter inn igjen i buret (man trenger ikke å lukke døren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk unødvendig å svare og så bare komme med negative ting. Da trengte ikke dere å svare da. Takk for tips Hapzen ! :wub:

Og ja, jeg vil faktisk ha hunden i bur kan være greit og lære den det da, selvom viss den skal vær alene hjemme skal den få gå fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk unødvendig å svare og så bare komme med negative ting. Da trengte ikke dere å svare da. Takk for tips Hapzen ! :wub:

Og ja, jeg vil faktisk ha hunden i bur kan være greit og lære den det da, selvom viss den skal vær alene hjemme skal den få gå fritt.

Om ikke du tåler de svarene du får bør du heller ikke legge de ut... Diskusjonsforum???

Må det være seng eller bur? Kan ikke valpen være løs på gulvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han piper jo viss han er på golvet og jeg er i sengen. For han vil bare ligge på ett fang eller under dynen. Han kommer seg ikke opp i senga, så derfor piper han.

Jo jeg tåler svara, for det var deres mening, jeg har min og jeg syns den bør bli trent til å være i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er trent til å være i bur, og sovner gjerne i det. Men jeg har aldri tvunget han til å være i det om natta eller noe. Han har liksom bare gått inn dit frivillig og lagt seg (åpen dør 24/7). Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt valpen din, men de første dagene/den første uka vil den pipe og skape seg uansett. Tenk at den faktisk har gått fra alt det den har kjent i hele verden fra fødselen av, og plutselig er alt borte. Ta deg tid, legg deg på gulvet med en hånd hvor enn valpen måtte være, så den får litt lukt fra deg. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hunden min i 4 dager. Jeg forventer ikke at han skal lære det seg med engang, for det kommer ikke til å skje.

Han kunne ha sove opp i sengen min, men problemet er at jeg er redd for å mose han :wub: , han er så liten og jeg sover så tungt, og har prød å hatt korg opp i senga mi, det gjekk bra men han la seg at med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha han i bur så må du bare være konsekvent da, jeg la et teppe over buret til Amiga (ja uuuuh, hunden min sov 4 dager i bur fordi eneste hun ville om natta var å vekke oss i glede, da lærte hun å sove på natta og har ikke ligget i bur om natta etter det) og gikk til mitt rom og la meg. Da hørte jeg henne ikke og kunne få sove. Hadde jeg hatt henne i samme rommet hadde hun nok holdt et svare leven fordi hun viste jeg var der. Buret ble også brukt til timeout, inn i buret, over med teppet, roet seg med en gang kom ut igjen. hun hylte ja første dagen i en halvtime, så sov hun. neste dag hylte hun i 10 min, så neste dag holdt hun helt kjeft og bare sov. Etter det lot jeg det stå oppe så hun hadde buret og valpegrinda å gå i, og hun sov hele natta. Nå sover hun løs.

Det nytter ikke om du ikke er konsekvent iallefall. Men som noen andre sa, sov ved siden av buret en natt da, det gjorde vi med borderen vår. Valpen forstår vel ikke at det er et trygt sted om du bare dytter den inn og går. Da blir det kjempeskummelt og ja den hyler da.

Hvorfor du skal la den gå løs når du ikke er der men ikke kan la den gå løs/ligge på et rom/seng/gulv om natta forstår jeg ikke, men det er ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett trenger man ikke trene i enorme mengder (hver natt) for at en kund skal tåle å være i bur. De fleste hunder aksepterer dette helt fint i de situasjonene det er nødvendig (bil/sikkerhet). Det har blitt veldig populært dette med bur og dessverre så finnes det jo nå oppdrettere som nesten selger buret med valpen.

Når det kommer til piping om natten så gjør jo mange valper dette så her er vel tålmodighet det viktigste, legg han gjerne i en seng ved siden av din seng eller legg deg på gulvet selv. Med trening, tålmodighet og omsorg så vil dette gå seg til. Det er jo ikke så rart at valpen piper, den har jo nylig blitt revet bort fra alt det som var trygt, da er det din jobb å gjøre den trygg igjen.

Jeg vil anbefale deg å lese diskusjonene som finnes her inne om burbruk for så å gjøre deg opp din egen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres barskt ut å stenge valpen inn i et bur med en gang om natten. Det var kanskje litt lenge, men jeg lå to uker på sofaen jeg, med Casper ved siden av meg i sin seng.

Ble litt bur når han ble eldre, men det ble fort avskaffet, har endt med at han ligger i sengen hver dag uansett (og jeg ville ikke hatt det på noen annen måte, skjønner ikke hvorfor jeg peste med å få ham til å sove alene i begynnelsen :wub: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres barskt ut å stenge valpen inn i et bur med en gang om natten. Det var kanskje litt lenge, men jeg lå to uker på sofaen jeg, med Casper ved siden av meg i sin seng.

