Gå til innhold
Hundesonen.no

Amiga maser og sutrer på ugunstige tider av døgnet


Anette

Recommended Posts

Veldig enkelt. Bli like gretten som meg på morgenen :blink:

Jeg har i alle år jobbet turnus, som er en uke dag, en uke kveld og en uke natt. Valpene mine blir litt forvirret, men de lærer fort at det gjelder å tisse (i ditt tilfelle ikke) så får du holde munn og ligge rolig. Jeg reiser meg ikke fra sengen en gang, det bare kommer ganske så kontante beskjeder eller knurr (jeg freser når jeg er trøtt) og etter ett par rimelig klare beskjeder fra en gretten turnusarbeider, så sover t.o.m 4 mnd gamle valper.

Så tipset er, konsekvente handliner (trenger ikke stå opp, for da girer du bare valpen). Om du har sett voksene hunder som vil være i fred så flytter ikke de seg, men gir klare beskjeder i liggende stilling. Ikke at vi klarer bli hund, men det funker iallefall i dette huset på hunder som ikke kan legg deg.

(og jeg er naturlig gretten med klare beskjeder :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, for jeg har jo "aldri" vært borti verken hund eller klikkertrening før? Du kjenner ikke meg, hvordan kan du vite det?

altså, dette blir jo helt tullete, det finnes flere måter å trene inn en ting, ingen av de er en "fasit" og hvordan man velger det er jo opp til en selv. Jeg vet at den metoden jeg nevnte fungerte på en jrt med kommando "legg deg i buret". Det FUNGERTE! Er ikke det nok til å kunne ambefale det videre?

Og jeg blir ikke ofte provosert når jeg sitter og skriver på et slikt forum som dette, fordi jeg vet at det finnes et manfold av meninger der ute, men å totalt utelukke det jeg sier og direkte kritisere det fordi det DERE gjør er bedre i deres øyne synes jeg er smålig!

Oi oi, beklager at jeg fyrte av raketten... ikke rart jeg faktisk trodde du var en ganske fersk hundeeier når du venter valp og er ny på sonen. Selvfølgelig feil av meg å trekke den konklusjonen, men jeg står fremdeles ved det jeg sa, ikke alltid man bør tviholde på klikkeren.

Det finnes faktisk en fasit :blink: Og det er om det funker for eieren og hunden, eller ikke :wub:

Man må da prøve seg frem, og etterhvert finner man en løsning. Men selv gærningen Tinka har en fantastisk avknapp, som jeg har lært henne ved bare å ignorere/be henne legge seg. Min hund kan fint sove i til langt utpå dagen, selvom vi til daglig står opp rundt 6-7 tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis noen av hundene her lager lyd så tidlig på marran, så bare roper/hyler jeg "NEI!" også sover vi alle videre :blink:

Men jeg vil også foreslå og helt slutte å lufte hunden så tidlig. Det gjør det nok lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt. Bli like gretten som meg på morgenen :)

Jeg har i alle år jobbet turnus, som er en uke dag, en uke kveld og en uke natt. Valpene mine blir litt forvirret, men de lærer fort at det gjelder å tisse (i ditt tilfelle ikke) så får du holde munn og ligge rolig. Jeg reiser meg ikke fra sengen en gang, det bare kommer ganske så kontante beskjeder eller knurr (jeg freser når jeg er trøtt) og etter ett par rimelig klare beskjeder fra en gretten turnusarbeider, så sover t.o.m 4 mnd gamle valper.

Så tipset er, konsekvente handliner (trenger ikke stå opp, for da girer du bare valpen). Om du har sett voksene hunder som vil være i fred så flytter ikke de seg, men gir klare beskjeder i liggende stilling. Ikke at vi klarer bli hund, men det funker iallefall i dette huset på hunder som ikke kan legg deg.

(og jeg er naturlig gretten med klare beskjeder :) )

Denne metoden bruker jeg også, det skal ikke være noe herjing eller noe gjøring i det hele tatt før jeg står opp, og jeg bestemmer faktisk når det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn halveis OT men Ellie er klikkertrent til å gå å legge seg, og det var ikke noe smart! For da ligger hun heelt klar til neste beskjed eller belønning. Måtte reinnlære det mer strengt, det fungerer bedre. (Tar høyde for at jeg lærte det inn dårlig, men 'gå å legg deg!' er det liksom ikke så mye positivt over, og det ble bare feil rett og slett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, for jeg har jo "aldri" vært borti verken hund eller klikkertrening før? Du kjenner ikke meg, hvordan kan du vite det?altså, dette blir jo helt tullete, det finnes flere måter å trene inn en ting, ingen av de er en "fasit" og hvordan man velger det er jo opp til en selv. Jeg vet at den metoden jeg nevnte fungerte på en jrt med kommando "legg deg i buret". Det FUNGERTE! Er ikke det nok til å kunne ambefale det videre?Og jeg blir ikke ofte provosert når jeg sitter og skriver på et slikt forum som dette, fordi jeg vet at det finnes et manfold av meninger der ute, men å totalt utelukke det jeg sier og direkte kritisere det fordi det DERE gjør er bedre i deres øyne synes jeg er smålig!

