Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp sove i bur


Kajsa95

Recommended Posts

Forstår at folk kommer med gode tips, men ja, jeg kan jo ikke bruke alle heller da, skal jeg forvirre valpen kanskje med og bruke forskjellige metoder ?

Og ja, jeg har ikke erfaring, men jeg vil jo selv få erfaring når jeg selv har hund. Litt etter litt da.

Men jeg er åpen for tips, men jeg har fått noen råd, de fleste skriver bare for å skrive "ikke bruk bur"

Jeg bruker bur viss jeg vil, er ikke ulovlig det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Forstår at folk kommer med gode tips, men ja, jeg kan jo ikke bruke alle heller da, skal jeg forvirre valpen kanskje med og bruke forskjellige metoder ?

Og ja, jeg har ikke erfaring, men jeg vil jo selv få erfaring når jeg selv har hund. Litt etter litt da.

Men jeg er åpen for tips, men jeg har fått noen råd, de fleste skriver bare for å skrive "ikke bruk bur"

Jeg bruker bur viss jeg vil, er ikke ulovlig det :wub:

Nei, ikke enda - men det bør være et tankekors for deg at det faktisk er forbudt med så utstrakt burbruk i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke enda - men det bør være et tankekors for deg at det faktisk er forbudt med så utstrakt burbruk i Sverige.

Leste nylig noe som jeg syntes var ganske tydelig. Endel har hunden i bur på dagtid (arb.tid) samt på natten.

Hvis den hunden blir 12 år gammel har den stått i bur i godt å vel 7 år!

At noen synes det er greie tall er meg en stor gåte. Men joda, det er fullt lovlig i Norge!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at man tar imot med åpne armer tips og råd vedrørende trening, foring, forsikring, sykdommer whatever, men når det kommer til bur, nei se da tar man ikke imot råd nei. DA vet man best selv. Man har bestemt seg for at bur er bra. Det er så lettvint og greit at det kan rett og slett ikke unngås. :huh:

Jeg gidder ikke å følge sååååå godt med på hunden eller tørke tiss. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javell?! Finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar vil jeg si!

så du quoter det FØRSTE svaret, brydde du deg om å lese alle andre svar råd og vink som har kommet? Nei,du bestemte deg for å hakke på Margrete. Så da var ditt svar like nyttig som hennes. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble en skikkelig bur-diskusjon.

Hva så om det er ulovlig nesten i Sverige, vi er i Norge.

Min hund skal ikke leve i bur, skal bare være i bur som valp, han går dit frivillig av og til også viss noen bamser ligger der. Da han er voksen skal han få gå fritt i huset, han kan gå ned eller opp legge seg i buret viss han vil eller hva han nå gjør, men som valp har jeg bestemt at han SKAL sove i bur. Ikke for å virke streng, men kjøper jo ikke bur for pynt da?

Vi skal kanskje ha det buret til bilbur når den tid kommer, men nå er det sove bur. Når jeg er på skole og de andre på jobb, da skal han ikke være i bur :huh:

Så ta det rolig, han skal ikke leve i buret heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer bare ikke å se hvorfor han må sove der, når du kan lære han å sove i en seng, matte, på et teppe. Han skal jo gå løs hele tiden ellers. Jeg bare synes det låt tungvindt :huh:

Amiga kan heldigvis sove overalt, men det er vel kanskje også fordi hun har blitt vant til det? hun sover i alle ting som er hundesenger, i gang, i stua, alene, på soverommet, hun sover på vanlig gulv og alt. Jeg har ei venninne med wheaten terrier, den klarer ikke sove i noe annet enn bur fordi det var det den var lært opp til som valp, så JEG personlig ville heller lært valpen å sove gjør vi om natta, samme hvor vi er og på hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bur om natta... De første nettene sov valpen i en stor pappeske ved siden av senga med et teppe med lukta fra mora og søsknene. På den måten var det lett å ha en hånd ned i kassa når ham ble urolig. Etter noen dager byttet vi til bur. Da fant vi ut at det fungerte best å bare la han se oss når han ble urolig- ikke snakke til han eller noe- bare vise han at han ikke var alene. Nå har vi en valp på 3,5 mnd som sover rolig hele natta... Har prøvd å ha døra åpen osv, men da blir han bare urolig og går rundt, piper ved siden av senga osv. MEN: buret MÅ være stort nok! Stort nok til å snu seg, strekke seg osv... Syns liksom ikke det er så veldig annerledes enn å ha sprinkelseng til et barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns liksom ikke det er så veldig annerledes enn å ha sprinkelseng til et barn...

