Gå til innhold
Hundesonen.no

Mareritt i skogen, Chicka skadet.

Renate A

Recommended Posts

Skrevet

Chicka var hos vetrinæren på torsdag og jeg fikk konstantert at det ikke er hoften hun er stiv i men rett ved krysset.

Hun fikk en sprøyte og virket mye bedre igår og idag.

Så jeg og ei venninne tok med oss Chicka og Tassen på skogstur idag tidlig.

Chicka drev og "gjetet" Tassen litt, så når han kom løpende så hoppet hun opp, han hoppet bort og hoppet tilbake til hun igjen, idet hun skal hoppe bort fra han så skjer det noe og hun blir stående med venstre bak oppe fra bakken. :-o

Jeg skjekket hun for å se hva det var og fant med en gang ut at det mest sannsynelig var noe i krysset eller ryggen.

Så måtte vi bære Chicka til bilen...det er ikke lett 26kg hund på to jenter som ikke er verken høye eller sterke.

Vi var ganske langt ute i skogen så det tok oss vel en time å komme oss ned til bilen, der Else ringte til vetrinæren vi bruker på stallen, og hun jobbet på en klinikk idag så vi dro dit.

Der fikk jeg bekreftet mine misstanker om at skaden lå i ryggen og lurte med en gang på om jeg skulle la hun slippe. :)

Vetten syntes Chicka var for frisk til det og ville at jeg skulle prøve å behandle hun, for det var ikke noe ødelagt der inne, mest sannsynelig en strekk.

Chicka fikk kortison sprøyte og en b-vitamin sprøyte, og fikk beskjed om å se hun ann til imorgen så skulle jeg ringe hun da.

Deilig å ha en vetrinær man kjenner og som man kan ringe til på søndager uten ekstra gebyrer. :)

Så nå får jeg se hva som skjer, nå ligger hun ved bena mine og sover, lille gullet mitt. Love

Skrevet

:-o

Hva skjedde!?Vet du det?Bare hoppet hun?

Uff...stakkar Chicka :)

Helt forferdelig...det der er mitt mareritt og :)

Masse god bedring klemmer fra meg og nuss fra Loke.

Skrevet
:-o

Hva skjedde!?Vet du det?Bare hoppet hun?

Uff...stakkar Chicka :)

Helt forferdelig...det der er mitt mareritt og :)

Masse god bedring klemmer fra meg og nuss fra Loke.

Ja hun hoppet bort fra Tassen på en måte og det så ut som hun strakk ett eller annet.

Stakkars hun var så flink, klagde ikke eller noe.

Det kom en løs hanne bort til oss, og da var Tassen litt søt, for han jagde bort hannen "hold deg unna dama mi" Love

Takk for god bedrings ønsker hun trenger det her hun ligger... :wink:

Blir ikke leking med hunder eller lange turer på en stund, hun skal bare ta det med ro fremover nå..

Nå skal hun ut i hagen og tisse også skal vi gå og legge oss litt og sove, er helt utslitt jeg... [looney]

Skrevet

Huff.. Vet hvordan er føles. Chessea strakk hasen da hun var 3 mnd, og det er noe av det værste jeg har vært med på...

Gi Chicka en stooor klem fra meg og Chessea!!! Love

Skrevet

Huffda, det der hørtes vondt ut. Ønsker Chicka med de vakre blå øyne og like flotte navn :) god bedring. Skal krysse både fingre og tær for at dette går godt.

Skrevet

Tusen takk for støtten dere, det varmer. :)

Har sovet litt nå og jeg er ikke såå sliten som istad, nå skal jeg få hun på beina og løfte hun opp trappen så hun får tisset litt.

Jeg kommer til å bli den bodybuilderen etter denne sykdomsperioden. :)

Skrevet

Idag er hun litt bedre, hun kommer seg opp trappene ved at jeg dytter litt i rompa hennes.

Igår spiste (det gjør Chicka ALLTID samme hvor dårlig hun er), drakk, tisset og bæsjet (fin bæsj og, kjempe bra) hun normalt og det er et bra tegn.

Hadde kontakt med Tone (vetten) istad og vi satt hun på en kortison kur i 3dager, jeg har jo gått på så mye kortison, så det har jeg masse av i huset.

Vi skal ta det veldig rolig og bare slappe av de nermeste dagene og da skal hun bli bra igjen.

Imorgen kommer mormor på sykebesøk og da blir nok Chicka kjempe happy for hun har nemlig alltid sånne gode griseromper på lager.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...