Selvsagt kan du anbefale akkurat det du sjøl måtte ønske, men skal du være på et diskusjonsforum, må du nok tåle at folk ikke nødvendigvis er enige i metodene dine, uansett hvor mye erfaring du har eller ikke. Nå må du skille mellom metoder til ulik bruk. Å klikkertrene en hund til å respondere raskt og effektivt - kjempefint, og det etterlater høyst sannsynlig hunden klar for å jobbe videre. Dersom man ønsker at hunden skal gå til senga si og legge seg for å slappe av, ville jeg lagt valpen/hunden i senga, kost og strykt og snakka rolig, og holdt den der (forutsetter at man har så hendige hunder som jeg, hehe) de gangene den forsøker å gå et annet sted. Idet jeg kjøpte seng til Aiko, min eldste, klikka jeg inn entusiasme for senga som fint sted å være akkurat sånn du beskriver, rett og slett fordi hun er oppdratt til å ikke drive og rote rundt i alt som ligger på gulvet. Men nå skulle hun jo få lov. Etter at jeg med klikker hadde fått henne til å skjønne at det var kjempefint at hun gikk oppi senga, gikk jeg over til å gjøre senga til et rolig og trygt sted med kos, rolig rosing og tyggeting å nyte oppi senga, og det trur jeg ikke man bør bruke et presiseringsverktøy som klikker på. Men det er min mening, sant? :)

Man kan ikke si at "det og det er belønning for hunden", det er det faktisk hunden som avgjør. Men jeg tror de færreste hunder syns det er særlig belønning å bli holdt fast så de ikke har noe annet valg enn å være passive. Jeg har gjort det med alle valpene mine, og ved ingen tilfeller har atferden blitt forsterket.

Det er akkurat hva jeg gjør med Imouto-loco når hun blir spinn gal, og det er ikke helt etter hennes preferanser når pirayatendensene og turbostumpen har fått fart på seg... :D Holder henne hos meg og stryker og snakker rolig, puster rolig og får henne til å slappe av. Og så legges hun i senga.

*Klippe masse om at Anette vil sove og ikke stå opp tidlig *

Jeg tviler på at poenget til Malamuten var at du skulle begynne å stå opp tidlig for å glo i veggen, hehe. Idet hunder vender seg til at idet vi spretter opp, så skjer det ting, så må de merkelig nok helt akutt tisse gjerne også. Dersom man lager seg et morgenrituale hvor man ikke spretter ut med bikkja som første aktivitet, men feks lager seg en kopp te, hører på radioen osv, vil jo hunden etterhvert skjønne at her er det ingenting å hente på å vente ivrig, for hun der treige mamsen assa... Nå høres det jo ut som moren din gjør nettopp dette, så da blir jo jobben din å ikke gi Amiga oppmerksomhet for sutringa, og ikke la deg bli oppkava fordi du vil slippe unna masing. Jeg har blitt mektig forbanna på Aiko et par ganger i det siste, men da hun ikke ga seg med sine stakkarslige, tynne pip (som ikke hørtes ut som den sedvanlige kjede-seg-gnålinga), gikk vi ut, og bra var det, for der var det full fres fra baken..

Veldig enkelt. Bli like gretten som meg på morgenen :PJeg har i alle år jobbet turnus, som er en uke dag, en uke kveld og en uke natt. Valpene mine blir litt forvirret, men de lærer fort at det gjelder å tisse (i ditt tilfelle ikke) så får du holde munn og ligge rolig. Jeg reiser meg ikke fra sengen en gang, det bare kommer ganske så kontante beskjeder eller knurr (jeg freser når jeg er trøtt) og etter ett par rimelig klare beskjeder fra en gretten turnusarbeider, så sover t.o.m 4 mnd gamle valper.Så tipset er, konsekvente handliner (trenger ikke stå opp, for da girer du bare valpen). Om du har sett voksene hunder som vil være i fred så flytter ikke de seg, men gir klare beskjeder i liggende stilling. Ikke at vi klarer bli hund, men det funker iallefall i dette huset på hunder som ikke kan legg deg. (og jeg er naturlig gretten med klare beskjeder :) )

Hear hear! :)

Sånn halveis OT men Ellie er klikkertrent til å gå å legge seg, og det var ikke noe smart! For da ligger hun heelt klar til neste beskjed eller belønning.

My point exactely..