Jeg synes den forskjellen er himmelvid! For det første: et barn som ligger i sprinkelseng er så lite og uutviklet at det kan sammenlignes med en valp på 1-3 uker... For det andre kan man ikke sammenligne mennesker og hunders sovemønster. Hunder sover på en helt annen måte enn mennesker, og når vi kan ta av oss dyna når vi sover i vår seng om det blir varmt, kan ikke en hund gjøre det samme om det blir for varmt der den sover. Da må den flytte seg til et kaldere sted. DET er det vanskelig å få gjort i et bur. Det samme om det er kaldt. Vi pakker oss mer inn - en hund må finne et varmere sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et hotell og fengsel er da også akkurat det samme?

En sprinkelseng er for at ungen ikke skal ramle ned på gulvet - IKKE hindre den i å få legge seg der den vil, ha frihet til å drikke eller gå på do. (Antar jeg..)

Bur er primært for at eieren ikke gidder å tørke tisseflekker. Ergo må vel et bur heller sammenlignes med en bleie?

(Med bleie og munnkurv blir alle argumentene for burbruk borte, eller?)

Men jeg blir litt lei meg over argumentet at bare fordi vi er i Norge, og vi ennå ikke har gode nok dyrevernslover så ler vi av svenskenes.

Sverige og Danmark har også avviklet pelsdyrnæringen sin - er det også "ha ha - det har vi ikke vi, så!", eller?

Mye brutalt som skjer med dyr i mange land - men man MÅ ikke ta skikkene der fordet, liksom..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt forstå hvorfor man absolutt MÅ bruke bur på valpen...Når det går like greit å venne valpen å sove i en kurv/på et teppe/o.l på gulvet? Min hund(snart 1 år) har en kurv ved siden av senga, og i løpet av natten bytter hun på å ligge oppi den og på gulvet(ulike steder på soverommet). Hunden kan ha behov for å bevege på seg litt i løpet av en lang natt, og det burde den å lov til. Skjønner at du vil gjøre det på din måte, men må du virkelig tvinge valpen din til noe den haaater, bare fordi du VIL det(uten å ha en kjempe god grunn...). Kan vel også være situasjoner der du ikke kan ha buret med til hunden, og da er det jo greit at hunden er trygg på bare et teppet eller rett på gulvet også...? Som noen andre nevnte tror jeg det er viktigere å fokusere på trygghet og skape nærhet til deg når den er så liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg gjorde nybegynnerfeilen å komme med burargument.

Ble jo advart om at folk kom til å dømme meg nord og ned og komme med all slags påstander.

I Sverige har burloven fått masse kritikk fra mange hold.

Både SKK og Jägareförbundet jobber for å endre loven.

Både politiet og forsvaret er unntatt loven.

Og det er jo litt rart at en hund på jakt kan holdes i bur i opptil 8 timer, men en hund som ikke brukes i jakt ikke kan det... Helt uavhengig av aktivitet og trening resten av døgnet!

Jeg er heller ikke enig i at en hund skal ligge i bur en hel natt og så en hel arbeidsdag, men da snakker vi heller om antall timer uten aktivitet. OG DER HAR MANGE HUNDEEIERE NOE Å LÆRE!

Vår hund har aldri vist noe som helst tegn til at han ikke liker å ligge på en pute i buret når han sover...

Og argumentet om at de som bruker bur til hunden ikke gidder å tørke tisseflekker, er ihvertfall feil her i huset.

Vår hund sier ifra når han må på do og da er han ute i løpet av to minutter. Uavhengig om han er i bur eller ikke.

Og vi har helt klart tørket vår del av tisseflekker!

Han går selv og legger seg i buret når han sover på dagen...