Ble litt bur når han ble eldre, men det ble fort avskaffet, har endt med at han ligger i sengen hver dag uansett (og jeg ville ikke hatt det på noen annen måte, skjønner ikke hvorfor jeg peste med å få ham til å sove alene i begynnelsen :wub: ).

Hehe enig med du! Lå to uker i stua på madrass selv og etterhvert i sofaen. Ikke det at bikkjedyret brydde seg døyten om det da :wub: Ligger i sengen gjør han uansett, men sjelden han gidder mer enn 20 minutter, rører jeg på meg hopper han bare rett ned.

Helt på siden: sambo tok opp lyder med iphonen sin en natt (ville høre seg selv snorke) :wub: det eneste vi hørte var tass, tass, tass. Tipper han flyttet på seg hver time ca, litt i sengen, litt på sofaen og mest på gulvet. Synes det viser at hunder (hvertfall noen) trives med å bytte underlag i løpet av en natt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første natten sov jeg på golvet med buret, hadde handen min inn mellom sprekkene på buret men den fortsatte å hylte, når jeg åpnet døra kom den og la seg på dyna og sov. Og ja, vi har alle våre konsekvente. Andre dagen låg han i en korg opp i senga, og den tredje i en korg i buret, det gikk greit men litt piping var det.

Han vil ikke bli vant med bur med en gang - er klar over det, men jeg vil ha tips til hvordan han kan bli vant til det.

Syns det er bedre han kan litt mer en litt for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe enig med du! Lå to uker i stua på madrass selv og etterhvert i sofaen. Ikke det at bikkjedyret brydde seg døyten om det da :wub: Ligger i sengen gjør han uansett, men sjelden han gidder mer enn 20 minutter, rører jeg på meg hopper han bare rett ned.

Helt på siden: sambo tok opp lyder med iphonen sin en natt (ville høre seg selv snorke) :wub: det eneste vi hørte var tass, tass, tass. Tipper han flyttet på seg hver time ca, litt i sengen, litt på sofaen og mest på gulvet. Synes det viser at hunder (hvertfall noen) med å bytte underlag i løpet av en natt...

Amiga gjør det samme, hun får komme opp i senga når jeg legger meg, men hopper gjerne ned før jeg har sovnet (så 20 min+-). Så ligger hun i senga, så hører jeg hun kravler under senga og legger seg, så er hun under stolen, på teppet, i senga igjen etc. De liker virkelig å endre temperaturen og måten å ligge på de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vent mine valper til å ligge i bur, og det ble gjort gradvis. Hadde buret i stuen og lot hunden ligge der å slappe av med burdøren oppe, og så gav jeg bein og godbiter inni der. Det blir liksom hundens plass /seng. Ha noe mykt og godt å ligge på inni der, og noen legger et pledd oppå slik at det bli en hule. Og når hunden legger seg der frivillig, kan man lukke døren igjen i korte perioder, mens man er i nærheten, ser på tv etc. men ikke slipp ut hvis den piper. Etter en stund vil den gi opp å pipe og da kan du åpne, eller så vil den legge seg til å sove, da kan du åpne opp slik at den våker igjen til åpen dør.

Om natten lå jeg ved siden av buret på gulvet de første nettene, og etterhvert kunne jeg legge meg inn på soverommet, men jeg hadde døren oppe slik at hunden kunne se oss og vi kunne prate med den. Samt vi hørte når den ville ut på do. (hadde døren oppe helt til jeg visste at hunden kunne holde seg en natt) Men jeg hørte alltid hvis den pep uansett.

Jeg syns det har gått veldig greit å venne dem til bur. Jeg har selv hatt lukket dør om natten, men ellers har den vært åpen. Så fjerner jeg buret helt når hunden har blitt mer voksen. Men den ene hunden min nå må være lukket i bur hvis vi skal gå ifra den, for ho blir helt vill og ødelegger, men dette er en omplasseringshund, så har ikke hatt mulighet å prege den fra valpetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes standardrådet om at man må "se an valpen litt" passer fint i denne sammenhengen. For det er tydelig at TS sin valp ikke bør ligge i bur hele natta nå, etter min mening. Hos meg var det motsatt. Buret var helt naturlig, mens det å få ham til å roe seg ned i sengen var det vanskelige. Etter jeg fikk ham til å sove fint i bur, i senga og ellers overalt, fjernet jeg buret fordi det er sykt mye diggere å ha en hund som kan oppføre seg i hele huset kontra en som må inn i buret for å roe seg ned. Så se heller fordelen ved å ha en hund som roer seg ned på fanget ditt. Det kan vise seg å være ganske verdifullt i mange sammenhenger.