Måtte reinnlære det mer strengt, det fungerer bedre. (Tar høyde for at jeg lærte det inn dårlig, men 'gå å legg deg!' er det liksom ikke så mye positivt over, og det ble bare feil rett og slett.)
Hehe, jeg har litt vondt for å se for meg deg være streng med Ellie, som er en så mjuk hund. :) Men jeg sier heller aldri "Gå og legg deg!" til Aiko, men det er nok ikke fordi jeg er så trivelig som type, men mest fordi trollbolla gir meg fingeren med blikket og gjør noe heelt annet enn hva jeg prøver å si med sur stemme, hehe. Man må jo bare elske den oppdragende effekten det å ha en shiba (eller flere) i hus har. :( Jeg sier "gå og legge seg, jenta mi" med varme i stemmen, og da blir det jo positivt å legge seg og kose senga. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort en blanding av hva JeanetteH, Labbis og Siri forteller. Mavin var morgenful da han var valp, men lærte seg fort at han skulle være rolig til a mor våknet på egenhånd eller vekkeklokka ringte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min dustevåknehund praktiserte jeg den særdeles enkle øvelsen "ørepropper i ørene, snu ryggen mot rommet (og dermed mot hunden), og ignorer". Det har fungert helt fint på to supervåkne BC'er iallefall. Bråker de, får de et "hold kjeft". Her står den ene opp kl seks hver dag, men lufter ikke hundene, så de bryr seg absolutt ikke. Nr. to står opp en eller annen gang mellom seks og halv ni, og de blir ofte ikke sluppet ut med en gang. Dermed har jeg hunder som slapper av til jeg sier noe annet :) Jeg har litt tro på å unngå å lage rutiner av sånt, det er ikke hundene som skal bestemme når de skal stå opp, få mat eller gå tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som har en hund som helst sover hele dagen om hun kan? :whistle:

Chessea må draaaas ut om morgenen, for hun er bare så innmari trøtt. Og når hun har tisset og gjort seg ferdig løper hun i fullt firsprang inn igjen og legger seg rett i senga si. Dette gjelder da i ukedagene. I helgene står vi opp senere, og da er det liksomm greit. Men hun maser ikke akkurat om å få komme i gang med dagen til vanlig. :wub:

Det hender hun maser veldig tidlig på morgenen. Men siden jeg kjenner henne så godt sier det meg alltid at det er noe på gang om hun maser tidlig. Har hun drukket mye ila. natta f.eks. Eller hvis hun rett og slett er dårlig - da vekker hun oss. Aldri ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som har en hund som helst sover hele dagen om hun kan? :whistle:

Chessea må draaaas ut om morgenen, for hun er bare så innmari trøtt. Og når hun har tisset og gjort seg ferdig løper hun i fullt firsprang inn igjen og legger seg rett i senga si. Dette gjelder da i ukedagene. I helgene står vi opp senere, og da er det liksomm greit. Men hun maser ikke akkurat om å få komme i gang med dagen til vanlig. :)

Det hender hun maser veldig tidlig på morgenen. Men siden jeg kjenner henne så godt sier det meg alltid at det er noe på gang om hun maser tidlig. Har hun drukket mye ila. natta f.eks. Eller hvis hun rett og slett er dårlig - da vekker hun oss. Aldri ellers.

Min border vil helst ikke stå opp nei, du må dra henne med deg, rope og helllooo liksom, vi skal gå tur :)

Men da kan jeg jo fortelle dere litt om hvordan morgenen gikk!

Hadde bestemt meg for å ikke gi etter, og som vanlig hylte hun i 6 tiden, jeg prøvde først en skarp hold kjeft (som fungerer på bjeffing) men da begynte hun bare mer, prøvde en gang til med hysj, nå er det nok i normal stemme og hun bare fortsatte mer og kom bort til senga mi. Da gjorde jeg som jeanette sa og snudde meg unna og da tuslet hun rundt en stund før hun la seg, (for meg virket det ut som en evighet). Så litt senere begynte hun igjen, jeg gryntet fortsatt bare i puta mi og så ikke på henne og hun la seg i senga igjen.

kvart på åtte stod jeg opp for åinnse jeg ikke kom meg på jobb med en gang (yay for ledd og mage), hvorav hun lå i senga si og bare wtf muttern... opp allerede.. lå og droooooooo seg etc. Så tuslet jeg litt rundt i huset og sendte sms på jobb etc, hvorav hun satt og ventet forventningsfult til meg også lot jeg henne gå ut av rommet, og jeg la med nedpå 30 min til. Hvorvidt jeg skulle latt henne vært hos meg eller ei vet jeg ikke, men mamma stod opp rett etterpå. Imorgen blir det samme prosedyre og antageligvis skal jeg på jobb uten problemer, så vi får se! Kanskje hun tar hintet etter noen dager :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, jeg var ganske sjokkert selv :wub: hun lå der og så groggy ut når jeg skulle opp :)

Sånn er Tinka også her hjemme, jeg har flyttet meg inn på stuen, og hun har bare lagt seg inn i buret sitt og ligger og grynter inni der. Jeg har ikke karvet meg utendørs engang enda.. og hun har ikke noe behov for å flytte på seg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...