Han vil helst sove på fanget eller i senga, men det går nok ikke;o)

Det blir mitt siste innlegg i burdiskusjonen...

Vis meg forskning og fakta som støtter opp under at hunder må variere underlaget når de sover, så skal jeg legge meg flat som en pannekake!

Frem til da, kommer min hund til å sove i bur om natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med bur:

Har aldri skjønt hvorfor man bruker bur...

Helt til jeg fikk hunden jeg har nå.

Hun var vant til å sove i bur, og både av den grunn + for transport kjøpte jeg bur.

I starten sov hun i buret, med lukket dør (på natta, på dagtis sto buret åpent).

Vi fikk inn en "morgenrutine" med kos i senga, og gradvis begynte hun å sove i senga også.

Starta med at jeg slutta å lukke burdøra på natta, ganske enkelt.

Hun har nå et ganske stort tøybur på soverommet som alltid er åpent.

Hun bytter på å ligge i senga og i buret (helt etter eget ønske).

I stua har hun hundeseng (som hun brukte laaaang tid på å ta i bruk, hun gikk helst og la seg i buret).

Når hun er alene hjemme går hun løs.

Dette er helt uproblematisk.

Synes det er veldig fint at hunden min er istand til å legge seg i et bur, spesielt med tanke på bilturer.

Hadde hun ikke vært vant med bur tviler jeg på at bilturene hadde vært noe stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis meg forskning og fakta som støtter opp under at hunder må variere underlaget når de sover, så skal jeg legge meg flat som en pannekake! Frem til da, kommer min hund til å sove i bur om natta...

Jeg antar at du aldri har hatt hund før - iallefall ikke hund som ikke bruker bur om natta. Jeg har observert mange hunder i løpet av mine år som hundeeier - som begynner å nærme seg en god mannsalder og litt til - og alle som en har de flyttet seg rundt omkring om natta for å finne liggeunderlag som passer til enhver tid. Jeg trenger ingen forskning for å bekrefte at hunder flytter på seg, jeg, det viser mine hunder meg hver natt.

Jeg skjønner dog at enkelte mennesker ikke er ute etter å skape et best mulig livsmiljø for sin hund, men følger sine "prinsipper" - enten det er til gangs eller ikke for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner dog at enkelte mennesker ikke er ute etter å skape et best mulig livsmiljø for sin hund, men følger sine "prinsipper" - enten det er til gangs eller ikke for hunden.

Denne tråden er et bevis på at du har rett i det. Trist spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en av disse som ikke kommer til å bruke bur, bortsett fra til utstilling o.l. Jeg har skaffet meg en skikkelig sele til å ha i bilen pga liten plass til bur. Her hjemme føler jeg at jeg ikke trenger det med en leilighet på 43 kvm og har muligheten til å "sperre" av rom med en grind.

Og jeg har passet hunder før, som har blitt mye mindre stresset om natten når de har hatt muligheten til å vandre rundt som de selv vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du aldri har hatt hund før - iallefall ikke hund som ikke bruker bur om natta. Jeg har observert mange hunder i løpet av mine år som hundeeier - som begynner å nærme seg en god mannsalder og litt til - og alle som en har de flyttet seg rundt omkring om natta for å finne liggeunderlag som passer til enhver tid. Jeg trenger ingen forskning for å bekrefte at hunder flytter på seg, jeg, det viser mine hunder meg hver natt.

Jeg skjønner dog at enkelte mennesker ikke er ute etter å skape et best mulig livsmiljø for sin hund, men følger sine "prinsipper" - enten det er til gangs eller ikke for hunden.

¨

Signerer på det sterkeste! Alle hundene jeg har hatt til nå- så har jeg ikke hatt en eneste som ligger på samme sted hele natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La bikkja være løs du og bare nekt den og komme opp i sengen.. Og gjør den fra seg på gulvet så er vel ikke det noe problem.. tørk opp. Før eller siden slutter dem. Aroh pissa på gulvet hver natt til han ble stueren. SÅ bare og tørke og legge seg igjen. Og om du eventuelt kjefter på hunden når den gjør fra seg så kan det fort bli værre. Lat som ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...