Ellers står det veldig gradvise tilvenningstips både i Klikkertrening for din hund og 100% positiv hverdagslydighet. Det mest lettvinte er å sløyfe buret, men hvis du vil trene en hund som tydeligvis hater det, finnes det som sagt enkle (men noe omstendelige) metoder for dette. Jeg har ingenting i mot at TS vil bruke bur, selv om hunden tydeligvis har det.

Et konkret tips: Gjør det kulere for hunden å være i buret enn i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grett for meg at han ligger i bur, men det er ikke det for moren min. Hun er redd for at viss han ligger i senga mi at jeg skal legge meg oppå den sånn at den blir kvelt.

Jeg vet ikke om det vil skje eller ikke.

Hvor stor hund hadde du igjen?

Amiga ligger OPPÅ dyna, fordi jeg ikke vil ha henne udner dyna og helt oppi halsen min. Og hun har også lært seg at nederst på senga er fint for da dytter jeg ikke til henne ol. Så hun ligger liksom nederst oppå dyna enten i bånn eller på siden. Og det kan godt hende at valpen din etterhvert foretrekker en kombinasjon av gulv ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første natten sov jeg på golvet med buret, hadde handen min inn mellom sprekkene på buret men den fortsatte å hylte, når jeg åpnet døra kom den og la seg på dyna og sov. Og ja, vi har alle våre konsekvente. Andre dagen låg han i en korg opp i senga, og den tredje i en korg i buret, det gikk greit men litt piping var det.

Han vil ikke bli vant med bur med en gang - er klar over det, men jeg vil ha tips til hvordan han kan bli vant til det.

Syns det er bedre han kan litt mer en litt for lite.

Stakkar liten baby sier jeg bare..

Nei, du legger deg ikke på ham, og skulle du være uheldig så sier han da fra :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en dansk svensk gårdshund. Han er jo på størrelsen med en fullvoksen chihuahua. Han er så kosete, han vil bare ligge på et fang. Men jeg sover tungt da, og ja, er litt paranoid så tror alltid at jeg vil legge meg oppå ham og mose ham. Men han ligger som oftest oppå dyna, syns det er kosli at han vil ligge oppi senga mi jeg ! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en dansk svensk gårdshund. Han er jo på størrelsen med en fullvoksen chihuahua. Han er så kosete, han vil bare ligge på et fang. Men jeg sover tungt da, og ja, er litt paranoid så tror alltid at jeg vil legge meg oppå ham og mose ham. Men han ligger som oftest oppå dyna, syns det er kosli at han vil ligge oppi senga mi jeg ! :wub:

Så la hunden ligge der ! som Line sier, den VIL hyle om du ruller på han. Valper liker gjerne å si ifra før du treffer tilogmed. Og valpen lærer seg nok hvor han burde være i forhold til hvordan du sover. Så får du se da, blir det et problem. Revurder seng eller bur. Jeg som 10åring satte meg på tverke når mamma skulle ha borderen vår til å sove i bur, så det ble åpent bur,også ble det hundeseng. Om hun bare er redd for at du kan mose han, så tror jeg ikke det blir et problem. Jeg har hittil ikke moset noen hunder enda, og jeg er over gjennomsnittet stor, og jeg har ikke hørt om noen som har moset hunden sin i søvne :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Så skal jeg la han få ligge der da! :wub:

Men av og til bur i ny eller i ne :wub:

Er det konsekvent da?

Hva med å la buret stå åpent ved siden av sengen din, så kan valpen selv benytte det om den ønsker?

Labbisen her synes at bur var pyton når jeg overtok henne (omplassering), lot buret ståt der hele tiden med åpen dør.

Tok ikke lange tiden før hun la seg der frivillig og etthvert så brukte hun det hyppig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grett for meg at han ligger i bur, men det er ikke det for moren min. Hun er redd for at viss han ligger i senga mi at jeg skal legge meg oppå den sånn at den blir kvelt.

Jeg vet ikke om det vil skje eller ikke.

Jeg kan love deg at du våkner hvis du legger deg på valpen. Vi har hele veien hatt Shensi i senga og i starten var vi råstressa for om vi skulle mose henne, men hvis vi rullet rundt og traff henne så hyla hu som en gris (samme om vi traff mye eller ikke) Så enten du blir å sove lett, fordi du er nervøs eller om valpen varsler, så går det nok helt fint :wub: Shensi lærte seg etterhvert til at det kunne være dumt å ligge bak ryggen vår også, så det sluttet hun med etter noen mos :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...